Statistics:
Visits: 3,052 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Notiunea de morala, caracterul ei
Q: | Intreaba despre Notiunea de morala, caracterul ei |
Prin morala se intelege totalitatea principiilor si normelor de viata, a regulilor de comportament ale oamenilor, caracteristice unei societati pe o anumita treapta de dezvoltare a ei. Inca de la inceputul societatii, oamenii si-au fixat anumite reguli de convietuire care s-au schimbat in raport de conditiile vietii materiale.
Formarea conduitei si constintei morale constituie unul din cele mai com-plexe planuri in geneza personalitatii : la primul nivel putem vorbi mai ales de actiuni si deprinderi morale, care abia prin cristalizarea si generalizarea lor (prin asimilarea lor launtrica la nivelul de cerinte interioare) se vor structura ca trasa-turi de ordin moral.
Desigur, asimilarea unor modele comportamentale de ordin moral se realizeaza prin imitatie si prin persuasiune (convi ngere), cultivand, totodata, atractivitatea copilului pentru frumusetea morala a faptelor umane de conduita civica patriotica.
Frumusetea morala se impune si este atractiva copilului prin insasi natura ei; astfel este accesibila si influenta pentru copil; de aceea, ancluderea bine gan-dita a ilustrarilor adecvate privind fapte ce definesc maretia frumusetii morale a actelor patriotice, de comportare civica morala superioara – prin crearea unor premise necesare receptionarii, intelegerii lor adecvate, cat si prin asigurarea unei atmosfere corespunzatoare – poate contribui la autentica educare in spiritul valorilor morale proprii poporului nostru.
Moraltatea si civismul, in masura in care se exprima printr-un anumit fel de a gandi al omului, constituie realitati supuse invatarii. Omul nu se naste cu aceste trasaturi ale personalitatii sale si de aceea el trebuie sa le invete de la societatea in care se naste si in care traieste.
Prin invatarea moralitatii si a civismului intelgem o activitate prin care copilul ajunge sa se comporte, sa actioneze, sa gandeasca si sa simta, in conso-nanta cu principiile, normele, trebuintele morale ale societatii in care traieste.
Educatia morala urmareste sa formeze si sa dezvolte calitati si insusiri pentru ca, pe baza lor, individul sa se poata integra in grupul social si sa poata duce o viata sociala normala. In general, prin educatia morala se uramareste formarea individului pentru a face bine si a-l promova, realizarea echilibrului sau interior, generat si consolidat de respectarea cotidiana a normelor si pricipi-ilor morale.
ETICA – stiinta despre morala, este stiinta vietii morale. Ca forma a constiintei sociale, morala cuprinde urmatoarele trei elemente :
a) valori morale – reprezentand comportari, actiuni, fapte carora li se ofera pe plan social, o apreciere pozitiva, in sensul ca ele coincid cu conceptiile proveni-te din societatea respectiva, cu privire la ceea ce este bine, echitabil, folositor societatii, membrilor ei (bunatate, cinste, harnicie, datorie, libertate, cumpatare, omenie, onestitate, iubire, prietenie, respect reciproc, demnitate);
b) norme, precepte si reguli morale. Ele s-au impus sub forma de coduri morale;
c) afectivitatea morala sau sensibilitatea morala (patriotismul, altruismul, compasiunea, respectul, spiritul de disciplina etc.).
Morala este raportata la norme si principii nescrise, dar inradacinate in traditia oamenilor.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Formarea conduitei si constintei morale constituie unul din cele mai com-plexe planuri in geneza personalitatii : la primul nivel putem vorbi mai ales de actiuni si deprinderi morale, care abia prin cristalizarea si generalizarea lor (prin asimilarea lor launtrica la nivelul de cerinte interioare) se vor structura ca trasa-turi de ordin moral.
Desigur, asimilarea unor modele comportamentale de ordin moral se realizeaza prin imitatie si prin persuasiune (convi ngere), cultivand, totodata, atractivitatea copilului pentru frumusetea morala a faptelor umane de conduita civica patriotica.
Frumusetea morala se impune si este atractiva copilului prin insasi natura ei; astfel este accesibila si influenta pentru copil; de aceea, ancluderea bine gan-dita a ilustrarilor adecvate privind fapte ce definesc maretia frumusetii morale a actelor patriotice, de comportare civica morala superioara – prin crearea unor premise necesare receptionarii, intelegerii lor adecvate, cat si prin asigurarea unei atmosfere corespunzatoare – poate contribui la autentica educare in spiritul valorilor morale proprii poporului nostru.
Moraltatea si civismul, in masura in care se exprima printr-un anumit fel de a gandi al omului, constituie realitati supuse invatarii. Omul nu se naste cu aceste trasaturi ale personalitatii sale si de aceea el trebuie sa le invete de la societatea in care se naste si in care traieste.
Prin invatarea moralitatii si a civismului intelgem o activitate prin care copilul ajunge sa se comporte, sa actioneze, sa gandeasca si sa simta, in conso-nanta cu principiile, normele, trebuintele morale ale societatii in care traieste.
Educatia morala urmareste sa formeze si sa dezvolte calitati si insusiri pentru ca, pe baza lor, individul sa se poata integra in grupul social si sa poata duce o viata sociala normala. In general, prin educatia morala se uramareste formarea individului pentru a face bine si a-l promova, realizarea echilibrului sau interior, generat si consolidat de respectarea cotidiana a normelor si pricipi-ilor morale.
ETICA – stiinta despre morala, este stiinta vietii morale. Ca forma a constiintei sociale, morala cuprinde urmatoarele trei elemente :
a) valori morale – reprezentand comportari, actiuni, fapte carora li se ofera pe plan social, o apreciere pozitiva, in sensul ca ele coincid cu conceptiile proveni-te din societatea respectiva, cu privire la ceea ce este bine, echitabil, folositor societatii, membrilor ei (bunatate, cinste, harnicie, datorie, libertate, cumpatare, omenie, onestitate, iubire, prietenie, respect reciproc, demnitate);
b) norme, precepte si reguli morale. Ele s-au impus sub forma de coduri morale;
c) afectivitatea morala sau sensibilitatea morala (patriotismul, altruismul, compasiunea, respectul, spiritul de disciplina etc.).
Morala este raportata la norme si principii nescrise, dar inradacinate in traditia oamenilor.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: morala, caracter, comportament, oameni, educatie, societate, trasaturi, personalitate, educatie morala |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :