Statistics:
Visits: 2,091 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Studiu despre copiii Rromi in Romania
Q: | Intreaba despre Studiu despre copiii Rromi in Romania |
Prin studiul Copiii rromi în România, realizat la iniţiativa Organizaţiei Salvaţi Copiii, de Institutul de Cercetare pentru Calitatea Vieţii, Romani CRISS şi Aven Amentza, este abordată o categorie de copii, poate dintre cei mai vulnerabili la ora actuală în România, asupra cărora se abat nu numai efectele unei politici economice şi sociale, ale unei tranziţii mai lungă parcă decât oriunde aiurea în lume, dar şi prejudecăţile ostile ale oamenilor de lângă ei. Studiul este prima cercetare centrată exclusiv pe analiza respectării drepturilor copiilor rromi. Utilizând o metodologie predominant calitativă, echipa de cercetare a realizat, în perioada aprilie – mai 1998, o serie de interviuri individuale,
În fapt, condiţiile de viaţă ale copiilor rromi sunt determinate de situaţia materială a părinţilor. Cercetarea a relevat o pondere mică a veniturilor părinţilor şi, de asemenea, o valoare redusă a celor ocazionale. Principalele surse de venit se apreciază a fi: alocaţiile pentru copii, ajutoarele pentru familiile cu mulţi copii şi ajutorul social (acolo unde se mai acordă). Prin urmare, copiii rromi din comunităţile studiate, se confruntă zilnic cu o serie de probleme generate de condiţiile improprii de locuit ( în 2 – 3 camere locuiesc, în medie, zece persoane), de carenţele din alimentaţie, de imposibilitatea asigurării unei vestimentaţii corespunzătoare în fiecare anotimp al anului.
Educaţia copiilor rromi din comunităţile studiate este puternic afectată de o serie de factori sociali şi materiali, ca tendinţă generală apreciindu-se a fi sub valorile minime absolut necesare. Cuprinderea copiilor de vârsta şcolară în sistemul de învăţământ este semnificativ redusă în comparaţie cu media naţională şi se apropie de datele furnizate de primul recensământ naţional pe populaţia de rromi din România (1992). Astfel, între copiii de 7 – 9 ani, un procent de 29,9% nu au urmat deloc şcoala. Pentru grupa de vârstă 10 – 16 ani, procentul celor neşcolarizaţi este de 17,2%. Ca predicţie, se consideră că 48,3% din copii, care aveau la data cercetării vârste între 7 şi 9 ani, nu vor reuşi să încheie ciclul primar (patru clase).
Factorii care determină un nivel redus al educaţiei, în comparaţie cu populaţia majoritară, relevaţi de cercetare sunt: condiţiile de viaţă precare; discriminările care, în funcţie de context, îmbracă forme mai mult sau mai puţin grave; costurile mari, în raport cu veniturile, pe care le presupune întreţinerea unui copil în şcoală; deficienţele în socializarea primară; necesitatea de a munci pentru a se putea întreţine; atitudinea negativă a părinţilor faţă de şcoală; inadecvarea sistemului de învăţământ românesc la particularităţile acestei categorii de copii.
Starea de sănătate a copiilor rromi nu este deloc îmbucurătoare. Aflată tot sub semnul unor carenţe, în special în alimentaţie, în calitatea apei potabile, în igiena condiţiilor de locuit şi a educaţiei sanitare, starea de sănătate a copiilor din comunităţile studiate stă sub semnul afecţiunilor dintre cele mai variate: avitaminoze, malnutriţie, anemie, distrofie, rahitism, deficit staturo-ponderal, intoxicaţii alimentare, afecţiuni respiratorii, boli contagioase. Vaccinarea copiilor este deficitară, iar accesul la serviciile medicale se apreciază că este foarte scăzut.
Imaginea copiilor rromi despre ei înşişi este influenţată puternic de reprezentările populaţiei majoritare faţă de aceştia. În general, această imagine este una negativă, deşi reprezentările pozitive nu lipsesc cu desăvârşire. Limba nu este un criteriu exclusiv de identificare cu grupul şi nu este cel mai puternic. Există, însă, în special la copii, o tendinţă de a valoriza pozitiv propria identitate, iar acest fapt trebuie să constituie o premiză pentru proiectele iniţiate de stat sau de ong – uri şi care au ca populaţie ţintă comunităţile de rromi.
În contextul relaţiilor comunitare, în comunităţile studiate, au fost observate cu mult interes relaţiile dintre copiii rromi şi copiii de alte etnii (români, maghiari, turci). În multe cazuri, singurul spaţiu comun de întâlnire a copiilor este şcoala, întâlnirile în alte tipuri de spaţii publice fiind doar conjuncturale. Astfel, între copiii rromi şi români există un blocaj de comunicare efectivă, datorat diferenţei de şcolarizare, diferenţei de status socio – economic, diferenţelor comportamentale, culturale, de limbă şi preocupări, precum şi a influenţei mediului social.
Conştientizarea tuturor acestor diferenţieri, în sensul exclusiv negativ, duce la apariţia conştiinţei de minoritar la copiii de rromi, care va genera treptat comportamentul de automarginalizare şi de autoexcludere. Relaţiile dintre copiii rromi şi cei români se plasează aşadar pe un continuum de la prietenie la indiferenţă sau chiar intoleranţă, în funcţie de influenţa factorilor de mediu social.
În ceea ce priveşte drepturile copiilor, în discursul rromilor se fac referiri la ele, şi sunt considerate un ansamblu de standarde minime (sociale, şcolare, culturale şi materiale) sub care dezvoltarea personalităţii copilului a evidenţiat o serie de încălcări flagrante ale drepturilor copilului: desconsiderarea opiniei, abuzuri fizice şi emoţionale, neglijarea emoţională şi educativă în egală măsură, neasigurarea unui nivel minim, elementar de igienă şi educaţie, prezenţa muncii aproape cvasiprezenţa şi de la vârste foarte fragede.
Partea finală a studiului este rezervată evaluării unor programe desfăşurate de diverse ong – uri în beneficiul comunităţilor de rromi.
Studiul de faţă confirmă percepÅ£ia generală asupra faptului că, în comunităţile de rromi, respectarea drepturilor copilului este o ecuaÅ£ie cu multe necunoscute, aproape imposibil de rezolvat. Valoarea studiului constă nu numai în susÅ£inerea, prin exemple ÅŸi interpretări calitative a afirmaÅ£iei de mai înainte, ci mai ales în faptul că, pe baza evaluării programelor desfăşurate până în prezent, se oferă o serie de sugestii valoroase pentru mai buna documentare a programelor viitoare. (“Monitor – drepturile copiluluiâ€; 5/1998, Centrul de Informare ÅŸi Documentare privind Drepturile Copilului al OrganizaÅ£iei SalvaÅ£i Copiii).
Copiii instituţionalizaţi
SituaÅ£ia celor aproape 100.000 de copii părăsiÅ£i de părinÅ£ii lor ÅŸi care trăiesc în instituÅ£ii de ocrotire este tot mai grea, după ce aceste unităţi au fost transferate în subordinea primăriilor, iar personalul didactic a fost schimbat cu angajaÅ£i fără calificare ÅŸi experienţă în domeniu, a declarat Rebecca Grosu, preÅŸedinta organizaÅ£iei SalvaÅ£i Copiii – Filiala BucureÅŸti. Personalul care se ocupă, în prezent, de copiii instituÅ£ionalizaÅ£i nu are calificarea necesară pentru o astfel de muncă, iar primăriile nu alocă fonduri suficiente pentru hrana micuÅ£ilor: “Sunt grădiniÅ£e care, din lipsa fondurilor, nu au putut oferi copiilor micul dejun, situaÅ£ie fără precedent înainte de transferarea acestor unităţi în subordinea Departamentelor locale pentru ProtecÅ£ia Copiilorâ€. Rebecca Grosu critică faptul că organizaÅ£iile neguvernamentale care, de zece ani, se ocupă cu ajutorarea copiilor nevoiaÅŸi, nu au fost consultate atunci când s-a realizat acest transfer, deÅŸi în acest interval au alocat sume importante pentru reorganizarea, dotarea ÅŸi echiparea centrelor, dar ÅŸi pentru pregătirea personalului din casele de copii. Rodica Bocancios, consilier la Primăria Sectorului 5, recunoaÅŸte că personalul din casele de copii a fost schimbat ÅŸi că există disfuncÅ£ionalităţi în activitatea unităţilor, dar apreciază că ele sunt inevitabile oricărei perioade de tranziÅ£ie. Educatoarele din centrele de plasament au fost angajate pe baza unui concurs, iar pentru depăşirea situaÅ£iei critice actuale este nevoie de sprijinul societăţii civile, a precizat Rodica Bocancios. Potrivit datelor furnizate de OrganizaÅ£ia SalvaÅ£i Copiii, în România există aproape 100.000 de copii părăsiÅ£i de părinÅ£ii lor ÅŸi care trăiesc în instituÅ£iile de ocrotire, iar alti aproximativ 2.000 trăiesc în stradă. Anual, se înregistrează 5.000 de decese în rândul copiilor sub un an, iar alÅ£i aproape 8.000 sunt bolnavi de SIDA. Aproximativ 30.000 de copii sunt crescuÅ£i de un singur părinte, iar 50 la sută dintre copii trăiesc în cele mai sărace familii. Anual, 30.000 de elevi abandonează liceul, iar alÅ£i 20.000 ÅŸcoala generală. Un procent de peste 60% din copiii instituÅ£ionalizaÅ£i, după sursele UNICEF, sunt de naÅ£ionalitate rromă.
Referinte:
• Curriculum Naţional - Programe şcolare pentru clasele V-VIII, www.edu.ro
• Curriculum naţional. Ghid metodologic de aplicare a programei şcolare pentru educaţia civică şi cultura civică (primar - gimnaziu). Sub egida Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi Consiliului Naţional pentru Curriculum. 2001
sursa imaginii : europe.bg
focus grupuri, observaţii şi studii de caz, în comunităţi compacte de rromi, din zece localităţi ale ţării. Datele obţinute în urma cercetării au fost prelucrate urmărindu-se şapte arii de interes: condiţii de viaţă, educaţie, sănătate, identitate, relaţii comunitare, drepturile copilului, evaluarea programelor.
În fapt, condiţiile de viaţă ale copiilor rromi sunt determinate de situaţia materială a părinţilor. Cercetarea a relevat o pondere mică a veniturilor părinţilor şi, de asemenea, o valoare redusă a celor ocazionale. Principalele surse de venit se apreciază a fi: alocaţiile pentru copii, ajutoarele pentru familiile cu mulţi copii şi ajutorul social (acolo unde se mai acordă). Prin urmare, copiii rromi din comunităţile studiate, se confruntă zilnic cu o serie de probleme generate de condiţiile improprii de locuit ( în 2 – 3 camere locuiesc, în medie, zece persoane), de carenţele din alimentaţie, de imposibilitatea asigurării unei vestimentaţii corespunzătoare în fiecare anotimp al anului.
Educaţia copiilor rromi din comunităţile studiate este puternic afectată de o serie de factori sociali şi materiali, ca tendinţă generală apreciindu-se a fi sub valorile minime absolut necesare. Cuprinderea copiilor de vârsta şcolară în sistemul de învăţământ este semnificativ redusă în comparaţie cu media naţională şi se apropie de datele furnizate de primul recensământ naţional pe populaţia de rromi din România (1992). Astfel, între copiii de 7 – 9 ani, un procent de 29,9% nu au urmat deloc şcoala. Pentru grupa de vârstă 10 – 16 ani, procentul celor neşcolarizaţi este de 17,2%. Ca predicţie, se consideră că 48,3% din copii, care aveau la data cercetării vârste între 7 şi 9 ani, nu vor reuşi să încheie ciclul primar (patru clase).
Factorii care determină un nivel redus al educaţiei, în comparaţie cu populaţia majoritară, relevaţi de cercetare sunt: condiţiile de viaţă precare; discriminările care, în funcţie de context, îmbracă forme mai mult sau mai puţin grave; costurile mari, în raport cu veniturile, pe care le presupune întreţinerea unui copil în şcoală; deficienţele în socializarea primară; necesitatea de a munci pentru a se putea întreţine; atitudinea negativă a părinţilor faţă de şcoală; inadecvarea sistemului de învăţământ românesc la particularităţile acestei categorii de copii.
Starea de sănătate a copiilor rromi nu este deloc îmbucurătoare. Aflată tot sub semnul unor carenţe, în special în alimentaţie, în calitatea apei potabile, în igiena condiţiilor de locuit şi a educaţiei sanitare, starea de sănătate a copiilor din comunităţile studiate stă sub semnul afecţiunilor dintre cele mai variate: avitaminoze, malnutriţie, anemie, distrofie, rahitism, deficit staturo-ponderal, intoxicaţii alimentare, afecţiuni respiratorii, boli contagioase. Vaccinarea copiilor este deficitară, iar accesul la serviciile medicale se apreciază că este foarte scăzut.
Imaginea copiilor rromi despre ei înşişi este influenţată puternic de reprezentările populaţiei majoritare faţă de aceştia. În general, această imagine este una negativă, deşi reprezentările pozitive nu lipsesc cu desăvârşire. Limba nu este un criteriu exclusiv de identificare cu grupul şi nu este cel mai puternic. Există, însă, în special la copii, o tendinţă de a valoriza pozitiv propria identitate, iar acest fapt trebuie să constituie o premiză pentru proiectele iniţiate de stat sau de ong – uri şi care au ca populaţie ţintă comunităţile de rromi.
În contextul relaţiilor comunitare, în comunităţile studiate, au fost observate cu mult interes relaţiile dintre copiii rromi şi copiii de alte etnii (români, maghiari, turci). În multe cazuri, singurul spaţiu comun de întâlnire a copiilor este şcoala, întâlnirile în alte tipuri de spaţii publice fiind doar conjuncturale. Astfel, între copiii rromi şi români există un blocaj de comunicare efectivă, datorat diferenţei de şcolarizare, diferenţei de status socio – economic, diferenţelor comportamentale, culturale, de limbă şi preocupări, precum şi a influenţei mediului social.
Conştientizarea tuturor acestor diferenţieri, în sensul exclusiv negativ, duce la apariţia conştiinţei de minoritar la copiii de rromi, care va genera treptat comportamentul de automarginalizare şi de autoexcludere. Relaţiile dintre copiii rromi şi cei români se plasează aşadar pe un continuum de la prietenie la indiferenţă sau chiar intoleranţă, în funcţie de influenţa factorilor de mediu social.
În ceea ce priveşte drepturile copiilor, în discursul rromilor se fac referiri la ele, şi sunt considerate un ansamblu de standarde minime (sociale, şcolare, culturale şi materiale) sub care dezvoltarea personalităţii copilului a evidenţiat o serie de încălcări flagrante ale drepturilor copilului: desconsiderarea opiniei, abuzuri fizice şi emoţionale, neglijarea emoţională şi educativă în egală măsură, neasigurarea unui nivel minim, elementar de igienă şi educaţie, prezenţa muncii aproape cvasiprezenţa şi de la vârste foarte fragede.
Partea finală a studiului este rezervată evaluării unor programe desfăşurate de diverse ong – uri în beneficiul comunităţilor de rromi.
Studiul de faţă confirmă percepÅ£ia generală asupra faptului că, în comunităţile de rromi, respectarea drepturilor copilului este o ecuaÅ£ie cu multe necunoscute, aproape imposibil de rezolvat. Valoarea studiului constă nu numai în susÅ£inerea, prin exemple ÅŸi interpretări calitative a afirmaÅ£iei de mai înainte, ci mai ales în faptul că, pe baza evaluării programelor desfăşurate până în prezent, se oferă o serie de sugestii valoroase pentru mai buna documentare a programelor viitoare. (“Monitor – drepturile copiluluiâ€; 5/1998, Centrul de Informare ÅŸi Documentare privind Drepturile Copilului al OrganizaÅ£iei SalvaÅ£i Copiii).
Copiii instituţionalizaţi
SituaÅ£ia celor aproape 100.000 de copii părăsiÅ£i de părinÅ£ii lor ÅŸi care trăiesc în instituÅ£ii de ocrotire este tot mai grea, după ce aceste unităţi au fost transferate în subordinea primăriilor, iar personalul didactic a fost schimbat cu angajaÅ£i fără calificare ÅŸi experienţă în domeniu, a declarat Rebecca Grosu, preÅŸedinta organizaÅ£iei SalvaÅ£i Copiii – Filiala BucureÅŸti. Personalul care se ocupă, în prezent, de copiii instituÅ£ionalizaÅ£i nu are calificarea necesară pentru o astfel de muncă, iar primăriile nu alocă fonduri suficiente pentru hrana micuÅ£ilor: “Sunt grădiniÅ£e care, din lipsa fondurilor, nu au putut oferi copiilor micul dejun, situaÅ£ie fără precedent înainte de transferarea acestor unităţi în subordinea Departamentelor locale pentru ProtecÅ£ia Copiilorâ€. Rebecca Grosu critică faptul că organizaÅ£iile neguvernamentale care, de zece ani, se ocupă cu ajutorarea copiilor nevoiaÅŸi, nu au fost consultate atunci când s-a realizat acest transfer, deÅŸi în acest interval au alocat sume importante pentru reorganizarea, dotarea ÅŸi echiparea centrelor, dar ÅŸi pentru pregătirea personalului din casele de copii. Rodica Bocancios, consilier la Primăria Sectorului 5, recunoaÅŸte că personalul din casele de copii a fost schimbat ÅŸi că există disfuncÅ£ionalităţi în activitatea unităţilor, dar apreciază că ele sunt inevitabile oricărei perioade de tranziÅ£ie. Educatoarele din centrele de plasament au fost angajate pe baza unui concurs, iar pentru depăşirea situaÅ£iei critice actuale este nevoie de sprijinul societăţii civile, a precizat Rodica Bocancios. Potrivit datelor furnizate de OrganizaÅ£ia SalvaÅ£i Copiii, în România există aproape 100.000 de copii părăsiÅ£i de părinÅ£ii lor ÅŸi care trăiesc în instituÅ£iile de ocrotire, iar alti aproximativ 2.000 trăiesc în stradă. Anual, se înregistrează 5.000 de decese în rândul copiilor sub un an, iar alÅ£i aproape 8.000 sunt bolnavi de SIDA. Aproximativ 30.000 de copii sunt crescuÅ£i de un singur părinte, iar 50 la sută dintre copii trăiesc în cele mai sărace familii. Anual, 30.000 de elevi abandonează liceul, iar alÅ£i 20.000 ÅŸcoala generală. Un procent de peste 60% din copiii instituÅ£ionalizaÅ£i, după sursele UNICEF, sunt de naÅ£ionalitate rromă.
Referinte:
• Curriculum Naţional - Programe şcolare pentru clasele V-VIII, www.edu.ro
• Curriculum naţional. Ghid metodologic de aplicare a programei şcolare pentru educaţia civică şi cultura civică (primar - gimnaziu). Sub egida Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi Consiliului Naţional pentru Curriculum. 2001
sursa imaginii : europe.bg
Tag-uri: rromi, copii, educatie, minoritati, tigani, integrare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 05 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :