FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 4,278
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide

 Q:   Intreaba despre Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide       
Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide Motto: “Toate fiintele umane se nasc libere si egale in demnitate si drepturi. Ele sunt inzestrate cu ratiune si constiinta si trebuie sa se comporte unele fata de altele in spiritul fraternitatii.”(Declaratia universala a drepturilor omului)

Fiecare fiinta umana este inzestrata cu o varietate de distinctii biologice (cu care se naste: varsta, sex, caracteristici fizice…) si socio-culturale (familia, educatia, clasa sociala, etnicitate, religie, mod de gandire), cat si cu o istorie individuala care il deosebeste de orice alta persoana. Prin aceasta fiecare persoana este unica in felul sau.

Pentru a beneficia in mod democratic de aceste drepturi, copilul (viitorul adult) trebuie sa primeasca o educatie adecvata: educatie pentru civism, aceasta fiind nediscr iminativa.

Educatia civica desemneaza toate practicile educative si continuturile invatamantului care au ca scop transmiterea si deprinderea relatiilor de viata, individuale si sociale. Educatia civica nu poate fi impusa prescolarului in mod autoritar prin mediul unor precepte, dispozitii, interdictii. Ea il educa pe copil in directia constientizarii celuilalt, il invata care-I sunt drepturile si indatoririle, il invata sa comunice, contribuie la formarea spiritului de initiativa.

In mediul prescolaritatii, copilul primeste conceptele de baza ale educatiei civice, raspunzandu-i-se nevoilor fundamentale:

-autocunoasterea;
-respectul desine;
-comunicarea;
-capacitatea de a decide;
-achizitia unor tehnici aplicative de invatare eficienta si creativa;
-relationarea armonioasa cu ceilalti.

Fiecare tema prezentata prescolarilor trebuie sa le favorizeze rationamentul personal si reflexia critica, constituind o “problema”care include in sinea ei altele, pe care cei mici trebuie sa le deccopere si sa le discute activ, pornind de la cunostintele si experientele lor.Activitatile de educatie civica pentru prescolari, concepute intr-o maniera atractiva, motivata si accesibila, contin setul de cunostinte necesare copilului pentru a deveni o persoana responsabila, activ-participativa la viata sociala.Ele trebuie sa contribuie la formarea unui civism deschis marilor probleme ale societatii si ale timpului nostru.

Pe parcursul activitatilor de educatie civica educatoarea incearca sa-i defineasca copilului identitatea, corpul si trasaturile morale. Pentru a ajunge la concluzia unicitatii persoanei, educatoarea va porni de la sublinierea catorva trasaturi definitorii ale fiintei umane, precum gandirea, limbajul articulat, structura anatomica.In virtutea acestor trasaturi, suntem asemanatori si cu toate astea diferiti(avem un anumit mod de a fi, de a gandi, de a ne raporta la ceilalti).Copiii trebuie sa inteleaga esenta sociala a fiintei umane, nevoia de celalalt, sa-si analizeze propria conduita, iar in procesul de autocunoastere sa imbine cunoasterea de sine(“cum sunt eu?”) cu imaginea altora despre sine(“cum ma vad colegii?”) si, eventual, cu imaginea ideala despre sine.Intelegand ca unicitatea persoanei presupune existenta diferentelor, copilul trebuie sa accepte diferentele dintre oameni; sa manifeste toleranta, sa accepte si sa manifeste interes fata de modul de viata, obiceiurile diferite ale celor de langa el(atata timp cat aceste obiceiuri n-ar putea dauna semenilor).

Ca membru al societatii, copilul trebuie sa fie receptiv la obligatiile sociale, sa manifeste disponibilitati de participare si cooperare in actiuni cu semenii sai (cu membrii grupului din care face parte, sa manifeste conduite sociale si responsabile. Individul uman nu poate trai decat in comunitati-grupuri. In grup, copilul invata sa vorbeasca, sa se comporte, aici isi formeaza si dezvolta personalitatea. Copiii trebuie sa inteleaga ca exista si grupuri care fac rau individului si sa incerce sa analizeze influenta nefasta a acestuia.(exemple de activitati: “Criterii in alegerea prietenilor”, “Manifestarea respectului si al ajutorului intre prieteni”,”Roluri pe care copilul le are in clasa si in familie”).

In societatea romaneasca, invatamantului prescolar ii revine sarcina de a implementa copilului valori morale. Trebuie sa ajungem la intelegerea esentei, continutului normelor, valorilor morale(“de ce nu trebuie sa mint, sa fur etc.). Ca obiective concrete se va urmari explicarea continutului notiunilor: respect, curaj, sinceritate, incredere in sine si in ceilalti, bine, rau, moral, imoral, norma morala, valoare morala-sa explice rolul increderii in semeni, in facilitatea relatiilor umane, in obtinerea succesului in actiune; sa demonstreze consecintele negative ale timiditatii, neincrederii in sine asupra persoanei; sa descrie cateva forme prin care isi pot manifesta solidaritatea fata de ceilalti, sa ilustreze prin exemple legatura existenta intre increderea intre oameni, solidaritate si succesul actiunii lor; sa precizeze ce legatura exista intre respect si politete; sa explice in ce consta necesitatea respectului fata de ceilalti si fata de sine.

Prescolarii trebuie sa recunoasca, in diferite situatii, formele de manifestare a comportamentului moral, sa manifeste ei insisi deprinderi de comportament moral ( cinste, curaj, sinceritata); sa se obisnuiasca cu folosirea formulelor de politete( sa demonstreze ca le pot utiliza in diferite situati; sa explice de ce este necesara sinceritatea in raporturile dintre oameni si de ce minciuna altereaza aceste raporturi( sa cunoasca efectele negative ale minciunii); sa recunoasca si sa foloseasca principalele reguli de comportare civilizata acasa, la gradinita, pe strada, in mijloacele de transport etc; sa dea exemplu de valori morale si sa discearna valorile si nonvalorile(binele de rau), sa inteleaga rolul vointei in alegerea valorii.

Astfel in cadrul gradinitei copilul va asimila principalele caracteristici necesare dezvoltarii personalitatii in spiritul civic.
sursa imaginii: freeschoolclipart.com


Tag-uri: educatie civica, autocunoastere, respect, comunicare, educatie, scoala, nediscriminativ



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 06 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :