Statistics:
Visits: 1,235 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Promovarea inovatiei in educatia civica
Q: | Intreaba despre Promovarea inovatiei in educatia civica |
Odată cu revoluţia din 1989, România a trecut de la o formă de organizare statală(dictatura) la alta(democraţia).
Această schimbare a formei de organizare -democraÅ£ia- a determinat schimbări ÅŸi în ceea ce priveÅŸte preocupările ÅŸi conceptele. ÃŽn acest sens, conceptul de „educaÅ£ie civică†privit înainte ca „instrucÅ£ie civicăâ€, în care prioritatea era transmiterea de cunoÅŸtinÅ£e în special despre instituÅ£iile de politică locală, regională sau naÅ£ională a trecut la o nouă abordare care pune accentul pe experienÅ£a individuală ÅŸi găsirea de practici care să promoveze atitudini ÅŸi comportamente, care să dovedească respectarea drepturilor omului ÅŸi a cet ăţeniei într-o societate democratică.
Abordarea nouă a conceptului trebuie privită şi din perspectiva conţinutului acestui domeniu, având în vedere că nu există aspect din viaţa comunităţii care să nu fie relevant pentru cetăţenie, cât şi din perspectiva instituţiilor şi locurilor avute în vedere.
Explorarea conceptului de cetăţenie evidenţiază o serie de diferenţe dar şi similitudini ale accepţiunilor abordate. Astfel spus, cetăţenia ridică întotdeauna problema apartenenţei la o comunitate, ceea ce presupune drepturi şi îndatoriri, în special drepturi politice.
„In acest sens cetăţeanul este întotdeauna co-cetăţean, cineva care trăieÅŸte împreună cu ceilalÅ£i(…). Cetăţeanul ÅŸi cetăţenia există în spaÅ£ii democratice, în acele spaÅ£ii în care persoanele au drepturi ÅŸi demnităţi egale ÅŸi unde legea este făcută de oameni pentru oameni. Egalitatea politică ÅŸi juridică împreună cu principiul nediscriminării, se combină cu urmărirea maximului de extindere a libertăţilor. Cetăţeanul este o persoană care are drepturi ÅŸi îndatoriri într-o societate democratică. Primul este acela de a stabili legea, prima îndatorire este aceea de a respecta legea, exercitându-ÅŸi libertatea, dezvoltându-ÅŸi iniÅ£iativele, organizându-ÅŸi relaÅ£iile cu ceilalÅ£i în cadrul definit de lege.â€
(François Audigier, „Concepte de bază ÅŸi componente esenÅ£iale referitoare la educaÅ£ia pentru cetăţenie într-o societate democraticăâ€, Consiliul Europei- 2000)
Într-o societate democratică, competenţele esenţiale pentru cetăţenie sunt de natură: cognitivă (a cunoaşterii drepturilor şi îndatoririlor), afectivă şi valori (dimensiune emoţională, personală şi colectivă) şi socială (libertate, egalitate şi solidaritate). Între aceste trei componente există o interdependenţă, nici o categorie dintre acestea nu le exclude pe celelalte. Rezolvarea uneia depinde de cealaltă. Exemplu: nu se poate cunoaşte natura conflictului, pe cei implicaţi în conflict şi o anumită atitudine personală a acelui care intervine în conflict.
Toate iniţiativele care privesc cetăţenia sunt forme noi, inovatoare de gestionare a vieţii democratice. Aceste forme noi, practici, devin un mijloc în plus de aplicare a educaţiei privind cetăţenia într-o societate democratică prin comparaţie cu formele de abordare tradiţională. Această abordare inovatoare se bazează pe promovarea valorilor, învăţându-i pe tinerii din zonele mai sărace care le sunt drepturile şi responsabilităţile, crearea de proiecte în vederea reconcilierii comunităţilor aflate în război şi crearea unui climat democratic în şcoli. Indiferent unde se desfăşoară, aceste activităţi oferă posibilitate de exprimare şi negociere, identifică nevoi de formare şi pun accentul pe nevoia autorităţilor de a adopta o atitudine deschisă şi pozitivă prin dialog.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Această schimbare a formei de organizare -democraÅ£ia- a determinat schimbări ÅŸi în ceea ce priveÅŸte preocupările ÅŸi conceptele. ÃŽn acest sens, conceptul de „educaÅ£ie civică†privit înainte ca „instrucÅ£ie civicăâ€, în care prioritatea era transmiterea de cunoÅŸtinÅ£e în special despre instituÅ£iile de politică locală, regională sau naÅ£ională a trecut la o nouă abordare care pune accentul pe experienÅ£a individuală ÅŸi găsirea de practici care să promoveze atitudini ÅŸi comportamente, care să dovedească respectarea drepturilor omului ÅŸi a cet ăţeniei într-o societate democratică.
Abordarea nouă a conceptului trebuie privită şi din perspectiva conţinutului acestui domeniu, având în vedere că nu există aspect din viaţa comunităţii care să nu fie relevant pentru cetăţenie, cât şi din perspectiva instituţiilor şi locurilor avute în vedere.
Explorarea conceptului de cetăţenie evidenţiază o serie de diferenţe dar şi similitudini ale accepţiunilor abordate. Astfel spus, cetăţenia ridică întotdeauna problema apartenenţei la o comunitate, ceea ce presupune drepturi şi îndatoriri, în special drepturi politice.
„In acest sens cetăţeanul este întotdeauna co-cetăţean, cineva care trăieÅŸte împreună cu ceilalÅ£i(…). Cetăţeanul ÅŸi cetăţenia există în spaÅ£ii democratice, în acele spaÅ£ii în care persoanele au drepturi ÅŸi demnităţi egale ÅŸi unde legea este făcută de oameni pentru oameni. Egalitatea politică ÅŸi juridică împreună cu principiul nediscriminării, se combină cu urmărirea maximului de extindere a libertăţilor. Cetăţeanul este o persoană care are drepturi ÅŸi îndatoriri într-o societate democratică. Primul este acela de a stabili legea, prima îndatorire este aceea de a respecta legea, exercitându-ÅŸi libertatea, dezvoltându-ÅŸi iniÅ£iativele, organizându-ÅŸi relaÅ£iile cu ceilalÅ£i în cadrul definit de lege.â€
(François Audigier, „Concepte de bază ÅŸi componente esenÅ£iale referitoare la educaÅ£ia pentru cetăţenie într-o societate democraticăâ€, Consiliul Europei- 2000)
Într-o societate democratică, competenţele esenţiale pentru cetăţenie sunt de natură: cognitivă (a cunoaşterii drepturilor şi îndatoririlor), afectivă şi valori (dimensiune emoţională, personală şi colectivă) şi socială (libertate, egalitate şi solidaritate). Între aceste trei componente există o interdependenţă, nici o categorie dintre acestea nu le exclude pe celelalte. Rezolvarea uneia depinde de cealaltă. Exemplu: nu se poate cunoaşte natura conflictului, pe cei implicaţi în conflict şi o anumită atitudine personală a acelui care intervine în conflict.
Toate iniţiativele care privesc cetăţenia sunt forme noi, inovatoare de gestionare a vieţii democratice. Aceste forme noi, practici, devin un mijloc în plus de aplicare a educaţiei privind cetăţenia într-o societate democratică prin comparaţie cu formele de abordare tradiţională. Această abordare inovatoare se bazează pe promovarea valorilor, învăţându-i pe tinerii din zonele mai sărace care le sunt drepturile şi responsabilităţile, crearea de proiecte în vederea reconcilierii comunităţilor aflate în război şi crearea unui climat democratic în şcoli. Indiferent unde se desfăşoară, aceste activităţi oferă posibilitate de exprimare şi negociere, identifică nevoi de formare şi pun accentul pe nevoia autorităţilor de a adopta o atitudine deschisă şi pozitivă prin dialog.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: revolutie, 1989, dictatura, democratie, educatie, instructie civica, cunostinte |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 29 November '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :