Statistics:
Visits: 2,394 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Educatia moral-civica formeaza caractere morale
Q: | Intreaba despre Educatia moral-civica formeaza caractere morale |
Educatia moral-civica are un continut preponderant social si trebuie sa inceapa de la cea mai frageda varsta. La varsta prescoalara copilul este inca dependent de parinti, de educatoare, fapt ce pune in prim plan formarea deprinderilor morale. Trasaturile morale se consolideaza la copil numai daca exista consecventa in atitudinile noastre fata de el si daca munca educativa are continuitate.
Marele pedagog John Locke , convins de puterea exemplului in familie , de rodul ambiantei familiale si de inclinatia catre imitatie a copiluli, se adresa parintilor « Nu trebuie sa faceti in fata copilului nimic din ceea ce nu vreti sa imite. Daca va scapa o vorba sau savarsiti vreo fapta pe care i-ati prezentat-o drept o greseala cand a comis-o, el cu siguranta se va apara, invocand motivul, ex emplul dat de dumneavoastra si se pune in asa masura la adapostul acestui exemplu, incat cu greu va veti putea ainge de le pentru a-i indrepta greseala respectiva.
Educatia morala nu este posibila decat prin simbioza cu autoeducatia, cu efortul copilului de a fi mereu bun, de a se autodepasi .
Educatia moral-civica formeaza caractere morale si mai mult de cat atat , poate crea o personalitate morala puternica apta sa serveasca intereselor societatii actuale .
Permanenta preocupare a institutiei de invatamant de a gasi cele mai eficiente modalitati de realizare a obiectivelor educatiei moral-civice se reflecta si in actualul proces de reforma ce se axeaza pe latura formativa , accentuand valentele complexe ale studiului interdisciplinar care sa conduca la o educatie in care copilul sa nu fie un simplu obiect , ci un participant activ la construirea propriei personalitati , la cultivarea constienta a actiunilor de viata .
În acest sens, noile orientari pun un accent mult mai mare pe dezvoltarea parteneriatelor intre scoala, familie si comunitate , avandu-se in vedere asigurarea continuitatii intre familie si scoala pentru ca produsul procesului educational – copilul de azi – tanarul de maine , sa fie apt a intra in comunitate , intr-o societate in permanenta schimbare.
In invatamantul prescolar occidental parteneriatul dintre educatori si parinti imbraca mai multe forme : schimbul de informatii , rezolvarea de probleme in comun , vizite acasa , contacte informale , sedinte cu parintii , raportarea progresului copilului , supravegherea participarii parintilor la activitatea educativa .
Multe din aceste forme sunt recomandate si chiar practicate si in invatamantul prescolar romanesc .
Pentru pregatirea parintilor au inceput sa apara servicii permanente , scoli pentru parinti , inlesniri educative , programme mass-media , publicatii pentru educatia viitorilor parinti , a parintilor de prescolari si scolari . In gradinita parintii isi pot observa proprii copiii si pot sa-i compare cu altii , pot participa la discutii in grup pe diferite teme.Initiativa activitatilor comune poate fi a directorului sau a unui comitet de parinti .
In competenta educativa a parintilor , coordonarea educatiei cu educatorii profesionalisti , intelegerea muncii realizate de ei , controlul si completarea sau corectarea acesteia sunt puncte componente majore . Institutiile de invatamant sunt si ele intresate de formarea parintilor pentru participarea la activitatea lor , pentru intelegerea caracterului stiintific al educatiei si continuarea formarii corecte a copiilor in familie .
Antrenarea copiilor educati in proiectarea si evaluarea activitatii educative , nu doar in desfasurarea ei este un alt parteneriat care se dezvolta acum in invatamant si este recomandat si familiilor de catre cadrele didactice .
Educatorilor le revine initiative si prima responsabilitate in educarea parintilor ca parteneri ai lor in formarea copiilor . Aceasta nu este o sarcina usoara pentru ei caci nu au o pregatire sistematica si solida in acest sens . Dar pregatirea initiala si continua a educatorilor trebuie sa formeze si acest tip de competenta .
Implicarea parintilor si Comitetelor de parinti in viata gradinitei de copii presupune unele atributii pentru a putea fi benefica :
- participarea la stabilirea orarului activitatii ;
- sprijinirea conducerii unitatii de invatamant in intrtinerea , dezvoltarea si modernizarea bazei materiale atat pentru activitatile curriculare cat si extracurriculare ;
- sprijinirea educatoarei in imbunatatire frecventei ;
- initierea si colaborarea in activitatile de imbunatatire a conditiilor de studiu si viata in gradinite ;
- atragerea de sponsorizari ;
- desfasurarea de activitati financiare strict reglementate , in folosul grupei de copii .
In programele de formare a educatoarelor se studiaza importanta si formele
colaborarii dintre educatoare si parinti , dar sumar . Activitatile prin care se preconizeaza sa se realizeze parteneriatul educativ sunt :
- vizite ale educatoarei la domiciliul copilului pentru a cunoaste manifestarile
acestuia in familie ;
- vizite ale parintilor la gradinita pentru a cunoaste programul si activitatea copiluli in acest mediu ;
- schimburi de informatii de pareri de sugestii educative ;
- consultatii individuale si colective pe teme de educatie ;
- adunari generale ale parintilor pentru informare reciproca si dezbateri ;
- intalniri tematice cu specialistii ;
- serbari , excursii si expozitii cu lucrarile copiilor ;
- colaborarea in activitati gospodaresti .
Unele analize asupra starii actuale a parteneriatului educativ dintre cadrele
didactice si parintii copiilor educati au evidentiat limite si directii de ameliorare . Serban Iosifescu subliniaza disproportia dintre puterea decizionala la nivelul unitatii de invatamant si cea de la nivelul de conducere a sistemului de invatamant. Constiturea unui parteneriat real implica dupa parerea autorului urmatoarele :
- crearea unui limbaj comun ;
- orientarea situationala spre rezolvarea problemelor concrete ;
- controlul constructive bazat pe success ;
- inducerea unui sentiment al proprietatii si apartenentei – "noi" si "al nostru" ;
- formarea adecvata .
Prin partenetiatul cu Primaria Municipiului Craiova am cautat sa atingem unele
obiective ale educatiei pentru cetatenie democratica , obiective ce vizeaza complexul cunostinte – capacitati –atitudini –valori .
Prin desfasurarea acestui parteneriat , copiii prescolari si-au insusit concepte cheie – libertate , justitie , egalitate , demnitate umana , solidaritate , stat de drept , au cunoscut modul de functionare a institutiilor democratice si au inteles rolul drepturilor omului in viata cotidiana .
In cadrul actiunilor din parteneriatul cu Inspectoratul de Politie al Municipiului Craiova , copiii « beneficiari » au cunoscut mai multe despre regulile de circulatie si norme de protectie civila , au efectuat actiuni de traversare corecta , au fost pusi in diferite situatii de respectare a celor de langa ei , au captat deprinderi de a-si proteja propria persoana si pe ceilalti .
Parteneriatul « Educatie pentru sanatate la varsta prescolara « a urmarit transmiterea sistematica a unor cunostinte privind problemele legate de sanatatea individuala si colectiva specifica varstei , elaborarea deprinderilor necesare mariri rezistentei organismului la influentele nefavorabile ale mediului exterior , formarea unui stil de viata sanatos indicator al calitatii vietii .
Educatia crestina a copiilor prescolari s-a realizat in cadrul parteneriatului cu titlul “Educatia spirituala in gradinita†si a contribuit la familiarizarea copiilor cu simboluri crestine , la cunoasterea si respectarea credintei , fara a face discriminari religioase . Actiunile din acest parteneriat s-au desfasurat in cadrul festiv cu ocazia diferitelor sarbatori crestine .
Pentru a putea proiecta un parteneriat performant trebuie sa-l intelegem , sa-l
putem explica , sa-i cunoastem posibilitatile si limitele , variantele , fluctuatiile tipice . Pentru aceasta trebuie sa determinam caracteristicile factorilor implicati : copii educati , educatoare , parinti si membrii ai comunitatii , care influenteaza parteneriatul educativ , precum si problemele tipice care fac necesar parteneriatul , modalitatile si nivelul de solutionare actuala a problemelor .
Referinte :
1. EDUCATIA IN ANUL 2003- REVISTA INVATAMANTUL PRESCOLAR NR.1-2 /2003- BUCURESTI 2003
2. I.HANGANU , C.RACLARU –EDUCATIE PENTRU SOCIETATE – INDRUMATOR PENTRU EDUCATOARE –EDITURA ARAMIS –BUCURESTI 2005
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Marele pedagog John Locke , convins de puterea exemplului in familie , de rodul ambiantei familiale si de inclinatia catre imitatie a copiluli, se adresa parintilor « Nu trebuie sa faceti in fata copilului nimic din ceea ce nu vreti sa imite. Daca va scapa o vorba sau savarsiti vreo fapta pe care i-ati prezentat-o drept o greseala cand a comis-o, el cu siguranta se va apara, invocand motivul, ex emplul dat de dumneavoastra si se pune in asa masura la adapostul acestui exemplu, incat cu greu va veti putea ainge de le pentru a-i indrepta greseala respectiva.
Educatia morala nu este posibila decat prin simbioza cu autoeducatia, cu efortul copilului de a fi mereu bun, de a se autodepasi .
Educatia moral-civica formeaza caractere morale si mai mult de cat atat , poate crea o personalitate morala puternica apta sa serveasca intereselor societatii actuale .
Permanenta preocupare a institutiei de invatamant de a gasi cele mai eficiente modalitati de realizare a obiectivelor educatiei moral-civice se reflecta si in actualul proces de reforma ce se axeaza pe latura formativa , accentuand valentele complexe ale studiului interdisciplinar care sa conduca la o educatie in care copilul sa nu fie un simplu obiect , ci un participant activ la construirea propriei personalitati , la cultivarea constienta a actiunilor de viata .
În acest sens, noile orientari pun un accent mult mai mare pe dezvoltarea parteneriatelor intre scoala, familie si comunitate , avandu-se in vedere asigurarea continuitatii intre familie si scoala pentru ca produsul procesului educational – copilul de azi – tanarul de maine , sa fie apt a intra in comunitate , intr-o societate in permanenta schimbare.
In invatamantul prescolar occidental parteneriatul dintre educatori si parinti imbraca mai multe forme : schimbul de informatii , rezolvarea de probleme in comun , vizite acasa , contacte informale , sedinte cu parintii , raportarea progresului copilului , supravegherea participarii parintilor la activitatea educativa .
Multe din aceste forme sunt recomandate si chiar practicate si in invatamantul prescolar romanesc .
Pentru pregatirea parintilor au inceput sa apara servicii permanente , scoli pentru parinti , inlesniri educative , programme mass-media , publicatii pentru educatia viitorilor parinti , a parintilor de prescolari si scolari . In gradinita parintii isi pot observa proprii copiii si pot sa-i compare cu altii , pot participa la discutii in grup pe diferite teme.Initiativa activitatilor comune poate fi a directorului sau a unui comitet de parinti .
In competenta educativa a parintilor , coordonarea educatiei cu educatorii profesionalisti , intelegerea muncii realizate de ei , controlul si completarea sau corectarea acesteia sunt puncte componente majore . Institutiile de invatamant sunt si ele intresate de formarea parintilor pentru participarea la activitatea lor , pentru intelegerea caracterului stiintific al educatiei si continuarea formarii corecte a copiilor in familie .
Antrenarea copiilor educati in proiectarea si evaluarea activitatii educative , nu doar in desfasurarea ei este un alt parteneriat care se dezvolta acum in invatamant si este recomandat si familiilor de catre cadrele didactice .
Educatorilor le revine initiative si prima responsabilitate in educarea parintilor ca parteneri ai lor in formarea copiilor . Aceasta nu este o sarcina usoara pentru ei caci nu au o pregatire sistematica si solida in acest sens . Dar pregatirea initiala si continua a educatorilor trebuie sa formeze si acest tip de competenta .
Implicarea parintilor si Comitetelor de parinti in viata gradinitei de copii presupune unele atributii pentru a putea fi benefica :
- participarea la stabilirea orarului activitatii ;
- sprijinirea conducerii unitatii de invatamant in intrtinerea , dezvoltarea si modernizarea bazei materiale atat pentru activitatile curriculare cat si extracurriculare ;
- sprijinirea educatoarei in imbunatatire frecventei ;
- initierea si colaborarea in activitatile de imbunatatire a conditiilor de studiu si viata in gradinite ;
- atragerea de sponsorizari ;
- desfasurarea de activitati financiare strict reglementate , in folosul grupei de copii .
In programele de formare a educatoarelor se studiaza importanta si formele
colaborarii dintre educatoare si parinti , dar sumar . Activitatile prin care se preconizeaza sa se realizeze parteneriatul educativ sunt :
- vizite ale educatoarei la domiciliul copilului pentru a cunoaste manifestarile
acestuia in familie ;
- vizite ale parintilor la gradinita pentru a cunoaste programul si activitatea copiluli in acest mediu ;
- schimburi de informatii de pareri de sugestii educative ;
- consultatii individuale si colective pe teme de educatie ;
- adunari generale ale parintilor pentru informare reciproca si dezbateri ;
- intalniri tematice cu specialistii ;
- serbari , excursii si expozitii cu lucrarile copiilor ;
- colaborarea in activitati gospodaresti .
Unele analize asupra starii actuale a parteneriatului educativ dintre cadrele
didactice si parintii copiilor educati au evidentiat limite si directii de ameliorare . Serban Iosifescu subliniaza disproportia dintre puterea decizionala la nivelul unitatii de invatamant si cea de la nivelul de conducere a sistemului de invatamant. Constiturea unui parteneriat real implica dupa parerea autorului urmatoarele :
- crearea unui limbaj comun ;
- orientarea situationala spre rezolvarea problemelor concrete ;
- controlul constructive bazat pe success ;
- inducerea unui sentiment al proprietatii si apartenentei – "noi" si "al nostru" ;
- formarea adecvata .
Prin partenetiatul cu Primaria Municipiului Craiova am cautat sa atingem unele
obiective ale educatiei pentru cetatenie democratica , obiective ce vizeaza complexul cunostinte – capacitati –atitudini –valori .
Prin desfasurarea acestui parteneriat , copiii prescolari si-au insusit concepte cheie – libertate , justitie , egalitate , demnitate umana , solidaritate , stat de drept , au cunoscut modul de functionare a institutiilor democratice si au inteles rolul drepturilor omului in viata cotidiana .
In cadrul actiunilor din parteneriatul cu Inspectoratul de Politie al Municipiului Craiova , copiii « beneficiari » au cunoscut mai multe despre regulile de circulatie si norme de protectie civila , au efectuat actiuni de traversare corecta , au fost pusi in diferite situatii de respectare a celor de langa ei , au captat deprinderi de a-si proteja propria persoana si pe ceilalti .
Parteneriatul « Educatie pentru sanatate la varsta prescolara « a urmarit transmiterea sistematica a unor cunostinte privind problemele legate de sanatatea individuala si colectiva specifica varstei , elaborarea deprinderilor necesare mariri rezistentei organismului la influentele nefavorabile ale mediului exterior , formarea unui stil de viata sanatos indicator al calitatii vietii .
Educatia crestina a copiilor prescolari s-a realizat in cadrul parteneriatului cu titlul “Educatia spirituala in gradinita†si a contribuit la familiarizarea copiilor cu simboluri crestine , la cunoasterea si respectarea credintei , fara a face discriminari religioase . Actiunile din acest parteneriat s-au desfasurat in cadrul festiv cu ocazia diferitelor sarbatori crestine .
Pentru a putea proiecta un parteneriat performant trebuie sa-l intelegem , sa-l
putem explica , sa-i cunoastem posibilitatile si limitele , variantele , fluctuatiile tipice . Pentru aceasta trebuie sa determinam caracteristicile factorilor implicati : copii educati , educatoare , parinti si membrii ai comunitatii , care influenteaza parteneriatul educativ , precum si problemele tipice care fac necesar parteneriatul , modalitatile si nivelul de solutionare actuala a problemelor .
Referinte :
1. EDUCATIA IN ANUL 2003- REVISTA INVATAMANTUL PRESCOLAR NR.1-2 /2003- BUCURESTI 2003
2. I.HANGANU , C.RACLARU –EDUCATIE PENTRU SOCIETATE – INDRUMATOR PENTRU EDUCATOARE –EDITURA ARAMIS –BUCURESTI 2005
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: educatie, moral-civica, caracter |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 21 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :