FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 5,732
Votes: 1
Fame Riser
          
Fame Rank
10
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Jocul de rol in educatia civica

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Jocul de rol in educatia civica

 Q:   Intreaba despre Jocul de rol in educatia civica       
Jocul de rol in educatia civica Motto: "Pentru a trăi între oameni, trebuie să ştii să te porţi cu oamenii"

Educaţia civică vizează formarea gândirii critice şi dezvoltarea unei atitudini conştiente şi responsabile faţă de sine şi lumea din jur, prin folosirea unor strategii de învăţare interactive, care să formeze deprinderi participative (dialogare, argumentare, luare de decizii etc), urmăreşte formarea unui set de competenţe necesare şi suficiente, pentru a face din copil un bun cetăţean. Îi iniţiază pe elevii mici în practicarea unui comportament civic (activ, liber, responsabil, tolerant, deschis, comunicativ, reflexiv, autoevaluativ) într-o societate democratică.

Existenţa umană este practic imp osibilă în afara civicităţii. Prezenţa cadrelor
didactice, implicarea lor în crearea, menţinerea şi permanentizarea preocupărilor civice ţin de conţinutul, formele activităţii şi metodologia implicată, deci stilul fiecăruia.

Învăţarea, indiferent de obiectul său, presupune înţelegere, cunoaştere, dar şi
paticipare afectivă. Implicarea este o componentă firească faţă de fenomenele ce au loc în societatea din care facem parte. În acest sens, trebuie să-i ajutăm pe elevi să se apropie ei înşişi de adevăr, să-i sprijinim să perceapă, să selecteze din noianul de opţiun şi manifestări, pe acelea care, odată percepute şi asimilate devin reguli de conduită în viaţa şi activitatea fiecăruia.

Modernizarea perpetuă a procesului instructiv-educativ impune ca metodele aplicate să fie cât mai riguros selectate, într-o formă accesibilă novatoare.

Prin diversificarea metodelor dascălul va urmări eludarea monotoniei, plictisului, rutinei, deschizând în sufletul elevului dorinţa de învăţare într-un mod creativ
eficient.

Printre metodele eficiente utilizate în scopul educaţiei civice la vârste mici menţionez: conversaţia, exerciţiul, jocul de rol, problematizarea, studiul de caz..
Încorporat în activitatea didactică, jocul imprimă acesteia un caracter mai viu şi mai atrăgător, aduce varietate şi o stare de bună dispoziţie, de veselie, de destindere, ceea ce previne apariţia monotoniei,oboselii.
Jocul fortifică energiile intelectuale şi fizice ale şcolarilor, generând o motivaţie secundară, dar stimulatorie.

Jocul de rol este o metodă activă prin care se consolidează, se verifică cunoştinţele elevilor, care le îmbogăţeşte sfera de cunoştinţe şi antrenează capacităţile creatoare ale acestora.

Eficienţa jocului de rol, depinde de cele mai multe ori de felul în care învăţătorul ştie să asigure o concordanţă între tema jocului şi materialul didactic existent, de felul în care ştie să folosească cuvântul ca mijloc de îndrumare a elevilor prin întrebări, explicaţii, aprecieri.

Apelând la joc în activităţile de educaţie civică am simţit că voi avea acces spre sufletul copilului, spre minunata lui lume de gânduri şi vise, căci jocul este binecuvântarea coplilăriei.

Am aplicat diferite jocuri care au adus căldură şi naturaleţe în act, de educaţie civică, încercând să fiu “mai aproape de elevi”, să picur mai multă omenie, mai multă iubire şi grijă pentru copii şi să formez sufletele lor pe căi raţionale şi sentimentale, încât la fiecare pas să am satisfacţia de a vedea triumfând bunul simţ şi superioritatea inimii.
Consider că jocul este activitatea necesară, care corespunde cerinţelor de dezvoltarea a copilului, tendinţelor lui de a fi în contact cu adulţii şi cu alţi copii, de a percepe activ, de a înţelege şi a oglindi lumea înconjurătoare, dorinţei lui de a-şi exprima gândurile.
Propun, în continuare, câteva jocuri, utilizate în activitatea de educaţie civică, care antrenează copiii să lucreze în echipă şi au un efect benefic asupra proceselor intelectuale, afective şi volitive.

1."SPUNE ADEVÄ‚RUL ! "

Acest joc urmăreşte viteza de reacţie a copiilor şi promptitudinea cu care aceştia pot face faţă unor întâmplări, fapte nu tocmai bune, educarea în spiritul adevărului.
Sarcina didactică: să găsească replici cu care să se înlăture neadevărul pe care-1 cuprind frazele celui ce inventează aşazisele “minciuni”.
Marterial didactic: ilustraţii stimul, texte, ghicitori care pot constitui puncte de plecare în elaborarea unor idei nu tocmai adevărate.
Desfăşurarea jocului: Colectivul de copii este împărţit în două grupe. Sunt invitaţi
în faţa clasei doi reprezentanţi. Unul dintre ei are sarcina să povestească ceva în care să
strecoare multe “minciuni” sau lucruri nu tocmai frumoase, politicoase. Cel de-al doilea
trebuie să fie foarte-atent şi să-şi oprească colegul din povestit ori de câte ori sesizează ceva şi în acelaşi timp, să găsească o soluţie prin care se poate înlătura minciuna.

2."ÎNTÂMPLĂRI ÎN NOAPTE"

Putem folosi acest joc pentru verificarea şi consolidarea unor noţiuni morale atât
de necesare în viaţă şi, în paralel, pentru cultivarea perseverenţei, spiritului critic şi autocritic etc.

Sarcina didactică: reconstituirea acţiunii pe care ar fi fost posibil s-o întâlnească
în viaţă, folosind drept repere mici amănunte.
Material didactic: cartonaşe colorate care cuprind informaţii de tipul: ... era noapte; ... un ţipăt puternic; ... necunoscutul; ... chip blând; ... duşman.
Desfăşurarea jocului: copiii sunt anunţaţi că au de reconstituit faptele unei nopţi, că au drept repere informaţiile scrise pe cartonate, iar presupusele întâmplări, pe care le vor crea, să fie inspirate din realitate, chiar din viaţa lor.
De asemenea, personajele acţiunii să fie modele morale - pozitive şi negative, iar finalul să constituie o pildă demnă de urmat.

Pentru ca să existe spiritul de joc, fiecare amănunt sau fapt real spus de elevii
celor două echipe vor fi recompensate cu o bulină roşie, iar ideile mai puţin bune penalizate cu buline albe.

3. "SFATUL BUN"

Prin acest joc se consolidează elementele ce definesc adevărata prietenie, rolul prieteniei şi avantajele pe care le au cei care au prieteni.
Sarcina didactică: constă în găsirea unor soluţii prin care se poate salva o prietenie, se poate ajuta un prieten, se poate găsi un prieten.
Materialul didactic: trei plicuri ce conţin trei scrisori, diferite ca stil, prin care cei trei expeditori solicită, de la elevii participanţi la joc, “reţete utile” (expeditorii pot fi din clasă, dar necunoscuţi de participanţi, ci numai de educator).
Desfăşurarea jocului: Se prezintă cele trei scrisori, fără să fie desfăcute.
Recompensele (în cărţi, rechizite) vor fi arătate şi vor fi precizate condiţiile în care un elev poate primi recompensa: Cel care dă cele mai interesante “reţete” pentru prietenie va fi apreciat de expeditorul scrisorii analizate, care se va desconspira la sfârşitul jocului oferind personal recompensa. Se citeşte prima scisoare:

Exemplu: “Dragi prieteni,
Am un mare necaz: nu reuşesc să-mi găsesc un prieten adevărat. Am încercat şi
totuşi ... Sunt o fire deschisă, prea vorbăreţ chiar. Îmi plac copiii şi tare mult doresc să
am un prieten. Ajutaţi-mă !”
Reţete: “Caută să fii mai cumpătat la vorbă, învaţă să te joci frumos, civilizat!” “Fii mai puţin pretenţios! Ai răbdare, cunoaşte ma bine copiii, partenerii de joc!”

5. "ALO ! O URGENTÄ‚"

Acest joc poate fi folosit pentru a urmări modul de comportare al elevilor în situaţii “limită” (catastrofe, accidente, agresiuni).

Sarcina didactică: să-şi imagineze un moment dificil (accident, incendiu etc.) şi să facă apel la instituţia unde pot cere ajutor: Poliţia, Salvarea, Pompierii.
Material didactic: un telefon jucărie pentru a anunţa cazul.

Desfăşurarea jocului: Un elev sună la telefon, expune clar şi corect cazul, dând toate detaliile necesare. Dialogul se poartă cu un alt copil aflat în capătul opus al clasei, acesta fiind reprezentantul instituţiei la care s-a apelat. Alte jocuri de rol pe care le-am aplicat ân cadrul orelor de educaţie civică se intitulează “Deşi sunt un lucru ...” ; “Suntem persoane importante ...” etc.
Apelând la jocul de rol stabilim şi un climat de intercomunicare, de cunoaştere, de ajutor şi de sprijin reciproc.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: jocuri, copii, gradinita, educatoare, educare, educatie civica



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 13 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :