Statistics:
Visits: 1,109 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Probleme cu prescolarii
Q: | Intreaba despre Probleme cu prescolarii |
Prin activitati complexe si de lunga durata scoala pregateste pe viitorul cetatean care va indeplini roluri multiple: parinte, profesionist intr-un sector social, alegator, contribuabil, cumparator, vanzator, etc. In exercitarea rolurior, ca si in activitatile sale sociale, cetateanul e pus in situatia de a-si regla actiunile in raport cu mai multe concepte si idei cu rol de repere comportamentale.
Pentru educatia civica a elevilor, educatorul dispune de trei modalitati de actiune: lectia teoretica in care se explica notiunile fundamentale, actiunile practice din viata scolara si activitatea practica din mediul socio-cultural local. De exemplu, indefinirea conceptelor de lege si legitate am pus accentul pe spiritul de legalitate.
Putem cunoaste prevederile unei legi, dar din diferite motive, putem incalca prevederile ei. De aceea am solicitat elevilor sa respecte normele scolare, iar mai tarziu prevederile legilor. Prin respectarea si prin conduita conforma cu ele ei au inteles ca suntem in legalitate. Le-am oferit elevilor exemple pentru a le preciza legalitatea actiunilor: punctualitatea la ore, frecventa scolara, corectitudinea la lucrari, cinstea in manipularea unor bunuri apartinand clasei, etc. Legalitatea indeplineste o functie de reglare a interrelatiilor din clasa si societate.
Viata scolara prezinta elemente menita sa conduca pe elev spre intelegerea drepturilor si datoriilor ce le revin in clasa, scoala si in societate. Dreptul si datoria nu sunt entitati abstracte pentru scolari, ci posibilitati concrete de actiune. Astfel elevii au inteles ca orice elev are posibilitatea (dreptul) sa imprumute o carte de la biblioteca scolii, dar si obligatia (datoria) de a o restitui dupa lectura ei. Aceste exemple constituie doar inceputul actiunii de formare a conduitei de exercitarea a drepturilor si datoriilor. Mai tarziu le-am explicat pe cele cetatenesti: dreptul de proprietate, de libera exprimare, de a alege si de a fi ales, etc. ca si datoria de a achita impozite, a respecta bunurile nationale, etc.
Un cetatean bine format sub raport moral care se afirma in cadrul grupului macrosocial printr-o conduita democratica este o sursa de intelepciune si de actiune binefacatoare pentru comunitate. Daca intr-un stat totalitar educatia are ca finalitate a sa formarea cetateanului conformist, executant fidel al dispozitiilor date de sef, in societatea bazata pe ideile libertatii si legalitatii se urmareste formarea unui cetatean autonom, a carui gandire si conduita exprima intelegerea sensului democratic al vietii sociale si capacitatea de a se conforma regulilor fundamentale ale democratiei. Cu prilejul organizarii clasei, am avut posibilitatea alegerii unor reprezentanti ai grupului care indeplinesc roluri de gestiune a unor bunuri, de supraveghere a unor servicii necesare in viata clasei, responsabil cu difuzarea unor reviste, serviciul de comunicare a absentelor, serviciul de ordine la tabla si la catedra, etc. In actiuni extrascolare numarul atributiilor a crescut si in exercitiul de practicare a lor au fost angajati mai multi elevi cu functii specifice.
Incredintarea acestor atributii a fost facuta de catre clasa, iar eu am vegheat sa fie respectata legalitatea alegerii. Elevii alesi obtin un mandat in cadrul clasei prin vointa majoritatii. E una din regulile democratiei, asimilata insa pe calea actiunii. Prin respectarea repetata a unor asemenea reguli in viata clasei se pun bazele unor conduite democratice. Astfel, prin participarea elevilor la viata clasei, prin delegarea unor elevi de a lua decizii sau de a executa anumite actiuni in numele clasei ca expresie a vointei ei de a alge delegatii, se stabilesc contururile unui model democratic.
Scoala pregateste pe viitorul cetatean pentru rolurile sale multiple, nu numai pe cel profesional. Indiferent de rolul jucat in societate, comportamentul cetateanului e ghidat de valorile etice pe care el le incorporeaza: spiritul adevarului, dreptatea, corectitudinea, responsabilitatea faptelor, iubirea semenilor. Moralitatea, componenta fundamentala a personalitatii umane se manifesta in relatille individului cu ceilalti.
Cunoscand faptul ca prin intermediul normelor si regulilor exterioare constrangerea inceteaza sa fie o norma in sine, trebuiesc puse in fata elevilor modele, norme si valori social-afective pe care sa le distribuim in trei compartimente:
a) cunoasterea de sine – tradusa prin simtul raspunderii si al muncii, deprinderi igienice, asumarea raspunderii asupra obiectelor personale, norme de securitate civica si rutiera, posibilitatea de decizie in situatii diferite
b) relatiile cu alte persoane – concretizate prin respectul si afectiunea pentru parinti, comportarea civilizata in relatiile cu altii, cu colegii de joaca, de scoala, cu adultii, dorinta de a avea prieteni, de a face parte dintr-un grup, de a indeplini unele activitati de grup social
c) relatiile cu mediul inconjurator oglindite prin activitati sociale de tipul: utilizarea banilor (economisirea lor), spiritul de disciplina (punctualitate, ordine, reglementari scolare, intrajutorare), sentimentul datoriei (datoria de a invata, de a munci), responsabilitatea si grija pentru bunurile personale, pentru cele publice, etc.
Trebuie insistat astfel pe crearea unor conditii favorabile aparitiei unor trairi afective, initial sub forma de emotii apoi prin stabilirea lor sub forma de senrimente morale. In acest sens trebuie dirijate conversatiile despre profesiuni, despre serviciile publice, tipurile de profesii din localitate. Jocurile, distractia in colectiv, diferite manifestari colective, serbarile scolare sunt elemente ce ofera cadru de manifestare a elevului si de investigatie pedagogica a educatorului pe linia educatiei morale.
Prin educatie tinerii pot fi formati pentru a fi purtatori de valori europene in sfera culturii, a drepturilor omului si a relatiilor umane. In campul axiologic al culturii europene intram prin valorile create, prin conduitele care poarta amprenta culturii europene – atitudinea fata de drepturile omului, disponibilitatea comunicarii – si prin actiuni directe. Scoala e chemata sa formeze pe elevi pentru a actiona ei insisi in spatiul cultural european, nu de a se lasa actionati, invitati. Dezvoltarea spiritului de initiativa in aceasta directie este o axigenta prioritara a scolii romanesti.
Intr-o perioadata de profunde tansformari pe care le inregistreaza scoala romaneasca pe drumul democratizarii ei, educatia morala devine un obiectiv fundamnetal. Formarea virtutilor civice unei convietuiri rationale in societate trebuie sa devina pentru toti slujitorii scolii un obiectiv prioritar.
Promovarea democratiei in viata sociala, cultivarea virtutilor moral-civice si respectul omului in toate activitatile sale, si in raporturile cu statul, sunt obiective inaltatoare care vor da o noua dimnesiune moral-civica vietii cetateanului.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Pentru educatia civica a elevilor, educatorul dispune de trei modalitati de actiune: lectia teoretica in care se explica notiunile fundamentale, actiunile practice din viata scolara si activitatea practica din mediul socio-cultural local. De exemplu, indefinirea conceptelor de lege si legitate am pus accentul pe spiritul de legalitate.
Putem cunoaste prevederile unei legi, dar din diferite motive, putem incalca prevederile ei. De aceea am solicitat elevilor sa respecte normele scolare, iar mai tarziu prevederile legilor. Prin respectarea si prin conduita conforma cu ele ei au inteles ca suntem in legalitate. Le-am oferit elevilor exemple pentru a le preciza legalitatea actiunilor: punctualitatea la ore, frecventa scolara, corectitudinea la lucrari, cinstea in manipularea unor bunuri apartinand clasei, etc. Legalitatea indeplineste o functie de reglare a interrelatiilor din clasa si societate.
Viata scolara prezinta elemente menita sa conduca pe elev spre intelegerea drepturilor si datoriilor ce le revin in clasa, scoala si in societate. Dreptul si datoria nu sunt entitati abstracte pentru scolari, ci posibilitati concrete de actiune. Astfel elevii au inteles ca orice elev are posibilitatea (dreptul) sa imprumute o carte de la biblioteca scolii, dar si obligatia (datoria) de a o restitui dupa lectura ei. Aceste exemple constituie doar inceputul actiunii de formare a conduitei de exercitarea a drepturilor si datoriilor. Mai tarziu le-am explicat pe cele cetatenesti: dreptul de proprietate, de libera exprimare, de a alege si de a fi ales, etc. ca si datoria de a achita impozite, a respecta bunurile nationale, etc.
Un cetatean bine format sub raport moral care se afirma in cadrul grupului macrosocial printr-o conduita democratica este o sursa de intelepciune si de actiune binefacatoare pentru comunitate. Daca intr-un stat totalitar educatia are ca finalitate a sa formarea cetateanului conformist, executant fidel al dispozitiilor date de sef, in societatea bazata pe ideile libertatii si legalitatii se urmareste formarea unui cetatean autonom, a carui gandire si conduita exprima intelegerea sensului democratic al vietii sociale si capacitatea de a se conforma regulilor fundamentale ale democratiei. Cu prilejul organizarii clasei, am avut posibilitatea alegerii unor reprezentanti ai grupului care indeplinesc roluri de gestiune a unor bunuri, de supraveghere a unor servicii necesare in viata clasei, responsabil cu difuzarea unor reviste, serviciul de comunicare a absentelor, serviciul de ordine la tabla si la catedra, etc. In actiuni extrascolare numarul atributiilor a crescut si in exercitiul de practicare a lor au fost angajati mai multi elevi cu functii specifice.
Incredintarea acestor atributii a fost facuta de catre clasa, iar eu am vegheat sa fie respectata legalitatea alegerii. Elevii alesi obtin un mandat in cadrul clasei prin vointa majoritatii. E una din regulile democratiei, asimilata insa pe calea actiunii. Prin respectarea repetata a unor asemenea reguli in viata clasei se pun bazele unor conduite democratice. Astfel, prin participarea elevilor la viata clasei, prin delegarea unor elevi de a lua decizii sau de a executa anumite actiuni in numele clasei ca expresie a vointei ei de a alge delegatii, se stabilesc contururile unui model democratic.
Scoala pregateste pe viitorul cetatean pentru rolurile sale multiple, nu numai pe cel profesional. Indiferent de rolul jucat in societate, comportamentul cetateanului e ghidat de valorile etice pe care el le incorporeaza: spiritul adevarului, dreptatea, corectitudinea, responsabilitatea faptelor, iubirea semenilor. Moralitatea, componenta fundamentala a personalitatii umane se manifesta in relatille individului cu ceilalti.
Cunoscand faptul ca prin intermediul normelor si regulilor exterioare constrangerea inceteaza sa fie o norma in sine, trebuiesc puse in fata elevilor modele, norme si valori social-afective pe care sa le distribuim in trei compartimente:
a) cunoasterea de sine – tradusa prin simtul raspunderii si al muncii, deprinderi igienice, asumarea raspunderii asupra obiectelor personale, norme de securitate civica si rutiera, posibilitatea de decizie in situatii diferite
b) relatiile cu alte persoane – concretizate prin respectul si afectiunea pentru parinti, comportarea civilizata in relatiile cu altii, cu colegii de joaca, de scoala, cu adultii, dorinta de a avea prieteni, de a face parte dintr-un grup, de a indeplini unele activitati de grup social
c) relatiile cu mediul inconjurator oglindite prin activitati sociale de tipul: utilizarea banilor (economisirea lor), spiritul de disciplina (punctualitate, ordine, reglementari scolare, intrajutorare), sentimentul datoriei (datoria de a invata, de a munci), responsabilitatea si grija pentru bunurile personale, pentru cele publice, etc.
Trebuie insistat astfel pe crearea unor conditii favorabile aparitiei unor trairi afective, initial sub forma de emotii apoi prin stabilirea lor sub forma de senrimente morale. In acest sens trebuie dirijate conversatiile despre profesiuni, despre serviciile publice, tipurile de profesii din localitate. Jocurile, distractia in colectiv, diferite manifestari colective, serbarile scolare sunt elemente ce ofera cadru de manifestare a elevului si de investigatie pedagogica a educatorului pe linia educatiei morale.
Prin educatie tinerii pot fi formati pentru a fi purtatori de valori europene in sfera culturii, a drepturilor omului si a relatiilor umane. In campul axiologic al culturii europene intram prin valorile create, prin conduitele care poarta amprenta culturii europene – atitudinea fata de drepturile omului, disponibilitatea comunicarii – si prin actiuni directe. Scoala e chemata sa formeze pe elevi pentru a actiona ei insisi in spatiul cultural european, nu de a se lasa actionati, invitati. Dezvoltarea spiritului de initiativa in aceasta directie este o axigenta prioritara a scolii romanesti.
Intr-o perioadata de profunde tansformari pe care le inregistreaza scoala romaneasca pe drumul democratizarii ei, educatia morala devine un obiectiv fundamnetal. Formarea virtutilor civice unei convietuiri rationale in societate trebuie sa devina pentru toti slujitorii scolii un obiectiv prioritar.
Promovarea democratiei in viata sociala, cultivarea virtutilor moral-civice si respectul omului in toate activitatile sale, si in raporturile cu statul, sunt obiective inaltatoare care vor da o noua dimnesiune moral-civica vietii cetateanului.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: gradinita, prescolari, educatie, educatoare, probleme, moral-civica, scoala |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 29 November '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :