FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,772
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Gradinita si Familia - Parteneri in Educatia Moral Civica

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Gradinita si Familia - Parteneri in Educatia Moral Civica

 Q:   Intreaba despre Gradinita si Familia - Parteneri in Educatia Moral Civica       
Gradinita si Familia - Parteneri in Educatia Moral Civica “Tot ce n-avem la nastere si de care avem nevoie cand suntem mari ne este dat prin educatie.
Aceasta educatie ne vine de la natura, de la oameni, sau de la lucruri
”
Jean Jacques Rousseau

Educatia moral civica constituie activitatea sistematica, organizata, constienta, desfasurata de familie si gradinita, precum si de alti membrii ai societatii, pentru a pune bazele conduitei morale a prescolarului, axate pe cunoasterea cotidiana a regulilor vietii sociale.

Intre factorii educatiei, familia a fost si este considerata ca factor prioritar si primordial deoarece, in ordinea fireasca a lucrurilor, educatia incepe din familie unde se formeaza “ceea ce este mai valoros pe lume – omul de caracter”, dupa cum afirma Loisel. Se stie ca pentru marea majori tate a prescolarilor gradinita este cel de-al doilea factor care exercita influente puternice asupra formarii personalitatii lor, primul fiind familia.

Una din trasaturile specifice educatiei in familie este afectivitatea sporita. Fara indoiala ca orice educator trebuie sa imprime activitatii sale educationale si o tenta afectiva, dar, cand e vorba de parinti, aceasta este mult mai pronuntata, chiar si atunci cand, din prudenta acestia nu o afiseaza: copilul o simte, iar aceasta ii confera un sentiment de securitate.

Educatia facuta de primii educatori – parintii – ca si cea a gradinitei, se rasfrang asupra tuturor laturilor personalitatii copilului, in functie de particularitatile de varsta si individuale ale acestora.

Activitatea formativa pe care o desfasoara educatoarea la grupa, implica un inalt grad de responsabilitate profesionala si civica.

Complexitatea sarcinilor ce-i revin precum si constiinta responsabilitatii sale, ridica in fata educatoarei problema asigurarii relatiei dintre gradinita si familiile copiilor. Relatia gradinita-familie nu se poate constitui in fapt fara asigurarea unei conditii de baza fundamentale, cunoasterea familiei de catre educatoare, a caracteristicilor si potentialului ei educativ.

Investigarea mediului familial al copilului prescolar cere efort din partea educatoarei, tact si pricepere pedagogica.

In vederea dezvoltarii armonioase a copiilor importanta este si comunicarea intrafamiliala, climatul de buna intelegere intre parinti fiind foarte important in dezvoltarea psihica si in formarea personalitatii copiilor.

Sedintele cu parintii sunt prilejuri pentru a-i informa pe acestia referitor la modul cum se comporta copilul lor cu ceilalti copii, in grupul de joaca, la activitati. Dialogul cu familia sustinut in cadrul sedintelor cu parintii, este un prilej deosebit, pentru educatoarea grupei de a se sfatui cu parintii, de a discuta probleme educative, modalitati de abordare a copilului.

Parintii sunt principalii colaboratori si parteneri ai gradinitei in ceea ce priveste educatia moral civica a copiilor prescolari. De aceea este foarte importanta implicarea parintilor in activitatea gradinitei. Relatia educatoare -parinti are rol important in cresterea calitatii moral civice a copiilor prescolari.

Experienta pedagogica demonstreaza ca reusita integrarii sociale depinde in mare masura de calitatea formarii grupului de copii, a relatiilor dintre ei si a modului in care se supune regulilor grupului (sa respecte munca colegilor de grup care asigura serviciul zilnic la grupa, sa nu strice jucariile, lucrarile colective ale membrilor grupului din care face parte, sa solicite jucariile cu care ar dori sa se joace utilizand formulele de politete).

Este foarte important ca deprinderile care se formeaza in gradinita sa fie continuate si acasa pentru a deveni treptat obisnuinte.

Un parteneriat gradinita – familie este eficient atunci cand exista o implicare activa a parintilor in activitatea gradinitei. Organizarea unor actiuni in care sa fie implicati parintii, de exemplu amenajarea spatiului de joaca din sala de grupa prin care parintii sa-si aduca contributia, copiii invata sa respecte munca adultilor. Organizarea si desfasurarea unor sezatori “Bine si frumos e sa muncesti” la care participa pe langa copii si parintii, bunicii, urmarindu-se educarea dragostei si admiratiei fata de folclor.

Pentru a-si dezvolta sentimente patriotice, copiii trebuie familiarizati si cu evenimentele culturale, cu traditiile, cu obiceiurile specifice poporului roman, care-I sensibilizeaza, si in acest fel ei invata sa manifeste interes pentru valorile culturale.

In acest sens am organizat actiuni in care sa fie implicati si parintii alaturi de copii (amenajarea coltului folcloric, decorarea unor obiecte, vizite la Muzeul Olteniei, Muzeul de Etnografie si Folclor, serbari, participarea la spectacole organizate cu ocazia unor sarbatori, evenimente istorice).

Structurile valorice sunt in stransa legatura cu cele afectiv motivationale (convingeri, sentimente). O norma sau un principiu moral trebuie sa aiba la baza o traire afectiva, astfel nu se va putea realiza concordanta intre ceea ce stim si ceea ce trebuie sa facem. Astfel, participarea copiilor la sarbatorirea unor evenimente istorice (Ziua Nationala a Romaniei, Ziua de 24 Ianuarie), constituie prilej de emotii si trairi afective ce vor dainui peste ani. Acestea contribuie la formarea unor trasaturi ce exprima atitudinea omului fata de societate si fata de alti oameni (patritotismul, cinstea, socialitatea), spiritul de initiativa, de intrajutorare, modestia, spiritul critic si autocritic.

Organizand vizite, plimbari, excursii impreuna cu parintii, cu sarcini si obiective stabilite, ii incurajam pe copii sa comunice, sa se intrebe, sa cerceteze, ii ajutam sa cunoasca lumea inconjuratoare cu frumusetile si modificarile aduse de mana si mintea omului. In mediul inconjurator copiii au posibilitatea sa descopere ca ei au drepturi, libertati dar si indatoriri si responsabilitati fata de familie, scoala, mediul inconjurator.

O coordonata importanta a formarii personalitatii o constituie educatia moral civica care se manifesta printr-un anume fel de a actiona, de a gandi, de a se comporta.
Educatia morala este un proces complex care trebuie inceput de la cea mai frageda varsta, cand copilul imitand isi formeaza deprinderi de comportare civilizata.

Participand cu copiii la Teatrul de Papusi, la Teatrul Liric, acestia invata cum sa se comporte in mijlocul de transport, in sala de spectacole; parintii, educatoarele sunt un exemplu de urmat pentru copii. Prin actiunea de amenajare a spatiului de joaca de langa gradinita, copiii alaturi de educatoare, parinti au participat la actiune, urmarindu-se formarea unor deprinderi de a pastra curatenia, de a nu distruge aparatele de joaca, de a nu distruge spatiul verde, pomii, educarea dragostei pentru natura inconjuratoare.

Calitatea educatiei moral civice la varsta prescolara nu vine de la sine, ci este rezultatul unei munci staruitoare, migaloase, desfasurate cu dragoste si responsabilitate de educatoare si implicit alaturi de ea parintii care sa continue aceasta munca de educatie. Colaborarea gradinita – familie, actiunile comune, continuarea muncii educatoarei de catre parintii, implicarea acestora in actiunile organizate de gradinita, transformarea unor deprinderi in obisnuinte – de aceasta colaborare, beneficiar este copilul care treptat prin modul de comportare va scoate in evidenta rezultatele acestui parteneriat.

In concluzie se poate afirma ca toate activitatile pe care le realizam, urmarim sa-I facem pe copii sa deosebeasca binele de rau, sa stie ce se cuvine si ce nu se cuvine sa faca, sa fie toleranti atat cu ei cat si cu cei din jur. De la simple cunostinte si fapte de viata sa-i determinam pe copii sa aiba atitudini personale participative, sa-i invatam ca nu pot sa traiasca singuri ci numai impreuna cu ceilalti.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: gradinita, familie, parteneri, educatia moral-civica



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 18 January '08


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :