Statistics:
Visits: 3,012 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
Q: | Intreaba despre Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania |
“O educatie bine facuta poate intotdeauna sa scoata dintr-un
suflet , oricare ar fi el, partea
folositoare pe care o contine.â€(Victor Hugo)
Obiectivul general al conceptului de “Educatie pentru cetatenie democratitica†este promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania prin schimbarea abordarii de predare a acestui tip de educatie , in acord cu orientarile europene curente si prin cultivarea culturii ce incurajeaza implicarea pozitiva a minoritatii intr-o societate multiculturala.
De aceea trebuie sa creasca gradul de constientizare a cadrelor didactice cu privire la importanta utilizarii metodelor pedagogice inovatoare in predarea e-ducatiei cetatenesti in cadrul unui context general al scolilor bazat pe participarea democratica si respectul pentru diversitate.Se achieseaza la opinia conform careia trebuie intarita capacitatea scolilor si a comunitatilor locale de a face fata intole-rantei si xenofobiei, de a se implica in parteneriate in vederea promovarii cetateni- ei democratice dincolo de activitatile curriculare si extra-curriculare.
CONCEPTE :
1. EDUCATIA PENTRU CETATENIE DEMOCRATICA include toate practi- cile si activitatile destinate a-i ajuta pe tineri si adulti sa participe activ la viata de- mocratica , acceptand si exercitand drepturile si responsabilitatile lor in calitate de cetateni.
OBIECTIVE :
- dobandirea de cunostinte privind principiile si functiona unui sistem democratic ;
- dezvoltarea de deprinderi legate de viata intr-o societate de- mocratica ;
- formarea de atitudini ca :respectul fata de sine si fata de ceilalti ,responsabilitate civica,toleraea diversitatii de o- pinii,solidaritatea, loialitatea ;
- stimularea participarii si actiunilor in sensul apararii si promovarii principiilor unei societati democratice si a implicarii active in viata civica a comunitatii.
2. PERSPECTIVA INTERCULTURALA presupune luarea in considerare a
dimensiunii culturale a relatiilor sociale si se va merge pe un echilibru intre pro- movarea identitatii culturale specifice si a respectului pentru diversitatea cultura- la, practic pe o comunicare interculturala. Or , pentru a se realiza toate acestea, trebuie depasite stereotipurile si prejudecatile, combatute: discriminarea, margi- lizarea si izolarea.
3. EDUCATIA INTERCULTURALA urmareste pregatirea tinerilor pentru a trai intr-o societate multiculturala, cu o dinamica tot mai pronuntata si care tinde tot mai mult sa devina o societate interculturala. Educatia interculturala poate fi asociata conceptului de “learning to live togetherâ€, promovat de UNESCO.
OBIECTIVE:
- dobandirea de cunostinte privind cultura in general si impactul acesteia asupra comportamentelor individuale si de grup, privind propria cultura si alte culturi ;
- dezvoltarea de deprinderi legate de viata intr-o societate multiculturala /interculturala (constientizarea propriilor determinari culturale,stereotipuri, prejudecati, identifica- rea lor la ceilalti, capacitatea de a relativiza punctele de vedere,abilitatile comunicationale si relationale ) ;
- formarea de atitudini, cum ar fi respectul pentru diversita- tea culturala , identitatea culturala proprie si a celorlalti, refuzul discriminarii si intolerantei ;
- stimularea participarii si actiunii in sensul promovarii principiilor unei societati interculturale si a combaterii discriminarii si intolerantei.
4. LEGATURA DINTRE EDUCATIA PENTRU CETATENIE DEMOCRATI- CA SI EDUCATIA INTERCULTURALA :
Daca activitatile educative au in vedere exclusiv dimensiunea culturala exis- ta riscul devierii spre un discurs moralizator sau spre o perspectiva folclorizanta, esentialista asupra culturii , rupta de realitatile vietii cotidiene si, deci cu efecte li- mitate asupra atitudinilor si comportamentelor. Daca activitatile educative se foca- lizeaza asupra cetateniei democratice, ignorand dimensiunea culturala , se scapa din vedere un element foarte important al realitatii sociale, deseori asociat cu situ- atii conflictuale, cu mecanisme permanente de comunicare sociala si cu procese de negociere. In plus, se ignora astfel drepturile legate de afirmarea identitatii culturale. De aceea, consideram esentiala integrarea unei perspective inter- culturale in Educatia pentru cetatenie democratica.
5. S-a adoptat si conceptul de PEDAGOGIE CONSTRUCTIVA, fiind cea
care are anumite specificitati :
- invatarea se face prin descoperire si interactiune;
- rolul greselii devine central,prin confruntarea diferitelor
puncte de vedere, iar nu “adevarul obiectiv†;
- invatarea conceputa ca un proces recursiv de interpretare
si construire de catre persoane active ce interactioneaza cu mediul fizic si social ;
- invatarea e intotdeauna mediata : nu poate fi separata de
mediul in care a fost realizata ;
- se porneste de la nevoile spontane si de la interesele firesti
ale celui ce invata ;
- construirea cunoasterii si modificarilor de atitudine ce de-
termina noi comportamente , au loc in principal ca rezultat al actiunii si prin exprimarea reprezentarilor elevului ;
- interactiunile au loc la mai multe nivele : elev – elev, elev –
realitate, elev – profesor, elev – concepte.
ETAPE:
- evaluarea cunostintelor initiale;
- activitati de invatare de teren autentice;
- implicarea activa a elevilor (student ownership) si impartasirea autoritatii de invatare;
- rezolvarea problemelor prin colaborare;
- prezentarea de informatii sintetice de catre profesor;
- discutarea acestora ;
- reflectarea asupra experientei de invatare ;
- evaluarea continua.
SARCINILE CADRULUI DIDACTIC :
- sa devina una dintre numeroasele resurse pe care elevii le pot utiliza pentru invatare , iar nu sursa principala de informatii ;
- sa angajeze elevii in experiente care sa le provoace concepte si cunostinte anterioare ;
- sa permita ca raspunsurile elevilor sa orienteze lectia si sa caute dezvoltarea acestor raspunsuri ;
- sa incurajeze interogatiile elevilor si comunicarea dintre ei ;
- sa foloseasca verbe referitoare la operatii cognitive in conceperea sarcinilor ;
- sa incurajeze si sa accepte autonomia si initiativa elevilor, acceptand chiar conjunctura de a lasa sa-i scape clasa de sub control ;
- sa utilizeze atat date primare, cat si surse manipulatoare ;
- sa nu separe cunoasterea de procesul de atingere a ei ;
- sa insiste in obtinerea exprimarii clare din partea elevilor.
6. ABORDAREA GLOBALA A SCOLII :
In realizarea a ceea ce s-a propus, in ideea integrarii unei perspective democratice si interculturale in scoala , cea mai eficienta abordare este cea globala a scolii.
In acest sens, nu se va lucra cu cadre didactice selectate ca indivizi, ci
cu echipe (daca se poate incluzand toate cadrele didactice) care sa poata avea capacitatea de a determina o schimbare institutionala suficient de importanta, fiind esentiala si obtinerea sprijinului din partea managerului scolii.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
suflet , oricare ar fi el, partea
folositoare pe care o contine.â€(Victor Hugo)
Obiectivul general al conceptului de “Educatie pentru cetatenie democratitica†este promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania prin schimbarea abordarii de predare a acestui tip de educatie , in acord cu orientarile europene curente si prin cultivarea culturii ce incurajeaza implicarea pozitiva a minoritatii intr-o societate multiculturala.
De aceea trebuie sa creasca gradul de constientizare a cadrelor didactice cu privire la importanta utilizarii metodelor pedagogice inovatoare in predarea e-ducatiei cetatenesti in cadrul unui context general al scolilor bazat pe participarea democratica si respectul pentru diversitate.Se achieseaza la opinia conform careia trebuie intarita capacitatea scolilor si a comunitatilor locale de a face fata intole-rantei si xenofobiei, de a se implica in parteneriate in vederea promovarii cetateni- ei democratice dincolo de activitatile curriculare si extra-curriculare.
CONCEPTE :
1. EDUCATIA PENTRU CETATENIE DEMOCRATICA include toate practi- cile si activitatile destinate a-i ajuta pe tineri si adulti sa participe activ la viata de- mocratica , acceptand si exercitand drepturile si responsabilitatile lor in calitate de cetateni.
OBIECTIVE :
- dobandirea de cunostinte privind principiile si functiona unui sistem democratic ;
- dezvoltarea de deprinderi legate de viata intr-o societate de- mocratica ;
- formarea de atitudini ca :respectul fata de sine si fata de ceilalti ,responsabilitate civica,toleraea diversitatii de o- pinii,solidaritatea, loialitatea ;
- stimularea participarii si actiunilor in sensul apararii si promovarii principiilor unei societati democratice si a implicarii active in viata civica a comunitatii.
2. PERSPECTIVA INTERCULTURALA presupune luarea in considerare a
dimensiunii culturale a relatiilor sociale si se va merge pe un echilibru intre pro- movarea identitatii culturale specifice si a respectului pentru diversitatea cultura- la, practic pe o comunicare interculturala. Or , pentru a se realiza toate acestea, trebuie depasite stereotipurile si prejudecatile, combatute: discriminarea, margi- lizarea si izolarea.
3. EDUCATIA INTERCULTURALA urmareste pregatirea tinerilor pentru a trai intr-o societate multiculturala, cu o dinamica tot mai pronuntata si care tinde tot mai mult sa devina o societate interculturala. Educatia interculturala poate fi asociata conceptului de “learning to live togetherâ€, promovat de UNESCO.
OBIECTIVE:
- dobandirea de cunostinte privind cultura in general si impactul acesteia asupra comportamentelor individuale si de grup, privind propria cultura si alte culturi ;
- dezvoltarea de deprinderi legate de viata intr-o societate multiculturala /interculturala (constientizarea propriilor determinari culturale,stereotipuri, prejudecati, identifica- rea lor la ceilalti, capacitatea de a relativiza punctele de vedere,abilitatile comunicationale si relationale ) ;
- formarea de atitudini, cum ar fi respectul pentru diversita- tea culturala , identitatea culturala proprie si a celorlalti, refuzul discriminarii si intolerantei ;
- stimularea participarii si actiunii in sensul promovarii principiilor unei societati interculturale si a combaterii discriminarii si intolerantei.
4. LEGATURA DINTRE EDUCATIA PENTRU CETATENIE DEMOCRATI- CA SI EDUCATIA INTERCULTURALA :
Daca activitatile educative au in vedere exclusiv dimensiunea culturala exis- ta riscul devierii spre un discurs moralizator sau spre o perspectiva folclorizanta, esentialista asupra culturii , rupta de realitatile vietii cotidiene si, deci cu efecte li- mitate asupra atitudinilor si comportamentelor. Daca activitatile educative se foca- lizeaza asupra cetateniei democratice, ignorand dimensiunea culturala , se scapa din vedere un element foarte important al realitatii sociale, deseori asociat cu situ- atii conflictuale, cu mecanisme permanente de comunicare sociala si cu procese de negociere. In plus, se ignora astfel drepturile legate de afirmarea identitatii culturale. De aceea, consideram esentiala integrarea unei perspective inter- culturale in Educatia pentru cetatenie democratica.
5. S-a adoptat si conceptul de PEDAGOGIE CONSTRUCTIVA, fiind cea
care are anumite specificitati :
- invatarea se face prin descoperire si interactiune;
- rolul greselii devine central,prin confruntarea diferitelor
puncte de vedere, iar nu “adevarul obiectiv†;
- invatarea conceputa ca un proces recursiv de interpretare
si construire de catre persoane active ce interactioneaza cu mediul fizic si social ;
- invatarea e intotdeauna mediata : nu poate fi separata de
mediul in care a fost realizata ;
- se porneste de la nevoile spontane si de la interesele firesti
ale celui ce invata ;
- construirea cunoasterii si modificarilor de atitudine ce de-
termina noi comportamente , au loc in principal ca rezultat al actiunii si prin exprimarea reprezentarilor elevului ;
- interactiunile au loc la mai multe nivele : elev – elev, elev –
realitate, elev – profesor, elev – concepte.
ETAPE:
- evaluarea cunostintelor initiale;
- activitati de invatare de teren autentice;
- implicarea activa a elevilor (student ownership) si impartasirea autoritatii de invatare;
- rezolvarea problemelor prin colaborare;
- prezentarea de informatii sintetice de catre profesor;
- discutarea acestora ;
- reflectarea asupra experientei de invatare ;
- evaluarea continua.
SARCINILE CADRULUI DIDACTIC :
- sa devina una dintre numeroasele resurse pe care elevii le pot utiliza pentru invatare , iar nu sursa principala de informatii ;
- sa angajeze elevii in experiente care sa le provoace concepte si cunostinte anterioare ;
- sa permita ca raspunsurile elevilor sa orienteze lectia si sa caute dezvoltarea acestor raspunsuri ;
- sa incurajeze interogatiile elevilor si comunicarea dintre ei ;
- sa foloseasca verbe referitoare la operatii cognitive in conceperea sarcinilor ;
- sa incurajeze si sa accepte autonomia si initiativa elevilor, acceptand chiar conjunctura de a lasa sa-i scape clasa de sub control ;
- sa utilizeze atat date primare, cat si surse manipulatoare ;
- sa nu separe cunoasterea de procesul de atingere a ei ;
- sa insiste in obtinerea exprimarii clare din partea elevilor.
6. ABORDAREA GLOBALA A SCOLII :
In realizarea a ceea ce s-a propus, in ideea integrarii unei perspective democratice si interculturale in scoala , cea mai eficienta abordare este cea globala a scolii.
In acest sens, nu se va lucra cu cadre didactice selectate ca indivizi, ci
cu echipe (daca se poate incluzand toate cadrele didactice) care sa poata avea capacitatea de a determina o schimbare institutionala suficient de importanta, fiind esentiala si obtinerea sprijinului din partea managerului scolii.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: promovare, toleranta, diversitate, educare, societate, democratie, minoritati |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :