FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,034
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Probleme cu prescolarii

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Probleme cu prescolarii

 Q:   Intreaba despre Probleme cu prescolarii       
Probleme cu prescolarii Prin activitati complexe si de lunga durata scoala pregateste pe viitorul cetatean care va indeplini roluri multiple: parinte, profesionist intr-un sector social, alegator, contribuabil, cumparator, vanzator, etc. In exercitarea rolurior, ca si in activitatile sale sociale, cetateanul e pus in situatia de a-si regla actiunile in raport cu mai multe concepte si idei cu rol de repere comportamentale.

Pentru educatia civica a elevilor, educatorul dispune de trei modalitati de actiune: lectia teoretica in care se explica notiunile fundamentale, actiunile practice din viata scolara si activitatea practica din mediul socio-cultural local. De exemplu, indefinirea conceptelor de lege si legitate am pus accentul pe spiritul de legalitate.

Putem cunoaste prevederile unei legi, dar din diferite motive, putem incalca prevederile ei. De aceea am solicitat elevilor sa respecte normele scolare, iar mai tarziu prevederile legilor. Prin respectarea si prin conduita conforma cu ele ei au inteles ca suntem in legalitate. Le-am oferit elevilor exemple pentru a le preciza legalitatea actiunilor: punctualitatea la ore, frecventa scolara, corectitudinea la lucrari, cinstea in manipularea unor bunuri apartinand clasei, etc. Legalitatea indeplineste o functie de reglare a interrelatiilor din clasa si societate.

Viata scolara prezinta elemente menita sa conduca pe elev spre intelegerea drepturilor si datoriilor ce le revin in clasa, scoala si in societate. Dreptul si datoria nu sunt entitati abstracte pentru scolari, ci posibilitati concrete de actiune. Astfel elevii au inteles ca orice elev are posibilitatea (dreptul) sa imprumute o carte de la biblioteca scolii, dar si obligatia (datoria) de a o restitui dupa lectura ei. Aceste exemple constituie doar inceputul actiunii de formare a conduitei de exercitarea a drepturilor si datoriilor. Mai tarziu le-am explicat pe cele cetatenesti: dreptul de proprietate, de libera exprimare, de a alege si de a fi ales, etc. ca si datoria de a achita impozite, a respecta bunurile nationale, etc.

Un cetatean bine format sub raport moral care se afirma in cadrul grupului macrosocial printr-o conduita democratica este o sursa de intelepciune si de actiune binefacatoare pentru comunitate. Daca intr-un stat totalitar educatia are ca finalitate a sa formarea cetateanului conformist, executant fidel al dispozitiilor date de sef, in societatea bazata pe ideile libertatii si legalitatii se urmareste formarea unui cetatean autonom, a carui gandire si conduita exprima intelegerea sensului democratic al vietii sociale si capacitatea de a se conforma regulilor fundamentale ale democratiei. Cu prilejul organizarii clasei, am avut posibilitatea alegerii unor reprezentanti ai grupului care indeplinesc roluri de gestiune a unor bunuri, de supraveghere a unor servicii necesare in viata clasei, responsabil cu difuzarea unor reviste, serviciul de comunicare a absentelor, serviciul de ordine la tabla si la catedra, etc. In actiuni extrascolare numarul atributiilor a crescut si in exercitiul de practicare a lor au fost angajati mai multi elevi cu functii specifice.

Incredintarea acestor atributii a fost facuta de catre clasa, iar eu am vegheat sa fie respectata legalitatea alegerii. Elevii alesi obtin un mandat in cadrul clasei prin vointa majoritatii. E una din regulile democratiei, asimilata insa pe calea actiunii. Prin respectarea repetata a unor asemenea reguli in viata clasei se pun bazele unor conduite democratice. Astfel, prin participarea elevilor la viata clasei, prin delegarea unor elevi de a lua decizii sau de a executa anumite actiuni in numele clasei ca expresie a vointei ei de a alge delegatii, se stabilesc contururile unui model democratic.

Scoala pregateste pe viitorul cetatean pentru rolurile sale multiple, nu numai pe cel profesional. Indiferent de rolul jucat in societate, comportamentul cetateanului e ghidat de valorile etice pe care el le incorporeaza: spiritul adevarului, dreptatea, corectitudinea, responsabilitatea faptelor, iubirea semenilor. Moralitatea, componenta fundamentala a personalitatii umane se manifesta in relatille individului cu ceilalti.

Cunoscand faptul ca prin intermediul normelor si regulilor exterioare constrangerea inceteaza sa fie o norma in sine, trebuiesc puse in fata elevilor modele, norme si valori social-afective pe care sa le distribuim in trei compartimente:

a) cunoasterea de sine – tradusa prin simtul raspunderii si al muncii, deprinderi igienice, asumarea raspunderii asupra obiectelor personale, norme de securitate civica si rutiera, posibilitatea de decizie in situatii diferite

b) relatiile cu alte persoane – concretizate prin respectul si afectiunea pentru parinti, comportarea civilizata in relatiile cu altii, cu colegii de joaca, de scoala, cu adultii, dorinta de a avea prieteni, de a face parte dintr-un grup, de a indeplini unele activitati de grup social

c) relatiile cu mediul inconjurator oglindite prin activitati sociale de tipul: utilizarea banilor (economisirea lor), spiritul de disciplina (punctualitate, ordine, reglementari scolare, intrajutorare), sentimentul datoriei (datoria de a invata, de a munci), responsabilitatea si grija pentru bunurile personale, pentru cele publice, etc.

Trebuie insistat astfel pe crearea unor conditii favorabile aparitiei unor trairi afective, initial sub forma de emotii apoi prin stabilirea lor sub forma de senrimente morale. In acest sens trebuie dirijate conversatiile despre profesiuni, despre serviciile publice, tipurile de profesii din localitate. Jocurile, distractia in colectiv, diferite manifestari colective, serbarile scolare sunt elemente ce ofera cadru de manifestare a elevului si de investigatie pedagogica a educatorului pe linia educatiei morale.

Prin educatie tinerii pot fi formati pentru a fi purtatori de valori europene in sfera culturii, a drepturilor omului si a relatiilor umane. In campul axiologic al culturii europene intram prin valorile create, prin conduitele care poarta amprenta culturii europene – atitudinea fata de drepturile omului, disponibilitatea comunicarii – si prin actiuni directe. Scoala e chemata sa formeze pe elevi pentru a actiona ei insisi in spatiul cultural european, nu de a se lasa actionati, invitati. Dezvoltarea spiritului de initiativa in aceasta directie este o axigenta prioritara a scolii romanesti.

Intr-o perioadata de profunde tansformari pe care le inregistreaza scoala romaneasca pe drumul democratizarii ei, educatia morala devine un obiectiv fundamnetal. Formarea virtutilor civice unei convietuiri rationale in societate trebuie sa devina pentru toti slujitorii scolii un obiectiv prioritar.

Promovarea democratiei in viata sociala, cultivarea virtutilor moral-civice si respectul omului in toate activitatile sale, si in raporturile cu statul, sunt obiective inaltatoare care vor da o noua dimnesiune moral-civica vietii cetateanului.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: gradinita, prescolari, educatie, educatoare, probleme, moral-civica, scoala



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 29 November '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :