Statistics:
Visits: 1,970 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Universul poetic al operei poetului Nichita Stanescu-a treia parte
Q: | Intreaba despre Universul poetic al operei poetului Nichita Stanescu-a treia parte |
Modalitatile de realizare a jocului - specifice poeziei lui Nichita Stanescu - pot fi grupate in trei categorii semnificative: 1. jocul investit cu o functie de de-dramatizare a realului, 2. jocul in lume si jocul cu elementele din care este alcatuita lumea si 3. jocul in cadrul caruia „jocul in lume" este convertit intr-un joc livresc cu semnificantul si semnificatul cuvintelor sau intr-un joc al poemului cu el insusi, al miscarii lui genetice (cf. Ion Pop, Nichita Stanescu. Spatiul si mastile poeziei). Jocul poetic se inradacineaza atat in discursurile folclorice de tip iudic, cat si in experientele cu valente particulare ale manierismului si avangardismului. Uneori, jocul aminteste fie de structurile verbale folclorice de factura arabesca, fie de poezia avangardista in care se mizeaza
In alte poezii, resentimentul fata de asemenea incercari, ce raman in afara poeziei, este vestejit de bucuria intalnirii unor fericite structuri lexicale realizate in registrul ludic al folclorului copiilor: "N-ai sa vii si n-ai sa morti I N-ai sa sapte intre sorti I N-ai sa iarna primavara I N-ai sa doamna domnisoara" (N-ai sa vii). Se pot culege din poezia lui Nichita Stanescu nenumarate secvente, in care manierismul iese in evidenta. Sub semnul ingeniozitatii manieriste (dar si al dorintei de a recupera o experienta pe care poezia romaneasca nu a consumat-o la timpul potrivit), Nichita Stanescu a trecut in revista aproape toate procedeele manieriste, de la jocul omonimelor la falsul rationament si de la paradoxul cu valente spectaculare la „poezia cifrelor si literelor".
Liber si frenetic, Nichita Stanescu a asezat jocul poetic de factura manierista sub semnul gratuitatii, eliberandu-l de stilul elaborat si trudit al manieristilor propriu-zisi. Placerea jocului de sorginte manierista i-a oferit posibilitatea de a innoi, cu nonsalanta, anumite tipare ale discursului poetic modern - sau de a inventa altele - si de a-si exprima, intr-o modalitate spectaculara (manierista), sensibilitatea de factura baroca.
pe sonoritatea cuvintelor aflate intr-o libertate fara limite, pe valoarea magica a „petelor sonore" ale limbii.
In alte poezii, resentimentul fata de asemenea incercari, ce raman in afara poeziei, este vestejit de bucuria intalnirii unor fericite structuri lexicale realizate in registrul ludic al folclorului copiilor: "N-ai sa vii si n-ai sa morti I N-ai sa sapte intre sorti I N-ai sa iarna primavara I N-ai sa doamna domnisoara" (N-ai sa vii). Se pot culege din poezia lui Nichita Stanescu nenumarate secvente, in care manierismul iese in evidenta. Sub semnul ingeniozitatii manieriste (dar si al dorintei de a recupera o experienta pe care poezia romaneasca nu a consumat-o la timpul potrivit), Nichita Stanescu a trecut in revista aproape toate procedeele manieriste, de la jocul omonimelor la falsul rationament si de la paradoxul cu valente spectaculare la „poezia cifrelor si literelor".
Liber si frenetic, Nichita Stanescu a asezat jocul poetic de factura manierista sub semnul gratuitatii, eliberandu-l de stilul elaborat si trudit al manieristilor propriu-zisi. Placerea jocului de sorginte manierista i-a oferit posibilitatea de a innoi, cu nonsalanta, anumite tipare ale discursului poetic modern - sau de a inventa altele - si de a-si exprima, intr-o modalitate spectaculara (manierista), sensibilitatea de factura baroca.
Tag-uri: univers, poet, opera, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :