Statistics:
Visits: 1,938 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
La ce este buna educatia
Q: | Intreaba despre La ce este buna educatia |
Fiecare dintre noi a comparat, măcar odată sau în treacăt, inteligenţa, lucrurile, oamenii (copiii).
Facem lucrul acesta, deşi suntem conştienţi de faptul unicităţii, care - prin esenţa lui, nu se supune comparaţiei.
Evidenţa deosebirilor ne-au impulsionat la reflecţii, înţelegere, toleranţă...
În mâinile noastre se află „balanţa†deciziilor, care ne fac să fim toleranţi şi să acceptăm diversitatea.
Să nu omitem faptul că progresul societăţii actuale nu are nici un sens atâta timp cât există copii nefericiţi.
Ştiinţele educaţiei trec printr-o perioadă de restructurare şi dezvoltare. Această perioadă înregistrează extensia preocu părilor precum şi reconsiderarea unor domenii sau subdomenii. După 1990, când a fost lansata paradigma educaţie pentru toti, sistemul de învăţământ a început să acorde o atenţie mai mare unor grupuri de copii marginalizaţi, vulnerabili.
Dar ÅŸtim prea bine că educaÅ£ia este ÅŸi pentru toată viaÅ£a, dă independenţă, „putereâ€. De aici vine ÅŸi nevoia de educaÅ£ie. ÃŽn ceea ce priveÅŸte copiii cu cerinÅ£e educative speciale, aceasta vizează handicapul ÅŸi nu deficienÅ£a; datorită ei, handicapul poate fi „învinsâ€, dar nu va anula deficienÅ£a. Mai mult, îi ajută pe cei implicaÅ£i, direct sau indirect, s-o înÅ£eleagă mai bine.
Flexibilitatea noului sistem de învăţământ are ca urmări democratizarea şcolii şi egalizarea şanselor. Toate acestea, deşi au generat şi generează controverse, reprezintă direcţii strategice, care angajează o responsabilitate foarte mare a tuturor factorilor implicaţi, cât şi flexibilitatea serviciilor educaţionale. Dar, care este „noul sistem†şi spre ce tinde el?
Învăţământul special este un subsistem al învăţământului românesc de masă şi se prezintă ca un sistem viabil, deschis, flexibil, performant şi, totodată, apt de a se adapta cerinţelor societăţii contemporane, în orice perioadă de dezvoltare a acesteia.
Învăţământul special este parte a învăţământului public. Acesta contribuie la realizarea obiectivelor, principiilor, criteriilor şi finalităţilor Reformei. Pentru aceasta, aduce două elemente proprii, care-1 diferenţiază: “un alt fel de elev†precum şi un alt mod de “organizare†a acţiunii de învăţare, reabilitare, compensare, integrare, socializare şi recuperare.
În vederea atingerii obiectivelor educaţiei speciale, învăţământul special din ţara noastră colaborează şi încearcă să-şi îmbogăţească această colaborare cu organisme, instituţii, organizaţii de stat sau neguvernamentale, agenţii sau asociaţii care se ocupă cu protecţia specială a copilului (elevului) cu deficienţe.
În principal şi în mod tradiţional, acest sistem de învăţământ semnifică educaţia şcolară a copiilor cu deficienţe realizată prin intermediul unei instituţii şcolare speciale.
De regulă, acestea sunt separate de celelalte unităţi ÅŸcolare din învăţământul românesc. ÃŽn ultimul timp există tendinÅ£a – necesară ÅŸi obiectivă în acelaÅŸi timp, de a se înlocui expresia „învăţământ special†cu aceea de „educaÅ£ie specialăâ€.
Tot aÅŸa, este posibil ca sintagma „copil(elev) deficient†să fie înlocuită cu aceea de „copil(elev) cu dificultăţi de dezvoltare sau de învăţareâ€.
EDUCAÅ¢IA SPECIALÄ‚
Dar, cum poate fi definită „educaţia specială�
Mai nou, conceptul poate fi definit în cel mult două sensuri, şi anume:
a) în sensul restrâns – în parte, se suprapune pe conceptul de învăţământ special, respectiv mod de educaţie specializată pentru persoanele (copiii) cu deficienţă;
b) în sens larg, conceptul se extinde la o categorie mai mare de elevi, cum ar fi copiii cu dificultăţi de învăţare şi/ sau dezvoltare.
Acest sens are în vedere un anumit tip de educaţie adaptată şi destinată persoanelor care nu reuşesc singure (altfel spus, fără ajutor) să atingă un nivel de educaţie corespunzător vârstei şi cerinţelor societăţii, în general. Educaţia specială a fost iniţial doar apanajul şcolilor speciale.
ÃŽn ultimul timp a devenit ÅŸi un atribut al ÅŸcolilor publice ÅŸi aceasta, deoarece s-a conÅŸtientizat faptul că, oricărui/ sau fiecărui copil (elev) i se poate întâmpla să aibă – într-o anumită perioadă a ÅŸcolarităţii, într-o anumită perioadă de tranziÅ£ie, anumite dificultăţi de învăţare. Åži astfel, ajungem ÅŸi la un alt concept, ÅŸi anume „copiii cu cerinÅ£e educaÅ£ionale specialeâ€. ÃŽn acest concept pot fi incluÅŸi copii care întâmpină dificultăţi de dezvoltare ÅŸi/ sau învăţare ÅŸi care sunt cuprinÅŸi în sistemul de învăţământ.
În documentele Conferinţei mondiale asupra educaţiei pentru persoane cu cerinţe speciale, de la Salamanca, evoluţia conceptului de educaţie specială a căpătat valenţe noi. Acestea au asigurat un cadru conceptual nou, dar mai ales de acţiune, în vederea atingerii obiectivului educaţie pentru toţi şi pentru toată viaţa.
EDUCAÅ¢IA/ ÅžCOALA INCLUZIVÄ‚
Obiectivul s-a concretizat în sintagma „educaÅ£ia/ ÅŸcoala incluzivăâ€. Formula aceasta nouă evidenÅ£iază recunoaÅŸterea universală a necesităţii reformării ÅŸcolii publice, a sistemului ÅŸcolar general. Pentru a răspunde dezideratului „o societate pentru toÅ£iâ€, educaÅ£ia sau ÅŸcoala incluzivă/ integrată implică ideea de reformă a ÅŸcolii ÅŸi a societăţii în ansamblu. Prin însăşi natura ei, este comprehensivă ÅŸi integratoare. Este proiectată în aÅŸa fel, încât să răspundă mai bine nevoilor, potenÅ£ialului ÅŸi aspiraÅ£iilor tuturor copiilor, inclusiv ale celor cu nevoi educative speciale.
Şi, cu toate acestea, s-a ajuns la concluzia că centrele şi şcolile speciale nu satisfac nevoile educaţionale şi profesionale ale celor mai mulţi dintre copii, deoarece – uneori – pot genera apariţia unui sindrom segregaţional, discriminatoriu. Tot mai mult, se face simţită nevoia ca şcoala de masa (publică) să cuprindă o mai mare diversitate de elevi, decât până acum şi să permită încorporarea (incluziunea) în sistemul de învăţământ de masă (general) a cât mai multor copii cu cerinţe educaţionale speciale.
Incluziunea în educaţie presupune:
• Valorizarea egală a tuturor elevilor şi a personalului
• Creşterea participării tuturor elevilor la educaţie şi, totodată, reducerea numărului celor excluşi
• din cultura, curricula şi valorile comunităţii promovate prin şcoala de masă
• Restructurarea culturii, a politicilor şi a practicilor din şcoli, astfel încât ele să răspundă
• diversităţii elevilor din localitate
• Reducerea barierelor în învăţare şi participare pentru toţi elevii, nu doar pentru cei cu
• dizabilităţi sau cei etichetaÅ£i ca având „nevoi educaÅ£ionale specialeâ€.
• Insuşirea învăţămintelor rezultate din încercările de depăşire a barierelor de accesare a şcolii şi
• de participare din partea unor elevi
• Înţelegerea diferenţelor dintre elevi ca resursă pentru procesul de învăţare, nu ca o problemă ce
• trebuie depăşită
• Recunoaşterea dreptului elevilor la educaţie în propria lor localitate
• Evoluţia gradului de incluziune în şcoli, atât în privinţa personalului, cât şi în privinţa elevilor
• Creşterea rolului şcolilor în construirea comunităţilor şi a valorilor lor, precum şi în creşterea
• performanţelor
• Cultivarea unor relaţii de susţinere reciprocă între şcoli şi comunităţi
• Recunoaşterea faptului că incluziunea în educaţie este un aspect al incluziunii în societate
Trecând peste toate aceste concepte, ajungem la concluzia că educarea copiilor „diferiţi†este mai mult un exerciţiu de democraţie, în care „metodele didactice†aplicate sunt diversitatea şi toleranţa. Astfel, dezvoltarea comunităţii – în ansamblu – trebuie să însemne şi reabilitarea copiilor cu cerinţe educative speciale. Pentru asta, comunitatea trebuie să aibă la bază următoarele principii, care sunt fundamentale:
PRINCIPII ...
• principiul drepturilor egale;
• principiul egalizării şanselor;
• principiul accesului la orice formă de educaţie;
• principiul intervenţiei timpurii;
• principiul cooperării şi parteneriatului;
• principiul asigurării serviciilor de sprijin în comunitate.
Atât ca dascăli, dar şi ca OAMENI ai noului sistem de învăţământ, e bine să avem în vedere faptul că pentru a atinge perfecţiunea, nu e nevoie să facem lucruri extraordinare, ci să facem extraordinar de bine, orice lucru mic pe care-l facem.
Referinte :
• GherguÅ£, A., (2005), „Sinteze de psihopedagogie specială – ghid pentru concursuri ÅŸi examene de obÅ£inere a gradelor didacticeâ€, Polirom, IaÅŸi;
• Marcu, V., Filimon, L. Åži alÅ£i autori (2003), „Psihologie pentru formarea profesorilorâ€, Editura Universităţii din Oradea, Oradea;
• VraÅŸmaÅŸ T., (2001), „Învăţământul integrat ÅŸi/ sau incluzivâ€, Aramis, BucureÅŸti.
• Preda, V (coord.) (2000), Orientări teoretico-praxiologice în educaţia integrată , Presa Universitară Clujeană , Cluj Napoca
• Heward, W., (1996) Exceptional children. An introduction to Special Education, Englewood Cliffs, New Jersey Columbus, Ohio
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Facem lucrul acesta, deşi suntem conştienţi de faptul unicităţii, care - prin esenţa lui, nu se supune comparaţiei.
Evidenţa deosebirilor ne-au impulsionat la reflecţii, înţelegere, toleranţă...
În mâinile noastre se află „balanţa†deciziilor, care ne fac să fim toleranţi şi să acceptăm diversitatea.
Să nu omitem faptul că progresul societăţii actuale nu are nici un sens atâta timp cât există copii nefericiţi.
Ştiinţele educaţiei trec printr-o perioadă de restructurare şi dezvoltare. Această perioadă înregistrează extensia preocu părilor precum şi reconsiderarea unor domenii sau subdomenii. După 1990, când a fost lansata paradigma educaţie pentru toti, sistemul de învăţământ a început să acorde o atenţie mai mare unor grupuri de copii marginalizaţi, vulnerabili.
Dar ÅŸtim prea bine că educaÅ£ia este ÅŸi pentru toată viaÅ£a, dă independenţă, „putereâ€. De aici vine ÅŸi nevoia de educaÅ£ie. ÃŽn ceea ce priveÅŸte copiii cu cerinÅ£e educative speciale, aceasta vizează handicapul ÅŸi nu deficienÅ£a; datorită ei, handicapul poate fi „învinsâ€, dar nu va anula deficienÅ£a. Mai mult, îi ajută pe cei implicaÅ£i, direct sau indirect, s-o înÅ£eleagă mai bine.
Flexibilitatea noului sistem de învăţământ are ca urmări democratizarea şcolii şi egalizarea şanselor. Toate acestea, deşi au generat şi generează controverse, reprezintă direcţii strategice, care angajează o responsabilitate foarte mare a tuturor factorilor implicaţi, cât şi flexibilitatea serviciilor educaţionale. Dar, care este „noul sistem†şi spre ce tinde el?
Învăţământul special este un subsistem al învăţământului românesc de masă şi se prezintă ca un sistem viabil, deschis, flexibil, performant şi, totodată, apt de a se adapta cerinţelor societăţii contemporane, în orice perioadă de dezvoltare a acesteia.
Învăţământul special este parte a învăţământului public. Acesta contribuie la realizarea obiectivelor, principiilor, criteriilor şi finalităţilor Reformei. Pentru aceasta, aduce două elemente proprii, care-1 diferenţiază: “un alt fel de elev†precum şi un alt mod de “organizare†a acţiunii de învăţare, reabilitare, compensare, integrare, socializare şi recuperare.
În vederea atingerii obiectivelor educaţiei speciale, învăţământul special din ţara noastră colaborează şi încearcă să-şi îmbogăţească această colaborare cu organisme, instituţii, organizaţii de stat sau neguvernamentale, agenţii sau asociaţii care se ocupă cu protecţia specială a copilului (elevului) cu deficienţe.
În principal şi în mod tradiţional, acest sistem de învăţământ semnifică educaţia şcolară a copiilor cu deficienţe realizată prin intermediul unei instituţii şcolare speciale.
De regulă, acestea sunt separate de celelalte unităţi ÅŸcolare din învăţământul românesc. ÃŽn ultimul timp există tendinÅ£a – necesară ÅŸi obiectivă în acelaÅŸi timp, de a se înlocui expresia „învăţământ special†cu aceea de „educaÅ£ie specialăâ€.
Tot aÅŸa, este posibil ca sintagma „copil(elev) deficient†să fie înlocuită cu aceea de „copil(elev) cu dificultăţi de dezvoltare sau de învăţareâ€.
EDUCAÅ¢IA SPECIALÄ‚
Dar, cum poate fi definită „educaţia specială�
Mai nou, conceptul poate fi definit în cel mult două sensuri, şi anume:
a) în sensul restrâns – în parte, se suprapune pe conceptul de învăţământ special, respectiv mod de educaţie specializată pentru persoanele (copiii) cu deficienţă;
b) în sens larg, conceptul se extinde la o categorie mai mare de elevi, cum ar fi copiii cu dificultăţi de învăţare şi/ sau dezvoltare.
Acest sens are în vedere un anumit tip de educaţie adaptată şi destinată persoanelor care nu reuşesc singure (altfel spus, fără ajutor) să atingă un nivel de educaţie corespunzător vârstei şi cerinţelor societăţii, în general. Educaţia specială a fost iniţial doar apanajul şcolilor speciale.
ÃŽn ultimul timp a devenit ÅŸi un atribut al ÅŸcolilor publice ÅŸi aceasta, deoarece s-a conÅŸtientizat faptul că, oricărui/ sau fiecărui copil (elev) i se poate întâmpla să aibă – într-o anumită perioadă a ÅŸcolarităţii, într-o anumită perioadă de tranziÅ£ie, anumite dificultăţi de învăţare. Åži astfel, ajungem ÅŸi la un alt concept, ÅŸi anume „copiii cu cerinÅ£e educaÅ£ionale specialeâ€. ÃŽn acest concept pot fi incluÅŸi copii care întâmpină dificultăţi de dezvoltare ÅŸi/ sau învăţare ÅŸi care sunt cuprinÅŸi în sistemul de învăţământ.
În documentele Conferinţei mondiale asupra educaţiei pentru persoane cu cerinţe speciale, de la Salamanca, evoluţia conceptului de educaţie specială a căpătat valenţe noi. Acestea au asigurat un cadru conceptual nou, dar mai ales de acţiune, în vederea atingerii obiectivului educaţie pentru toţi şi pentru toată viaţa.
EDUCAÅ¢IA/ ÅžCOALA INCLUZIVÄ‚
Obiectivul s-a concretizat în sintagma „educaÅ£ia/ ÅŸcoala incluzivăâ€. Formula aceasta nouă evidenÅ£iază recunoaÅŸterea universală a necesităţii reformării ÅŸcolii publice, a sistemului ÅŸcolar general. Pentru a răspunde dezideratului „o societate pentru toÅ£iâ€, educaÅ£ia sau ÅŸcoala incluzivă/ integrată implică ideea de reformă a ÅŸcolii ÅŸi a societăţii în ansamblu. Prin însăşi natura ei, este comprehensivă ÅŸi integratoare. Este proiectată în aÅŸa fel, încât să răspundă mai bine nevoilor, potenÅ£ialului ÅŸi aspiraÅ£iilor tuturor copiilor, inclusiv ale celor cu nevoi educative speciale.
Şi, cu toate acestea, s-a ajuns la concluzia că centrele şi şcolile speciale nu satisfac nevoile educaţionale şi profesionale ale celor mai mulţi dintre copii, deoarece – uneori – pot genera apariţia unui sindrom segregaţional, discriminatoriu. Tot mai mult, se face simţită nevoia ca şcoala de masa (publică) să cuprindă o mai mare diversitate de elevi, decât până acum şi să permită încorporarea (incluziunea) în sistemul de învăţământ de masă (general) a cât mai multor copii cu cerinţe educaţionale speciale.
Incluziunea în educaţie presupune:
• Valorizarea egală a tuturor elevilor şi a personalului
• Creşterea participării tuturor elevilor la educaţie şi, totodată, reducerea numărului celor excluşi
• din cultura, curricula şi valorile comunităţii promovate prin şcoala de masă
• Restructurarea culturii, a politicilor şi a practicilor din şcoli, astfel încât ele să răspundă
• diversităţii elevilor din localitate
• Reducerea barierelor în învăţare şi participare pentru toţi elevii, nu doar pentru cei cu
• dizabilităţi sau cei etichetaÅ£i ca având „nevoi educaÅ£ionale specialeâ€.
• Insuşirea învăţămintelor rezultate din încercările de depăşire a barierelor de accesare a şcolii şi
• de participare din partea unor elevi
• Înţelegerea diferenţelor dintre elevi ca resursă pentru procesul de învăţare, nu ca o problemă ce
• trebuie depăşită
• Recunoaşterea dreptului elevilor la educaţie în propria lor localitate
• Evoluţia gradului de incluziune în şcoli, atât în privinţa personalului, cât şi în privinţa elevilor
• Creşterea rolului şcolilor în construirea comunităţilor şi a valorilor lor, precum şi în creşterea
• performanţelor
• Cultivarea unor relaţii de susţinere reciprocă între şcoli şi comunităţi
• Recunoaşterea faptului că incluziunea în educaţie este un aspect al incluziunii în societate
Trecând peste toate aceste concepte, ajungem la concluzia că educarea copiilor „diferiţi†este mai mult un exerciţiu de democraţie, în care „metodele didactice†aplicate sunt diversitatea şi toleranţa. Astfel, dezvoltarea comunităţii – în ansamblu – trebuie să însemne şi reabilitarea copiilor cu cerinţe educative speciale. Pentru asta, comunitatea trebuie să aibă la bază următoarele principii, care sunt fundamentale:
PRINCIPII ...
• principiul drepturilor egale;
• principiul egalizării şanselor;
• principiul accesului la orice formă de educaţie;
• principiul intervenţiei timpurii;
• principiul cooperării şi parteneriatului;
• principiul asigurării serviciilor de sprijin în comunitate.
Atât ca dascăli, dar şi ca OAMENI ai noului sistem de învăţământ, e bine să avem în vedere faptul că pentru a atinge perfecţiunea, nu e nevoie să facem lucruri extraordinare, ci să facem extraordinar de bine, orice lucru mic pe care-l facem.
Referinte :
• GherguÅ£, A., (2005), „Sinteze de psihopedagogie specială – ghid pentru concursuri ÅŸi examene de obÅ£inere a gradelor didacticeâ€, Polirom, IaÅŸi;
• Marcu, V., Filimon, L. Åži alÅ£i autori (2003), „Psihologie pentru formarea profesorilorâ€, Editura Universităţii din Oradea, Oradea;
• VraÅŸmaÅŸ T., (2001), „Învăţământul integrat ÅŸi/ sau incluzivâ€, Aramis, BucureÅŸti.
• Preda, V (coord.) (2000), Orientări teoretico-praxiologice în educaţia integrată , Presa Universitară Clujeană , Cluj Napoca
• Heward, W., (1996) Exceptional children. An introduction to Special Education, Englewood Cliffs, New Jersey Columbus, Ohio
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: inteligenta, educatie, intelegere, toleranta, dezvoltare, sistem de invatamant, nevoi speciale |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 03 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :