FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,840
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Premisele aprecierii situatiilor moral-civice in gradinita de copii

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Premisele aprecierii situatiilor moral-civice in gradinita de copii

 Q:   Intreaba despre Premisele aprecierii situatiilor moral-civice in gradinita de copii       
Premisele aprecierii situatiilor moral-civice in gradinita de copii Motto: Omul este rodul educaţiei pe care o primeşte (Helvetius)

Omul este o fiinţă socială, care înainte de a fi beneficiarul şi creatorul culturii, relaţionează cu ceilalţi, crează şi beneficiază de bunuri materiale realizate de el şi ceilalţi, desfăşoară o activitate utilă şi celorlalţi, respectă valorile societăţii care devin propriile valori.

O coordonată importantă a formării personalităţii, o constituie educaţia moral-civică care se manifestă printr-un anume fel de a acţiona, de a gândi, de a se comporta. Educaţia morală este un proces complex şi neîntrerupt care trebuie început de la cea mai fragedă vârstă, când, imitând, îşi f ormează deprinderi de comportare civilizată.

Drumul în viaţă începe cu primii paşi. În ce direcţie merg aceşti paşi? Nu depinde de copil, el nu-şi poate alege lumea în care vine. Condiţiile îi sunt date. Şi nu numai cele sociale ci şi cele personale, care-l diferenţiază de ceilalţi (fizic, psihic, intelectual).

Lumea îl întâmpină pe copil cu specificitatea ei, dar şi copilul vine spre ea cu propriile sale caracteristici. “Ciocnirea” dintre cele două serii de “evenimente” este impresionantă şi, în multe privinţe, dramatică, dovadă că în aceleaşi condiţii unii copii rezistă, deci se adaptează, iar alţii nu.

Maria Montesorii spunea: “Să nu educăm pe copiii pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când vor fi mari. Şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze”.

Succesul educaţie la vârsta preşcolară nu vine de la sine, ci este rezultatul unei munci stăruitoare, migăloase, desfăşurată cu pasiune şi responsabilitate de educatoare.

Copiii vor fi mai întâi să acţioneze în concordanţă cu cerinţele adulţilor. Mai târziu îi vor ajuta să înţeleagă de ce este bun un anumit comportament şi nu altul, iar ei vor fi capabili să discearnă.

Din experienţa celor 30 de ani de activitate, am constatat că fiecare activitate sau joc dispune de multiple valenţe specifice pentru educarea morală a preşcolarilor. În acest fel, copiilor li se formează reprezentări simple despre bine şi rău, despre cinste şi necinste, despre adevăr şi minciună, despre muncă şi lenevie, despre disciplină şi indisciplină, despre conştinciozitate şi li se transmit emoţii şi sentimente, devin sensibili la acţiunile morale.

Din totdeauna, marii pedagogi au subliniat valoarea virtuţilor morale.
“J. A. Comenius - vorbea de dobândirea virtuţilor cardinale – înţelepciunea, cumpătarea, curajul şi dreptatea, toate prin exemplu şi exerciţiu; virtutea se cultivă prin fapte şi nu prin vorbe”.

“J. Lock preţuia calităţile morale mai mult decât pregătirea intelectuală; “virtutea” o privesc a fi cel dintâi şi cel mai de trebuinţă dintre darurile cu care trebuie să fie înzestrat omul, iar ca metode valoarea exemplului, exerciţiului şi convorbiri morale”.

“J.J. Rouseau îşi propunea să formeze din Emile un om capabil să suporte şi binel şi răul acestei vieţi”.
Åži exemplele pot continua.

Dintre obiectivele educaţiei morale sunt realizabile următoarele:

- formarea unor reprezentări morale, intense, clare;
- formarea unor premise ale judecăţilor morale;
- formarea unor deprinderi morale şi a premiselor pentru viitoarele calităţi de voinţă şi caracter.

Preşcolarul nu înţelege şi nu poate explica ce înseamnă adevărul,
binele, cinstea, altruismul, dar se comportă ca adevărul, binele, cinstea şi altruismul. El trebuie să-şi formeze capacitatea de a aprecia moral, dându-i criterii obiective de apreciere a faptelor morale.

Imaginile intuitive trebuie să conţină o notă apreciativă (aşa e
bine, aşa e corect, aşa nu este corect) şi o notă imperativă (aşa trebuie să te comporţi, aşa nu trebuie să te comporţi).

Noua programă a activităţilor din grădiniţă formulează explicit
printre obiectivele educaţiei pentru societate- acest obiectiv – “copilul trebuie ajutat să aprecieze situaţiile concrete din punct de vedere moral şi civic”.

Orice text literar (poezie, povestire, basm) este valorificat
educativ – copii sub îndrumarea educatoarei analizează comportamente morale, extrag învăţătura morală.

Copilul percepe conduita negativă a iedului din povestea
“Iedul cu trei capre”, dar trebuie să rămână cu imaginea corectă din punct de vedere moral. Atunci când textul nu ne ajută sugerăm copiilor “voi cum credeţi că ar trebui să procedeze?”.

În jocurile de creaţie să-i orientăm pe copii în asumarea de
roluri, să formăm nu numai flexibilitatea în conduită, ci şi capacitatea de a accepta modificarea impusă (trebuie să acceptăm şi punctul de vedere al celuilalt) să strecurăm anumite conduite negative în jocul cu subiect din viaţa cotidiană faţă de care copiii să ia atitudine, să controlăm şi să corectăm relaţiile care apar între copii în joc.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: educatie, gradinita, educatoare, educatia moral-civica, copii, gandire, comportament



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 12 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :