Statistics:
Visits: 3,414 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Obiectivele educatiei pentru cetatenie democratica
Q: | Intreaba despre Obiectivele educatiei pentru cetatenie democratica |
Obiectivele educaţiei pentru cetăţenie democratică vizează complexul cunoştinţe-capacităţi-atitudini şi valori.
Cunoştinţe şi reprezentări:
- concepte cheie: libertate, justiţie, egalitate, demnitate umană, non-discriminare, democraţie, cetăţenie, drepturi şi responsabilităţi, interdependenţă şi solidaritate, stat de drept;
- cunoaşterea modului de funcţionare a instituţiilor democratice;
- familiarizarea cu instrumentele naţionale şi internaţionale de protecţie a drepturilor omului
- înţelegerea rolului drepturilor omului în viaţa cotidiană.
Capacităţi:
- comunicarea activă-capacitatea de a asculta puncte de vedere diferite, de a-şi apăra poziţia personală şi a altor persoane;
- gândirea critică-procurarea informaţiei relevante, evaluarea critică a experienţelor, sensibilizarea faţă de prejudecăţi şi discriminări, recunoaşterea diferitelor forme de manipulare, luarea de decizii pe bază raţională;
- cooperare, interacţiune şi rezolvare paşnică a conflictelor;
- participarea şi organizarea unor activităţi sociale;
- promovarea şi apărarea drepturilor omului, la nivel local şi la nivel global.
Atitudini ÅŸi valori:
- responsabilitatea faţă de acţiunile proprii, preocuparea pentru dezvoltare personală şi schimbare socială;
- curiozitate, acceptarea şi aprecierea diversităţii;
- empatia şi solidaritatea cu alţii şi dorinţa de a sprijini pe cei ale căror drepturi sunt ameninţate;
- sentimentul demnităţii umane, a valorii personale şi a celorlalţi;
- justiţia socială, dorinţa de a activa pentru idealurile libertăţii, egalităţii şi a respectului pentru diversitate.
Nucleul educaţiei pentru cetăţenie democratică îl reprezintă formarea copiilor, tinerilor şi adulţilor pentru a deveni cetăţeni activi şi responsabili. Educaţia pentru cetăţenie democratică urmăreşte promovarea unei culturi a democraţiei şi a drepturilor omului.
Formele Educatiei pentru cetatenie democratica :
Educaţia pentru cetăţenie democratică se realizează în mod formal, non-formal şi informal.
Educaţia formală- învăţarea sistematică, structurată şi gradată cronologic, realizată în instituţii specializate(grădiniţe, şcoli, universităţi), de către un personal specializat.
Educaţia non-formală- activităţi educative desfăşurate în afara sistemului formal de învăţământ de către diferite instituţii educative.
Educaţia informală- experienţe de învăţare spontană, cotidiană, existenţială, desfăşurate în medii culturale care nu au educaţia ca scop principal.
Educaţia pentru cetăţenie este considerată, pe plan european, ca prioritate a reformelor educaţionale. Aceasta este văzută ca instrument al coeziunii sociale, bazată pe drepturile şi responsabilităţile cetăţenilor. De asemenea, reprezintă o dimensiune majoră a politicilor educaţionale în toate ţările europene. Astfel, se poate spune că educaţia pentru cetăţenie este un scop educaţional, dirijând sistemul de învăţământ către un set de valori comune, cum ar fi: diversitatea, pluralismul, drepturile omului, justiţia socială, bunăstarea, solidaritatea.
Competenţe ale cadrelor didactice din perspectiva educaţiei pentru cetăţenie :
Tendinţele majore ale reformelor curriculum-ului în plan european constau în: educaţia pentru toţi, relevanţa curriculum-ului pentru individ şi pentru societate, dezvoltarea unor atitudini şi valori dezirabile, dezvoltarea abilităţilor, a gândirii critice, preocuparea pentru adecvarea instruirii la nevoile fiecărui individ, maximizarea potenţialului fiecărui copil, predarea şi învăţarea centrate pe elev, evaluarea holistică a performanţelor.
Din perspectiva educaţiei pentru cetăţenie profesorul trebuie să aibă în vedere următoarele aspecte:
- practicarea drepturilor omului în şcoală, dând prioritate unei pedagogii cooperative şi instaurând un climat de încredere în clasă;
- centrarea pe elev;
- considerarea contextului social şi global, favorizând abordările comune între profesori, pentru gestionarea problemelor;
- rolul de mediator între cursanţi şi mediul lor;
- modernizarea procesului de evaluare; evaluarea ca modalitate de progres, accentul pe evaluarea formativă;
- modernizarea formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile tehnologii informaţionale.
Relaţia profesor-elev este una de colaborare, de încredere şi de respect reciproc. Elevul nu se simte „controlat†ci sprijinit.
Referinte :
François Audigier, Concepte de bază şi competenţe esenţiale referitoare la educaţia pentru cetăţenie într-o societate democratică, Consiliul Europei, 2000;
T. H. Marshal, Cetăţenia şi clasa socială, Editura Universităţii Cambridge, 1950;
Bîrzea, C., Educaţia pentru cetăţenie democratică. Perspectiva învăţării permanente. Consiliul Europei,2000;
Graham Haydon, Agenda morală a educaţiei pentru cetăţenie,Institutul de Educaţie, Universitatea din Londra;
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Cunoştinţe şi reprezentări:
- concepte cheie: libertate, justiţie, egalitate, demnitate umană, non-discriminare, democraţie, cetăţenie, drepturi şi responsabilităţi, interdependenţă şi solidaritate, stat de drept;
- cunoaşterea modului de funcţionare a instituţiilor democratice;
- familiarizarea cu instrumentele naţionale şi internaţionale de protecţie a drepturilor omului
- înţelegerea rolului drepturilor omului în viaţa cotidiană.
Capacităţi:
- comunicarea activă-capacitatea de a asculta puncte de vedere diferite, de a-şi apăra poziţia personală şi a altor persoane;
- gândirea critică-procurarea informaţiei relevante, evaluarea critică a experienţelor, sensibilizarea faţă de prejudecăţi şi discriminări, recunoaşterea diferitelor forme de manipulare, luarea de decizii pe bază raţională;
- cooperare, interacţiune şi rezolvare paşnică a conflictelor;
- participarea şi organizarea unor activităţi sociale;
- promovarea şi apărarea drepturilor omului, la nivel local şi la nivel global.
Atitudini ÅŸi valori:
- responsabilitatea faţă de acţiunile proprii, preocuparea pentru dezvoltare personală şi schimbare socială;
- curiozitate, acceptarea şi aprecierea diversităţii;
- empatia şi solidaritatea cu alţii şi dorinţa de a sprijini pe cei ale căror drepturi sunt ameninţate;
- sentimentul demnităţii umane, a valorii personale şi a celorlalţi;
- justiţia socială, dorinţa de a activa pentru idealurile libertăţii, egalităţii şi a respectului pentru diversitate.
Nucleul educaţiei pentru cetăţenie democratică îl reprezintă formarea copiilor, tinerilor şi adulţilor pentru a deveni cetăţeni activi şi responsabili. Educaţia pentru cetăţenie democratică urmăreşte promovarea unei culturi a democraţiei şi a drepturilor omului.
Formele Educatiei pentru cetatenie democratica :
Educaţia pentru cetăţenie democratică se realizează în mod formal, non-formal şi informal.
Educaţia formală- învăţarea sistematică, structurată şi gradată cronologic, realizată în instituţii specializate(grădiniţe, şcoli, universităţi), de către un personal specializat.
Educaţia non-formală- activităţi educative desfăşurate în afara sistemului formal de învăţământ de către diferite instituţii educative.
Educaţia informală- experienţe de învăţare spontană, cotidiană, existenţială, desfăşurate în medii culturale care nu au educaţia ca scop principal.
Educaţia pentru cetăţenie este considerată, pe plan european, ca prioritate a reformelor educaţionale. Aceasta este văzută ca instrument al coeziunii sociale, bazată pe drepturile şi responsabilităţile cetăţenilor. De asemenea, reprezintă o dimensiune majoră a politicilor educaţionale în toate ţările europene. Astfel, se poate spune că educaţia pentru cetăţenie este un scop educaţional, dirijând sistemul de învăţământ către un set de valori comune, cum ar fi: diversitatea, pluralismul, drepturile omului, justiţia socială, bunăstarea, solidaritatea.
Competenţe ale cadrelor didactice din perspectiva educaţiei pentru cetăţenie :
Tendinţele majore ale reformelor curriculum-ului în plan european constau în: educaţia pentru toţi, relevanţa curriculum-ului pentru individ şi pentru societate, dezvoltarea unor atitudini şi valori dezirabile, dezvoltarea abilităţilor, a gândirii critice, preocuparea pentru adecvarea instruirii la nevoile fiecărui individ, maximizarea potenţialului fiecărui copil, predarea şi învăţarea centrate pe elev, evaluarea holistică a performanţelor.
Din perspectiva educaţiei pentru cetăţenie profesorul trebuie să aibă în vedere următoarele aspecte:
- practicarea drepturilor omului în şcoală, dând prioritate unei pedagogii cooperative şi instaurând un climat de încredere în clasă;
- centrarea pe elev;
- considerarea contextului social şi global, favorizând abordările comune între profesori, pentru gestionarea problemelor;
- rolul de mediator între cursanţi şi mediul lor;
- modernizarea procesului de evaluare; evaluarea ca modalitate de progres, accentul pe evaluarea formativă;
- modernizarea formării profesorului, folosind noi abordări pedagogice şi noile tehnologii informaţionale.
Relaţia profesor-elev este una de colaborare, de încredere şi de respect reciproc. Elevul nu se simte „controlat†ci sprijinit.
Referinte :
François Audigier, Concepte de bază şi competenţe esenţiale referitoare la educaţia pentru cetăţenie într-o societate democratică, Consiliul Europei, 2000;
T. H. Marshal, Cetăţenia şi clasa socială, Editura Universităţii Cambridge, 1950;
Bîrzea, C., Educaţia pentru cetăţenie democratică. Perspectiva învăţării permanente. Consiliul Europei,2000;
Graham Haydon, Agenda morală a educaţiei pentru cetăţenie,Institutul de Educaţie, Universitatea din Londra;
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: obiective, educatie, democratie, libertate, cetatenie democratica, justitie, demnitate umana, solidaritate |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 05 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :