Statistics:
Visits: 4,278 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
Q: | Intreaba despre Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide |
Motto: “Toate fiintele umane se nasc libere si egale in demnitate si drepturi. Ele sunt inzestrate cu ratiune si constiinta si trebuie sa se comporte unele fata de altele in spiritul fraternitatii.â€(Declaratia universala a drepturilor omului)
Fiecare fiinta umana este inzestrata cu o varietate de distinctii biologice (cu care se naste: varsta, sex, caracteristici fizice…) si socio-culturale (familia, educatia, clasa sociala, etnicitate, religie, mod de gandire), cat si cu o istorie individuala care il deosebeste de orice alta persoana. Prin aceasta fiecare persoana este unica in felul sau.
Pentru a beneficia in mod democratic de aceste drepturi, copilul (viitorul adult) trebuie sa primeasca o educatie adecvata: educatie pentru civism, aceasta fiind nediscr iminativa.
Educatia civica desemneaza toate practicile educative si continuturile invatamantului care au ca scop transmiterea si deprinderea relatiilor de viata, individuale si sociale. Educatia civica nu poate fi impusa prescolarului in mod autoritar prin mediul unor precepte, dispozitii, interdictii. Ea il educa pe copil in directia constientizarii celuilalt, il invata care-I sunt drepturile si indatoririle, il invata sa comunice, contribuie la formarea spiritului de initiativa.
In mediul prescolaritatii, copilul primeste conceptele de baza ale educatiei civice, raspunzandu-i-se nevoilor fundamentale:
-autocunoasterea;
-respectul desine;
-comunicarea;
-capacitatea de a decide;
-achizitia unor tehnici aplicative de invatare eficienta si creativa;
-relationarea armonioasa cu ceilalti.
Fiecare tema prezentata prescolarilor trebuie sa le favorizeze rationamentul personal si reflexia critica, constituind o “problemaâ€care include in sinea ei altele, pe care cei mici trebuie sa le deccopere si sa le discute activ, pornind de la cunostintele si experientele lor.Activitatile de educatie civica pentru prescolari, concepute intr-o maniera atractiva, motivata si accesibila, contin setul de cunostinte necesare copilului pentru a deveni o persoana responsabila, activ-participativa la viata sociala.Ele trebuie sa contribuie la formarea unui civism deschis marilor probleme ale societatii si ale timpului nostru.
Pe parcursul activitatilor de educatie civica educatoarea incearca sa-i defineasca copilului identitatea, corpul si trasaturile morale. Pentru a ajunge la concluzia unicitatii persoanei, educatoarea va porni de la sublinierea catorva trasaturi definitorii ale fiintei umane, precum gandirea, limbajul articulat, structura anatomica.In virtutea acestor trasaturi, suntem asemanatori si cu toate astea diferiti(avem un anumit mod de a fi, de a gandi, de a ne raporta la ceilalti).Copiii trebuie sa inteleaga esenta sociala a fiintei umane, nevoia de celalalt, sa-si analizeze propria conduita, iar in procesul de autocunoastere sa imbine cunoasterea de sine(“cum sunt eu?â€) cu imaginea altora despre sine(“cum ma vad colegii?â€) si, eventual, cu imaginea ideala despre sine.Intelegand ca unicitatea persoanei presupune existenta diferentelor, copilul trebuie sa accepte diferentele dintre oameni; sa manifeste toleranta, sa accepte si sa manifeste interes fata de modul de viata, obiceiurile diferite ale celor de langa el(atata timp cat aceste obiceiuri n-ar putea dauna semenilor).
Ca membru al societatii, copilul trebuie sa fie receptiv la obligatiile sociale, sa manifeste disponibilitati de participare si cooperare in actiuni cu semenii sai (cu membrii grupului din care face parte, sa manifeste conduite sociale si responsabile. Individul uman nu poate trai decat in comunitati-grupuri. In grup, copilul invata sa vorbeasca, sa se comporte, aici isi formeaza si dezvolta personalitatea. Copiii trebuie sa inteleaga ca exista si grupuri care fac rau individului si sa incerce sa analizeze influenta nefasta a acestuia.(exemple de activitati: “Criterii in alegerea prietenilorâ€, “Manifestarea respectului si al ajutorului intre prieteniâ€,â€Roluri pe care copilul le are in clasa si in familieâ€).
In societatea romaneasca, invatamantului prescolar ii revine sarcina de a implementa copilului valori morale. Trebuie sa ajungem la intelegerea esentei, continutului normelor, valorilor morale(“de ce nu trebuie sa mint, sa fur etc.). Ca obiective concrete se va urmari explicarea continutului notiunilor: respect, curaj, sinceritate, incredere in sine si in ceilalti, bine, rau, moral, imoral, norma morala, valoare morala-sa explice rolul increderii in semeni, in facilitatea relatiilor umane, in obtinerea succesului in actiune; sa demonstreze consecintele negative ale timiditatii, neincrederii in sine asupra persoanei; sa descrie cateva forme prin care isi pot manifesta solidaritatea fata de ceilalti, sa ilustreze prin exemple legatura existenta intre increderea intre oameni, solidaritate si succesul actiunii lor; sa precizeze ce legatura exista intre respect si politete; sa explice in ce consta necesitatea respectului fata de ceilalti si fata de sine.
Prescolarii trebuie sa recunoasca, in diferite situatii, formele de manifestare a comportamentului moral, sa manifeste ei insisi deprinderi de comportament moral ( cinste, curaj, sinceritata); sa se obisnuiasca cu folosirea formulelor de politete( sa demonstreze ca le pot utiliza in diferite situati; sa explice de ce este necesara sinceritatea in raporturile dintre oameni si de ce minciuna altereaza aceste raporturi( sa cunoasca efectele negative ale minciunii); sa recunoasca si sa foloseasca principalele reguli de comportare civilizata acasa, la gradinita, pe strada, in mijloacele de transport etc; sa dea exemplu de valori morale si sa discearna valorile si nonvalorile(binele de rau), sa inteleaga rolul vointei in alegerea valorii.
Astfel in cadrul gradinitei copilul va asimila principalele caracteristici necesare dezvoltarii personalitatii in spiritul civic.
sursa imaginii: freeschoolclipart.com
Fiecare fiinta umana este inzestrata cu o varietate de distinctii biologice (cu care se naste: varsta, sex, caracteristici fizice…) si socio-culturale (familia, educatia, clasa sociala, etnicitate, religie, mod de gandire), cat si cu o istorie individuala care il deosebeste de orice alta persoana. Prin aceasta fiecare persoana este unica in felul sau.
Pentru a beneficia in mod democratic de aceste drepturi, copilul (viitorul adult) trebuie sa primeasca o educatie adecvata: educatie pentru civism, aceasta fiind nediscr iminativa.
Educatia civica desemneaza toate practicile educative si continuturile invatamantului care au ca scop transmiterea si deprinderea relatiilor de viata, individuale si sociale. Educatia civica nu poate fi impusa prescolarului in mod autoritar prin mediul unor precepte, dispozitii, interdictii. Ea il educa pe copil in directia constientizarii celuilalt, il invata care-I sunt drepturile si indatoririle, il invata sa comunice, contribuie la formarea spiritului de initiativa.
In mediul prescolaritatii, copilul primeste conceptele de baza ale educatiei civice, raspunzandu-i-se nevoilor fundamentale:
-autocunoasterea;
-respectul desine;
-comunicarea;
-capacitatea de a decide;
-achizitia unor tehnici aplicative de invatare eficienta si creativa;
-relationarea armonioasa cu ceilalti.
Fiecare tema prezentata prescolarilor trebuie sa le favorizeze rationamentul personal si reflexia critica, constituind o “problemaâ€care include in sinea ei altele, pe care cei mici trebuie sa le deccopere si sa le discute activ, pornind de la cunostintele si experientele lor.Activitatile de educatie civica pentru prescolari, concepute intr-o maniera atractiva, motivata si accesibila, contin setul de cunostinte necesare copilului pentru a deveni o persoana responsabila, activ-participativa la viata sociala.Ele trebuie sa contribuie la formarea unui civism deschis marilor probleme ale societatii si ale timpului nostru.
Pe parcursul activitatilor de educatie civica educatoarea incearca sa-i defineasca copilului identitatea, corpul si trasaturile morale. Pentru a ajunge la concluzia unicitatii persoanei, educatoarea va porni de la sublinierea catorva trasaturi definitorii ale fiintei umane, precum gandirea, limbajul articulat, structura anatomica.In virtutea acestor trasaturi, suntem asemanatori si cu toate astea diferiti(avem un anumit mod de a fi, de a gandi, de a ne raporta la ceilalti).Copiii trebuie sa inteleaga esenta sociala a fiintei umane, nevoia de celalalt, sa-si analizeze propria conduita, iar in procesul de autocunoastere sa imbine cunoasterea de sine(“cum sunt eu?â€) cu imaginea altora despre sine(“cum ma vad colegii?â€) si, eventual, cu imaginea ideala despre sine.Intelegand ca unicitatea persoanei presupune existenta diferentelor, copilul trebuie sa accepte diferentele dintre oameni; sa manifeste toleranta, sa accepte si sa manifeste interes fata de modul de viata, obiceiurile diferite ale celor de langa el(atata timp cat aceste obiceiuri n-ar putea dauna semenilor).
Ca membru al societatii, copilul trebuie sa fie receptiv la obligatiile sociale, sa manifeste disponibilitati de participare si cooperare in actiuni cu semenii sai (cu membrii grupului din care face parte, sa manifeste conduite sociale si responsabile. Individul uman nu poate trai decat in comunitati-grupuri. In grup, copilul invata sa vorbeasca, sa se comporte, aici isi formeaza si dezvolta personalitatea. Copiii trebuie sa inteleaga ca exista si grupuri care fac rau individului si sa incerce sa analizeze influenta nefasta a acestuia.(exemple de activitati: “Criterii in alegerea prietenilorâ€, “Manifestarea respectului si al ajutorului intre prieteniâ€,â€Roluri pe care copilul le are in clasa si in familieâ€).
In societatea romaneasca, invatamantului prescolar ii revine sarcina de a implementa copilului valori morale. Trebuie sa ajungem la intelegerea esentei, continutului normelor, valorilor morale(“de ce nu trebuie sa mint, sa fur etc.). Ca obiective concrete se va urmari explicarea continutului notiunilor: respect, curaj, sinceritate, incredere in sine si in ceilalti, bine, rau, moral, imoral, norma morala, valoare morala-sa explice rolul increderii in semeni, in facilitatea relatiilor umane, in obtinerea succesului in actiune; sa demonstreze consecintele negative ale timiditatii, neincrederii in sine asupra persoanei; sa descrie cateva forme prin care isi pot manifesta solidaritatea fata de ceilalti, sa ilustreze prin exemple legatura existenta intre increderea intre oameni, solidaritate si succesul actiunii lor; sa precizeze ce legatura exista intre respect si politete; sa explice in ce consta necesitatea respectului fata de ceilalti si fata de sine.
Prescolarii trebuie sa recunoasca, in diferite situatii, formele de manifestare a comportamentului moral, sa manifeste ei insisi deprinderi de comportament moral ( cinste, curaj, sinceritata); sa se obisnuiasca cu folosirea formulelor de politete( sa demonstreze ca le pot utiliza in diferite situati; sa explice de ce este necesara sinceritatea in raporturile dintre oameni si de ce minciuna altereaza aceste raporturi( sa cunoasca efectele negative ale minciunii); sa recunoasca si sa foloseasca principalele reguli de comportare civilizata acasa, la gradinita, pe strada, in mijloacele de transport etc; sa dea exemplu de valori morale si sa discearna valorile si nonvalorile(binele de rau), sa inteleaga rolul vointei in alegerea valorii.
Astfel in cadrul gradinitei copilul va asimila principalele caracteristici necesare dezvoltarii personalitatii in spiritul civic.
sursa imaginii: freeschoolclipart.com
Tag-uri: educatie civica, autocunoastere, respect, comunicare, educatie, scoala, nediscriminativ |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :