Statistics:
Visits: 5,156 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
3
Fame Riser
|
|||||||||||
Copilul de azi, omul de maine
Q: | Intreaba despre Copilul de azi, omul de maine |
Teoria si practica stiintifica au dovedit ca educatia trebuie si poate fi inceputa din primii ani de viata ai copilului fiind continuata, in mod sistematic, toata viata.
In mediul scolar, elevul are posibilitatea de a trai de mic viata de cetatean ordonat si activ prin convingere; in acest sistem elevii indeplinesc diferite insarcinari cu caracter de utilitate publica pentru ordinea, igiena, estetica si bunul mers al scolii prin munca, prin opere de asistenta si de cultura ca: farmacie scolara, biblioteca, senzori, excursii, etc., activitati care sunt echivalente cu functiile sociale din societatea româneasca.
Cu răbdare si tact se pot contura elemente care definesc disciplina libera, adica supunerea benevola a elevilor, pe baza convingerii personale, chiar daca primele cîstig uri formative si instructive sunt modeste.
Cunoscînd faptul ca prin intermediul normelor si regulilor exterioare constringerea inceteaza sa fie o forma de sine, am pus in fata elevilor modele, norme si valori social-afective pe care le-am distribuit in trei compartimente:
a) cunoasterea de sine – tradusa prin simtul raspunderii si al muncii (autonomia, declararea identitatii); deprinderii igienice; asumarea raspunderii asupra obiectelor personale; norme de securitate civica si rutiera;
b) relatii cu alte persoane – concretizate prin respectul si afectiunea pentru parinti, comportarea civilizata in relatiile cu altii (colegi de joaca, de scoala, cu adultii), dorinta de a avea prieteni, de a indeplini activitati in grup social;
c) relatii cu mediul inconjurator – oglindite prin activitati sociale de tipul: utilizarea banilor, spiritul de disciplina, sentimentul datoriei, responsabilitatea si grija pentru bunurile personale si cele publice.
Jocurile, distractia in colectiv, diferite manifestari colective, serbarile scolare sunt
elemente ce vin si completeaza vastul cimp de investigatie pedagogica, menite sa tempereze si sa prelucreze toate informatiile educationale. Aceste elemente, ce fac obiectul de educatie moral-civica de la clasele a III-a si a IV-a au prin contur si au capatat semnul valorilor morale prin mijloacele si procedeele care au fost utilizate, tinîndu-se cont de particularitatile educatiei morale la vîrsta scolară mica dar si de personalitatea elevilor.
Astfel, sub generice de tipul “Fapte pe măsura vorbelorâ€, “Am salvat viata unei floriâ€, “Spune-mi cu cine te insotesti ca să-ti spun cine estiâ€, am cautat sa definesc si sa constientizez rolul prieteniei, sa cultiv simtul răspunderii si al muncii, autonomia, declinarea identitatii. Pentru aceasta am apelat la analiza unor fapte de viata, la lecturarea unor schite cu tintă educativă directă si la jocuri didactice.
Doresc să incerc, ca in cadrul acestor ore de educatie morala sa fiu “mai aproape de eleviâ€, sa picur mai multă omenie, mai multă iubire si grija pentru copii si să formez sufletele lor pe cai rationale si sentimentale, incât la fiecare pas să am satisfactia de a vedea triumfând bunul simt si superioritatea inimii. Prin lectiile de educatie moral-civica trebuie sa-i facem pe elevi sa inteleagă că scoala trebuie să fie ca o familie adevarata creatoare de suflete sau că “autoritatea tinută cu băţul si catalogul†e departe de a fi eficientă.
Educatia moral-civica urmăreşte formarea unui set de componente civice , necesare pentru a face din copil un bun cetăţean.
Privind personalitatea copilului – a micului cetăţean – dintr-o dubla perspectivă
temporală putem constata:
- din perspectiva prezentului – copilul este “cetăţeanul ucenic†care invată prin toate experientele lui sociale “mecanismele cetăţenieiâ€. El trebuie ajutat de adulÅ£i ÅŸi modelat cu răbdare ÅŸi responsabilitate civică.
- dimensiunea viitorului ne aminteşte mereu că aşa cum vom forma copii de astăzi, aşa vor fi cetăţenii de mâine.
Societatea işi reproduce in indivizii tineri liniile de fortă, idealurile, tendinţele
manifestate, dar mai ales pe cele latente ale generatiilor adulte, in speţă ale părinţilor.
De aceea nici o societate nu este indreptatita sa se plinga de indivizii sai, deoarece acestia sunt asa cum i-a format. Generatiile tinere reproduc ceea ce are bun si ceea ce are rau societatea data. Ii reproduc virtutile si pacatele. O societate sanatoasa are in sine mecanisme suficiente de a asigura reproducerea de catre generatiile tinere cu deosebire a ceea ce e bun. Ea poseda in sine suficiente mijloace educationale si de alta natura de a impiedica reproducerea multiplicativa a raului.
Educatia moral civica urmareste si contribuie dupa fortele ei, la reproducerea binelui social, la formarea civilitatii. Bine organizate, dar mai ales solidare cu celelate dimensiuni etnico-civile ale invatamintului si ale societatii, puterile educatiei moral-civice reprezinta o forma deloc de neglijat.
Necesitatea formarii profilului moral-cetatenesc la scolarul mic :
Consider ca oricit de bine ar fi pregatit un elev , nu se va integra in viata sociala daca nu practica un comportament civic (activ, liber, tolerant, responsabil, deschis, comunicativ, reflexiv, autoevaluativ), unele atitudini si valori morale (cinstea, corectitudinea, sinceritatea, respectul fata de prieteni, parinti, oameni in general, fata de scoala, munca).
Elevul trebuie sa inteleaga ca societatea in care traieste se conduce dupa anumite reguli si norme, pe care si el trebuie sa le inteleaga si sa le respecte printr-un comportament corespunzator si specific virstei, prin valori sociale si atitudini morale care sa duca la armonia comunitatii si la progresul acesteia.
Actiunea didactica are in vedere transmiterea de cunostinte despre societate, exersarea reflexiei critice asupra normelor si valorilor sociale si stimularea atitudinilor civice.
Pentru a stabili o relatie intre educator si elev, pentru cultivarea acestor valori,
atitudini,comportamente,comunicarea dintre acestia trebuie sa-l convinga pe elev de faptul ca:
- este respectat ca partener si nu va fi dominat;
- ii este respectat dreptul la opinie;
- ii sunt respectate si pretuite deciziile;
- ii sunt respectate valorile si experienta.
Modalitati de formare a valorilor, atitudinilor si comportamentelor civice
Formam comportamentul civic al elevilor oferindu-le in permanenta ca exemplu, in
primul rand, propriul nostru comportament. Atitudinile si faptele de zi cu zi trebuie sa se constituie intr-o conduita general umana pozitiva, pe care micul scolar o va recepta ca atare.
In acest fel, elevii vor dobandi capacitatea de a selecta din noianul de fapte sau actiuni pe cele demne de urmat, constientizand treptat valoarea acestui tip de comportament.
Dezvoltarea si manifestarea unor atitudini favorabile luarii deciziilor si exprimarii
opiniilor fata de activitatea grupurilor din care fac parte reprezinta unul din obiectivele care contribuie la antrenarea copiilor in activitati directe.
Aceste activitati se pot organiza fie pe grupe de elevi, fie cu intreaga clasa, si pot
imbraca diferite forme:
- dezbaterea unor fapte reale de clasa (scoala);
- jocuri de rol;
- dramatizari;
- exercitii de simulare a unor cazuri concrete;
- ateliere de creatie pe elaborarea unor compuneri cu continut civic : “Puterea de a iertaâ€, “Competitie sau rivalitateâ€), a unor imagini desenate, colaje care reflecta diferite stari comportamentale, elucidate in cadrul orei;
- exercitii de comentare (valorificare a continutului unei stiri);
- momente vesele pe aceeasi tema dezbatute : “Sa radem putin†(glume), ori “Copii
spun lucruri trazniteâ€, ceea ce presupune imaginarea unui text. De exemplu: “esti o carte in mana unui dezordonat (murdar)â€.
- invatarea unei strofe dintr-un cantecel din care se extrage concluzia moralizatoare;
- teatru de marionete cu papusi (copii creeaza oral toate dialogurile in care critica:
lipsa de respect, indisciplina, minciuna, lasitatea, lipsa de igiena, invidia);
- completarea unor rebusuri;
- jocuri didactice prin intermediul carora se educa trasaturi ale personalitatii, se pot
asimila modele de relatii interpersonale, se pot forma atitudini si convingeri;
- realizarea unor caricaturi si afise de echipa.
Concluzii :
- Starea benefica in orice colectiv este armonia;
- Un copil tratat cu prietenie invata ce este bunatatea;
- Un copil apreciat invata ce este aprecierea;
- Un copil incurajat invata sa aiba incredere in tine;
- Un copil tratat cu toleranta invata ce este rabdarea.
Este important sa organizam activitati care sa contribuie efectiv la dezvoltarea
personalitatii fiecarui copil si la educarea pentru o buna convietuire a grupurilor de apartenenta si de referinta. Merita orice efort, daca ne gandim la efectele in timp si de durata pe care le are aceasta disciplina de invatamant si la amprenta pe care o lasa activitatea si personalitatea invatatorului in viata oricarui individ.
In perioada scolaritatii, elevul isi insuseste majoritatea notiunilor morale, echipandu-se cu multiple reprezentari, ca apoi sa inceapa sa emita judecati morale corecte care vor fi folosite si in autoaprecierea propriului comportament. Astfel, educatia morala din clasele mici contribuie la conturarea viitoarei personalitati, opera ce se va desavarsi abia dupa 20 ani.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
In mediul scolar, elevul are posibilitatea de a trai de mic viata de cetatean ordonat si activ prin convingere; in acest sistem elevii indeplinesc diferite insarcinari cu caracter de utilitate publica pentru ordinea, igiena, estetica si bunul mers al scolii prin munca, prin opere de asistenta si de cultura ca: farmacie scolara, biblioteca, senzori, excursii, etc., activitati care sunt echivalente cu functiile sociale din societatea româneasca.
Cu răbdare si tact se pot contura elemente care definesc disciplina libera, adica supunerea benevola a elevilor, pe baza convingerii personale, chiar daca primele cîstig uri formative si instructive sunt modeste.
Cunoscînd faptul ca prin intermediul normelor si regulilor exterioare constringerea inceteaza sa fie o forma de sine, am pus in fata elevilor modele, norme si valori social-afective pe care le-am distribuit in trei compartimente:
a) cunoasterea de sine – tradusa prin simtul raspunderii si al muncii (autonomia, declararea identitatii); deprinderii igienice; asumarea raspunderii asupra obiectelor personale; norme de securitate civica si rutiera;
b) relatii cu alte persoane – concretizate prin respectul si afectiunea pentru parinti, comportarea civilizata in relatiile cu altii (colegi de joaca, de scoala, cu adultii), dorinta de a avea prieteni, de a indeplini activitati in grup social;
c) relatii cu mediul inconjurator – oglindite prin activitati sociale de tipul: utilizarea banilor, spiritul de disciplina, sentimentul datoriei, responsabilitatea si grija pentru bunurile personale si cele publice.
Jocurile, distractia in colectiv, diferite manifestari colective, serbarile scolare sunt
elemente ce vin si completeaza vastul cimp de investigatie pedagogica, menite sa tempereze si sa prelucreze toate informatiile educationale. Aceste elemente, ce fac obiectul de educatie moral-civica de la clasele a III-a si a IV-a au prin contur si au capatat semnul valorilor morale prin mijloacele si procedeele care au fost utilizate, tinîndu-se cont de particularitatile educatiei morale la vîrsta scolară mica dar si de personalitatea elevilor.
Astfel, sub generice de tipul “Fapte pe măsura vorbelorâ€, “Am salvat viata unei floriâ€, “Spune-mi cu cine te insotesti ca să-ti spun cine estiâ€, am cautat sa definesc si sa constientizez rolul prieteniei, sa cultiv simtul răspunderii si al muncii, autonomia, declinarea identitatii. Pentru aceasta am apelat la analiza unor fapte de viata, la lecturarea unor schite cu tintă educativă directă si la jocuri didactice.
Doresc să incerc, ca in cadrul acestor ore de educatie morala sa fiu “mai aproape de eleviâ€, sa picur mai multă omenie, mai multă iubire si grija pentru copii si să formez sufletele lor pe cai rationale si sentimentale, incât la fiecare pas să am satisfactia de a vedea triumfând bunul simt si superioritatea inimii. Prin lectiile de educatie moral-civica trebuie sa-i facem pe elevi sa inteleagă că scoala trebuie să fie ca o familie adevarata creatoare de suflete sau că “autoritatea tinută cu băţul si catalogul†e departe de a fi eficientă.
Educatia moral-civica urmăreşte formarea unui set de componente civice , necesare pentru a face din copil un bun cetăţean.
Privind personalitatea copilului – a micului cetăţean – dintr-o dubla perspectivă
temporală putem constata:
- din perspectiva prezentului – copilul este “cetăţeanul ucenic†care invată prin toate experientele lui sociale “mecanismele cetăţenieiâ€. El trebuie ajutat de adulÅ£i ÅŸi modelat cu răbdare ÅŸi responsabilitate civică.
- dimensiunea viitorului ne aminteşte mereu că aşa cum vom forma copii de astăzi, aşa vor fi cetăţenii de mâine.
Societatea işi reproduce in indivizii tineri liniile de fortă, idealurile, tendinţele
manifestate, dar mai ales pe cele latente ale generatiilor adulte, in speţă ale părinţilor.
De aceea nici o societate nu este indreptatita sa se plinga de indivizii sai, deoarece acestia sunt asa cum i-a format. Generatiile tinere reproduc ceea ce are bun si ceea ce are rau societatea data. Ii reproduc virtutile si pacatele. O societate sanatoasa are in sine mecanisme suficiente de a asigura reproducerea de catre generatiile tinere cu deosebire a ceea ce e bun. Ea poseda in sine suficiente mijloace educationale si de alta natura de a impiedica reproducerea multiplicativa a raului.
Educatia moral civica urmareste si contribuie dupa fortele ei, la reproducerea binelui social, la formarea civilitatii. Bine organizate, dar mai ales solidare cu celelate dimensiuni etnico-civile ale invatamintului si ale societatii, puterile educatiei moral-civice reprezinta o forma deloc de neglijat.
Necesitatea formarii profilului moral-cetatenesc la scolarul mic :
Consider ca oricit de bine ar fi pregatit un elev , nu se va integra in viata sociala daca nu practica un comportament civic (activ, liber, tolerant, responsabil, deschis, comunicativ, reflexiv, autoevaluativ), unele atitudini si valori morale (cinstea, corectitudinea, sinceritatea, respectul fata de prieteni, parinti, oameni in general, fata de scoala, munca).
Elevul trebuie sa inteleaga ca societatea in care traieste se conduce dupa anumite reguli si norme, pe care si el trebuie sa le inteleaga si sa le respecte printr-un comportament corespunzator si specific virstei, prin valori sociale si atitudini morale care sa duca la armonia comunitatii si la progresul acesteia.
Actiunea didactica are in vedere transmiterea de cunostinte despre societate, exersarea reflexiei critice asupra normelor si valorilor sociale si stimularea atitudinilor civice.
Pentru a stabili o relatie intre educator si elev, pentru cultivarea acestor valori,
atitudini,comportamente,comunicarea dintre acestia trebuie sa-l convinga pe elev de faptul ca:
- este respectat ca partener si nu va fi dominat;
- ii este respectat dreptul la opinie;
- ii sunt respectate si pretuite deciziile;
- ii sunt respectate valorile si experienta.
Modalitati de formare a valorilor, atitudinilor si comportamentelor civice
Formam comportamentul civic al elevilor oferindu-le in permanenta ca exemplu, in
primul rand, propriul nostru comportament. Atitudinile si faptele de zi cu zi trebuie sa se constituie intr-o conduita general umana pozitiva, pe care micul scolar o va recepta ca atare.
In acest fel, elevii vor dobandi capacitatea de a selecta din noianul de fapte sau actiuni pe cele demne de urmat, constientizand treptat valoarea acestui tip de comportament.
Dezvoltarea si manifestarea unor atitudini favorabile luarii deciziilor si exprimarii
opiniilor fata de activitatea grupurilor din care fac parte reprezinta unul din obiectivele care contribuie la antrenarea copiilor in activitati directe.
Aceste activitati se pot organiza fie pe grupe de elevi, fie cu intreaga clasa, si pot
imbraca diferite forme:
- dezbaterea unor fapte reale de clasa (scoala);
- jocuri de rol;
- dramatizari;
- exercitii de simulare a unor cazuri concrete;
- ateliere de creatie pe elaborarea unor compuneri cu continut civic : “Puterea de a iertaâ€, “Competitie sau rivalitateâ€), a unor imagini desenate, colaje care reflecta diferite stari comportamentale, elucidate in cadrul orei;
- exercitii de comentare (valorificare a continutului unei stiri);
- momente vesele pe aceeasi tema dezbatute : “Sa radem putin†(glume), ori “Copii
spun lucruri trazniteâ€, ceea ce presupune imaginarea unui text. De exemplu: “esti o carte in mana unui dezordonat (murdar)â€.
- invatarea unei strofe dintr-un cantecel din care se extrage concluzia moralizatoare;
- teatru de marionete cu papusi (copii creeaza oral toate dialogurile in care critica:
lipsa de respect, indisciplina, minciuna, lasitatea, lipsa de igiena, invidia);
- completarea unor rebusuri;
- jocuri didactice prin intermediul carora se educa trasaturi ale personalitatii, se pot
asimila modele de relatii interpersonale, se pot forma atitudini si convingeri;
- realizarea unor caricaturi si afise de echipa.
Concluzii :
- Starea benefica in orice colectiv este armonia;
- Un copil tratat cu prietenie invata ce este bunatatea;
- Un copil apreciat invata ce este aprecierea;
- Un copil incurajat invata sa aiba incredere in tine;
- Un copil tratat cu toleranta invata ce este rabdarea.
Este important sa organizam activitati care sa contribuie efectiv la dezvoltarea
personalitatii fiecarui copil si la educarea pentru o buna convietuire a grupurilor de apartenenta si de referinta. Merita orice efort, daca ne gandim la efectele in timp si de durata pe care le are aceasta disciplina de invatamant si la amprenta pe care o lasa activitatea si personalitatea invatatorului in viata oricarui individ.
In perioada scolaritatii, elevul isi insuseste majoritatea notiunilor morale, echipandu-se cu multiple reprezentari, ca apoi sa inceapa sa emita judecati morale corecte care vor fi folosite si in autoaprecierea propriului comportament. Astfel, educatia morala din clasele mici contribuie la conturarea viitoarei personalitati, opera ce se va desavarsi abia dupa 20 ani.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: copii, educatie, activitati, profesori, gradinita, scoala, disciplina, relatii |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 04 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :