Statistics:
Visits: 2,082 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Educatia moral-civica : dobandirea virtutiilor cardinale
Q: | Intreaba despre Educatia moral-civica : dobandirea virtutiilor cardinale |
„Omul este o fiinţă socială, care înainte de a fi beneficiarul ÅŸi creatorul culturii, relaÅ£ionează cu ceilalÅ£i, creează ÅŸi beneficiază de bunuri materiale realizate de el ÅŸi ceilalÅ£i, desfăşoară o activitate utilă lui ÅŸi celorlalÅ£i, respectă valorile societăţii care devin propriile valori.â€
Dintotdeauna marii pedagogi au subliniat valoarea virtuÅ£ilor morale. J.A. Comenius vorbea de dobândirea virtuÅ£ilor cardinale – înÅ£elepciunea, cumpătarea, curajul ÅŸi dreptatea, toate prin exemplu ÅŸi exerciÅ£iu: „virtutea se cultivă prin fapte ÅŸi nu prin vorbeâ€. J. Locke preÅ£uia calităţile morale mai mult decât pregătirea intelectuală: „virtutea o privesc a fi cel dintâi ÅŸi cel mai de trebuinţă dintre darurile cu care trebuie să fie înzestrat un bărbatâ€, iar ca metode sublinia valoarea exemplului, exerciÅ£iului ÅŸi convorbirii morale. J. J. Rousseau îşi propunea să formeze din Emile un om capabil să suporte ÅŸi binele ÅŸi răul acestei vieÅ£i: „ieÅŸind din mâinile mele nu va fi nici magistrat, nici soldat, nici preot, el va fi mai întâi omâ€.
O societate dinamică, cu transformări interne în domeniul ştiinţelor, al profesiunilor, al politicului are nevoie pentru continuarea evoluţiei, de oameni inteligenţi, de oameni creatori şi mai ales de păstrători ai valorilor morale. Valorile morale au trei atribute: caracter absolut, incompatibilitate şi funcţia de umanizare. Pentru aceasta educaţia morală, ca acţiune organizată, sistematică, trebuie să înceapă de la cele mai fragede vârste.
Preşcolarul nu înţelege şi nu poate explica ce înseamnă Adevărul, Binele, Cinstea, Altruismul, dar se comportă în raport cu Adevărul, Binele, Cinstea, Altruismul şi percepe conduitele celorlalţi (fraţi mai mari, părinţi, educatoare, personaje din literatură etc). Pentru a putea delimita notele iniţiale ale acestor situaţii morale în care este antrenat în vederea însuşirii noţiunilor morale, copilul trebuie să-şi formeze capacitatea de a aprecia moral.
Pentru aceasta trebuie să-i dăm preÅŸcolarului criterii obiective de apreciere a faptelor morale. Imaginile sunt intuitive cu privire la conduită, trebuie să conÅ£ină o notă apreciativă („aÅŸa e bineâ€, „aÅŸa e corectâ€, „aÅŸa nu e corectâ€) ÅŸi o notă imperativă („aÅŸa trebuie să te comporÅ£iâ€, „aÅŸa nu trebuie să te comporÅ£iâ€). Regulile impuse verbal sau material de către adult constituie, înainte de a fi interiorizate, obligaÅ£ii categorice, îndeplinesc valoarea unor necesităţi virtuale, semnificaÅ£ia unor tabuuri.
Noua „Programă a activităţilor instructiv-educative în grădiniÅ£a de copii†formulează explicit printre obiectivele educaÅ£iei pentru societate acest obiectiv: „copilul trebuie ajutat să aprecieze situaÅ£iile concrete din punct de vedere moral ÅŸi civicâ€. Este oare realizabil? Practica noastră educativă, de părinte ÅŸi de educator, spune că da.
Pentru că preÅŸcolarul trebuie să perceapă sensul pozitiv al conduitei morale atunci când situaÅ£ia morală ne oferă un sens negativ, trebuie să o transforme în contrariul sau, aceasta prin aprecierea copiilor. PreÅŸcolarul percepe conduita negativă a iedului din povestea „Iedul cu trei capreâ€, dar el trebuie să rămână cu imaginea corectă din punct de vedere moral. Atunci când textul nu ne ajută, valorificăm ÅŸi stimulăm potenÅ£ialul creativ al vârstei: „voi cum credeÅ£i că ar trebui să procedeze?†Trebuie să ne ferim de stereotipii „e bine aÅŸa?â€, ci „cum trebuie?â€.
EducaÅ£ia moral-civică în grădiniţă am realizat-o prin toate activităţile, dar am să mă refer în mod special la convorbiri. La activitatea cu tema „Cum ne comportăm în grădiniţă, familie, societate†am organizat mai întâi lecturi după imagini cu aspecte din grădiniţă, familie, societate, diferite memorizări care erau legate de această temă („MulÅ£umescâ€, „Salutulâ€, „Ce e bine ÅŸi ce-i răuâ€, „Ajut pe mamaâ€), povestiri ca de exemplu: „În vizităâ€, „D-l Goeâ€, etc., jocuri distractive diverse pe această temă.
Un inedit al acestei convorbiri l-a constituit şi faptul că am creat situaţii concrete (ca o completare a activităţii), prin care copiii au exprimat prin versuri fapte pozitive de comportare în antiteză cu cele negative. Aceste versuri le-am creat special pentru această activitate, le-am prezentat pentru prima dată la un cerc pedagogic din 1994 şi am să le prezint şi la acest simpozion. Aş vrea să fac menţiunea că ele reprezintă momente concrete din viaţa de zi cu zi a copiilor, iar numele pe care le-am folosit în versuri sunt chiar numele copiilor, toate corespund cu situaţia reală expusă de mine în aceste versuri.
Acestea conţin câteva aspecte semnificative din comportarea de zi cu zi a copiilor în grădiniţă, în familie, pe stradă, când sunt singuri acasă sau când sunt în vizită: cearta pe păpuşă; furatul jucăriilor; grija pentru fraţii mai mici; cearta între două fetiţe şi trasul de păr; folosirea unor cuvinte urâte cu ocazia unei aniversări; pusul piedicii unei fetiţe de către alt copil; ajutorul bătrânilor pe stradă; cerşitul pe care-l practică copiii; vizitele în familie, comportarea copiilor.
1. N. Iorga „O viaţă de om aÅŸa cum a fostâ€, vol.I, BucureÅŸti, Ed. Minerva, 1981;
2. Ioan Cerghit „Metode de învăţământâ€, E.D.P., BucureÅŸti, 1976;
3. V. Preda „Niveluri ÅŸi strategii de rezolvare a problemelor – Studii de psihologie ÅŸcolarăâ€, E.D.P., BucureÅŸti, 1979;
4. Revista Învăţământul preşcolar nr.3-4/1994, M.E.C.
sursa imaginii : www.freeschoolclipart.com
Dintotdeauna marii pedagogi au subliniat valoarea virtuÅ£ilor morale. J.A. Comenius vorbea de dobândirea virtuÅ£ilor cardinale – înÅ£elepciunea, cumpătarea, curajul ÅŸi dreptatea, toate prin exemplu ÅŸi exerciÅ£iu: „virtutea se cultivă prin fapte ÅŸi nu prin vorbeâ€. J. Locke preÅ£uia calităţile morale mai mult decât pregătirea intelectuală: „virtutea o privesc a fi cel dintâi ÅŸi cel mai de trebuinţă dintre darurile cu care trebuie să fie înzestrat un bărbatâ€, iar ca metode sublinia valoarea exemplului, exerciÅ£iului ÅŸi convorbirii morale. J. J. Rousseau îşi propunea să formeze din Emile un om capabil să suporte ÅŸi binele ÅŸi răul acestei vieÅ£i: „ieÅŸind din mâinile mele nu va fi nici magistrat, nici soldat, nici preot, el va fi mai întâi omâ€.
O societate dinamică, cu transformări interne în domeniul ştiinţelor, al profesiunilor, al politicului are nevoie pentru continuarea evoluţiei, de oameni inteligenţi, de oameni creatori şi mai ales de păstrători ai valorilor morale. Valorile morale au trei atribute: caracter absolut, incompatibilitate şi funcţia de umanizare. Pentru aceasta educaţia morală, ca acţiune organizată, sistematică, trebuie să înceapă de la cele mai fragede vârste.
Preşcolarul nu înţelege şi nu poate explica ce înseamnă Adevărul, Binele, Cinstea, Altruismul, dar se comportă în raport cu Adevărul, Binele, Cinstea, Altruismul şi percepe conduitele celorlalţi (fraţi mai mari, părinţi, educatoare, personaje din literatură etc). Pentru a putea delimita notele iniţiale ale acestor situaţii morale în care este antrenat în vederea însuşirii noţiunilor morale, copilul trebuie să-şi formeze capacitatea de a aprecia moral.
Pentru aceasta trebuie să-i dăm preÅŸcolarului criterii obiective de apreciere a faptelor morale. Imaginile sunt intuitive cu privire la conduită, trebuie să conÅ£ină o notă apreciativă („aÅŸa e bineâ€, „aÅŸa e corectâ€, „aÅŸa nu e corectâ€) ÅŸi o notă imperativă („aÅŸa trebuie să te comporÅ£iâ€, „aÅŸa nu trebuie să te comporÅ£iâ€). Regulile impuse verbal sau material de către adult constituie, înainte de a fi interiorizate, obligaÅ£ii categorice, îndeplinesc valoarea unor necesităţi virtuale, semnificaÅ£ia unor tabuuri.
Noua „Programă a activităţilor instructiv-educative în grădiniÅ£a de copii†formulează explicit printre obiectivele educaÅ£iei pentru societate acest obiectiv: „copilul trebuie ajutat să aprecieze situaÅ£iile concrete din punct de vedere moral ÅŸi civicâ€. Este oare realizabil? Practica noastră educativă, de părinte ÅŸi de educator, spune că da.
Pentru că preÅŸcolarul trebuie să perceapă sensul pozitiv al conduitei morale atunci când situaÅ£ia morală ne oferă un sens negativ, trebuie să o transforme în contrariul sau, aceasta prin aprecierea copiilor. PreÅŸcolarul percepe conduita negativă a iedului din povestea „Iedul cu trei capreâ€, dar el trebuie să rămână cu imaginea corectă din punct de vedere moral. Atunci când textul nu ne ajută, valorificăm ÅŸi stimulăm potenÅ£ialul creativ al vârstei: „voi cum credeÅ£i că ar trebui să procedeze?†Trebuie să ne ferim de stereotipii „e bine aÅŸa?â€, ci „cum trebuie?â€.
EducaÅ£ia moral-civică în grădiniţă am realizat-o prin toate activităţile, dar am să mă refer în mod special la convorbiri. La activitatea cu tema „Cum ne comportăm în grădiniţă, familie, societate†am organizat mai întâi lecturi după imagini cu aspecte din grădiniţă, familie, societate, diferite memorizări care erau legate de această temă („MulÅ£umescâ€, „Salutulâ€, „Ce e bine ÅŸi ce-i răuâ€, „Ajut pe mamaâ€), povestiri ca de exemplu: „În vizităâ€, „D-l Goeâ€, etc., jocuri distractive diverse pe această temă.
Un inedit al acestei convorbiri l-a constituit şi faptul că am creat situaţii concrete (ca o completare a activităţii), prin care copiii au exprimat prin versuri fapte pozitive de comportare în antiteză cu cele negative. Aceste versuri le-am creat special pentru această activitate, le-am prezentat pentru prima dată la un cerc pedagogic din 1994 şi am să le prezint şi la acest simpozion. Aş vrea să fac menţiunea că ele reprezintă momente concrete din viaţa de zi cu zi a copiilor, iar numele pe care le-am folosit în versuri sunt chiar numele copiilor, toate corespund cu situaţia reală expusă de mine în aceste versuri.
Acestea conţin câteva aspecte semnificative din comportarea de zi cu zi a copiilor în grădiniţă, în familie, pe stradă, când sunt singuri acasă sau când sunt în vizită: cearta pe păpuşă; furatul jucăriilor; grija pentru fraţii mai mici; cearta între două fetiţe şi trasul de păr; folosirea unor cuvinte urâte cu ocazia unei aniversări; pusul piedicii unei fetiţe de către alt copil; ajutorul bătrânilor pe stradă; cerşitul pe care-l practică copiii; vizitele în familie, comportarea copiilor.
1. N. Iorga „O viaţă de om aÅŸa cum a fostâ€, vol.I, BucureÅŸti, Ed. Minerva, 1981;
2. Ioan Cerghit „Metode de învăţământâ€, E.D.P., BucureÅŸti, 1976;
3. V. Preda „Niveluri ÅŸi strategii de rezolvare a problemelor – Studii de psihologie ÅŸcolarăâ€, E.D.P., BucureÅŸti, 1979;
4. Revista Învăţământul preşcolar nr.3-4/1994, M.E.C.
sursa imaginii : www.freeschoolclipart.com
Tag-uri: pedagog, dobândire, intelepciune, curaj, dreptate, evolutie, organizatie, literatura |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :