Statistics:
Visits: 5,741 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Jocul de rol in educatia civica
Q: | Intreaba despre Jocul de rol in educatia civica |
Motto: "Pentru a trăi între oameni, trebuie să ştii să te porţi cu oamenii"
Educaţia civică vizează formarea gândirii critice şi dezvoltarea unei atitudini conştiente şi responsabile faţă de sine şi lumea din jur, prin folosirea unor strategii de învăţare interactive, care să formeze deprinderi participative (dialogare, argumentare, luare de decizii etc), urmăreşte formarea unui set de competenţe necesare şi suficiente, pentru a face din copil un bun cetăţean. Îi iniţiază pe elevii mici în practicarea unui comportament civic (activ, liber, responsabil, tolerant, deschis, comunicativ, reflexiv, autoevaluativ) într-o societate democratică.
Existenţa umană este practic imp osibilă în afara civicităţii. Prezenţa cadrelor
didactice, implicarea lor în crearea, menţinerea şi permanentizarea preocupărilor civice ţin de conţinutul, formele activităţii şi metodologia implicată, deci stilul fiecăruia.
Învăţarea, indiferent de obiectul său, presupune înţelegere, cunoaştere, dar şi
paticipare afectivă. Implicarea este o componentă firească faţă de fenomenele ce au loc în societatea din care facem parte. În acest sens, trebuie să-i ajutăm pe elevi să se apropie ei înşişi de adevăr, să-i sprijinim să perceapă, să selecteze din noianul de opţiun şi manifestări, pe acelea care, odată percepute şi asimilate devin reguli de conduită în viaţa şi activitatea fiecăruia.
Modernizarea perpetuă a procesului instructiv-educativ impune ca metodele aplicate să fie cât mai riguros selectate, într-o formă accesibilă novatoare.
Prin diversificarea metodelor dascălul va urmări eludarea monotoniei, plictisului, rutinei, deschizând în sufletul elevului dorinţa de învăţare într-un mod creativ
eficient.
Printre metodele eficiente utilizate în scopul educaţiei civice la vârste mici menţionez: conversaţia, exerciţiul, jocul de rol, problematizarea, studiul de caz..
Încorporat în activitatea didactică, jocul imprimă acesteia un caracter mai viu şi mai atrăgător, aduce varietate şi o stare de bună dispoziţie, de veselie, de destindere, ceea ce previne apariţia monotoniei,oboselii.
Jocul fortifică energiile intelectuale şi fizice ale şcolarilor, generând o motivaţie secundară, dar stimulatorie.
Jocul de rol este o metodă activă prin care se consolidează, se verifică cunoştinţele elevilor, care le îmbogăţeşte sfera de cunoştinţe şi antrenează capacităţile creatoare ale acestora.
Eficienţa jocului de rol, depinde de cele mai multe ori de felul în care învăţătorul ştie să asigure o concordanţă între tema jocului şi materialul didactic existent, de felul în care ştie să folosească cuvântul ca mijloc de îndrumare a elevilor prin întrebări, explicaţii, aprecieri.
Apelând la joc în activităţile de educaţie civică am simţit că voi avea acces spre sufletul copilului, spre minunata lui lume de gânduri şi vise, căci jocul este binecuvântarea coplilăriei.
Am aplicat diferite jocuri care au adus căldură ÅŸi naturaleÅ£e în act, de educaÅ£ie civică, încercând să fiu “mai aproape de eleviâ€, să picur mai multă omenie, mai multă iubire ÅŸi grijă pentru copii ÅŸi să formez sufletele lor pe căi raÅ£ionale ÅŸi sentimentale, încât la fiecare pas să am satisfacÅ£ia de a vedea triumfând bunul simÅ£ ÅŸi superioritatea inimii.
Consider că jocul este activitatea necesară, care corespunde cerinţelor de dezvoltarea a copilului, tendinţelor lui de a fi în contact cu adulţii şi cu alţi copii, de a percepe activ, de a înţelege şi a oglindi lumea înconjurătoare, dorinţei lui de a-şi exprima gândurile.
Propun, în continuare, câteva jocuri, utilizate în activitatea de educaţie civică, care antrenează copiii să lucreze în echipă şi au un efect benefic asupra proceselor intelectuale, afective şi volitive.
1."SPUNE ADEVÄ‚RUL ! "
Acest joc urmăreşte viteza de reacţie a copiilor şi promptitudinea cu care aceştia pot face faţă unor întâmplări, fapte nu tocmai bune, educarea în spiritul adevărului.
Sarcina didactică: să găsească replici cu care să se înlăture neadevărul pe care-1 cuprind frazele celui ce inventează aÅŸazisele “minciuniâ€.
Marterial didactic: ilustraţii stimul, texte, ghicitori care pot constitui puncte de plecare în elaborarea unor idei nu tocmai adevărate.
Desfăşurarea jocului: Colectivul de copii este împărţit în două grupe. Sunt invitaţi
în faţa clasei doi reprezentanţi. Unul dintre ei are sarcina să povestească ceva în care să
strecoare multe “minciuni†sau lucruri nu tocmai frumoase, politicoase. Cel de-al doilea
trebuie să fie foarte-atent şi să-şi oprească colegul din povestit ori de câte ori sesizează ceva şi în acelaşi timp, să găsească o soluţie prin care se poate înlătura minciuna.
2."ÎNTÂMPLĂRI ÎN NOAPTE"
Putem folosi acest joc pentru verificarea şi consolidarea unor noţiuni morale atât
de necesare în viaţă şi, în paralel, pentru cultivarea perseverenţei, spiritului critic şi autocritic etc.
Sarcina didactică: reconstituirea acţiunii pe care ar fi fost posibil s-o întâlnească
în viaţă, folosind drept repere mici amănunte.
Material didactic: cartonaşe colorate care cuprind informaţii de tipul: ... era noapte; ... un ţipăt puternic; ... necunoscutul; ... chip blând; ... duşman.
Desfăşurarea jocului: copiii sunt anunţaţi că au de reconstituit faptele unei nopţi, că au drept repere informaţiile scrise pe cartonate, iar presupusele întâmplări, pe care le vor crea, să fie inspirate din realitate, chiar din viaţa lor.
De asemenea, personajele acţiunii să fie modele morale - pozitive şi negative, iar finalul să constituie o pildă demnă de urmat.
Pentru ca să existe spiritul de joc, fiecare amănunt sau fapt real spus de elevii
celor două echipe vor fi recompensate cu o bulină roşie, iar ideile mai puţin bune penalizate cu buline albe.
3. "SFATUL BUN"
Prin acest joc se consolidează elementele ce definesc adevărata prietenie, rolul prieteniei şi avantajele pe care le au cei care au prieteni.
Sarcina didactică: constă în găsirea unor soluţii prin care se poate salva o prietenie, se poate ajuta un prieten, se poate găsi un prieten.
Materialul didactic: trei plicuri ce conţin trei scrisori, diferite ca stil, prin care cei trei expeditori solicită, de la elevii participanţi la joc, “reţete utile†(expeditorii pot fi din clasă, dar necunoscuţi de participanţi, ci numai de educator).
Desfăşurarea jocului: Se prezintă cele trei scrisori, fără să fie desfăcute.
Recompensele (în cărţi, rechizite) vor fi arătate şi vor fi precizate condiţiile în care un elev poate primi recompensa: Cel care dă cele mai interesante “reţete†pentru prietenie va fi apreciat de expeditorul scrisorii analizate, care se va desconspira la sfârşitul jocului oferind personal recompensa. Se citeşte prima scisoare:
Exemplu: “Dragi prieteni,
Am un mare necaz: nu reuşesc să-mi găsesc un prieten adevărat. Am încercat şi
totuşi ... Sunt o fire deschisă, prea vorbăreţ chiar. Îmi plac copiii şi tare mult doresc să
am un prieten. AjutaÅ£i-mă !â€
ReÅ£ete: “Caută să fii mai cumpătat la vorbă, învaţă să te joci frumos, civilizat!†“Fii mai puÅ£in pretenÅ£ios! Ai răbdare, cunoaÅŸte ma bine copiii, partenerii de joc!â€
5. "ALO ! O URGENTÄ‚"
Acest joc poate fi folosit pentru a urmări modul de comportare al elevilor în situaţii “limită†(catastrofe, accidente, agresiuni).
Sarcina didactică: să-şi imagineze un moment dificil (accident, incendiu etc.) şi să facă apel la instituţia unde pot cere ajutor: Poliţia, Salvarea, Pompierii.
Material didactic: un telefon jucărie pentru a anunţa cazul.
Desfăşurarea jocului: Un elev sună la telefon, expune clar şi corect cazul, dând toate detaliile necesare. Dialogul se poartă cu un alt copil aflat în capătul opus al clasei, acesta fiind reprezentantul instituţiei la care s-a apelat. Alte jocuri de rol pe care le-am aplicat ân cadrul orelor de educaţie civică se intitulează “Deşi sunt un lucru ...†; “Suntem persoane importante ...†etc.
Apelând la jocul de rol stabilim şi un climat de intercomunicare, de cunoaştere, de ajutor şi de sprijin reciproc.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Educaţia civică vizează formarea gândirii critice şi dezvoltarea unei atitudini conştiente şi responsabile faţă de sine şi lumea din jur, prin folosirea unor strategii de învăţare interactive, care să formeze deprinderi participative (dialogare, argumentare, luare de decizii etc), urmăreşte formarea unui set de competenţe necesare şi suficiente, pentru a face din copil un bun cetăţean. Îi iniţiază pe elevii mici în practicarea unui comportament civic (activ, liber, responsabil, tolerant, deschis, comunicativ, reflexiv, autoevaluativ) într-o societate democratică.
Existenţa umană este practic imp osibilă în afara civicităţii. Prezenţa cadrelor
didactice, implicarea lor în crearea, menţinerea şi permanentizarea preocupărilor civice ţin de conţinutul, formele activităţii şi metodologia implicată, deci stilul fiecăruia.
Învăţarea, indiferent de obiectul său, presupune înţelegere, cunoaştere, dar şi
paticipare afectivă. Implicarea este o componentă firească faţă de fenomenele ce au loc în societatea din care facem parte. În acest sens, trebuie să-i ajutăm pe elevi să se apropie ei înşişi de adevăr, să-i sprijinim să perceapă, să selecteze din noianul de opţiun şi manifestări, pe acelea care, odată percepute şi asimilate devin reguli de conduită în viaţa şi activitatea fiecăruia.
Modernizarea perpetuă a procesului instructiv-educativ impune ca metodele aplicate să fie cât mai riguros selectate, într-o formă accesibilă novatoare.
Prin diversificarea metodelor dascălul va urmări eludarea monotoniei, plictisului, rutinei, deschizând în sufletul elevului dorinţa de învăţare într-un mod creativ
eficient.
Printre metodele eficiente utilizate în scopul educaţiei civice la vârste mici menţionez: conversaţia, exerciţiul, jocul de rol, problematizarea, studiul de caz..
Încorporat în activitatea didactică, jocul imprimă acesteia un caracter mai viu şi mai atrăgător, aduce varietate şi o stare de bună dispoziţie, de veselie, de destindere, ceea ce previne apariţia monotoniei,oboselii.
Jocul fortifică energiile intelectuale şi fizice ale şcolarilor, generând o motivaţie secundară, dar stimulatorie.
Jocul de rol este o metodă activă prin care se consolidează, se verifică cunoştinţele elevilor, care le îmbogăţeşte sfera de cunoştinţe şi antrenează capacităţile creatoare ale acestora.
Eficienţa jocului de rol, depinde de cele mai multe ori de felul în care învăţătorul ştie să asigure o concordanţă între tema jocului şi materialul didactic existent, de felul în care ştie să folosească cuvântul ca mijloc de îndrumare a elevilor prin întrebări, explicaţii, aprecieri.
Apelând la joc în activităţile de educaţie civică am simţit că voi avea acces spre sufletul copilului, spre minunata lui lume de gânduri şi vise, căci jocul este binecuvântarea coplilăriei.
Am aplicat diferite jocuri care au adus căldură ÅŸi naturaleÅ£e în act, de educaÅ£ie civică, încercând să fiu “mai aproape de eleviâ€, să picur mai multă omenie, mai multă iubire ÅŸi grijă pentru copii ÅŸi să formez sufletele lor pe căi raÅ£ionale ÅŸi sentimentale, încât la fiecare pas să am satisfacÅ£ia de a vedea triumfând bunul simÅ£ ÅŸi superioritatea inimii.
Consider că jocul este activitatea necesară, care corespunde cerinţelor de dezvoltarea a copilului, tendinţelor lui de a fi în contact cu adulţii şi cu alţi copii, de a percepe activ, de a înţelege şi a oglindi lumea înconjurătoare, dorinţei lui de a-şi exprima gândurile.
Propun, în continuare, câteva jocuri, utilizate în activitatea de educaţie civică, care antrenează copiii să lucreze în echipă şi au un efect benefic asupra proceselor intelectuale, afective şi volitive.
1."SPUNE ADEVÄ‚RUL ! "
Acest joc urmăreşte viteza de reacţie a copiilor şi promptitudinea cu care aceştia pot face faţă unor întâmplări, fapte nu tocmai bune, educarea în spiritul adevărului.
Sarcina didactică: să găsească replici cu care să se înlăture neadevărul pe care-1 cuprind frazele celui ce inventează aÅŸazisele “minciuniâ€.
Marterial didactic: ilustraţii stimul, texte, ghicitori care pot constitui puncte de plecare în elaborarea unor idei nu tocmai adevărate.
Desfăşurarea jocului: Colectivul de copii este împărţit în două grupe. Sunt invitaţi
în faţa clasei doi reprezentanţi. Unul dintre ei are sarcina să povestească ceva în care să
strecoare multe “minciuni†sau lucruri nu tocmai frumoase, politicoase. Cel de-al doilea
trebuie să fie foarte-atent şi să-şi oprească colegul din povestit ori de câte ori sesizează ceva şi în acelaşi timp, să găsească o soluţie prin care se poate înlătura minciuna.
2."ÎNTÂMPLĂRI ÎN NOAPTE"
Putem folosi acest joc pentru verificarea şi consolidarea unor noţiuni morale atât
de necesare în viaţă şi, în paralel, pentru cultivarea perseverenţei, spiritului critic şi autocritic etc.
Sarcina didactică: reconstituirea acţiunii pe care ar fi fost posibil s-o întâlnească
în viaţă, folosind drept repere mici amănunte.
Material didactic: cartonaşe colorate care cuprind informaţii de tipul: ... era noapte; ... un ţipăt puternic; ... necunoscutul; ... chip blând; ... duşman.
Desfăşurarea jocului: copiii sunt anunţaţi că au de reconstituit faptele unei nopţi, că au drept repere informaţiile scrise pe cartonate, iar presupusele întâmplări, pe care le vor crea, să fie inspirate din realitate, chiar din viaţa lor.
De asemenea, personajele acţiunii să fie modele morale - pozitive şi negative, iar finalul să constituie o pildă demnă de urmat.
Pentru ca să existe spiritul de joc, fiecare amănunt sau fapt real spus de elevii
celor două echipe vor fi recompensate cu o bulină roşie, iar ideile mai puţin bune penalizate cu buline albe.
3. "SFATUL BUN"
Prin acest joc se consolidează elementele ce definesc adevărata prietenie, rolul prieteniei şi avantajele pe care le au cei care au prieteni.
Sarcina didactică: constă în găsirea unor soluţii prin care se poate salva o prietenie, se poate ajuta un prieten, se poate găsi un prieten.
Materialul didactic: trei plicuri ce conţin trei scrisori, diferite ca stil, prin care cei trei expeditori solicită, de la elevii participanţi la joc, “reţete utile†(expeditorii pot fi din clasă, dar necunoscuţi de participanţi, ci numai de educator).
Desfăşurarea jocului: Se prezintă cele trei scrisori, fără să fie desfăcute.
Recompensele (în cărţi, rechizite) vor fi arătate şi vor fi precizate condiţiile în care un elev poate primi recompensa: Cel care dă cele mai interesante “reţete†pentru prietenie va fi apreciat de expeditorul scrisorii analizate, care se va desconspira la sfârşitul jocului oferind personal recompensa. Se citeşte prima scisoare:
Exemplu: “Dragi prieteni,
Am un mare necaz: nu reuşesc să-mi găsesc un prieten adevărat. Am încercat şi
totuşi ... Sunt o fire deschisă, prea vorbăreţ chiar. Îmi plac copiii şi tare mult doresc să
am un prieten. AjutaÅ£i-mă !â€
ReÅ£ete: “Caută să fii mai cumpătat la vorbă, învaţă să te joci frumos, civilizat!†“Fii mai puÅ£in pretenÅ£ios! Ai răbdare, cunoaÅŸte ma bine copiii, partenerii de joc!â€
5. "ALO ! O URGENTÄ‚"
Acest joc poate fi folosit pentru a urmări modul de comportare al elevilor în situaţii “limită†(catastrofe, accidente, agresiuni).
Sarcina didactică: să-şi imagineze un moment dificil (accident, incendiu etc.) şi să facă apel la instituţia unde pot cere ajutor: Poliţia, Salvarea, Pompierii.
Material didactic: un telefon jucărie pentru a anunţa cazul.
Desfăşurarea jocului: Un elev sună la telefon, expune clar şi corect cazul, dând toate detaliile necesare. Dialogul se poartă cu un alt copil aflat în capătul opus al clasei, acesta fiind reprezentantul instituţiei la care s-a apelat. Alte jocuri de rol pe care le-am aplicat ân cadrul orelor de educaţie civică se intitulează “Deşi sunt un lucru ...†; “Suntem persoane importante ...†etc.
Apelând la jocul de rol stabilim şi un climat de intercomunicare, de cunoaştere, de ajutor şi de sprijin reciproc.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: jocuri, copii, gradinita, educatoare, educare, educatie civica |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 13 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :