Statistics:
Visits: 1,549 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Cetateni democrati
Q: | Intreaba despre Cetateni democrati |
I. DEMOCRATIA – CONCEPTE, EVOLUTIE ISTORICĂ.
Primele concepţii şi practici democratice datează din antichitate. Atunci au apărut primele forme democratice de organizare şi conducere a societăţii.
Democraţie este un termen de origine greacă, provine din demos = popor şi Kratos = putere, autoritate.
Sensul etimologic al democraţiei – cel de guvernare al poporului prin el însuşi, precum şi conţinutul social – politic al acestuia, au cunoscut evoluţie continuuă în funcţie de sfera de cuprindere a conceptului de popor.
Democraţia proclama principiul suveranităţii poporului, exprimat în dreptul său de a desemna şi controla guvernământul naţiunii.
Democraţia libera lă modernă situează pe primul plan ideea de libertate a individului, iar suveranitatea poporului este considerată o sumă a libertăţilor individului.
Democraţia presupune un ansamblu de idei, respectă un sistem de valori, cât şi un ansamblu specific de instituţii şi mecanisme cristalizate în afara politicului, ea este considerată regula generală a statului şi a vieţii.
Democraţia este o formă de organizare şi conducere politică a societăţii prin consultaera cetăţenilor ţinând seama de voinţa acestora, de interesele şi aspiraţiile de progres ale naţiunii.
II. OBIECTIVELE EDUCAÅ¢IEI CIVICE ÃŽN CICLUL PRIMAR.
Printre finalităţile educative ale învăţământului primar se află ÅŸi „formarea unui comportament civilizat ÅŸi a unor calităţi morale: cinste, corectitudine, sinceritate, respect faţă de părinÅ£i, faţă de oameni în general, faţă de muncăâ€.
O contribuţie deosebită în realizarea acestui obiectiv o are în primul rând educaţia civică. Ei i se alătură toate celelalte obiecte de studiu din învăţământul primar, în scopul dezvoltării libere şi armonioase a personalităţii micului cetăţean, în devenirea sa conştientă.
Se urmăreşte formarea la copiii a unei atitudini responsabile, active şi conştiente faţă de sine, precum şi iniţierea lor în practicarea unui comportament civic, atât de necesar într-o societate democratică.
Educaţia civică este o componentă esenţială a procesului instructiv – educativ şi totodată a acţiunii exercitate de familie, mediul social apropiat şi colectivul de elevi, având ca scop punerea bazelor conştiinţei şi conduitei civilizate a elevului, în conformitate cu comandamentele sociale şi cu particularităţile de vârstă.
Obiectivele educaţiei civice în ciclul primar sunt următoarele:
1. CunoaÅŸterea ÅŸi utilizarea limbajului din sfera valorilor civice;
2. CunoaÅŸterea ÅŸi respectarea drepturilor copilului, a normelor de comportare;
3. Dezvoltarea unor comportamente relaţionale privind constituirea grupurilor sociale;
4. Dezvoltarea şi manifestarea unor atitudini favorabile luării deciziilor şi exprimării opiniilor personale în ceea ce priveşte activitatea grupurilor din care face parte.
Realizând aceste obiective cadru la clasele a III-a şi a IV-a, elevul va cunoaşte înţelesul unor termeni specifici limbajului civic, va fi capabil să-şi exprime oral şi scris părerea şi atitudinea în diferite situaţii de viaţă cu conţinut civic.
Elevul va cunoaşte drepturile omului şi ale copilului, precum şi îndatoriirle acestora.
Prin lecţiile de educaţie civică, el se va putea cunoaşte mai bine pe sine, va identifica grupul din care face parte, familia, şcoală, colegi, va observa relaţiile sociale pe care le are cu aceştia, îşi va însuşi norme, reguli şi principii elementare de convieţuire socială.
Educaţia civică urmăreşte iniţierea copilului, viitor cetăţean, în practicarea unui comportament activ, responsabil capabil de toleranţă şi respect faţă de sine şi faţă de ceilalţi, conştient de drepturi şi datorii, liber şi deschis spre alte culturi.
Învăţătorului, model civic al copiilor, îi sunt necesare clarificarea obiectivelor acestor activităţi şi optimizarea formelor organizatorice şi participative, prin evitarea tendinţelor expozitive, a îndoctrinării reproductive, ineficiente pentru cultivarea demnităţii şi libertăţii individuale.
“Idealul educaÅ£ional al ÅŸcolii româneÅŸti constă în dezvoltarea liberă, integrală ÅŸi armonioasă a individualităţii umane în formarea personalităţii autonome ÅŸi creativeâ€.
Locul educaţiei civice în învăţământul primar, la clasele a III-a şi a IV-a , este justificat de nevoia de a-i iniţia pe elevii mici în practicarea unui comportament civic (activ , liber, responsabil, tolerant, deschis, comunicativ, reflexiv, auto – evaluativ) într-o societate democratică.
Educaţia civică urmăreşte formarea gândirii critice şi dezvoltarea unei atitudini conştiente şi responsabile faţă de sine şi faţă de lumea din jur, prin folosirea unor strategii de învăţare interactive, care să formeze deprinderi participative (dialogare, argumentare, luare de decizii).
III. VIRTUTEA SE CULTIVÄ‚ PRIN FAPTE, NU PRIN VORBE
Pornind de la ideea întotdeauna subliniată de pedagogi – a valorii virtuÅ£iilor morale – ne străduim să cultivăm ÅŸi să le imprimăm fragedelor vlăstare înÅ£elepciune, curaj, spirit de dreptate. Toate aceste trăsături, de personalitate se formează prin exemplu de fiecare zi ÅŸi prin exerciÅ£iu, ÅŸtiut fiind că „virtutea se cultivă prin fapte nu prin vorbeâ€. Prin sarcinile educative ce ne revin punem temelia, contribuim la formarea unor oameni capabili să discearnă între bine ÅŸi rău ÅŸi să cultive un comportament social civilizat.
Educaţia moral – civică a copilului vizează, în principal 3 obiective:
a. Copilul să înveţe ce este patria;
b. Să înveţe să o iubească;
c. Să-şi formeze o conduită morală sănătoasă;
Pentru ca lecţiile de educaţie civică să aibă eficienţa dorită, trebuie să ţinem seama de particularităţile de vârstă şi de dezvoltarea psihofizică a acestora. Trebuie să avem în vedere trăsăturile psihice dominante vârstei, cum ar fi: curiozitatea, afectivitatea pronunţată, spiritul de iniţiativă, nevoia de acţiune.
In ansamblul sarcinilor educative, un loc prioritar îl ocupă educarea sentimentelor patriotice, de apartenenţă la locul natal, la familie.
In acest scop putem organiza excursii în jurul oraşului, răspunzând astfel la întrebările copiilor. Vom observa peisajele, formele geografice, clima, vegetaţia care ne înconjoară oraşul.
Aceste imagini rămân amintiri de neuitat pe fondul cărora vom dezvolta sentimente patriotice, de dragoste şi mândrie pentru oraşul lor.
Pe fondul afectic vom căuta să adâncim sentimentele de respect faţă de părinţi, faţă de ţară şi oamenii ce o locuiesc.
Tot în vederea educaţiei civice putem realiza cu copii o hartă a judeţului, colorând formele de relief. Pentru a le trezi sentimentul de admiraţie pentru trecutul glorios al ţării, le vom vorbi despre eroii care şi-au jertfit viaţa luptând pentru apărarea patriei.
Povestirile cu conţinut istoric constituie o adevărată pagină de istorie, oferindu-le ocazia să le trezim copiilor sentimente de mândrie faţă de trecutul nostru, faţă de eroii neamului.
Povestirea “Moş Ion Roată şi Unirea†poate fi realizată cu scopul familiarizării elevilor cu evenimente din istoria patriei: Unirea Principatelor Române.
Se pot folosi tablouri sugestive, le vorbim despre înÅ£elepciunea omului din popor ÅŸi necesitatea Unirii. Se va dramatiza povestirea cu acelaÅŸi nume. Elevii pătrund în esenÅ£a acÅ£iunii, terzindu-le interesul să cunoască ÅŸi alte evenimente. In completarea acestei dramatizări putem asculta “Hora Unirii†şi povestea “ToÅ£ii românii cântă Hora Unirii†de D. AlmaÅŸ – înregistrată pe casetă audio. După dramatizare ÅŸi audiÅ£ii, cunoÅŸtinÅ£ele sunt sintetizate în activitatea “Hai să dăm mână cu mână cei cu inima românăâ€, desfăşurată în partea finală, la evaluare, numai după ce elevii au acumulat cunoÅŸtinÅ£ele necesare. Pentru aceasta, îi putem îmbrăca în costume naÅ£ionale ÅŸi, după tradiÅ£ie, vor fi primiÅ£i cu pâine ÅŸi sare.
Se subliniază semnificaţia evenimentelor puse în discuţie şi se reliefează calităţile lui Al. Ioan Cuza. Copiii îşi vor da mâna şi vor dansa Hora Unirii.
Prin activitatea practică “Peisaj de primăvară†putem trezi copiilor sentimente de dragoste faţă de natură.
Educarea interesului copiilor pentru cunoaşterea vieţii sociale, a evenimentelor semnificative ale poporului contribuie la cultivarea dragostei copilului faţă de poporul din care face parte.
Serbarea de Crăciun este un prile prin care copiii cunosc datinile, obiceiurile populare. Prin munca desfăşurată la clasă, reuşim să-i integrăm în viaţa socială.
In tot ceea ce întreprindem pentru educarea copiilor ne conducem după gândurile lui J. J. Rousseau: “IeÅŸind din mâinile mele nu va fi nici magistrat nici soldat, nici preot, el va fi mai întâi - OMâ€.
Omul este o fiinţă socială, care înainte de fi beneficiarul şi creatorul culturii, colaborează cu ceilalţi, creează şi beneficiază de bunuri materiale realizate de el şi de ceilalţi, respectă valorile societăţii care devin propriile sale valori.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Primele concepţii şi practici democratice datează din antichitate. Atunci au apărut primele forme democratice de organizare şi conducere a societăţii.
Democraţie este un termen de origine greacă, provine din demos = popor şi Kratos = putere, autoritate.
Sensul etimologic al democraţiei – cel de guvernare al poporului prin el însuşi, precum şi conţinutul social – politic al acestuia, au cunoscut evoluţie continuuă în funcţie de sfera de cuprindere a conceptului de popor.
Democraţia proclama principiul suveranităţii poporului, exprimat în dreptul său de a desemna şi controla guvernământul naţiunii.
Democraţia libera lă modernă situează pe primul plan ideea de libertate a individului, iar suveranitatea poporului este considerată o sumă a libertăţilor individului.
Democraţia presupune un ansamblu de idei, respectă un sistem de valori, cât şi un ansamblu specific de instituţii şi mecanisme cristalizate în afara politicului, ea este considerată regula generală a statului şi a vieţii.
Democraţia este o formă de organizare şi conducere politică a societăţii prin consultaera cetăţenilor ţinând seama de voinţa acestora, de interesele şi aspiraţiile de progres ale naţiunii.
II. OBIECTIVELE EDUCAÅ¢IEI CIVICE ÃŽN CICLUL PRIMAR.
Printre finalităţile educative ale învăţământului primar se află ÅŸi „formarea unui comportament civilizat ÅŸi a unor calităţi morale: cinste, corectitudine, sinceritate, respect faţă de părinÅ£i, faţă de oameni în general, faţă de muncăâ€.
O contribuţie deosebită în realizarea acestui obiectiv o are în primul rând educaţia civică. Ei i se alătură toate celelalte obiecte de studiu din învăţământul primar, în scopul dezvoltării libere şi armonioase a personalităţii micului cetăţean, în devenirea sa conştientă.
Se urmăreşte formarea la copiii a unei atitudini responsabile, active şi conştiente faţă de sine, precum şi iniţierea lor în practicarea unui comportament civic, atât de necesar într-o societate democratică.
Educaţia civică este o componentă esenţială a procesului instructiv – educativ şi totodată a acţiunii exercitate de familie, mediul social apropiat şi colectivul de elevi, având ca scop punerea bazelor conştiinţei şi conduitei civilizate a elevului, în conformitate cu comandamentele sociale şi cu particularităţile de vârstă.
Obiectivele educaţiei civice în ciclul primar sunt următoarele:
1. CunoaÅŸterea ÅŸi utilizarea limbajului din sfera valorilor civice;
2. CunoaÅŸterea ÅŸi respectarea drepturilor copilului, a normelor de comportare;
3. Dezvoltarea unor comportamente relaţionale privind constituirea grupurilor sociale;
4. Dezvoltarea şi manifestarea unor atitudini favorabile luării deciziilor şi exprimării opiniilor personale în ceea ce priveşte activitatea grupurilor din care face parte.
Realizând aceste obiective cadru la clasele a III-a şi a IV-a, elevul va cunoaşte înţelesul unor termeni specifici limbajului civic, va fi capabil să-şi exprime oral şi scris părerea şi atitudinea în diferite situaţii de viaţă cu conţinut civic.
Elevul va cunoaşte drepturile omului şi ale copilului, precum şi îndatoriirle acestora.
Prin lecţiile de educaţie civică, el se va putea cunoaşte mai bine pe sine, va identifica grupul din care face parte, familia, şcoală, colegi, va observa relaţiile sociale pe care le are cu aceştia, îşi va însuşi norme, reguli şi principii elementare de convieţuire socială.
Educaţia civică urmăreşte iniţierea copilului, viitor cetăţean, în practicarea unui comportament activ, responsabil capabil de toleranţă şi respect faţă de sine şi faţă de ceilalţi, conştient de drepturi şi datorii, liber şi deschis spre alte culturi.
Învăţătorului, model civic al copiilor, îi sunt necesare clarificarea obiectivelor acestor activităţi şi optimizarea formelor organizatorice şi participative, prin evitarea tendinţelor expozitive, a îndoctrinării reproductive, ineficiente pentru cultivarea demnităţii şi libertăţii individuale.
“Idealul educaÅ£ional al ÅŸcolii româneÅŸti constă în dezvoltarea liberă, integrală ÅŸi armonioasă a individualităţii umane în formarea personalităţii autonome ÅŸi creativeâ€.
Locul educaţiei civice în învăţământul primar, la clasele a III-a şi a IV-a , este justificat de nevoia de a-i iniţia pe elevii mici în practicarea unui comportament civic (activ , liber, responsabil, tolerant, deschis, comunicativ, reflexiv, auto – evaluativ) într-o societate democratică.
Educaţia civică urmăreşte formarea gândirii critice şi dezvoltarea unei atitudini conştiente şi responsabile faţă de sine şi faţă de lumea din jur, prin folosirea unor strategii de învăţare interactive, care să formeze deprinderi participative (dialogare, argumentare, luare de decizii).
III. VIRTUTEA SE CULTIVÄ‚ PRIN FAPTE, NU PRIN VORBE
Pornind de la ideea întotdeauna subliniată de pedagogi – a valorii virtuÅ£iilor morale – ne străduim să cultivăm ÅŸi să le imprimăm fragedelor vlăstare înÅ£elepciune, curaj, spirit de dreptate. Toate aceste trăsături, de personalitate se formează prin exemplu de fiecare zi ÅŸi prin exerciÅ£iu, ÅŸtiut fiind că „virtutea se cultivă prin fapte nu prin vorbeâ€. Prin sarcinile educative ce ne revin punem temelia, contribuim la formarea unor oameni capabili să discearnă între bine ÅŸi rău ÅŸi să cultive un comportament social civilizat.
Educaţia moral – civică a copilului vizează, în principal 3 obiective:
a. Copilul să înveţe ce este patria;
b. Să înveţe să o iubească;
c. Să-şi formeze o conduită morală sănătoasă;
Pentru ca lecţiile de educaţie civică să aibă eficienţa dorită, trebuie să ţinem seama de particularităţile de vârstă şi de dezvoltarea psihofizică a acestora. Trebuie să avem în vedere trăsăturile psihice dominante vârstei, cum ar fi: curiozitatea, afectivitatea pronunţată, spiritul de iniţiativă, nevoia de acţiune.
In ansamblul sarcinilor educative, un loc prioritar îl ocupă educarea sentimentelor patriotice, de apartenenţă la locul natal, la familie.
In acest scop putem organiza excursii în jurul oraşului, răspunzând astfel la întrebările copiilor. Vom observa peisajele, formele geografice, clima, vegetaţia care ne înconjoară oraşul.
Aceste imagini rămân amintiri de neuitat pe fondul cărora vom dezvolta sentimente patriotice, de dragoste şi mândrie pentru oraşul lor.
Pe fondul afectic vom căuta să adâncim sentimentele de respect faţă de părinţi, faţă de ţară şi oamenii ce o locuiesc.
Tot în vederea educaţiei civice putem realiza cu copii o hartă a judeţului, colorând formele de relief. Pentru a le trezi sentimentul de admiraţie pentru trecutul glorios al ţării, le vom vorbi despre eroii care şi-au jertfit viaţa luptând pentru apărarea patriei.
Povestirile cu conţinut istoric constituie o adevărată pagină de istorie, oferindu-le ocazia să le trezim copiilor sentimente de mândrie faţă de trecutul nostru, faţă de eroii neamului.
Povestirea “Moş Ion Roată şi Unirea†poate fi realizată cu scopul familiarizării elevilor cu evenimente din istoria patriei: Unirea Principatelor Române.
Se pot folosi tablouri sugestive, le vorbim despre înÅ£elepciunea omului din popor ÅŸi necesitatea Unirii. Se va dramatiza povestirea cu acelaÅŸi nume. Elevii pătrund în esenÅ£a acÅ£iunii, terzindu-le interesul să cunoască ÅŸi alte evenimente. In completarea acestei dramatizări putem asculta “Hora Unirii†şi povestea “ToÅ£ii românii cântă Hora Unirii†de D. AlmaÅŸ – înregistrată pe casetă audio. După dramatizare ÅŸi audiÅ£ii, cunoÅŸtinÅ£ele sunt sintetizate în activitatea “Hai să dăm mână cu mână cei cu inima românăâ€, desfăşurată în partea finală, la evaluare, numai după ce elevii au acumulat cunoÅŸtinÅ£ele necesare. Pentru aceasta, îi putem îmbrăca în costume naÅ£ionale ÅŸi, după tradiÅ£ie, vor fi primiÅ£i cu pâine ÅŸi sare.
Se subliniază semnificaţia evenimentelor puse în discuţie şi se reliefează calităţile lui Al. Ioan Cuza. Copiii îşi vor da mâna şi vor dansa Hora Unirii.
Prin activitatea practică “Peisaj de primăvară†putem trezi copiilor sentimente de dragoste faţă de natură.
Educarea interesului copiilor pentru cunoaşterea vieţii sociale, a evenimentelor semnificative ale poporului contribuie la cultivarea dragostei copilului faţă de poporul din care face parte.
Serbarea de Crăciun este un prile prin care copiii cunosc datinile, obiceiurile populare. Prin munca desfăşurată la clasă, reuşim să-i integrăm în viaţa socială.
In tot ceea ce întreprindem pentru educarea copiilor ne conducem după gândurile lui J. J. Rousseau: “IeÅŸind din mâinile mele nu va fi nici magistrat nici soldat, nici preot, el va fi mai întâi - OMâ€.
Omul este o fiinţă socială, care înainte de fi beneficiarul şi creatorul culturii, colaborează cu ceilalţi, creează şi beneficiază de bunuri materiale realizate de el şi de ceilalţi, respectă valorile societăţii care devin propriile sale valori.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: cetateni, democratie, kratos, demos, popor, putere, autoritate |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :