FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,003
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Incurajarea pe calea valorilor morale spre crearea unui climat educational democratic

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Incurajarea pe calea valorilor morale spre crearea unui climat educational democratic

 Q:   Intreaba despre Incurajarea pe calea valorilor morale spre crearea unui climat educational democratic       
Incurajarea pe calea valorilor morale spre crearea unui climat educational democratic Motto : "Omenirea datoreaza copilului tot ce îi poate oferi ea mai bun. Copilul nu este o materie de modelat , ci o personalitate în devenire care se poate constitui în partener al propriei sale formari."

Educatia pentru democratie este o aplicatie a educatiei pentru drepturile omului vizând pregatirea copilului pentru afirmarea lui în plan organizatoric.

Învatarea democratiei presupune cultivarea gândirii independente, a initiativei, a imaginatiei si a solidaritatii. Calitatile morale si intelectuale pot deveni atitudini si stiluri de viata.

Perioada prescolaritatii reprezinta fundamentul personalitatii copilului. La gradinita, copilul trebuie sa intre în contact cu tot ceea ce înseamna bazele unei educatii diverse si care se va desfasura pe tot parcursul vietii.

Copiii sunt viitorul omenirii. Traim într-un prezent în care grija pentru educatie si pentru copii este o solutie a polarizarii eforturilor si un prilej de conlucrare la nivel national si international.

Este necesar identificarea de solutii pentru care toti copiii sa aiba acces la educatie si sa participe la viata sociala, sa se integreze în societate si sa fie cât mai adaptati.

Interventia educativa de la nivelul gradinitei trebuie construita în parteneriat educativ cu familia si comunitatea si constituie premisa cea mai importanta a dezvoltarii copilului.

Problema apropierii copilului de cunoastere a normelor, regulilor de viata si convietuire trebuie vazute prin prisma jocului si amenajarii adecvate a spatiilor locative.

Educatia moral-civica formeaza copiilor o conduita civica bazata pe cunoasterea cotidiana a regulilor vietii sociale, democratice, urmareste initierea copiilor în practicarea unui comportament activ, responsabil, capabil de toleranta si respect fata de sine si fata de ceilalti, constient de drepturi si de datorii, liber si deschis spre alte culturi.

Receptivitatea remarcabila a copilului prescolar fata de influentele mediului extern face posibila si necesara interventia înca de la aceasta vârsta a educatorului în directia realizarii educatiei moral-civice si sociale.

Au existat, astfel, teorii potrivit carora copilul mosteneste prin ereditate, trasaturile morale pozitive ale parintilor. Faptul ca unii copii prezinta trasaturi morale cu cele ale parintilor( bunatate / rautate, altruism / egoism ) nu se explica prin ereditate ci, mai degraba, prin influenta exemplului exercitat de mediul familial asupra copilului care, cel putin la aceasta vârsta are o acuta tendinta de a imita; mai târziu, alaturi de acesta se va adauga cu si mai mare influenta, educatia morala explicita exercitata de catre parinti asupra preadolescentilor si adolescentilor.

Alte teorii sustin rolul major al influentei spontane exercitate de mediu asupra formarii si dezvoltarii trasaturilor caracteriale (cu conotatiile lor morale ). Este foarte adevarat ca societatea exercita o influenta deosebita asupra copilului, dar nu se poate exagera nici rolul unilateral al mediului.

J Grija pentru conduita corecta, conforma normelor morale etalate în context educativ este unul dintre cele mai importante aspecte ale educatiei morale la aceasta vârsta când „a imita" este un mod de viata pentru prescolar.
La aceasta vârsta se formeaza cu usurinta primele deprinderi de comportament civilizat ceea ce trebuie sa se constituie ca o preocupare constanta a factorilor educationali din gradinita.

Pe parcursul activitatii, am folosit o modalitate aparte în realizarea sarcinilor educatiei morale a copiilor si anume proverbe, zicatori, ghicitori, strigaturi care plac foarte mult copiilor.

Acestea au mare influenta educativa prin care copii îsi însusesc norme de comportare civilizata, corespunzatoare cerintelor pe care le impune modul de viata.

Proverbele si zicatorile constituie din plin la formarea personalitatii copiilor , de la cea mai frageda vârsta prin valoarea estetica si prin învataturile morale transmise pe cale specifica prezentând modele de actiune în cele mai variate împrejurari cu care se confrunta omul.

Prin intermediul proverbelor si zicatorilor copiii înteleg notiuni cu continut pozitiv, ca: cinstea, harnicia, rabdarea, bunatatea, curajul, modestia, etc.; cele cu continut negativ sunt chiar mai multe decât celelalte deoarece omul învata mai repede din rau decât din bine, din necaz decât din fericire, din situatii similare cu cele traite.
De aceea fiecarei situatii în parte i se poate potrivi o zicatoare sau un proverb ilustrativ.

Constatând ca unora le place sa întârzie or sa lipseasca de la gradinita fara motiv, am gasit momentul cel mai potrivit de a le spune proverbul : „Cine se scoala de dimineata departe ajunge".

Am constatat, ca proverbele le plac copiilor, iar apoi ei, mergând acasa au spus parintilor acest proverb si au hotarât sa fie primii în toate si sa nu mai lipseasca nemotivat. Deci, învatarea acestui proverb a dus la schimbarea atitudinii lor fata de ceea ce este rau si nepermis.

În timpul activitatii de desen, activitatii matematice, activitatilor practice, când aveam teme mai grele de efectuat si când unii copii erau mai greoi ori refuzau sa lucreze în timp ce toti lucrau, le spuneam proverbul „Cine nu munceste, nu manânca".

Explicând ce înseamna acest proverb, pe masura puterii lor de întelegere, am reusit sa-i determinam sa înteleaga ca numai muncind si învatând pot deveni în viitor oameni care sa ajute la progresul societatii în care traiesc.

Când punem copiilor întrebari, le cerem sa se gândeasca bine înainte de a raspunde, pentru a nu gresi, deoarece la noi se face haz de cei ce vorbesc fara sa se gândeasca, de unde si proverbul „Graba strica treaba".

Copiilor neastâmparati care intra într-un necaz le putem spune : „Capul face, capul trage!", „Pâna nu patesti, nu te lecuiesti!". În cazul viciului si al urâteniei de caracter putem folosi : „Lenesul mai mult alearga, scumpul mai mult pagubeste" sau „Lenesul cauta de lucru, dar nu doreste sa gaseasca!".

Acele proverbe se folosesc si în relatiile cu copiii care refuza sa lucreze la grupe sau refuza sa-si duca lucrul la bun sfârsit în unele activitati cu caracter practic.

Ghicitorile , desi sunt scurte, plac foarte mult copiilor deoarece cuprind un cerc larg de fenomene si învataminte. Am urmarit ca prin intermediul ghicitorilor toti copiii sa poata sa-si precizeze reprezentari asupra trasaturilor caracteristice ale obiectelor si fenomenelor pe care le cunosc. La fiecare ghicitoare învatata, am constatat ca întreaga grupa de copii cauta sa compare, sa generalizeze, sa traga o anumita concluzie.

Prin învatarea proverbelor si a ghicitorilor am urmarit ca exercitiul mintal, atât de folositor copiilor, sa fie antrenant si distractiv. Prin intermediul ghicitorilor, le-am dezvoltat copiilor istetimea, atentia, priceperea de a scoate în evidenta trasatura principala a unui obiect sau fenomen.

Nu de putine ori am fost întrebate de copii cine si de ce a scris ghicitori. Raspunsul a fost ca unii oameni le-au scris pentru ca, la rândul nostru, noi sa le ascultam, sa le gândim bine prin ce se aseamana un lucru cu altul cu totul diferit si apoi sa le ghicim.

Am fost impresionate când unii copii au reusit sa faca ghicitori ca de exemplu : „Ce-i în casa dar si afara?" (fereastra) sau „ Te uiti la mine si te vezi pe tine !" (oglinda).
Pe lânga toate acestea, am cautat sa-i învat strigaturi de la unele dansuri populare (calusarii) si am constatat ca le plac copiilor.
Exemple de strigaturi ca :
„La casa cu sapte fete
Cu fântâna în perete
Tatal lor moare de sete."
*
„Are mama sapte fete
Mor pisicile de sete."
*

Directia importanta a educatiei moral-civice o constituie cunoasterea si respectarea de catre copii a normelor de comportare civilizata, educarea comportamentului si a conduitei disciplinate.

A educa prescolarul în spiritul disciplinei constiente, înseamna a forma acestuia capacitatea de a îndeplini în mod constient cerintele educatoarei, ale parintilor, de a-si abandona interesele personale celor colective.

Educatia are ca deziderat fundamental pregatirea copilului pentru viata, pentru cerintele concrete, reale, existente si viitoare legate de activitatea profesionala, de viata sociala si culturala.

Alaturi de ceilalti factori educationali, scoala formeaza un om complex, capabil sa-si dezvolte potentialitatile, sa-si armonizeze aspiratiile personale cu cele generale, sa se adapteze progresului pe care îl produce în toate componentele sale.

Nu în zadar, marele carturar Nicolae Iorga zicea cu adânca convingere :
„Vorba buna si zâmbetul si fapta binefacatoare sunt raze ale soarelui rasfrânte în sufletul omului."
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: valori morale, incurajare, climat, prescolari



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 20 January '08


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :