FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,574
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Rolul educatiei si culturii civice in conturarea demnitatii nationale

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Rolul educatiei si culturii civice in conturarea demnitatii nationale

 Q:   Intreaba despre Rolul educatiei si culturii civice in conturarea demnitatii nationale       
Rolul educatiei si culturii civice in conturarea demnitatii nationale “Noi credem si declaram ca fiecare copil are dreptul fundamental de educatie si fiecarui copil trebuie sa i se ofere sansa de a ajunge la un anumit nivel si a se putea pastra la un nivel acceptabil de invatare. [….] Sistemele educational ar trebui proiectate si programele educationale implicate in asa fel incat sa tina seama de marea diversitate a copiilor”
(Declaratia de la Salamanca, 1994)

Este un loc comun faptul ca, in conturarea demnitatii nationale dar si a celei europene a tinerei generatii, rolul educatiei si culturii civice este covarsitor. in continua schimbare, solicita individului nu doar detinerea de informatie, ci si stapanirea unor modalitati de identificare, preluare si utilizare a informatiei pentru a se integra social.

Societatea actuala, in continua schimbare solicita individului nu doar detinerea de informatie, ci si stapanireaunor modalitati de identificare, preluare si utilizare a informatiei pentru a se integra social.

Scoala ofera din ce in ce mai multe informatie, incercand sa pregateasca atat pentru integrare socio-profesionala (pe o piata a muncii tot mai dinamica) cat si pentru a deveni cetateni ai noilor comunitati multinationale.

Pentru a progresa, societatea trebuie sa valorizeze insusirile tuturor, sa realizeze egalitatea sanselor dezvoltarii fiecaruia pentru a nu se pierde nimic din potentiala originalitate a membrilor ei. Nimeni nu poate fi considerat marginal doar pentru ca, la un moment dat, sansa nu i-a fost favorabila sau si-a neglijat el insusi interesele.

Istoria culturii universale arata ca indivizii care au fost dotati drept elevi mediocri, s-u dovedit la maturitate prin pasiune si perseverenta, creatori si descoperitori valorosi, dar si invers, elevii cu performante exceptionale, au dovedit, datorita unor imprejurari nefavorabile mediocri in plan professional.
Nimic nu poate fi absolut previzibil in ceea ce priveste personalitatea. De aceea, valoarea cea mai mare a lumii o constituie insusi omul. Cooperarea dintre indivizi in cadrul societatii trebuie sa duca la respectarea fiintelor rationale, la punerea in lumina a demnitatii umane.
A fi parinte este astazi o “profesie” care nu se invata ca oricare alta. In plus, sunt tot mai numerosi parinti care doresc sa fie informati in legatura cu dezvoltatrea copiilor lor, iar experientele arata ca, daca sunt sustinuti pot sa-si asume sau chiar sa organizeze programe educative pentru copii.
Pe de alta parte, practicile cotidiene au aratat ca influenta institutiilor specializate in educatie, nu este absoluta, iar cercetarea stiintifica a pus tot mai clar in evidenta importanta familiei: psihologii sustin teza importantei decisive a primilor ani de viata pentru intreaga dezvoltare ulterioara a copilului.
Tot mai multi autori afirma astazi ca educatia publica nu poate reusi decat cu conditia ca familia sa o pregateasca si sa o sustina, iar actiunile specialistilor (cadre didactice, logopezi, psihologi) in directia socializarii si integrarii copiilor cu un impact limitat, daca nu se face apel la resusrsele familiale.
La nivelul scolii noastre am desfasurat o serie de actiuni necesite sa conduca la eficientizarea nivelului de educatie-moral civica prin implicarea a mai multor agenti educative: invatatori, profesori, elevi, parinti, personal auxiliar, consilier educativ, biblioteca scolii, ONG-uri si alte persoane.
Scopul acestor actiuni a fost acela de a schimba forma de abordare a procesului instructive-educativ, precum si modul de schimbare a relatiilor interumane invatator-elev si elev-elev.
Se stie ca pe plan practic, nu toti elevii pot parcurge in ritmul cerut intregul continut al materiilor scolare. Din ce in ce mai frecvent unii dintre elevi acumuleaza ramaneri in urma “goluri” in cunostiinte, ceea ce face dificila ajungerea din urma a celorlalti colegi cu rezultate bune sau foarte bune.

Cauzele care produc la asemenea esecuri sunt:

- lipsa activitatilor prin care fiecare elev sa se simta valoros, stimat si apreciat
- lipsa responsabilitatii elevului in colectivul de elevi
- lipsa ajutorului din partea scolii si a familiei
- lipsa activitatilor prin care fiecare elev sa fie atras in activitatea de invatare
- neadaptarea problemelor la chestiunile de interesale elevilor
- predarea lectiilor intr-un mod neatractiv

Toate aceste lucruri conduc la consecinte nefaste pentru elevi cum ar fi:

- deformarea personalitatii elevilor
- rezultate mediocre si slabe in procesul instructive-educativ
- abandon scolar
- relatii elev-invatator/professor tensionate
- relatii elev-elev/tensionate

Acesti elevi ajung sa fie marginalizati de colegi, descurajati de multitudinea
informatiilor pe care nu le-au parcurs, isi gasesc alte preocupari, incercand sa exceleze in orice nu este legat de scoala. Ei inceteaza sa spere ca vor fi vreodata printre premianti dar si ca vreo activitate scolara se potriveste si altcuiva decat premiantilor.

Descurajarea genereaza renuntarea de a mai invatachiar si la materiile la care dificultatile nu erau atat de mari.

Lipsa performantelor face din acesti elevi niste marginalizati nu numai in raport cu scoala, dar si cu celelalte valori ale societatii.

De data aceasta, personalitatea lor nu se mai construieste prin interiorizarea valorilor ci prin raportarea la modele mai putin dezirabile pentru societate.

Putem spune deci, din practica ca ignorarea de catre scoala a elevilor cu rezultate slabe la invatatura duce nu numai la cresterea numarului acestor elevi, dar si la cresterea de acte antisociale care ca protagonisti minorii.

Avand in vedere aceste consecinte grave, invatatori, parinti si colegii nu trebuie sa ramana indiferenti.

In acest sens, la nivelul claselor pe care le conducem am organizat programe speciale (coordonate de membrii grupului “Si tu ai o sansa !” prin care elevii cu rezultate bune sa-i ajute pe cei cu rezultate slabe.

Acest program a avut drept scop necesitatea scaderii diferentei dintre elevii foarte buni si cei mediocri sau slabi in sensul cresterii performantelor celor slabi.

Am constatat ca acest program a avut efecte positive privind progresul scolar concretizate in:
- valorizarea si imbunatatirea performantelor scolare ale tuturor elevilor
- implicarea elevilor cu rezultate slabe sau mediocre in activitati atractive
- lucru in echipa-elevi cu rezultate foarte bune si elevi cu dificultati la invatatura
- crearea de abilitati de comunicare si cooperare in randul elevilor din colectivul clasei
- dezvoltarea de elevi de atitudini positive: respectul celuilalt.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: rol, educatie, cultura civica, demnitate nationala, societate



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 01 February '08


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :