Statistics:
Visits: 2,003 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Incurajarea pe calea valorilor morale spre crearea unui climat educational democratic
Q: | Intreaba despre Incurajarea pe calea valorilor morale spre crearea unui climat educational democratic |
Motto : "Omenirea datoreaza copilului tot ce îi poate oferi ea mai bun. Copilul nu este o materie de modelat , ci o personalitate în devenire care se poate constitui în partener al propriei sale formari."
Educatia pentru democratie este o aplicatie a educatiei pentru drepturile omului vizând pregatirea copilului pentru afirmarea lui în plan organizatoric.
Învatarea democratiei presupune cultivarea gândirii independente, a initiativei, a imaginatiei si a solidaritatii. Calitatile morale si intelectuale pot deveni atitudini si stiluri de viata.
Perioada prescolaritatii reprezinta fundamentul personalitatii copilului. La gradinita, copilul trebuie sa intre în contact cu tot ceea ce înseamna bazele unei educatii diverse si care se va desfasura pe tot parcursul vietii.
Copiii sunt viitorul omenirii. Traim într-un prezent în care grija pentru educatie si pentru copii este o solutie a polarizarii eforturilor si un prilej de conlucrare la nivel national si international.
Este necesar identificarea de solutii pentru care toti copiii sa aiba acces la educatie si sa participe la viata sociala, sa se integreze în societate si sa fie cât mai adaptati.
Interventia educativa de la nivelul gradinitei trebuie construita în parteneriat educativ cu familia si comunitatea si constituie premisa cea mai importanta a dezvoltarii copilului.
Problema apropierii copilului de cunoastere a normelor, regulilor de viata si convietuire trebuie vazute prin prisma jocului si amenajarii adecvate a spatiilor locative.
Educatia moral-civica formeaza copiilor o conduita civica bazata pe cunoasterea cotidiana a regulilor vietii sociale, democratice, urmareste initierea copiilor în practicarea unui comportament activ, responsabil, capabil de toleranta si respect fata de sine si fata de ceilalti, constient de drepturi si de datorii, liber si deschis spre alte culturi.
Receptivitatea remarcabila a copilului prescolar fata de influentele mediului extern face posibila si necesara interventia înca de la aceasta vârsta a educatorului în directia realizarii educatiei moral-civice si sociale.
Au existat, astfel, teorii potrivit carora copilul mosteneste prin ereditate, trasaturile morale pozitive ale parintilor. Faptul ca unii copii prezinta trasaturi morale cu cele ale parintilor( bunatate / rautate, altruism / egoism ) nu se explica prin ereditate ci, mai degraba, prin influenta exemplului exercitat de mediul familial asupra copilului care, cel putin la aceasta vârsta are o acuta tendinta de a imita; mai târziu, alaturi de acesta se va adauga cu si mai mare influenta, educatia morala explicita exercitata de catre parinti asupra preadolescentilor si adolescentilor.
Alte teorii sustin rolul major al influentei spontane exercitate de mediu asupra formarii si dezvoltarii trasaturilor caracteriale (cu conotatiile lor morale ). Este foarte adevarat ca societatea exercita o influenta deosebita asupra copilului, dar nu se poate exagera nici rolul unilateral al mediului.
J Grija pentru conduita corecta, conforma normelor morale etalate în context educativ este unul dintre cele mai importante aspecte ale educatiei morale la aceasta vârsta când „a imita" este un mod de viata pentru prescolar.
La aceasta vârsta se formeaza cu usurinta primele deprinderi de comportament civilizat ceea ce trebuie sa se constituie ca o preocupare constanta a factorilor educationali din gradinita.
Pe parcursul activitatii, am folosit o modalitate aparte în realizarea sarcinilor educatiei morale a copiilor si anume proverbe, zicatori, ghicitori, strigaturi care plac foarte mult copiilor.
Acestea au mare influenta educativa prin care copii îsi însusesc norme de comportare civilizata, corespunzatoare cerintelor pe care le impune modul de viata.
Proverbele si zicatorile constituie din plin la formarea personalitatii copiilor , de la cea mai frageda vârsta prin valoarea estetica si prin învataturile morale transmise pe cale specifica prezentând modele de actiune în cele mai variate împrejurari cu care se confrunta omul.
Prin intermediul proverbelor si zicatorilor copiii înteleg notiuni cu continut pozitiv, ca: cinstea, harnicia, rabdarea, bunatatea, curajul, modestia, etc.; cele cu continut negativ sunt chiar mai multe decât celelalte deoarece omul învata mai repede din rau decât din bine, din necaz decât din fericire, din situatii similare cu cele traite.
De aceea fiecarei situatii în parte i se poate potrivi o zicatoare sau un proverb ilustrativ.
Constatând ca unora le place sa întârzie or sa lipseasca de la gradinita fara motiv, am gasit momentul cel mai potrivit de a le spune proverbul : „Cine se scoala de dimineata departe ajunge".
Am constatat, ca proverbele le plac copiilor, iar apoi ei, mergând acasa au spus parintilor acest proverb si au hotarât sa fie primii în toate si sa nu mai lipseasca nemotivat. Deci, învatarea acestui proverb a dus la schimbarea atitudinii lor fata de ceea ce este rau si nepermis.
În timpul activitatii de desen, activitatii matematice, activitatilor practice, când aveam teme mai grele de efectuat si când unii copii erau mai greoi ori refuzau sa lucreze în timp ce toti lucrau, le spuneam proverbul „Cine nu munceste, nu manânca".
Explicând ce înseamna acest proverb, pe masura puterii lor de întelegere, am reusit sa-i determinam sa înteleaga ca numai muncind si învatând pot deveni în viitor oameni care sa ajute la progresul societatii în care traiesc.
Când punem copiilor întrebari, le cerem sa se gândeasca bine înainte de a raspunde, pentru a nu gresi, deoarece la noi se face haz de cei ce vorbesc fara sa se gândeasca, de unde si proverbul „Graba strica treaba".
Copiilor neastâmparati care intra într-un necaz le putem spune : „Capul face, capul trage!", „Pâna nu patesti, nu te lecuiesti!". În cazul viciului si al urâteniei de caracter putem folosi : „Lenesul mai mult alearga, scumpul mai mult pagubeste" sau „Lenesul cauta de lucru, dar nu doreste sa gaseasca!".
Acele proverbe se folosesc si în relatiile cu copiii care refuza sa lucreze la grupe sau refuza sa-si duca lucrul la bun sfârsit în unele activitati cu caracter practic.
Ghicitorile , desi sunt scurte, plac foarte mult copiilor deoarece cuprind un cerc larg de fenomene si învataminte. Am urmarit ca prin intermediul ghicitorilor toti copiii sa poata sa-si precizeze reprezentari asupra trasaturilor caracteristice ale obiectelor si fenomenelor pe care le cunosc. La fiecare ghicitoare învatata, am constatat ca întreaga grupa de copii cauta sa compare, sa generalizeze, sa traga o anumita concluzie.
Prin învatarea proverbelor si a ghicitorilor am urmarit ca exercitiul mintal, atât de folositor copiilor, sa fie antrenant si distractiv. Prin intermediul ghicitorilor, le-am dezvoltat copiilor istetimea, atentia, priceperea de a scoate în evidenta trasatura principala a unui obiect sau fenomen.
Nu de putine ori am fost întrebate de copii cine si de ce a scris ghicitori. Raspunsul a fost ca unii oameni le-au scris pentru ca, la rândul nostru, noi sa le ascultam, sa le gândim bine prin ce se aseamana un lucru cu altul cu totul diferit si apoi sa le ghicim.
Am fost impresionate când unii copii au reusit sa faca ghicitori ca de exemplu : „Ce-i în casa dar si afara?" (fereastra) sau „ Te uiti la mine si te vezi pe tine !" (oglinda).
Pe lânga toate acestea, am cautat sa-i învat strigaturi de la unele dansuri populare (calusarii) si am constatat ca le plac copiilor.
Exemple de strigaturi ca :
„La casa cu sapte fete
Cu fântâna în perete
Tatal lor moare de sete."
*
„Are mama sapte fete
Mor pisicile de sete."
*
Directia importanta a educatiei moral-civice o constituie cunoasterea si respectarea de catre copii a normelor de comportare civilizata, educarea comportamentului si a conduitei disciplinate.
A educa prescolarul în spiritul disciplinei constiente, înseamna a forma acestuia capacitatea de a îndeplini în mod constient cerintele educatoarei, ale parintilor, de a-si abandona interesele personale celor colective.
Educatia are ca deziderat fundamental pregatirea copilului pentru viata, pentru cerintele concrete, reale, existente si viitoare legate de activitatea profesionala, de viata sociala si culturala.
Alaturi de ceilalti factori educationali, scoala formeaza un om complex, capabil sa-si dezvolte potentialitatile, sa-si armonizeze aspiratiile personale cu cele generale, sa se adapteze progresului pe care îl produce în toate componentele sale.
Nu în zadar, marele carturar Nicolae Iorga zicea cu adânca convingere :
„Vorba buna si zâmbetul si fapta binefacatoare sunt raze ale soarelui rasfrânte în sufletul omului."
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Educatia pentru democratie este o aplicatie a educatiei pentru drepturile omului vizând pregatirea copilului pentru afirmarea lui în plan organizatoric.
Învatarea democratiei presupune cultivarea gândirii independente, a initiativei, a imaginatiei si a solidaritatii. Calitatile morale si intelectuale pot deveni atitudini si stiluri de viata.
Perioada prescolaritatii reprezinta fundamentul personalitatii copilului. La gradinita, copilul trebuie sa intre în contact cu tot ceea ce înseamna bazele unei educatii diverse si care se va desfasura pe tot parcursul vietii.
Copiii sunt viitorul omenirii. Traim într-un prezent în care grija pentru educatie si pentru copii este o solutie a polarizarii eforturilor si un prilej de conlucrare la nivel national si international.
Este necesar identificarea de solutii pentru care toti copiii sa aiba acces la educatie si sa participe la viata sociala, sa se integreze în societate si sa fie cât mai adaptati.
Interventia educativa de la nivelul gradinitei trebuie construita în parteneriat educativ cu familia si comunitatea si constituie premisa cea mai importanta a dezvoltarii copilului.
Problema apropierii copilului de cunoastere a normelor, regulilor de viata si convietuire trebuie vazute prin prisma jocului si amenajarii adecvate a spatiilor locative.
Educatia moral-civica formeaza copiilor o conduita civica bazata pe cunoasterea cotidiana a regulilor vietii sociale, democratice, urmareste initierea copiilor în practicarea unui comportament activ, responsabil, capabil de toleranta si respect fata de sine si fata de ceilalti, constient de drepturi si de datorii, liber si deschis spre alte culturi.
Receptivitatea remarcabila a copilului prescolar fata de influentele mediului extern face posibila si necesara interventia înca de la aceasta vârsta a educatorului în directia realizarii educatiei moral-civice si sociale.
Au existat, astfel, teorii potrivit carora copilul mosteneste prin ereditate, trasaturile morale pozitive ale parintilor. Faptul ca unii copii prezinta trasaturi morale cu cele ale parintilor( bunatate / rautate, altruism / egoism ) nu se explica prin ereditate ci, mai degraba, prin influenta exemplului exercitat de mediul familial asupra copilului care, cel putin la aceasta vârsta are o acuta tendinta de a imita; mai târziu, alaturi de acesta se va adauga cu si mai mare influenta, educatia morala explicita exercitata de catre parinti asupra preadolescentilor si adolescentilor.
Alte teorii sustin rolul major al influentei spontane exercitate de mediu asupra formarii si dezvoltarii trasaturilor caracteriale (cu conotatiile lor morale ). Este foarte adevarat ca societatea exercita o influenta deosebita asupra copilului, dar nu se poate exagera nici rolul unilateral al mediului.
J Grija pentru conduita corecta, conforma normelor morale etalate în context educativ este unul dintre cele mai importante aspecte ale educatiei morale la aceasta vârsta când „a imita" este un mod de viata pentru prescolar.
La aceasta vârsta se formeaza cu usurinta primele deprinderi de comportament civilizat ceea ce trebuie sa se constituie ca o preocupare constanta a factorilor educationali din gradinita.
Pe parcursul activitatii, am folosit o modalitate aparte în realizarea sarcinilor educatiei morale a copiilor si anume proverbe, zicatori, ghicitori, strigaturi care plac foarte mult copiilor.
Acestea au mare influenta educativa prin care copii îsi însusesc norme de comportare civilizata, corespunzatoare cerintelor pe care le impune modul de viata.
Proverbele si zicatorile constituie din plin la formarea personalitatii copiilor , de la cea mai frageda vârsta prin valoarea estetica si prin învataturile morale transmise pe cale specifica prezentând modele de actiune în cele mai variate împrejurari cu care se confrunta omul.
Prin intermediul proverbelor si zicatorilor copiii înteleg notiuni cu continut pozitiv, ca: cinstea, harnicia, rabdarea, bunatatea, curajul, modestia, etc.; cele cu continut negativ sunt chiar mai multe decât celelalte deoarece omul învata mai repede din rau decât din bine, din necaz decât din fericire, din situatii similare cu cele traite.
De aceea fiecarei situatii în parte i se poate potrivi o zicatoare sau un proverb ilustrativ.
Constatând ca unora le place sa întârzie or sa lipseasca de la gradinita fara motiv, am gasit momentul cel mai potrivit de a le spune proverbul : „Cine se scoala de dimineata departe ajunge".
Am constatat, ca proverbele le plac copiilor, iar apoi ei, mergând acasa au spus parintilor acest proverb si au hotarât sa fie primii în toate si sa nu mai lipseasca nemotivat. Deci, învatarea acestui proverb a dus la schimbarea atitudinii lor fata de ceea ce este rau si nepermis.
În timpul activitatii de desen, activitatii matematice, activitatilor practice, când aveam teme mai grele de efectuat si când unii copii erau mai greoi ori refuzau sa lucreze în timp ce toti lucrau, le spuneam proverbul „Cine nu munceste, nu manânca".
Explicând ce înseamna acest proverb, pe masura puterii lor de întelegere, am reusit sa-i determinam sa înteleaga ca numai muncind si învatând pot deveni în viitor oameni care sa ajute la progresul societatii în care traiesc.
Când punem copiilor întrebari, le cerem sa se gândeasca bine înainte de a raspunde, pentru a nu gresi, deoarece la noi se face haz de cei ce vorbesc fara sa se gândeasca, de unde si proverbul „Graba strica treaba".
Copiilor neastâmparati care intra într-un necaz le putem spune : „Capul face, capul trage!", „Pâna nu patesti, nu te lecuiesti!". În cazul viciului si al urâteniei de caracter putem folosi : „Lenesul mai mult alearga, scumpul mai mult pagubeste" sau „Lenesul cauta de lucru, dar nu doreste sa gaseasca!".
Acele proverbe se folosesc si în relatiile cu copiii care refuza sa lucreze la grupe sau refuza sa-si duca lucrul la bun sfârsit în unele activitati cu caracter practic.
Ghicitorile , desi sunt scurte, plac foarte mult copiilor deoarece cuprind un cerc larg de fenomene si învataminte. Am urmarit ca prin intermediul ghicitorilor toti copiii sa poata sa-si precizeze reprezentari asupra trasaturilor caracteristice ale obiectelor si fenomenelor pe care le cunosc. La fiecare ghicitoare învatata, am constatat ca întreaga grupa de copii cauta sa compare, sa generalizeze, sa traga o anumita concluzie.
Prin învatarea proverbelor si a ghicitorilor am urmarit ca exercitiul mintal, atât de folositor copiilor, sa fie antrenant si distractiv. Prin intermediul ghicitorilor, le-am dezvoltat copiilor istetimea, atentia, priceperea de a scoate în evidenta trasatura principala a unui obiect sau fenomen.
Nu de putine ori am fost întrebate de copii cine si de ce a scris ghicitori. Raspunsul a fost ca unii oameni le-au scris pentru ca, la rândul nostru, noi sa le ascultam, sa le gândim bine prin ce se aseamana un lucru cu altul cu totul diferit si apoi sa le ghicim.
Am fost impresionate când unii copii au reusit sa faca ghicitori ca de exemplu : „Ce-i în casa dar si afara?" (fereastra) sau „ Te uiti la mine si te vezi pe tine !" (oglinda).
Pe lânga toate acestea, am cautat sa-i învat strigaturi de la unele dansuri populare (calusarii) si am constatat ca le plac copiilor.
Exemple de strigaturi ca :
„La casa cu sapte fete
Cu fântâna în perete
Tatal lor moare de sete."
*
„Are mama sapte fete
Mor pisicile de sete."
*
Directia importanta a educatiei moral-civice o constituie cunoasterea si respectarea de catre copii a normelor de comportare civilizata, educarea comportamentului si a conduitei disciplinate.
A educa prescolarul în spiritul disciplinei constiente, înseamna a forma acestuia capacitatea de a îndeplini în mod constient cerintele educatoarei, ale parintilor, de a-si abandona interesele personale celor colective.
Educatia are ca deziderat fundamental pregatirea copilului pentru viata, pentru cerintele concrete, reale, existente si viitoare legate de activitatea profesionala, de viata sociala si culturala.
Alaturi de ceilalti factori educationali, scoala formeaza un om complex, capabil sa-si dezvolte potentialitatile, sa-si armonizeze aspiratiile personale cu cele generale, sa se adapteze progresului pe care îl produce în toate componentele sale.
Nu în zadar, marele carturar Nicolae Iorga zicea cu adânca convingere :
„Vorba buna si zâmbetul si fapta binefacatoare sunt raze ale soarelui rasfrânte în sufletul omului."
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: valori morale, incurajare, climat, prescolari |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 20 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :