Statistics:
Visits: 6,434 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
Q: | Intreaba despre Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate |
Reforma invatamantului preprimar vizeaza democratizarea sistemului prin:descentralizare, flexibilitate, egalizarea sanselor la educatie, diversificarea ofertei pedagogice, imbunatatirea calitatii invatamantului.
Invatamantului prescolar ii revin sarcini importante in pregatirea copiilor pentru scoala, aceasta asigurand in buna masura eficienta invatamantului in prima sa treapta.
A pregati copilul prescolar pentru scoala inseamna a-l inarma cu acele achizitii, capacitati, aptitudini, abilitati care sa-l ajute in parcurgerea in continuare si la o alta treapta a drumului atat de complicat in cunoasterea lumii inconjuratoare.Astfel,gradinita de copii impreuna cu familia si cu societatea civila isi conecteaza eforturile pentru asigurarea unui invatamant prescolar de calitate, eficient, ce ntrat pe trebuintele copiilor.
Prescolarul reprezinta o personalitate in devenire, un viitor adult. El trebuie cunoscut si educat in consecinta, sprijinit sa-si materializeze capacitati si sa-si formeze aptitudini care sa-i serveasca integrarii scolare, profesionale, sociale.
Sarcina noastra, a educatoarelor, este de a forma si de a modela caracterul copiilor din fiecare noua generatie, astfel incat fundamentul personalitatii viitorului tanar sa fie unul corect si solid, nu alterat de influentele ce apar inerent intr-o societate democratica.
Educatia prescolara nu se reduce la pregatirea intelectuala, ci reprezinta mai cu seama educatia simturilor, a comportarii civilizate, a stapanirii de sine, a vointei, a creativitatii, a atitudinii pozitive fata de semeni si mediul ambiant.
O problema cu care s-a confruntat scoala de-a lungul existentei sale, dar si societatea in ansamblul ei, este aceea a realizarii unei conduite morale. Daca in realizarea obiectivelor educatiei intelectuale, estetice, fizice, profesionale exista programe clare si precise, metode si tehnici variate, adaptate particularitatilor de varsta si individuale ale celor ce invata, in domeniul obiectivelor educatiei morale au existat intotdeauna puncte de vedere diferite, chiar contradictorii.
Societatea, si mai ales societatea viitoare in care se va integra tanarul este “terenulâ€de manifestare a conduitelor morale. Preocuparea noastra este de a gasi solutia optima de formare a convingerilor morale, prin intermediul carora se va realiza conduita morala.
J. Dewey (in “Democratie si educatieâ€) afirma:â€Problema cea mai importanta a educatiei morale in scoala se refera la relatia dintre cunoastere si conduita.â€
La intrarea in gradinita, copilul cunoaste impunerea unor restrictii in privinta tendintelor pe care le manifesta, se loveste de impunerea unor norme de convietuire in noul grup.Gandirea lui este caracterizata , printre altele, de egocentrism, ceea ce ii marcheaza direct comportamentul. Pe parcursul anilor de prescolaritate, achizitiile fundamentale si particulare evidentiaza inceputul unei socializari ce trebuie corect sustinute si ghidate atat de catre educatoare, cat si de catre familie, in calitate de initiator, apoi de continuator si exersant zilnic al muncii de formare caracteriala.
Grupa mare-pregatitoare pentru scoala dispune de numeroase activitati ce sunt un bun suport si prilej de invatare si exersare a normelor civice. Educatia moral-civica se poate face permanent, atat prin alegerea unor teme cu continut adecvat prin exercitii-joc spefice, cat si ocazional-in timpul desfasurarii activitatilor libere (plimbari, excursii, vizite).
Deprinderile de comportare civilizata pe care prescolarii si le formeaza sunt anumite forme de politete: salutul, formulele specifice de adresare, atitudinea.
Etapele formarii acestor deprinderi sunt: familiarizarea cu obiectivul, explicatia si demonstratia, formarea si dezvoltarea obiectivului,automatizarea lui, perfectionarea.Din modalitatile prin care aceste deprinderi sunt insusite enumeram:exemplul, imitatia, stimularea(prin indemnuri, laude).
Salutul este cunoscut de copii inaintea intrarii lor in gradinita . Aici ei sunt invatati sa utilizeze corect saluturile in raport cu orele zilei ; totodata invata sa se salute intre ei.Prescolarii au deprins faptul ca cel care intra in incapere saluta primul, iar ceilalti ii raspund. In acest scop am colaborat cu adultii pentru a-i ajuta pe copii sa-si formeze aceasta deprindere . Copiii au inteles ca salutul trebuie sa fie initiat de ei , sa aiba loc la sosire si la plecare , cu ocazia intalnirii cunoscutilor la gradinita, pe strada , la magazin etc. ( jocul “Postasul†este reprezentativ pentru a ilustra acest mod de invatare )
Prescolarii deprind si alte forme de politete prin jocuri-exercitii “La magazin†, “ Ce am uitat sa spun ?†, “Unde am gresit ? “ , punandu-se accent pe formularea de cereri-rugaminti, inapoieri-multumiri .
Copiii invata cum sa-si ceara scuze in diverse situatii: pricinuirea unei suparari , intarziere la program , lovirea cuiva. Scuzele trebuie sa fie sincere , constientizand situatia, vorbirea sa fie clara , iar privirea sa fie indreptata spre persoana cu care vorbeste copilul. De asemenea prescolarii trebuie sa utilizeze formulari tip : “ te (va) rog “, “ imi cer iertare “ , “ am gresit†. Invatarea expresiilor nu trebuie sa devina un tipar pentru a fi iertati si a scapa nepedepsiti , urmarindu-se si formarea unei convigeri morale prin care sa constientizeze natura propriilor fapte , gradinita fiind leaganul omului modern si civilizat
Elocvent este jocul “Plecam cu autobuzul†in care copiii sunt invatati de catre educatoare sa respecte persoanele varstnice cedandu-le locul sau dandu-le intaietate la urcare si coborare, stabilind in acest fel o ierarhie de valori morale pe care trebuie sa le respecte aplicandu-le .
Consolidarea acestor deprinederi de comportare civilizata se poate realiza atat prin exersarea permanenta , cat si prin povestiri, poezii , lecturi dupa imagini , ghicitori, jocuri de rol .
Creand premisele unor deprinderi civilizate si de politete la copii , ei pot sesiza singuri discrepantele intre comportamente corecte, agreate in societate si situatiile extreme negative. Numai astfel vor putea discerne singuri in situatiile diverse pe care i le va ridica societatea .
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Invatamantului prescolar ii revin sarcini importante in pregatirea copiilor pentru scoala, aceasta asigurand in buna masura eficienta invatamantului in prima sa treapta.
A pregati copilul prescolar pentru scoala inseamna a-l inarma cu acele achizitii, capacitati, aptitudini, abilitati care sa-l ajute in parcurgerea in continuare si la o alta treapta a drumului atat de complicat in cunoasterea lumii inconjuratoare.Astfel,gradinita de copii impreuna cu familia si cu societatea civila isi conecteaza eforturile pentru asigurarea unui invatamant prescolar de calitate, eficient, ce ntrat pe trebuintele copiilor.
Prescolarul reprezinta o personalitate in devenire, un viitor adult. El trebuie cunoscut si educat in consecinta, sprijinit sa-si materializeze capacitati si sa-si formeze aptitudini care sa-i serveasca integrarii scolare, profesionale, sociale.
Sarcina noastra, a educatoarelor, este de a forma si de a modela caracterul copiilor din fiecare noua generatie, astfel incat fundamentul personalitatii viitorului tanar sa fie unul corect si solid, nu alterat de influentele ce apar inerent intr-o societate democratica.
Educatia prescolara nu se reduce la pregatirea intelectuala, ci reprezinta mai cu seama educatia simturilor, a comportarii civilizate, a stapanirii de sine, a vointei, a creativitatii, a atitudinii pozitive fata de semeni si mediul ambiant.
O problema cu care s-a confruntat scoala de-a lungul existentei sale, dar si societatea in ansamblul ei, este aceea a realizarii unei conduite morale. Daca in realizarea obiectivelor educatiei intelectuale, estetice, fizice, profesionale exista programe clare si precise, metode si tehnici variate, adaptate particularitatilor de varsta si individuale ale celor ce invata, in domeniul obiectivelor educatiei morale au existat intotdeauna puncte de vedere diferite, chiar contradictorii.
Societatea, si mai ales societatea viitoare in care se va integra tanarul este “terenulâ€de manifestare a conduitelor morale. Preocuparea noastra este de a gasi solutia optima de formare a convingerilor morale, prin intermediul carora se va realiza conduita morala.
J. Dewey (in “Democratie si educatieâ€) afirma:â€Problema cea mai importanta a educatiei morale in scoala se refera la relatia dintre cunoastere si conduita.â€
La intrarea in gradinita, copilul cunoaste impunerea unor restrictii in privinta tendintelor pe care le manifesta, se loveste de impunerea unor norme de convietuire in noul grup.Gandirea lui este caracterizata , printre altele, de egocentrism, ceea ce ii marcheaza direct comportamentul. Pe parcursul anilor de prescolaritate, achizitiile fundamentale si particulare evidentiaza inceputul unei socializari ce trebuie corect sustinute si ghidate atat de catre educatoare, cat si de catre familie, in calitate de initiator, apoi de continuator si exersant zilnic al muncii de formare caracteriala.
Grupa mare-pregatitoare pentru scoala dispune de numeroase activitati ce sunt un bun suport si prilej de invatare si exersare a normelor civice. Educatia moral-civica se poate face permanent, atat prin alegerea unor teme cu continut adecvat prin exercitii-joc spefice, cat si ocazional-in timpul desfasurarii activitatilor libere (plimbari, excursii, vizite).
Deprinderile de comportare civilizata pe care prescolarii si le formeaza sunt anumite forme de politete: salutul, formulele specifice de adresare, atitudinea.
Etapele formarii acestor deprinderi sunt: familiarizarea cu obiectivul, explicatia si demonstratia, formarea si dezvoltarea obiectivului,automatizarea lui, perfectionarea.Din modalitatile prin care aceste deprinderi sunt insusite enumeram:exemplul, imitatia, stimularea(prin indemnuri, laude).
Salutul este cunoscut de copii inaintea intrarii lor in gradinita . Aici ei sunt invatati sa utilizeze corect saluturile in raport cu orele zilei ; totodata invata sa se salute intre ei.Prescolarii au deprins faptul ca cel care intra in incapere saluta primul, iar ceilalti ii raspund. In acest scop am colaborat cu adultii pentru a-i ajuta pe copii sa-si formeze aceasta deprindere . Copiii au inteles ca salutul trebuie sa fie initiat de ei , sa aiba loc la sosire si la plecare , cu ocazia intalnirii cunoscutilor la gradinita, pe strada , la magazin etc. ( jocul “Postasul†este reprezentativ pentru a ilustra acest mod de invatare )
Prescolarii deprind si alte forme de politete prin jocuri-exercitii “La magazin†, “ Ce am uitat sa spun ?†, “Unde am gresit ? “ , punandu-se accent pe formularea de cereri-rugaminti, inapoieri-multumiri .
Copiii invata cum sa-si ceara scuze in diverse situatii: pricinuirea unei suparari , intarziere la program , lovirea cuiva. Scuzele trebuie sa fie sincere , constientizand situatia, vorbirea sa fie clara , iar privirea sa fie indreptata spre persoana cu care vorbeste copilul. De asemenea prescolarii trebuie sa utilizeze formulari tip : “ te (va) rog “, “ imi cer iertare “ , “ am gresit†. Invatarea expresiilor nu trebuie sa devina un tipar pentru a fi iertati si a scapa nepedepsiti , urmarindu-se si formarea unei convigeri morale prin care sa constientizeze natura propriilor fapte , gradinita fiind leaganul omului modern si civilizat
Elocvent este jocul “Plecam cu autobuzul†in care copiii sunt invatati de catre educatoare sa respecte persoanele varstnice cedandu-le locul sau dandu-le intaietate la urcare si coborare, stabilind in acest fel o ierarhie de valori morale pe care trebuie sa le respecte aplicandu-le .
Consolidarea acestor deprinederi de comportare civilizata se poate realiza atat prin exersarea permanenta , cat si prin povestiri, poezii , lecturi dupa imagini , ghicitori, jocuri de rol .
Creand premisele unor deprinderi civilizate si de politete la copii , ei pot sesiza singuri discrepantele intre comportamente corecte, agreate in societate si situatiile extreme negative. Numai astfel vor putea discerne singuri in situatiile diverse pe care i le va ridica societatea .
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: prescolari, educatie, comportament, gradinita, copii, educatoare, invatamant |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :