Statistics:
Visits: 1,941 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Dialogul dintre cele doua sexe
Q: | Intreaba despre Dialogul dintre cele doua sexe |
Ne-am putea oare imagina dezvoltarea umanităţii în absenţa repetabilului, dar mereu noului dialog între cele două sexe ? Am putea oare concepe evoluţia formelor de colectivitate umană în absenţa familiei, ca structură bio-psihosocială primară, generatoare de sens, continuitate şi afirmare deplină a fiinţei umane ? Fără îndoială că orice răspuns afirmativ ar fi un nonsens. Istoria vie a umanităţii, sub toate dimensiunile sale - biologică, psihologică, socioculturală, economică şi politică - aparţine indubitabil coexistenţei dezvoltării bărbatului şi femeii, unul prin, cu şi pentru celălalt, precum şi a ascendenţilor prin, cu şi pentru descendenţi.
Deşi relativ ind ependentă în raport cu societatea în interiorul căreia se formează, familia este determinată în ultimă instanţă şi condiţionată, în organizarea şi evoluţia sa, de modul de organizare a societăţii pe care o reflectă. Astfel, corelatele istorice, socioeconomice, ideologice şi cultural-etnologice ale oranduirii sociale imprimă deosebiri semnificative în structura şi funcţionalitatea familiei, de la o etapă la alta, de la un mod de viaţă la altul.
Ceea ce rămane stabil şi definitoriu pentru orice tip sau formă de existenţă familială este esenţa sa de „unitate de interacţiuni şi intercomunicări personale, cuprinzand rolurile sociale de soţ, soţie, mamă şi tată, fiu şi fiică, frate şi soră" , constituită în şi prin afecţiune mutuală, împărtăşită.
Semnificaţia universală a familiei ca celulă bazală a oricărui sistem social este susţinută de necesitatea satisfacerii funcţiilor sale specifice, „care nu pot fi transferate nici unei alte unităţi sociale" : sexuală, reproductivă, educaţional-socializatoare, economică, iar mai recent, emoţional-terapeutică şi suportivă.
Condiţiile existenţei sociale, modul de producţie şi necesităţile adaptării organizării sociale la acestea au impus în cea mai mare parte metamorfozele grupului familial. Astfel, forma matriarhală a familiei a fost treptat înlocuită de-a lungul istoriei de forma patriarhală, iar aceasta s-a diluat ulterior în forma individualizată. Mutaţiile survenite în structura şi rolurile familiale au urmat paradigma de la extensie la nuclearizare, de la tradiţional la modern, de la dispersare afectivă şi concentrare autocritică a puterii la condensare afectivă şi democratizare, de la rigiditatea cadrelor normative funcţionale la o flexibilitate semnificativă a acestora, în sensul egalizării status-rolurilor familiale.
Prefacerile structurii familiale sunt în deplină rezonanţă cu progresul socioeconomic, tehnic, cultural şi moral al societăţii, familia rămanand un sistem deschis, supus continuu restructurărilor.
încotro se îndreaptă familia şi care sunt şansele sale de evoluţie este întrebarea la care viitorologii sunt din ce în ce mai tentaţi să formuleze răspunsuri. Dar oricum s-ar numi noile forme familiale pc care societatea industrială şi superindustrială le proliferează sau le-ar mai putea prolifera (familii comunitare, familii poligame, familii-agregat, familii geriatrice, nefamilişti cu copii, familii-unităţi omogene de lucru la domiciliu) este o certitudine faptul că familia conjugală va continua să existe ca cea mai importantă verigă a dezvoltării societăţii, a supravieţuirii sale, purtătoarea cea mai fidelă a ştafetei vieţii paşnice şi creatoare de la o generaţie la alta.
Deşi relativ ind ependentă în raport cu societatea în interiorul căreia se formează, familia este determinată în ultimă instanţă şi condiţionată, în organizarea şi evoluţia sa, de modul de organizare a societăţii pe care o reflectă. Astfel, corelatele istorice, socioeconomice, ideologice şi cultural-etnologice ale oranduirii sociale imprimă deosebiri semnificative în structura şi funcţionalitatea familiei, de la o etapă la alta, de la un mod de viaţă la altul.
Ceea ce rămane stabil şi definitoriu pentru orice tip sau formă de existenţă familială este esenţa sa de „unitate de interacţiuni şi intercomunicări personale, cuprinzand rolurile sociale de soţ, soţie, mamă şi tată, fiu şi fiică, frate şi soră" , constituită în şi prin afecţiune mutuală, împărtăşită.
Semnificaţia universală a familiei ca celulă bazală a oricărui sistem social este susţinută de necesitatea satisfacerii funcţiilor sale specifice, „care nu pot fi transferate nici unei alte unităţi sociale" : sexuală, reproductivă, educaţional-socializatoare, economică, iar mai recent, emoţional-terapeutică şi suportivă.
Condiţiile existenţei sociale, modul de producţie şi necesităţile adaptării organizării sociale la acestea au impus în cea mai mare parte metamorfozele grupului familial. Astfel, forma matriarhală a familiei a fost treptat înlocuită de-a lungul istoriei de forma patriarhală, iar aceasta s-a diluat ulterior în forma individualizată. Mutaţiile survenite în structura şi rolurile familiale au urmat paradigma de la extensie la nuclearizare, de la tradiţional la modern, de la dispersare afectivă şi concentrare autocritică a puterii la condensare afectivă şi democratizare, de la rigiditatea cadrelor normative funcţionale la o flexibilitate semnificativă a acestora, în sensul egalizării status-rolurilor familiale.
Prefacerile structurii familiale sunt în deplină rezonanţă cu progresul socioeconomic, tehnic, cultural şi moral al societăţii, familia rămanand un sistem deschis, supus continuu restructurărilor.
încotro se îndreaptă familia şi care sunt şansele sale de evoluţie este întrebarea la care viitorologii sunt din ce în ce mai tentaţi să formuleze răspunsuri. Dar oricum s-ar numi noile forme familiale pc care societatea industrială şi superindustrială le proliferează sau le-ar mai putea prolifera (familii comunitare, familii poligame, familii-agregat, familii geriatrice, nefamilişti cu copii, familii-unităţi omogene de lucru la domiciliu) este o certitudine faptul că familia conjugală va continua să existe ca cea mai importantă verigă a dezvoltării societăţii, a supravieţuirii sale, purtătoarea cea mai fidelă a ştafetei vieţii paşnice şi creatoare de la o generaţie la alta.
- Pregatirea pentru viata de familie (4027 visits)
- Piramida lui Maslow (3719 visits)
- Psihologia persoanelor de varsta a treia (2087 visits)
- Comunicare este cheia succesului (2023 visits)
- Puterea cuvantului (1578 visits)
- Importanta gesturilor (1564 visits)
- Ce este gestica (1559 visits)
- Un om amabil are mult de castigat (1495 visits)
- Tipicarul sau cel care iubeste detaliile (1420 visits)
- Deficienta fizica si repercursiunile acesteia (1371 visits)
- Tehnici de manipulare verbala (1360 visits)
- Educatia pentru viata de familie (1346 visits)
- Comunicarea cu parintii (1291 visits)
- Depresivul sau cel care traieste o tristete profunda (1281 visits)
- Cuvintele si puterea lor de manipulare (1273 visits)
- Deficienta fizica si repercursiunile acesteia
- Ce se intampla cand te subjuga dorinta?
- Structuri de autoritate si putere in sanul cuplului
- Importanta sprijinului parintesc pentru copii
- Dialogul dintre cele doua sexe
- Fenomenul dezorganizarii maritale
- Solutii pentru prelungirea stabilitatii familiei
- Organizarea familiei conform sociologilor
- Tipuri de personalitate - tipul fricos
- Un lider trebuie sa fie puternic
- Liderul care conduce dupa metode empirice
- Subalternii au nevoie de autoritate
- Esecul angajatilor reprezinta esecul liderului
- O echipa trebuie intotdeauna stimulata
- O echipa motivata este o echipa eficienta
- Care sunt calitatile unui lider
- Cum poate un lider sa isi conduca oamenii
- Comunicare este cheia succesului
- Un sef trebuie sa isi respecte subalternii
Categorie: Psihologie - ( Psihologie - Archiva)
Data Adaugarii: 12 August '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :