Statistics:
Visits: 2,945 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Democratia si Scoala
Q: | Intreaba despre Democratia si Scoala |
Programul national de Educatie pentru cetatenie democratica elaborat de Directia Generala pentru Activitati Extrascolare din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii in colaborare cu prestigioase organizatii nonguvernamentale internationale si nationale a pornit de la caracterul indivizibil , independent si interrelational al dreptirilor omului.
Programul national de Educatie pentru cetatenie democratica va fi mai degraba un instrument educativ de prevenire , protectie si recuperare a celor afronturi sau negari evidente ale drepturilor omului (marginalizarea , excluziunea , exploatarea , abuzul , discriminarea) , decat un obiect de studiu preponderent teoretic.
La gimnaziu curriculum-ul formal al Educatiei pentru cetatenie democtatica cuprinde urmatoarele pachete tematice :
⠢ Norme de comportare – Comportamente civice
• Elemente de comunicare
• Educatie media
• Educatia antreprenoriala
• Drepturile copilului – Protectia drepturilor copilului
• Educatia interculturala
• Educatia prin sport
Se recomande urmatoarele metode interactive de invatare : invatarea prin cooperare , jocul teatral , problematozarea , brainstormingul , dilema , studiul de caz , turul galeriei , mozaicul , tehnica ciorchinelui , cubul , proiectul. Evaluarea competentelor elevilor se realizeaza prin : observarea sistematica a comportamentului , portofoliul , proiectul , autoevaluarea , examinarea orala si scrisa , jocul teatral.
De prima necessitate consideram ca este preocuparea de a forma capacitate intelectuale si abiliteti practice prin asimilarea de cunostinte de tip umanist , tehnic , stiintific si estetic. Prin activitatile specifice desfasurate am urmarit initierea copilului , viitor cetatean , in practicarea unui comportament active , responsabil , constient , de drepturi si indatoriri si deschis spre cultura.
A face educatia drepturilor inseamna a dezvolta in tine si in altii respectul pentru fiinta umana , pentru demnitatea ta , sensul justitiei , pacii, solidaritatii si responsabilitatii.
Toate aceste calitatii si conduite morale , pe care am incercat sa le formez , definesc caracterul care presupune autodisciplina , empatie si vointa intr-o societate pluralista , in care trebuie sa invatam sa traim respectandu-ne reciproc , acceptandu-ne diferentale si actionand constructiv.
Se stie ca democratia este un sistem de guvernare caracterizat prin participarea cetatenilor la procesul de conducere. Acest regim politic se defineste prin :
• separarea puterilor in stat
• alegeri libere
• pluralism
• respectarea drepturilor si libertatilor oamenilor
• domnia majoritatii si protectia minoritatilor
Din punct de vedere etimologic , prin democratie se intelege puterea poporului , conducerea poporului de catre popor.
Democratia presupune existenta unor valori precum : libertatea , dreptatea si egalitatea. Acestea reprezinta idealuri pentru care oamenii au luptat dintotdeauna , si , in acelasi timp , repere pe baza carora s-au creat normele ce reglementeaza viata in societate.
Oamenii trebuie sa traiasca in libertate , de aceea statul democratic gatanteaza si promoveaza libertatile personale , in limitele stabilite de lege. Cetatenii trebuie sa aiba dreptul la conduite si opinii proprii si , totodata , sa se bucure de securitatea personala , a domiciliului si a bunurilor pe care le poseda. Ei trebuie sa isi poata exercita libertatea de a se exprima , precum si dreptul se a-si alege conducatorii si de a decide in probleme de interes politc.
O democratie nu poate functiona de la sine , fara contributia cetatenilor.
A fi cetatean intr-un stat democratic este un lucru care se invata de-a lungul intregii vieti , incepand de la cele mai fragede varste.
In scoala , educatia pentru democratie se realizeaza fie prin ore alocate special , fie prin intermediul tuturor activitatilor care tin de viata scolii , de la organizarea unei serbari , pana la participarea elevilor in structuri reprezentative de conducere.
Una din modalitatile explicite de realizare a educatiei civice in scoala este prezenta in programul elevilor a unei discipline numita „ Educatie Civica †la ciclul primar sau „ Cultura Civica †la ciclul gimnazial.
Aceasta disciplina , de multe ori corelata strans cu istoria , filosofia , geografia , limba materna si limbile moderne , ofera profesorilor si elevilor posibilitatea de a discuta despre:
• modul in care sunt constituite si functioneaza societatea si statul
• rolul ficaruia dintre noi in cadrul acestora
• valorile importante ale societetii si ale organizarii politice a societetii
• modurile in care putem actiona si ne putem comporta in viata publica , in calitate de cetateni
Educatia pentru democratie este un proces complex si de lunga durata , iar elevul este implicat in viata sociala prin aparenta sa la familiile , la grupurile de joc si de invatare , dar si prin relatiile specifice pe care el le poate stabili cu diverse institutii si organizatii din comunitatea in care traieste , de aceea , procesul de socializare poate si trebuie sa inceapa de timpuriu.
Curriculum pentru disciplina „ Cultura Civica †raspunde cerintelor formlate in Legea Invatamantului , referitoare la idealul educational si la finalitatile invatamantului.
Standardele curriculare de performanta ce trebuie atinse la sfarsitului ciclului gimnazial sunt:
• utilizarea corecta a termenilor limbajului specific culturii civice
• relatarea in cuvinte proprii a unor fapte , situatii , texte , lecturi vizand comportamentul civic
• selectarea dintr-un material dat a unor drepturi si indatoriri ale copilului
• cunoasterea si folosirea unui numar de norme si reguli de comportare in societate , in situatii variate
• identificarea unor situatii in care se cere luarea unor decizii personale sau colective
Referinte :
1. „Curriculum Nationalâ€
i. Programe scolare pentru invatamanul gimnazial , Bucuresti 1998
2. „Cultura Civica†– manual pentru calsa a-VII-a
i. Ed. Humanitas Educational 2003
3. „Cultura Civica†– manual pentru clasa a-VIII-a
i. Ed. Corint 2004
4. „Pedagogie si Psihologie†– Marin Stoica
i. Ed. Gh. Alexandru , Craiova 2001
5. „ Fundamente ale didacticii scolare†– C-tin. Pastelnicu
i. Ed. Aramis , Bucurestii 2000
6. „Didactica aplicata†– Elena Joita
i. Ed. Gh. Alexandru , Craiova 1994
site:freeschoolclipart.com
Programul national de Educatie pentru cetatenie democratica va fi mai degraba un instrument educativ de prevenire , protectie si recuperare a celor afronturi sau negari evidente ale drepturilor omului (marginalizarea , excluziunea , exploatarea , abuzul , discriminarea) , decat un obiect de studiu preponderent teoretic.
La gimnaziu curriculum-ul formal al Educatiei pentru cetatenie democtatica cuprinde urmatoarele pachete tematice :
⠢ Norme de comportare – Comportamente civice
• Elemente de comunicare
• Educatie media
• Educatia antreprenoriala
• Drepturile copilului – Protectia drepturilor copilului
• Educatia interculturala
• Educatia prin sport
Se recomande urmatoarele metode interactive de invatare : invatarea prin cooperare , jocul teatral , problematozarea , brainstormingul , dilema , studiul de caz , turul galeriei , mozaicul , tehnica ciorchinelui , cubul , proiectul. Evaluarea competentelor elevilor se realizeaza prin : observarea sistematica a comportamentului , portofoliul , proiectul , autoevaluarea , examinarea orala si scrisa , jocul teatral.
De prima necessitate consideram ca este preocuparea de a forma capacitate intelectuale si abiliteti practice prin asimilarea de cunostinte de tip umanist , tehnic , stiintific si estetic. Prin activitatile specifice desfasurate am urmarit initierea copilului , viitor cetatean , in practicarea unui comportament active , responsabil , constient , de drepturi si indatoriri si deschis spre cultura.
A face educatia drepturilor inseamna a dezvolta in tine si in altii respectul pentru fiinta umana , pentru demnitatea ta , sensul justitiei , pacii, solidaritatii si responsabilitatii.
Toate aceste calitatii si conduite morale , pe care am incercat sa le formez , definesc caracterul care presupune autodisciplina , empatie si vointa intr-o societate pluralista , in care trebuie sa invatam sa traim respectandu-ne reciproc , acceptandu-ne diferentale si actionand constructiv.
Se stie ca democratia este un sistem de guvernare caracterizat prin participarea cetatenilor la procesul de conducere. Acest regim politic se defineste prin :
• separarea puterilor in stat
• alegeri libere
• pluralism
• respectarea drepturilor si libertatilor oamenilor
• domnia majoritatii si protectia minoritatilor
Din punct de vedere etimologic , prin democratie se intelege puterea poporului , conducerea poporului de catre popor.
Democratia presupune existenta unor valori precum : libertatea , dreptatea si egalitatea. Acestea reprezinta idealuri pentru care oamenii au luptat dintotdeauna , si , in acelasi timp , repere pe baza carora s-au creat normele ce reglementeaza viata in societate.
Oamenii trebuie sa traiasca in libertate , de aceea statul democratic gatanteaza si promoveaza libertatile personale , in limitele stabilite de lege. Cetatenii trebuie sa aiba dreptul la conduite si opinii proprii si , totodata , sa se bucure de securitatea personala , a domiciliului si a bunurilor pe care le poseda. Ei trebuie sa isi poata exercita libertatea de a se exprima , precum si dreptul se a-si alege conducatorii si de a decide in probleme de interes politc.
O democratie nu poate functiona de la sine , fara contributia cetatenilor.
A fi cetatean intr-un stat democratic este un lucru care se invata de-a lungul intregii vieti , incepand de la cele mai fragede varste.
In scoala , educatia pentru democratie se realizeaza fie prin ore alocate special , fie prin intermediul tuturor activitatilor care tin de viata scolii , de la organizarea unei serbari , pana la participarea elevilor in structuri reprezentative de conducere.
Una din modalitatile explicite de realizare a educatiei civice in scoala este prezenta in programul elevilor a unei discipline numita „ Educatie Civica †la ciclul primar sau „ Cultura Civica †la ciclul gimnazial.
Aceasta disciplina , de multe ori corelata strans cu istoria , filosofia , geografia , limba materna si limbile moderne , ofera profesorilor si elevilor posibilitatea de a discuta despre:
• modul in care sunt constituite si functioneaza societatea si statul
• rolul ficaruia dintre noi in cadrul acestora
• valorile importante ale societetii si ale organizarii politice a societetii
• modurile in care putem actiona si ne putem comporta in viata publica , in calitate de cetateni
Educatia pentru democratie este un proces complex si de lunga durata , iar elevul este implicat in viata sociala prin aparenta sa la familiile , la grupurile de joc si de invatare , dar si prin relatiile specifice pe care el le poate stabili cu diverse institutii si organizatii din comunitatea in care traieste , de aceea , procesul de socializare poate si trebuie sa inceapa de timpuriu.
Curriculum pentru disciplina „ Cultura Civica †raspunde cerintelor formlate in Legea Invatamantului , referitoare la idealul educational si la finalitatile invatamantului.
Standardele curriculare de performanta ce trebuie atinse la sfarsitului ciclului gimnazial sunt:
• utilizarea corecta a termenilor limbajului specific culturii civice
• relatarea in cuvinte proprii a unor fapte , situatii , texte , lecturi vizand comportamentul civic
• selectarea dintr-un material dat a unor drepturi si indatoriri ale copilului
• cunoasterea si folosirea unui numar de norme si reguli de comportare in societate , in situatii variate
• identificarea unor situatii in care se cere luarea unor decizii personale sau colective
Referinte :
1. „Curriculum Nationalâ€
i. Programe scolare pentru invatamanul gimnazial , Bucuresti 1998
2. „Cultura Civica†– manual pentru calsa a-VII-a
i. Ed. Humanitas Educational 2003
3. „Cultura Civica†– manual pentru clasa a-VIII-a
i. Ed. Corint 2004
4. „Pedagogie si Psihologie†– Marin Stoica
i. Ed. Gh. Alexandru , Craiova 2001
5. „ Fundamente ale didacticii scolare†– C-tin. Pastelnicu
i. Ed. Aramis , Bucurestii 2000
6. „Didactica aplicata†– Elena Joita
i. Ed. Gh. Alexandru , Craiova 1994
site:freeschoolclipart.com
Tag-uri: educatie, democratie, scoala, comportament, educatie interculturala, educatie media, drepturi, discriminare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 04 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :