Statistics:
Visits: 1,294 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
Q: | Intreaba despre Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane |
Oamenii au nume: Ion, John, Ianoş, Johan… Cu toate acestea, mulţi dintre noi găsim mai la îndemână să folosim etichete pentru a caracteriza persoanele, pentru a le descrie sau chiar pentru a ne adresa lor. E mai uşor să spunem despre cineva: „E ţigan, handicapat, boşorog, ţăran, chinez, pocăit, bozgor…" şi gata! Le-am pus o etichetă, i-am aşezat într-o cutie, ştim totul despre ei! Într-adevăr, avem nevoie doar de o scurtă privire pentru a observa caracteristicile exterioare, evidente ale unei persoane. Dar cât ne spun aceste caracteristici despre acea persoană? Probabil că nu v-aţi gândit niciodată ce reprezintă aceste etichete, fiecare în parte…
Reprezentările despr e rromi, care se bazează pe prejudecăţile şi stereotipurile populaţiilor din jur, sunt de primă importanţă, pentru că aceste reprezentări determină atitudini şi comportamente. De cele mai multe ori ele sunt singura sursă de informaţie care îi leagă pe rromi de mediul social din jur. Rromii par a fi o realitate familiară: orice persoană întrebată are o opinie, deseori categorică, despre aceştia. Adevărul este că rromii sunt receptaţi eronat, cu atât mai rău, cu cât realitatea pierde în faţa imaginarului. De-a lungul secolelor, un întreg set de imagini a fost construit şi dezvoltat, cristalizând stereotipurile colective şi formând un rezervor de reprezentări mai mult sau mai puţin fixate în memorie. Fie că promovează respingerea sau asimilarea, aceste reprezentări se constituie ca un fundal de argumente şi justificări ale acţiunilor. În fapt, rromii sunt rareori definiţi asa cum sunt, mai degrabă sunt percepuţi aşa cum ar trebui să fie pentru a justifica politicile şi comportamentele celorlalţi faţă de ei. Difuzarea reprezentărilor despre rromi deschide calea unui fenomen circular cauză-efect: formularea unor norme, definiţiile de dicţionar, referinţele în tot felul de cărţi, în televiziune şi presă, toate se conduc după opinia comună şi pun în lumină frânturi de imagine, în concordanţă cu starea momentului. Aceste imagini se consolidează ca tot atâtea adevăruri eterne, care pot fi aduse în actualitate sau trimise de unde au venit, totdeauna privite ca elemente de confirmare pentru persecuţiile prezentului. Acest sistem de reprezentări constituie un foarte dificil obstacol în aplicarea noilor politici. În măsura în care noile politici trebuie să se bazeze pe o atitudine de respect, iar perioada actuală, de întrebări şi incertitudine, poate deschide calea unor viziuni îmbunătăţite, este imperativ necesar ca aceste reprezentări învechite, care blochează orice încercare de înţelegere şi comunicare dintre rromi şi societate, să fie supuse unui proces de demantelare.
Astăzi, cind „a lucra in comunităţile de rromi" a deschis calea unor finanţări internaţionale, multe organizaţii şi-au descoperit vocaţia de a lucra cu rromii. Rromii sunt folosiţi de un nou tip de factori politici şi sociali, atât din societatea civilă, cât şi din sectorul de stat: politicieni, autorităţi locale şi centrale, membri ai diferitelor asociaţii, cu toţii speculând piaţa de ajutor umanitar în propriul lor folos. Filantropii de ieri sunt agenţii de dezvoltare de astăzi. Apare un nou front de confruntări pentru organizaţiile politice ale rromilor: manipularea este ultima încarnare a vechilor politici de negare. Acum este timpul să reflectăm împreună asupra procedurilor de selecţie, alocare, management şi evaluare a finanţării pentru dezvoltarea unui proiect şi să venim cu propuneri pentru a face întregul proces mai simplu, mai transparent mai deschis accesului, mai echilibrat şi prezentând mai multe garanţii.
Vă amintesc faptul că, de-a lungul anilor, programele şcolare pentru copiii rromi au servit ca elemente de inovaţie în varii domenii, mai ales pentru educaţia interculturală. În masura în care copiii rromi sunt beneficiarii unei abordări interculturale, aceştia contribuie, la rândul lor, la dezvoltarea acestei interculturalităţi, prin însuşi faptul că sunt caracterizaţi cultural printr-o dispersie în cadrul altor populaţii, prin prezenta lor în toate statele lumii.
Se pare că şcolarizarea copiilor rromi a fost şi continuă să fie o forţă conducatoare în cadrul activităţilor Uniunii Europene şi ale Consiliului Europei, fiind catalizatorul unui efort emblematic. Cu siguranţă ca dimensiunea internaţională reprezintă un indicator esenţial pentru modul de abordare a problematicii rromilor în lume. Cu alte cuvinte, pentru rromii ca o comunitate transnaţionala, prezenţa în toate statele, fără a avea un anume stat considerat „acasă", dimensiunea europeană este deja intrinsec prezentă. Aceasta poate servi ca un punct de plecare pentru întreaga reflecţie şi acţiune, inclusiv în cadrul unor programe nespecific internaţionale sau trans-naţionale. Aceasta este situaţia reală, aşa cum este ea trăită de cître rromi, recunoscută de instituţiile internaţionale şi, gradual, şi de statele membre.
Discriminarea împotriva rromilor este cel mai raspândit fenomen european şi rromii, cea mai numeroasă minoritate europeană, continuă să nu fie luaţi în seamă. În acest context, activitatea ultimilor ani a fost deosebit de importantă şi a contribuit în mare măsură la îndreptarea atenţiei către social şi către minorităţi, în domenii ca şcolarizarea, locuinţele, situaţiile de contact, problemele lingvistice, dezvoltarea culturală etc. Din această perspectivă, întregul ansamblu de programe derulate au jucat un rol esenţial de forţă conducătoare, element de referinţă şi demonstraţie vie asupra faptului că societatea europeană ca întreg este imbogăţită de diversitatea culturală şi respectul pentru aceasta. În privinţa problematicii multiculturalismului în statele europene de astăzi, celelalte minorităţi au de învăţat foarte mult de la rromi. Putem recunoaşte şi sublinia rolul conducător al rromilor în acest important domeniu, prin însăşi dinamica existenţei şi activităţii lor. Asumarea acestui adevăr conduce la deconstrucţia imaginilor negative şi stereotipiilor despre rromi, plasându-i în fruntea unui curent progresist.
Referinte:
• Jean Pierre Liegeois, Centre de recherches tsiganes
Traducere din limba engleza, Delia Grigore
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Reprezentările despr e rromi, care se bazează pe prejudecăţile şi stereotipurile populaţiilor din jur, sunt de primă importanţă, pentru că aceste reprezentări determină atitudini şi comportamente. De cele mai multe ori ele sunt singura sursă de informaţie care îi leagă pe rromi de mediul social din jur. Rromii par a fi o realitate familiară: orice persoană întrebată are o opinie, deseori categorică, despre aceştia. Adevărul este că rromii sunt receptaţi eronat, cu atât mai rău, cu cât realitatea pierde în faţa imaginarului. De-a lungul secolelor, un întreg set de imagini a fost construit şi dezvoltat, cristalizând stereotipurile colective şi formând un rezervor de reprezentări mai mult sau mai puţin fixate în memorie. Fie că promovează respingerea sau asimilarea, aceste reprezentări se constituie ca un fundal de argumente şi justificări ale acţiunilor. În fapt, rromii sunt rareori definiţi asa cum sunt, mai degrabă sunt percepuţi aşa cum ar trebui să fie pentru a justifica politicile şi comportamentele celorlalţi faţă de ei. Difuzarea reprezentărilor despre rromi deschide calea unui fenomen circular cauză-efect: formularea unor norme, definiţiile de dicţionar, referinţele în tot felul de cărţi, în televiziune şi presă, toate se conduc după opinia comună şi pun în lumină frânturi de imagine, în concordanţă cu starea momentului. Aceste imagini se consolidează ca tot atâtea adevăruri eterne, care pot fi aduse în actualitate sau trimise de unde au venit, totdeauna privite ca elemente de confirmare pentru persecuţiile prezentului. Acest sistem de reprezentări constituie un foarte dificil obstacol în aplicarea noilor politici. În măsura în care noile politici trebuie să se bazeze pe o atitudine de respect, iar perioada actuală, de întrebări şi incertitudine, poate deschide calea unor viziuni îmbunătăţite, este imperativ necesar ca aceste reprezentări învechite, care blochează orice încercare de înţelegere şi comunicare dintre rromi şi societate, să fie supuse unui proces de demantelare.
Astăzi, cind „a lucra in comunităţile de rromi" a deschis calea unor finanţări internaţionale, multe organizaţii şi-au descoperit vocaţia de a lucra cu rromii. Rromii sunt folosiţi de un nou tip de factori politici şi sociali, atât din societatea civilă, cât şi din sectorul de stat: politicieni, autorităţi locale şi centrale, membri ai diferitelor asociaţii, cu toţii speculând piaţa de ajutor umanitar în propriul lor folos. Filantropii de ieri sunt agenţii de dezvoltare de astăzi. Apare un nou front de confruntări pentru organizaţiile politice ale rromilor: manipularea este ultima încarnare a vechilor politici de negare. Acum este timpul să reflectăm împreună asupra procedurilor de selecţie, alocare, management şi evaluare a finanţării pentru dezvoltarea unui proiect şi să venim cu propuneri pentru a face întregul proces mai simplu, mai transparent mai deschis accesului, mai echilibrat şi prezentând mai multe garanţii.
Vă amintesc faptul că, de-a lungul anilor, programele şcolare pentru copiii rromi au servit ca elemente de inovaţie în varii domenii, mai ales pentru educaţia interculturală. În masura în care copiii rromi sunt beneficiarii unei abordări interculturale, aceştia contribuie, la rândul lor, la dezvoltarea acestei interculturalităţi, prin însuşi faptul că sunt caracterizaţi cultural printr-o dispersie în cadrul altor populaţii, prin prezenta lor în toate statele lumii.
Se pare că şcolarizarea copiilor rromi a fost şi continuă să fie o forţă conducatoare în cadrul activităţilor Uniunii Europene şi ale Consiliului Europei, fiind catalizatorul unui efort emblematic. Cu siguranţă ca dimensiunea internaţională reprezintă un indicator esenţial pentru modul de abordare a problematicii rromilor în lume. Cu alte cuvinte, pentru rromii ca o comunitate transnaţionala, prezenţa în toate statele, fără a avea un anume stat considerat „acasă", dimensiunea europeană este deja intrinsec prezentă. Aceasta poate servi ca un punct de plecare pentru întreaga reflecţie şi acţiune, inclusiv în cadrul unor programe nespecific internaţionale sau trans-naţionale. Aceasta este situaţia reală, aşa cum este ea trăită de cître rromi, recunoscută de instituţiile internaţionale şi, gradual, şi de statele membre.
Discriminarea împotriva rromilor este cel mai raspândit fenomen european şi rromii, cea mai numeroasă minoritate europeană, continuă să nu fie luaţi în seamă. În acest context, activitatea ultimilor ani a fost deosebit de importantă şi a contribuit în mare măsură la îndreptarea atenţiei către social şi către minorităţi, în domenii ca şcolarizarea, locuinţele, situaţiile de contact, problemele lingvistice, dezvoltarea culturală etc. Din această perspectivă, întregul ansamblu de programe derulate au jucat un rol esenţial de forţă conducătoare, element de referinţă şi demonstraţie vie asupra faptului că societatea europeană ca întreg este imbogăţită de diversitatea culturală şi respectul pentru aceasta. În privinţa problematicii multiculturalismului în statele europene de astăzi, celelalte minorităţi au de învăţat foarte mult de la rromi. Putem recunoaşte şi sublinia rolul conducător al rromilor în acest important domeniu, prin însăşi dinamica existenţei şi activităţii lor. Asumarea acestui adevăr conduce la deconstrucţia imaginilor negative şi stereotipiilor despre rromi, plasându-i în fruntea unui curent progresist.
Referinte:
• Jean Pierre Liegeois, Centre de recherches tsiganes
Traducere din limba engleza, Delia Grigore
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: etichete, educatie, persoane, socializare, discriminare, tigani, integrare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 02 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :