Statistics:
Visits: 1,675 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
Q: | Intreaba despre Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei |
Procesul de tranzitie la o societate democratica a evidentiat necesitatea de a avea cetateni bine informati , care sa participe responsabil la schimbarile care se produc si la dezvoltarea societatii civile.
Idealul educational vizeaza dezvoltarea tinerilor ca persanalitati autonome si creatoare. Astfel, se desprinde si semnificatia valorilor morale si civice:
*respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanei;
*pretuirea demnitatii persoanei, a tolerantei;
*realizarea unui schimb liber de opinii;
*manifestarea unui comportament civilizat care sa integreze aceste valori,in relatiile cu ceilalti, dar si in raportarea la societate si la institutiile acesteia,la mediu.
In acest context , necesitatea Educatiei/Culturii civice este legata de pregatirea tinerilor in sensul:
*cunoasterii si sustinerii ideilor si valorilor democratiei;
*manifestarii lor ca cetateni informati si responsabili;
*participarii competente la viata scolii;
*dezvoltarii deprinderilor de luare de decizii si de participare la actiune.
Printre finalitatile educative ale invatamantului primar se afla formarea unui comportament civilizat si a unor calitati morale:cinste , corectitudine , sinceritate , respect fata de parinti , fata de oameni in general , fata de munca.O contributie deosebita in realizarea acestui obiectiv o are in primul rand educatia civica ; ei i se alatura toate celelalte obiective de studiu din invatamantul primar , in scopul dezvoltarii libere si armonioase a personalitatii micului cetatean , in devenirea sa constienta.
Componentele esentiale ale Educatiei/Culturii civice specifice acestei discipline constau in :
*cunostinte;
*deprinderi civice;
*valori si atitudini civice.
In functie de componentele Educatiei/Culturii civice se poate evidentia diferenta importanta intre abordarea teoretica si exersarea unor teme , pe de o parte, si interiorizarea valorilor, formarea atitudinilor, pe de alta parte.In practica, este posibil ca, poate mai mult decat la alte discipline, anumite obiective de referinta propuse de curriculumul scolar sa nu fie realizate(in termeni operationali)de catre toti elevii clasei sau sa nu poate sa fie dovedite comportamental.Explicatia are in vedere diferite aspecte, dar si relatia dintre:
*curriculumul scris sub forma planurilor de invatamant, programelor scolare, manualelor;
*curriculumul efectiv, rezultat al interactiunii dintre educatori si elevi;
*curriculumul ascuns, care vizeaza valorile si credintele elevilor si educatorilor.
Reforma invatamantului romanesc are ca „nod gordian†al reusitei atitudinea educatorilor fata de diferitele dimensiuni ale schimbarii.Prin profesia lor, educatorii sunt cei care dau viata transformarilor proiectate la nivelul sistemului de invatamant prin reformele care vizeaza calitatea educatiei.Este esential ca educatorii sa fie abilitati sa foloseasca diferite instrumente care sa le permita operationalizarea elementelor teoretice in situatii foarte variate pentru tinerii de varsta scolara.
O directie importanta o constituie in acest sens modernizarea strategiilor didactice. Educatorii trebuie sa stie in ce circumstante sa utilizeze fiecare metoda pentru a obtine efectul cel mai bun, tinand cont de nivelul de pregatire si de disponibilitate al clasei, care sunt strategiile de predare-invatare pentru grupurile mici si care pentru grupul mare, cum sa evalueze eficacitatea lectiei in raport cu obiectivele propuse.
In acest sens, la nivel de scoala,poate fi creat cadrul pentru combaterea influentelor negative, prin intalnirea curriculumului scris cu orizontul de asteptare al elevilor:
*in clasa;
*in afara clasei.
In clasa, realizarea obiectivelor de referinta presupune organizarea unor activitati de invatare corespunzatoare care sa fie adecvate diferitelor situatii particulare din clasa si sa faca trimiteri la situatii de viata, astfel incat sa fie evidentiata semnificatia Educatiei/Culturii civice, sa fie sustinute sau sa fie contrazise si respinse anumite practici si atitudini, sa depaseasca dificultati, conflicte valorice sau contraproductive.
Formele de organizare a activitatilor specifice Educatiei/Culturii civice la nivelul clasei imbraca diferite forme:
*activitate frontala;
*activitate in grupuri(eterogene)
*activitate in perechi;
*activitate individuala.
Exemplu:
Obiectul :Educatie civica
Subiectul:Avem nevoie de plante si animale?
Scopul :Insusirea unor cunostinte referitoare la raporturile omului cu plantele si animalele
Obiective de referinta:
*sa identifice reguli cu privire la raportueile persoaneicu plantele si animalele;
*sa formuleze enunturi simple pro si contra in solutionarea unei dileme civice;
*sa dovedeasca dorinta de participare la activitatea grupului.
Dirijarea invatarii:
*se citeste textul:
„Paraiasul a fost captat prin conducte, pe sub pamant.Salciile, plopii, mestecenii au fost taiati, iar pajistea a fost acoperita cu un strat de asfalt.In curand, din peisajul initial nu mai ramasese nimic.
Salcia batrana in care locuia Piu-Piu nu mai exista.de aceea, ea si-a facut cuib in pilonul de beton al unui pod si le povestea mai tarziu copiilor ei despre paraul cu apa limpede, despre salcii, despre plopi.â€
Adresand elevilor intrebarile:â€Cum arata coltul de natura initial?Ce s-a intamplat cu acest loc minunat?Ce s-a intamplat cu Piu-Piu?â€, elevii formulea raspunsuri frontal.
Individual se va completa o lista cu cate doua argumente pro si contra.
Elevii vor discuta in perechi argumentele, apoi fiecare va mari lista initiala.
Vor discuta in grup si vor mari lista cu argumente.
Fiecare va revedea argumentele, va reflecta asupra acestora si isi va exprima pozitia sa.
Se va trece la dezbaterea problemei puse in discutie.
Se formeaza doua grupe(in functie de raspunsul afirmativ sau negativ).
Se realizeaza dezbaterea.
In afara clasei, scoala poate sa ofere cadrul pentru activitati democratice, de invatare prin activitatile extracurriculare.
Acestea pot fi:
*cluburi de dezbateri, prin care elevii sunt incurajati sa exprime opinii si sa le sustina cu argumente, sa respecte punctul de vedere al celorlalti, sa aprecieze faptul ca, intotdeauna, o problema poate fi abordata din diferite perspective.
*redactarea unor reviste scolare, prin care elevii pot invata despre libertatea si independenta presei;experimentand viata de ziarist pot cunoaste si intelege drepturile si responsabilitatile mijloacelor de informare in masa si importanta prezentarii corecte a problemelor abordate.Participand la redactarea unor reviste scolare, elevii mai pot invata despre alte aspecte abordate care depasesc activitatea jurnalistica propriu-zisa:investigarea si scrierea; folosirea bugetului(inclusiv de timp); semnificatia activitatii bine facute.
Antrenandu-i pe elevi in astfel de forme de organizare a activitatilor educatiei civice acestia pot identifica sub diferite forme componentele educatiei civice:
*isi asuma, din propria initiativa sau la propunerea clasei,
responsabilitati:coordonarea unei echipe; organizarea unor intruniri; realizare si actualizarea gazetei clasei.
*selecteaza, in mod adecvat, informatii din presa pentru a exemplifica diferite situatii-problema, realizand astfel diverse produse:fotomontaje, albume de familie, harta institutionalizata a localitatii.
*intocmeste un dictionar de termeni social-politici intalniti frecvent in presa.
Alte forme de organizare a activitatilor specifice educatiei civice o reprezinta:
*concursurile si olimpiadele scolare;
*colaborarea si participarea la activitatile organizatiilor nonguvernamentale;
*colaborarea la realizarea unor emisiuni radio si TV. Cu caracter moral-civic;
*expozitiile tematice(afise, reclame, postere, invitatii la activitati de curatenie in mediul apropiat etc…);
*vizite efectuate la institutiile speciale:centre de plasament, orfelinate, azil de batrani, spitale(sectii in care se afla internati copii cu SIDA etc…).
Rolul activitatilor prezentate este de sustinere a curriculumului scris, precum si asigurarea coerentei actiunilor educative, cu atat mai mult cu cat elevii se afla la varsta experimentarii unor modele de conduita.Gandita in termeni de finalitati, studierea educatiei civice presupune imbinarea metodelor,mijloacelor si formelor de organizare in concordanta cu obiectivele cadru, de referinta si operationale, precum si in concordanta cu continutul.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Idealul educational vizeaza dezvoltarea tinerilor ca persanalitati autonome si creatoare. Astfel, se desprinde si semnificatia valorilor morale si civice:
*respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanei;
*pretuirea demnitatii persoanei, a tolerantei;
*realizarea unui schimb liber de opinii;
*manifestarea unui comportament civilizat care sa integreze aceste valori,in relatiile cu ceilalti, dar si in raportarea la societate si la institutiile acesteia,la mediu.
In acest context , necesitatea Educatiei/Culturii civice este legata de pregatirea tinerilor in sensul:
*cunoasterii si sustinerii ideilor si valorilor democratiei;
*manifestarii lor ca cetateni informati si responsabili;
*participarii competente la viata scolii;
*dezvoltarii deprinderilor de luare de decizii si de participare la actiune.
Printre finalitatile educative ale invatamantului primar se afla formarea unui comportament civilizat si a unor calitati morale:cinste , corectitudine , sinceritate , respect fata de parinti , fata de oameni in general , fata de munca.O contributie deosebita in realizarea acestui obiectiv o are in primul rand educatia civica ; ei i se alatura toate celelalte obiective de studiu din invatamantul primar , in scopul dezvoltarii libere si armonioase a personalitatii micului cetatean , in devenirea sa constienta.
Componentele esentiale ale Educatiei/Culturii civice specifice acestei discipline constau in :
*cunostinte;
*deprinderi civice;
*valori si atitudini civice.
In functie de componentele Educatiei/Culturii civice se poate evidentia diferenta importanta intre abordarea teoretica si exersarea unor teme , pe de o parte, si interiorizarea valorilor, formarea atitudinilor, pe de alta parte.In practica, este posibil ca, poate mai mult decat la alte discipline, anumite obiective de referinta propuse de curriculumul scolar sa nu fie realizate(in termeni operationali)de catre toti elevii clasei sau sa nu poate sa fie dovedite comportamental.Explicatia are in vedere diferite aspecte, dar si relatia dintre:
*curriculumul scris sub forma planurilor de invatamant, programelor scolare, manualelor;
*curriculumul efectiv, rezultat al interactiunii dintre educatori si elevi;
*curriculumul ascuns, care vizeaza valorile si credintele elevilor si educatorilor.
Reforma invatamantului romanesc are ca „nod gordian†al reusitei atitudinea educatorilor fata de diferitele dimensiuni ale schimbarii.Prin profesia lor, educatorii sunt cei care dau viata transformarilor proiectate la nivelul sistemului de invatamant prin reformele care vizeaza calitatea educatiei.Este esential ca educatorii sa fie abilitati sa foloseasca diferite instrumente care sa le permita operationalizarea elementelor teoretice in situatii foarte variate pentru tinerii de varsta scolara.
O directie importanta o constituie in acest sens modernizarea strategiilor didactice. Educatorii trebuie sa stie in ce circumstante sa utilizeze fiecare metoda pentru a obtine efectul cel mai bun, tinand cont de nivelul de pregatire si de disponibilitate al clasei, care sunt strategiile de predare-invatare pentru grupurile mici si care pentru grupul mare, cum sa evalueze eficacitatea lectiei in raport cu obiectivele propuse.
In acest sens, la nivel de scoala,poate fi creat cadrul pentru combaterea influentelor negative, prin intalnirea curriculumului scris cu orizontul de asteptare al elevilor:
*in clasa;
*in afara clasei.
In clasa, realizarea obiectivelor de referinta presupune organizarea unor activitati de invatare corespunzatoare care sa fie adecvate diferitelor situatii particulare din clasa si sa faca trimiteri la situatii de viata, astfel incat sa fie evidentiata semnificatia Educatiei/Culturii civice, sa fie sustinute sau sa fie contrazise si respinse anumite practici si atitudini, sa depaseasca dificultati, conflicte valorice sau contraproductive.
Formele de organizare a activitatilor specifice Educatiei/Culturii civice la nivelul clasei imbraca diferite forme:
*activitate frontala;
*activitate in grupuri(eterogene)
*activitate in perechi;
*activitate individuala.
Exemplu:
Obiectul :Educatie civica
Subiectul:Avem nevoie de plante si animale?
Scopul :Insusirea unor cunostinte referitoare la raporturile omului cu plantele si animalele
Obiective de referinta:
*sa identifice reguli cu privire la raportueile persoaneicu plantele si animalele;
*sa formuleze enunturi simple pro si contra in solutionarea unei dileme civice;
*sa dovedeasca dorinta de participare la activitatea grupului.
Dirijarea invatarii:
*se citeste textul:
„Paraiasul a fost captat prin conducte, pe sub pamant.Salciile, plopii, mestecenii au fost taiati, iar pajistea a fost acoperita cu un strat de asfalt.In curand, din peisajul initial nu mai ramasese nimic.
Salcia batrana in care locuia Piu-Piu nu mai exista.de aceea, ea si-a facut cuib in pilonul de beton al unui pod si le povestea mai tarziu copiilor ei despre paraul cu apa limpede, despre salcii, despre plopi.â€
Adresand elevilor intrebarile:â€Cum arata coltul de natura initial?Ce s-a intamplat cu acest loc minunat?Ce s-a intamplat cu Piu-Piu?â€, elevii formulea raspunsuri frontal.
Individual se va completa o lista cu cate doua argumente pro si contra.
Elevii vor discuta in perechi argumentele, apoi fiecare va mari lista initiala.
Vor discuta in grup si vor mari lista cu argumente.
Fiecare va revedea argumentele, va reflecta asupra acestora si isi va exprima pozitia sa.
Se va trece la dezbaterea problemei puse in discutie.
Se formeaza doua grupe(in functie de raspunsul afirmativ sau negativ).
Se realizeaza dezbaterea.
In afara clasei, scoala poate sa ofere cadrul pentru activitati democratice, de invatare prin activitatile extracurriculare.
Acestea pot fi:
*cluburi de dezbateri, prin care elevii sunt incurajati sa exprime opinii si sa le sustina cu argumente, sa respecte punctul de vedere al celorlalti, sa aprecieze faptul ca, intotdeauna, o problema poate fi abordata din diferite perspective.
*redactarea unor reviste scolare, prin care elevii pot invata despre libertatea si independenta presei;experimentand viata de ziarist pot cunoaste si intelege drepturile si responsabilitatile mijloacelor de informare in masa si importanta prezentarii corecte a problemelor abordate.Participand la redactarea unor reviste scolare, elevii mai pot invata despre alte aspecte abordate care depasesc activitatea jurnalistica propriu-zisa:investigarea si scrierea; folosirea bugetului(inclusiv de timp); semnificatia activitatii bine facute.
Antrenandu-i pe elevi in astfel de forme de organizare a activitatilor educatiei civice acestia pot identifica sub diferite forme componentele educatiei civice:
*isi asuma, din propria initiativa sau la propunerea clasei,
responsabilitati:coordonarea unei echipe; organizarea unor intruniri; realizare si actualizarea gazetei clasei.
*selecteaza, in mod adecvat, informatii din presa pentru a exemplifica diferite situatii-problema, realizand astfel diverse produse:fotomontaje, albume de familie, harta institutionalizata a localitatii.
*intocmeste un dictionar de termeni social-politici intalniti frecvent in presa.
Alte forme de organizare a activitatilor specifice educatiei civice o reprezinta:
*concursurile si olimpiadele scolare;
*colaborarea si participarea la activitatile organizatiilor nonguvernamentale;
*colaborarea la realizarea unor emisiuni radio si TV. Cu caracter moral-civic;
*expozitiile tematice(afise, reclame, postere, invitatii la activitati de curatenie in mediul apropiat etc…);
*vizite efectuate la institutiile speciale:centre de plasament, orfelinate, azil de batrani, spitale(sectii in care se afla internati copii cu SIDA etc…).
Rolul activitatilor prezentate este de sustinere a curriculumului scris, precum si asigurarea coerentei actiunilor educative, cu atat mai mult cu cat elevii se afla la varsta experimentarii unor modele de conduita.Gandita in termeni de finalitati, studierea educatiei civice presupune imbinarea metodelor,mijloacelor si formelor de organizare in concordanta cu obiectivele cadru, de referinta si operationale, precum si in concordanta cu continutul.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: idei, valori, democratie, educatie, societate democratica, societate civila |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :