Statistics:
Visits: 1,463 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre manipulare
Q: | Intreaba despre Despre manipulare |
Apărut recent în terminologia ştiinţelor sociale, termenul "manipulare" exprimă acţiunea de a mânui, de manevra pe cineva ori ceva.
În dicţionarul explicativ "La petit Larousse", manipularea este definită, printre altele, ca acţiunea destinată înşelării, inducerii în eroare a unor persoane. Iar ca exemplu sunt abordate manipularea electorală şi manupularea mulţimilor. Aceasta din urmă este caracterizată ca fiind influenţa exercitată asupra unor grupuri numeroase de oameni asupra opiniei acestora, asupra capacităţii lor intelectuale, în special utilizând o propagandă masivă. Situaţiile sociale exercită un control semnificativ asupra comportamentului uman. Acţiunile şi reacţiile individu lui la stimulii dintr-un anumit mediu social sunt determinate de forţe şi constrângeri specifice acelui mediu, într-o măsură mult mai mare decât ar fi de aşteptat, dacă s-ar avea în vedere doar personalitatea intimă a celui în cauză. Chiar şi aspecte care par banale, nesemnificative, pot determina schimbări majore în comportamentul persoanelor aflate într-o anumită situaţie socială. Cuvinte, etichete, lozinci, semne, regulamente, legi şi într-o mare măsură, prezenţa celorlalţi sunt factori cu o mare putere de influenţă asupra individului, dirijându-i reacţiile şi comportamentul uneori chiar fără ca respectivul să-şi dea seama.
Astfel, putem vorbi de manipulare atunci când o anume situaţie socială este creată premeditat, pentru a influenţa reacţiile şi comportamentul celor manipulaţi în sensul dorit de manipulator. Prin urmare manipularea, pentru a se realiza, cuprinde în conţinutul său un emiţător care produce mesajul destinat manipulării, un receptor care recepţionează mesajul, receptor care poate fi individual ori colectiv şi mesajul.
Deci, din acest punct de vedere, am putea realiza o identitate între comunicare şi manipulare, însă mai exact putem aprecia că manipularea este o formă particulară de comunicare. Particularul, în acest timp de comunicare este dat de intenţia actului de comunicare, intenţie asigurată şi exprimată de forma şi conţinutul mesajului. Mesajul, este astfel emis încât să influenţeze, să schimbe opinii, să determine la acţiune într-un anumit sens, sens dorit de manipulator.
Prin urmare, mesajul manipulării se adresează comportamentului uman, deci domeniului care trebuie influenţat ori modificat.
În dicţionarul explicativ "La petit Larousse", manipularea este definită, printre altele, ca acţiunea destinată înşelării, inducerii în eroare a unor persoane. Iar ca exemplu sunt abordate manipularea electorală şi manupularea mulţimilor. Aceasta din urmă este caracterizată ca fiind influenţa exercitată asupra unor grupuri numeroase de oameni asupra opiniei acestora, asupra capacităţii lor intelectuale, în special utilizând o propagandă masivă. Situaţiile sociale exercită un control semnificativ asupra comportamentului uman. Acţiunile şi reacţiile individu lui la stimulii dintr-un anumit mediu social sunt determinate de forţe şi constrângeri specifice acelui mediu, într-o măsură mult mai mare decât ar fi de aşteptat, dacă s-ar avea în vedere doar personalitatea intimă a celui în cauză. Chiar şi aspecte care par banale, nesemnificative, pot determina schimbări majore în comportamentul persoanelor aflate într-o anumită situaţie socială. Cuvinte, etichete, lozinci, semne, regulamente, legi şi într-o mare măsură, prezenţa celorlalţi sunt factori cu o mare putere de influenţă asupra individului, dirijându-i reacţiile şi comportamentul uneori chiar fără ca respectivul să-şi dea seama.
Astfel, putem vorbi de manipulare atunci când o anume situaţie socială este creată premeditat, pentru a influenţa reacţiile şi comportamentul celor manipulaţi în sensul dorit de manipulator. Prin urmare manipularea, pentru a se realiza, cuprinde în conţinutul său un emiţător care produce mesajul destinat manipulării, un receptor care recepţionează mesajul, receptor care poate fi individual ori colectiv şi mesajul.
Deci, din acest punct de vedere, am putea realiza o identitate între comunicare şi manipulare, însă mai exact putem aprecia că manipularea este o formă particulară de comunicare. Particularul, în acest timp de comunicare este dat de intenţia actului de comunicare, intenţie asigurată şi exprimată de forma şi conţinutul mesajului. Mesajul, este astfel emis încât să influenţeze, să schimbe opinii, să determine la acţiune într-un anumit sens, sens dorit de manipulator.
Prin urmare, mesajul manipulării se adresează comportamentului uman, deci domeniului care trebuie influenţat ori modificat.
Tag-uri: social, interactiune, individ, relatii |
- Pregatirea pentru viata de familie (4027 visits)
- Piramida lui Maslow (3719 visits)
- Psihologia persoanelor de varsta a treia (2087 visits)
- Comunicare este cheia succesului (2023 visits)
- Puterea cuvantului (1578 visits)
- Importanta gesturilor (1564 visits)
- Ce este gestica (1559 visits)
- Un om amabil are mult de castigat (1495 visits)
- Tipicarul sau cel care iubeste detaliile (1420 visits)
- Deficienta fizica si repercursiunile acesteia (1371 visits)
- Tehnici de manipulare verbala (1360 visits)
- Educatia pentru viata de familie (1346 visits)
- Comunicarea cu parintii (1291 visits)
- Depresivul sau cel care traieste o tristete profunda (1281 visits)
- Cuvintele si puterea lor de manipulare (1273 visits)
- Deficienta fizica si repercursiunile acesteia
- Ce se intampla cand te subjuga dorinta?
- Structuri de autoritate si putere in sanul cuplului
- Importanta sprijinului parintesc pentru copii
- Dialogul dintre cele doua sexe
- Fenomenul dezorganizarii maritale
- Solutii pentru prelungirea stabilitatii familiei
- Organizarea familiei conform sociologilor
- Tipuri de personalitate - tipul fricos
- Un lider trebuie sa fie puternic
- Liderul care conduce dupa metode empirice
- Subalternii au nevoie de autoritate
- Esecul angajatilor reprezinta esecul liderului
- O echipa trebuie intotdeauna stimulata
- O echipa motivata este o echipa eficienta
- Care sunt calitatile unui lider
- Cum poate un lider sa isi conduca oamenii
- Comunicare este cheia succesului
- Un sef trebuie sa isi respecte subalternii
Categorie: Psihologie - ( Psihologie - Archiva)
Data Adaugarii: 20 October '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :