Statistics:
Visits: 5,004 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Rolul educatiei civice in promovarea valorilor democratice
Q: | Intreaba despre Rolul educatiei civice in promovarea valorilor democratice |
Ideea educaţiei civice a apărut în mintea adulţilor atunci când aceştia au simţit nevoia să transmită urmaşilor experienţa dobândită, cu scopul de a-i forma pentru viaţă, ca buni cetăţeni.
Istoria educaţiei, în aria geografică europeană începe cu Orfeu, eroul care a fost un educator original, izbutind prin farmecul cântecelor sale să înduioşeze inimile oamenilor. Aceasta este însă numai o legendă.
Primele şcoli au avut ca scop educativ pregătirea copiilor pentru a deveni buni cetăţeni, pentru conducerea statului şi buni militari, pentru apărarea lui. Morala se realiza cu ajutorul lecturilor din operele scriitorilor.
Dezvoltarea moral-civică avea ca scop formarea unor tră sături de caracter ca: stăpânirea de sine, cumpătarea, respectul pentru dreptate şi lege şi venerarea divinităţii. Disciplinele care-l pregăteau pe şcolar pentru viaţa socială erau: gimnastica, muzica, literatura, retorica şi filosofia.
Cercetările de psihopedagogie atestă faptul că formarea profilului moral al personalităţii este un proces îndelungat care îşi are originea în familie, se continuă în întreaga şcolaritate şi se consolidează pe tot parcursul devenirii umane.
Cunoaşterea procesului formării conştiinţei şi conduitei morale, a relaţiei dintre latura morală şi celelalte aspecte ale educaţiei, a rolului diferiţilor factori în formarea convingerilor, sentimentelor şi obişnuinţelor morale trebuie să stea în atenţia specialiştilor, dar şi a învăţătorilor.
La intrarea în şcoală, copilul dispune de o oarecare experienţă de viaţă care poate fi valorificată, dar acest lucru nu este suficient. Învăţătorul trebuie să-l introducă pe elev în universul valorilor reale, să-l facă să înţeleagă semnificaţia acestora, să dobândească capacitatea de a distinge ceea ce este frumos, bun, adevărat.
Pentru ca aceste cunoştinţe să se transforme în conduite, se impune cu necesitate ca acestea să fie însoţite de anumite trăiri afective, ca suport energetic, componenta cognitivă şi cea afectivă fiind indispensabile în formarea conştiinţei morale, dar nu şi suficiente.
Formarea conştiinţei morale este un proces lung şi anevoios, iar transformarea acestuia în conduită presupune corelarea tuturor componentelor sale fundamentale: obiective, conţinut, metode, mijloace, forme de organizare, metode de evaluare. Îmbinarea tuturor acestora într-un sistem, desprinderea elementelor de bază, unitatea aspectului teoretic cu cel practic şi fundamentarea actului educaţional pe principii ştiinţifice reprezintă baza unei educaţii morale corespunzătoare.
În şcoala primară educaţia civică se predă într-o oră săptămânal atât la clasa a III-a cât şi la clasa a IV-a.
Această disciplină corespunde nevoii de a forma la elevi o conduită civică bazată pe cunoaşterea cotidiană a regulilor sociale, democratice într-un stat de drept.
Programa şcolară se bazează pe următoarele dominante:
- cunoaşterea de sine şi conştientizarea identităţii moral-civice a copilului;
- modelarea relaţiilor interpersonale şi a comportamentului în baza regulilor şi a criteriilor şi a civismului democrat;
- modelarea raporturilor cu natura şi cu societatea; conştientizarea, adecvată vârstei, a elementelor de ecologie.
În clasa a III-a se desfăşoară activităţi de initiere a şcolarilor mici în practicarea unui comportament civic, atât de necesar într-o societate democratică.
Educaţia civică la clasa a IV-a urmăreşte formarea la elevi a unei atitudini responsabile, active şi conştiente faţă de sine şi de persoanele din jur, faţă de mediul înconjurător.
Realizarea acestor obiective solicită învăţătorului profesionalitate în a selecta şi a organiza activităţi specifice particularităţilor psiho-sociale ale copiilor. Astfel, programa poate fi privită ca o sugestie, lăsând învăţătorului largheţea de a-şi îndeplini obiectivele conform situaţiilor create în mod concret. Acestea solicită crearea unui context afectiv plăcut participativ şi stimulativ pentru copii. Un astfel de climat stimulează afirmarea şi nu inhibarea disponibilităţilor individuale ale copilului. Numai astfel putem cunoaşte şi orienta cu discernământ valorile, temei pentru formarea unor oameni apţi cu iniţiativă şi spirit responsabil. În acelaşi timp se trezeşte şi se întăreşte regula dialogului, ca instrument de cunoaştere şi rezolvare a problemelor de viaţă într-o democraţie autentică.
În acest context învăţătorul devine modelul civic al copiilor, căruia îi sunt indispensabile eforturile de clarificare a obiectivelor didactice de optimizare a formulelor organizatorice şi participative, prin evitarea tendinţelor expozitive a îndoctrinării reproducerii ineficiente pentru cultivarea demnităţii şi libertăţii individuale. Pornind de la concret, intuitiv, situaţii de viaţă cotidiană, documente, fotografii, texte special alese, diapozitive, învăţătorul exersează la copii judecăţi de valoare prin care aceştia îşi evaluează experienţa de viaţă, îşi educă voinţa şi discernământul moral-civic.
Pentru a trezi interesul pentru cunoaşterea individualităţii şi exersarea climatului de cooperare angajată, se pot organiza: activităţi de joc, completarea unor chestionare, interpretarea lecturilor, utilizate cu tact şi măiestrie.
Problema valorilor morale ce se instituie ca factori de reglementare a conduitei prezintă o importanÅ£a socială în democraÅ£ie. ConÅŸtiinÅ£a morală determină conduita; ea are un conÅ£inut psihic complex constituit din reprezentări, idei ÅŸi convingeri morale aliate cu sentimente ÅŸi atitudini morale. ÃŽn totalitatea lor oglindesc cerinÅ£e ÅŸi norme morale. Este necesară exersarea conduitei pentru a se dezvolta obiÅŸnuinÅ£ele de comportare corespunzătoare. La ÅŸcolarul mic volumul cunoÅŸtinÅ£elor morale este restrâns; nu are formate unele noÅ£iuni morale ca: „datorieâ€, „cinsteâ€, „patriotismâ€. Se constată o lărgire a sferei noÅ£iunii prin „ascultareâ€, copilul înÅ£elegând o gamă întreagă de fapte morale: hărnicie, curăţenie, punctualitate, comportare civilizată. Este o moralitate de tip practic, prin imitaÅ£ie(văzând ÅŸi făcând). Treptat se valorifică experienÅ£a de viaţă a copiilor prin atribuirea de roluri morale, lecturi cu conÅ£inut etic, convorbiri, responsabilităţi. Astfel trec de la fapte ÅŸi valori elementare(recunoÅŸtinÅ£a, respectul faţă de alÅ£ii ÅŸi faţă de sine) spre valori superioare: capacitatea de a hotărî, de a decide, de a acÅ£iona singuri, etc. Repetarea sistematică prin exerciÅ£iu conduce la obÅŸnuinÅ£ele de comportare, iar respectarea normelor îi deprinde pe elevi cu ordinea. Conduita dobândeÅŸte stabilitate ÅŸi permanenţă numai când imperativele externe devin interne.
De multe ori, este nevoie de multă răbdare pentru ca dintr-o stângăcie, din răsfăţ să iasă ceva nou şi curat.
Răspunderea cea mare pentru pregătirea elevului de clasa I o poartă părinţii care sădesc în sufletul copilului dragoste faţă de şcoală, faţă de educatorii săi. Este un adevăr faptul că unii părinţi greşesc inuflând frica şi teama de a-şi începe o nouă activitate(cea de şcolar). De aceea munca învăţătorului cu părinţii elevilor începe chiar din prima zi. Treptat, în întâlnirile periodice sunt dezbătuţi termeni precum: autonomie, brutalitate, chibzuinţă, disciplină, egoism, furt, grup, insucces, joc, lene, minciună, nesupunere, onestitate, prietenie, răspundere, sentiment, timiditate, voinţă.(ca un dicţionar al valorilor morale).
Munca educativă este o permanenţă. Obiectivele ei pot fi realizate în orice arie curriculară, dar şi prin activităţi extracurriculare.
Citirea ÅŸi povestirea unor lecturi literare precum: „La colÅ£â€, de Tudor Arghezi, „Făt-Frumos din Lacrimăâ€, de Mihai Eminescu, „Un om năcăjitâ€, de Mihail Sadoveanu, „Guliver în tara piticilor â€, de Jonathan Swift, „Micul patriot padovanâ€, de Edmondo de Amicis, „Robinson Crusoeâ€, de Daniel Defoie, copiii vor beneficia de efectul educativ asemenea unor lecÅ£ii de etică morală. Se vor întâlni cu monologul bunicului, cu ameninţări ÅŸi pedepse care sfârÅŸesc prin iertare, cu personaje pozitive ÅŸi negative care se luptă ÅŸi triumfă binele întărind credinÅ£a în dumnezeu, cu portretul lui NiculăeÅŸ – copil lipsit de copilărie, învăţat cu greutăţile ÅŸi neczurile durerii, cu Guliver care prin forÅ£a minÅ£ii reuÅŸeÅŸte să convieÅ£uiască paÅŸnic ÅŸi să comunice cu uÅŸurinţă, cu micul patriot padovan a cărui tristă copilărie nu-l împiedică să-ÅŸi pună în evidenţă mândria, demnitatea, patriotismul ÅŸi nobleÅ£ea sufletească, dar ÅŸi cu Robinson Crusoe, care demonstrează, după 28 de ani de captivitate, că speranÅ£a, credinÅ£a ÅŸi lupta permanentă înseamnă reuÅŸită sigură.
Recitarea poeziilor, potrivit tematicii abordate, este o plăcere pentru şcolarii mici şi trezeşte puternice sentimente patriotice, de bucurie, de dragoste de viaţă, de apreciere sau dezaprobare faţă de anumite atitudini(„Cântec†de George Coşbuc, „Dimineaţa†de Vasile Alecsandri, „Greierele şi furnica†de La Fontaine).
Dramatizarea reprezintă de fiecare dată o modalitate solicitată chiar de copii şi cu multe implicaţii benefice în plan instructiv-educativ. Atât în lecţiile de citire dar şi la serbările şcolare sau la sărbătorirea unor evenimente importante, elevii s-au deprins cu punerea în scenă a unor texte îndrăgite: schiţe, glume sau scenete cu conţinut satiric(„Vizită†de I.L. Caragiale).
Cunoaşterea şi utilizarea limbajului din sfera valorilor civice devine mai uşor de atins folosind forme activ-participative, plăcute, cu accent pe spiritul de competiţie.
Exemple:
a) rebus – utilizând termenii: rudenie, prietenie, colaborare, acceptare, competiţie, indiferenţă, respingere(relaţii).
b) concursurile – „drepturile copiluluiâ€, redactarea unui eseu, lucreare plastică, prezentarea unui afiÅŸ ÅŸi poster.
c) proverbe şi zicători
Un obiectiv al educţiei morale îl constituie educţia ecologică şi se exprimă prin ataşamentul faţă de plante şi animale, faţă de natură.
Natura este viaţa şi noi trebuie să ştim să o apărăm, luptând pentru menţinerea ei departe de efectele distrugătoare ale poluării.
Elevii sunt capabili:
- să hrănească păsările cu resturi de măncare;
- să confecţioneze căsuţe pentru păsărele;
- să îngrijească florile din apartament, gradina cu pomi şi flori.
Aşa vom fi mereu atraşi de frumuseţea şi prospeţimea locurilor pitoreşti ale peisajului nostru carpatin, de valurile înspumate ale mării, sub bolta azurie, de zborul lin şi cântecul nestingherit al păsărilor.
Iar soarele, cu calda-i alinare, să înveselească tot cuprinsul ca o binecuvântare.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Istoria educaţiei, în aria geografică europeană începe cu Orfeu, eroul care a fost un educator original, izbutind prin farmecul cântecelor sale să înduioşeze inimile oamenilor. Aceasta este însă numai o legendă.
Primele şcoli au avut ca scop educativ pregătirea copiilor pentru a deveni buni cetăţeni, pentru conducerea statului şi buni militari, pentru apărarea lui. Morala se realiza cu ajutorul lecturilor din operele scriitorilor.
Dezvoltarea moral-civică avea ca scop formarea unor tră sături de caracter ca: stăpânirea de sine, cumpătarea, respectul pentru dreptate şi lege şi venerarea divinităţii. Disciplinele care-l pregăteau pe şcolar pentru viaţa socială erau: gimnastica, muzica, literatura, retorica şi filosofia.
Cercetările de psihopedagogie atestă faptul că formarea profilului moral al personalităţii este un proces îndelungat care îşi are originea în familie, se continuă în întreaga şcolaritate şi se consolidează pe tot parcursul devenirii umane.
Cunoaşterea procesului formării conştiinţei şi conduitei morale, a relaţiei dintre latura morală şi celelalte aspecte ale educaţiei, a rolului diferiţilor factori în formarea convingerilor, sentimentelor şi obişnuinţelor morale trebuie să stea în atenţia specialiştilor, dar şi a învăţătorilor.
La intrarea în şcoală, copilul dispune de o oarecare experienţă de viaţă care poate fi valorificată, dar acest lucru nu este suficient. Învăţătorul trebuie să-l introducă pe elev în universul valorilor reale, să-l facă să înţeleagă semnificaţia acestora, să dobândească capacitatea de a distinge ceea ce este frumos, bun, adevărat.
Pentru ca aceste cunoştinţe să se transforme în conduite, se impune cu necesitate ca acestea să fie însoţite de anumite trăiri afective, ca suport energetic, componenta cognitivă şi cea afectivă fiind indispensabile în formarea conştiinţei morale, dar nu şi suficiente.
Formarea conştiinţei morale este un proces lung şi anevoios, iar transformarea acestuia în conduită presupune corelarea tuturor componentelor sale fundamentale: obiective, conţinut, metode, mijloace, forme de organizare, metode de evaluare. Îmbinarea tuturor acestora într-un sistem, desprinderea elementelor de bază, unitatea aspectului teoretic cu cel practic şi fundamentarea actului educaţional pe principii ştiinţifice reprezintă baza unei educaţii morale corespunzătoare.
În şcoala primară educaţia civică se predă într-o oră săptămânal atât la clasa a III-a cât şi la clasa a IV-a.
Această disciplină corespunde nevoii de a forma la elevi o conduită civică bazată pe cunoaşterea cotidiană a regulilor sociale, democratice într-un stat de drept.
Programa şcolară se bazează pe următoarele dominante:
- cunoaşterea de sine şi conştientizarea identităţii moral-civice a copilului;
- modelarea relaţiilor interpersonale şi a comportamentului în baza regulilor şi a criteriilor şi a civismului democrat;
- modelarea raporturilor cu natura şi cu societatea; conştientizarea, adecvată vârstei, a elementelor de ecologie.
În clasa a III-a se desfăşoară activităţi de initiere a şcolarilor mici în practicarea unui comportament civic, atât de necesar într-o societate democratică.
Educaţia civică la clasa a IV-a urmăreşte formarea la elevi a unei atitudini responsabile, active şi conştiente faţă de sine şi de persoanele din jur, faţă de mediul înconjurător.
Realizarea acestor obiective solicită învăţătorului profesionalitate în a selecta şi a organiza activităţi specifice particularităţilor psiho-sociale ale copiilor. Astfel, programa poate fi privită ca o sugestie, lăsând învăţătorului largheţea de a-şi îndeplini obiectivele conform situaţiilor create în mod concret. Acestea solicită crearea unui context afectiv plăcut participativ şi stimulativ pentru copii. Un astfel de climat stimulează afirmarea şi nu inhibarea disponibilităţilor individuale ale copilului. Numai astfel putem cunoaşte şi orienta cu discernământ valorile, temei pentru formarea unor oameni apţi cu iniţiativă şi spirit responsabil. În acelaşi timp se trezeşte şi se întăreşte regula dialogului, ca instrument de cunoaştere şi rezolvare a problemelor de viaţă într-o democraţie autentică.
În acest context învăţătorul devine modelul civic al copiilor, căruia îi sunt indispensabile eforturile de clarificare a obiectivelor didactice de optimizare a formulelor organizatorice şi participative, prin evitarea tendinţelor expozitive a îndoctrinării reproducerii ineficiente pentru cultivarea demnităţii şi libertăţii individuale. Pornind de la concret, intuitiv, situaţii de viaţă cotidiană, documente, fotografii, texte special alese, diapozitive, învăţătorul exersează la copii judecăţi de valoare prin care aceştia îşi evaluează experienţa de viaţă, îşi educă voinţa şi discernământul moral-civic.
Pentru a trezi interesul pentru cunoaşterea individualităţii şi exersarea climatului de cooperare angajată, se pot organiza: activităţi de joc, completarea unor chestionare, interpretarea lecturilor, utilizate cu tact şi măiestrie.
Problema valorilor morale ce se instituie ca factori de reglementare a conduitei prezintă o importanÅ£a socială în democraÅ£ie. ConÅŸtiinÅ£a morală determină conduita; ea are un conÅ£inut psihic complex constituit din reprezentări, idei ÅŸi convingeri morale aliate cu sentimente ÅŸi atitudini morale. ÃŽn totalitatea lor oglindesc cerinÅ£e ÅŸi norme morale. Este necesară exersarea conduitei pentru a se dezvolta obiÅŸnuinÅ£ele de comportare corespunzătoare. La ÅŸcolarul mic volumul cunoÅŸtinÅ£elor morale este restrâns; nu are formate unele noÅ£iuni morale ca: „datorieâ€, „cinsteâ€, „patriotismâ€. Se constată o lărgire a sferei noÅ£iunii prin „ascultareâ€, copilul înÅ£elegând o gamă întreagă de fapte morale: hărnicie, curăţenie, punctualitate, comportare civilizată. Este o moralitate de tip practic, prin imitaÅ£ie(văzând ÅŸi făcând). Treptat se valorifică experienÅ£a de viaţă a copiilor prin atribuirea de roluri morale, lecturi cu conÅ£inut etic, convorbiri, responsabilităţi. Astfel trec de la fapte ÅŸi valori elementare(recunoÅŸtinÅ£a, respectul faţă de alÅ£ii ÅŸi faţă de sine) spre valori superioare: capacitatea de a hotărî, de a decide, de a acÅ£iona singuri, etc. Repetarea sistematică prin exerciÅ£iu conduce la obÅŸnuinÅ£ele de comportare, iar respectarea normelor îi deprinde pe elevi cu ordinea. Conduita dobândeÅŸte stabilitate ÅŸi permanenţă numai când imperativele externe devin interne.
De multe ori, este nevoie de multă răbdare pentru ca dintr-o stângăcie, din răsfăţ să iasă ceva nou şi curat.
Răspunderea cea mare pentru pregătirea elevului de clasa I o poartă părinţii care sădesc în sufletul copilului dragoste faţă de şcoală, faţă de educatorii săi. Este un adevăr faptul că unii părinţi greşesc inuflând frica şi teama de a-şi începe o nouă activitate(cea de şcolar). De aceea munca învăţătorului cu părinţii elevilor începe chiar din prima zi. Treptat, în întâlnirile periodice sunt dezbătuţi termeni precum: autonomie, brutalitate, chibzuinţă, disciplină, egoism, furt, grup, insucces, joc, lene, minciună, nesupunere, onestitate, prietenie, răspundere, sentiment, timiditate, voinţă.(ca un dicţionar al valorilor morale).
Munca educativă este o permanenţă. Obiectivele ei pot fi realizate în orice arie curriculară, dar şi prin activităţi extracurriculare.
Citirea ÅŸi povestirea unor lecturi literare precum: „La colÅ£â€, de Tudor Arghezi, „Făt-Frumos din Lacrimăâ€, de Mihai Eminescu, „Un om năcăjitâ€, de Mihail Sadoveanu, „Guliver în tara piticilor â€, de Jonathan Swift, „Micul patriot padovanâ€, de Edmondo de Amicis, „Robinson Crusoeâ€, de Daniel Defoie, copiii vor beneficia de efectul educativ asemenea unor lecÅ£ii de etică morală. Se vor întâlni cu monologul bunicului, cu ameninţări ÅŸi pedepse care sfârÅŸesc prin iertare, cu personaje pozitive ÅŸi negative care se luptă ÅŸi triumfă binele întărind credinÅ£a în dumnezeu, cu portretul lui NiculăeÅŸ – copil lipsit de copilărie, învăţat cu greutăţile ÅŸi neczurile durerii, cu Guliver care prin forÅ£a minÅ£ii reuÅŸeÅŸte să convieÅ£uiască paÅŸnic ÅŸi să comunice cu uÅŸurinţă, cu micul patriot padovan a cărui tristă copilărie nu-l împiedică să-ÅŸi pună în evidenţă mândria, demnitatea, patriotismul ÅŸi nobleÅ£ea sufletească, dar ÅŸi cu Robinson Crusoe, care demonstrează, după 28 de ani de captivitate, că speranÅ£a, credinÅ£a ÅŸi lupta permanentă înseamnă reuÅŸită sigură.
Recitarea poeziilor, potrivit tematicii abordate, este o plăcere pentru şcolarii mici şi trezeşte puternice sentimente patriotice, de bucurie, de dragoste de viaţă, de apreciere sau dezaprobare faţă de anumite atitudini(„Cântec†de George Coşbuc, „Dimineaţa†de Vasile Alecsandri, „Greierele şi furnica†de La Fontaine).
Dramatizarea reprezintă de fiecare dată o modalitate solicitată chiar de copii şi cu multe implicaţii benefice în plan instructiv-educativ. Atât în lecţiile de citire dar şi la serbările şcolare sau la sărbătorirea unor evenimente importante, elevii s-au deprins cu punerea în scenă a unor texte îndrăgite: schiţe, glume sau scenete cu conţinut satiric(„Vizită†de I.L. Caragiale).
Cunoaşterea şi utilizarea limbajului din sfera valorilor civice devine mai uşor de atins folosind forme activ-participative, plăcute, cu accent pe spiritul de competiţie.
Exemple:
a) rebus – utilizând termenii: rudenie, prietenie, colaborare, acceptare, competiţie, indiferenţă, respingere(relaţii).
b) concursurile – „drepturile copiluluiâ€, redactarea unui eseu, lucreare plastică, prezentarea unui afiÅŸ ÅŸi poster.
c) proverbe şi zicători
Un obiectiv al educţiei morale îl constituie educţia ecologică şi se exprimă prin ataşamentul faţă de plante şi animale, faţă de natură.
Natura este viaţa şi noi trebuie să ştim să o apărăm, luptând pentru menţinerea ei departe de efectele distrugătoare ale poluării.
Elevii sunt capabili:
- să hrănească păsările cu resturi de măncare;
- să confecţioneze căsuţe pentru păsărele;
- să îngrijească florile din apartament, gradina cu pomi şi flori.
Aşa vom fi mereu atraşi de frumuseţea şi prospeţimea locurilor pitoreşti ale peisajului nostru carpatin, de valurile înspumate ale mării, sub bolta azurie, de zborul lin şi cântecul nestingherit al păsărilor.
Iar soarele, cu calda-i alinare, să înveselească tot cuprinsul ca o binecuvântare.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: rol, educatie, valori democratice, promovare, orfeu, moral-civia |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :