Statistics:
Visits: 1,316 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Copiii traiesc dupa cum invata
Q: | Intreaba despre Copiii traiesc dupa cum invata |
Formarea constiintei si conduitei morale
Motto :
"Educaţia nu-l creează pe om, ea îl ajută să se creeze" – Debesse
În perspectiva societăţii actuale, caracterizată de un progres accelerat şi de permanente mutaţii în sfera mentalităţilor, mutaţii aparute urmare a faptului că informaţia se uzează extrem de rapid, de continue transformări în toate domeniile şi la toate nivelurile, este nevoie de personalităţi puternice, uşor adaptanbile, creative şi creatoare, care să ţină pas cu vremurile şi să fie apte a le duce mai departe.
ÃŽn vederea conturării unor astfel de indivizi, punându-se în valoare aptitudinile generale ÅŸi specifice, este imperios necesar ca omul începutului de secol XXI să-ÅŸi cunoască potenÅ£ialul ÅŸi mediul în care îşi deruleză acÅ£iunile, să-ÅŸi stimuleze ÅŸi exerseze dorinÅ£a de nou, depăşind astfel (după cum sublinia Vasile Pavelcu despre cunoaÅŸterea de sine) „impasul creat de anxietatea si neliniÅŸtea existenÅ£ialăâ€. Pentru a deveni om cu preocupări multiple, receptiv la schimbări ÅŸi capabil să se adapteze noilor situaÅ£ii ivite, este necesar mai întâi ca persoana să se cunoască bine. Se vehiculează tot mai frecvent termenul de „personalitate optimală†avându-se în vedere faptul că „individul ÅŸi societatea sunt preocupate nu de personalitate în general, nu de orice tip de personalitate, ci doar de personalitatea eficientă, maturizată psihologic ÅŸi social, capabilă a se insera prompt în viaÅ£a socială, fără dificultăţiâ€.
Avându-se în vedere funcţiile educaţiei, la nivelul sistemului şi al procesului de învăţământ se înregistrează mai multe laturi ale acesteia. Una din cele mai importante este educaţia morală, aceea prin prisma căreia este alcătuită şi se desfăsoară educaţia pentru societate ce include şi educaţia moral-civică. Educaţia îi permite copilului s-şi contureze propria sa personalitate contruită din ansamblul organizat ierarhic al însusirilor fizice, întelectuale, afective, social-morale şi auditiv-caracteriale.
Şcoala urmăreşte formarea conştiinţei şi conduitei morale, laturi care se interacţionează şi se completează reciproc prezentându-se sub forma unei unitaţi dialectice, subiectul moral, copilul în cazul nostru, având posibilitatea ca în cadrul mediilor educogene în care trăieşte să-şi individualizeze integrarea şi asimilarea normelor social-civice. Formarea reprezentărilor şi comportamentelor morale în grădiniţă constituie premisele conştiinţei morale de mai târziu, iar dacă acestea sunt bine conturate în perioada preşcolarităţii, copiii de azi vor deveni oameni buni, drepţi, cinstiţi, cu suflete curate.
Pentru că viaţa este un şir lung de exemple, o luptă pe care o dorim victorioasă, copilul învaţă prin puterea exemplului, a atitudinii parintilor, a educatoarei.
Familia, prin forţa sa afectivă, joacă un rol fundamental în procesul de modelare al copilului. Părinţii au nu numai rol de educator, dar şi de partener, de asociat al copilului, ce prin calm şi echilibrudau copilului căldură emoţională şi încredere, toleranţă şi ajutor, dau posibilitatea cunoaşterii consecinţelor faptelor sale şi responsabilizarea (asumarea responsabilităţii).
Alături de familie, grădiniţa corectează, consolidează comportamentul moral permiţând copiilor să discearnă binele de rău, să ia decizii, să autoevalueze moral să achiziţioneze virtuţi personale. O cooperare bazată pe încredere nu poate crea condiţii optime modelării copilului ce trebuie să fie conştient de importanţa şi puterea sa, de capacitatea sa de dăruire.
Omenia, dragostea de om trebuie să ne caracterizeze pe fiecare. Aceste calităţi constituie condiÅ£ia nobleÅ£ei noastre ca speţă ÅŸi trebuie cultivate cu generozitate la copii chiar de la grădiniţă. Prin activităţile ÅŸi acÅ£iunile desfăşurate în grădiniţă am urmărit educarea sentimentelor de dragoste ÅŸi respect faţă de om indiferent de poziÅ£ia lui socială ÅŸi de diferenÅ£ele existente, cultivarea sentimentului de întrajutorare, a spiritului de prietenie faţă de semenii aflaÅ£i în dificultate ÅŸi în suferintă, educarea sensibilităţii faţă de durerile ÅŸi necazurile altora. ÃŽn activităţile comune am desfăşurat teme de discuÅ£ie: „Şi ei sunt tot copiiâ€, „BătrâneÅ£e, haine greleâ€, „Mai necăjiÅ£i ca noiâ€, prin care am informat copiii despre bătrânii în suferinţă, copiii abandonaÅ£i, copiii bolnavi, copiii nevoiaÅŸi, sensibilizându-i la durerile ÅŸi necazul altora, educându-le ataÅŸamentul faţă de astfel de persoane, dorinÅ£a de a stabili relaÅ£ii de prietenie cu aceÅŸtia, de a-i vizita ÅŸi a le oferi o bucurie.
Prin jocurile didactice „Călătorie cu trenulâ€, „CutiuÅ£a fermecatăâ€, „Cum e ÅŸi cum ai vrea să fie†copiii au înÅ£eles că nu trebuie să facă deosebiri între oameni (legate de rasă, condiÅ£ii de viaţă – bogat, sărac, sănătate) ci să dorescă să-i numească pe toÅ£i prieteni, motivându-i în a face fapte bune, conÅŸtientizându-i de urmările ÅŸi efectele negative ale faptelor acestora asupra altor fiinÅ£e.
Prin alte jocuri didactice „Oglindaâ€, „Cum ne comportăm†copiii au învătat ce înseamnă o anume stare sufletească (bucuria, tristeÅ£ea, răutatea) cum să aducem bucurie ÅŸi să ÅŸtergem o lacrimă de pe obrazul unui copil la fel ca ei.
Pentru ca cele învăţate în activităţile desfăşurate la clasă să aiba ecou în inimile copiilor i-am implicat direct alături de părinţi în unele activităţi în vederea reactionării mai rapide la problemele celor din jur şi acordarea sprijinului copiilor cu probleme speciale, bătrânilor instituţionalizaţi, precum şi copiilor nevoiaşi sau abandonaţi.
Referinte :
- Ghid practic pentru aplicarea programei de educaţie moral-civică – Bunescu V., Enache V.
- Tratat de pedagogie şcolară – Nicola I.
- Educaţie pentru societate - 2004
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Motto :
"Educaţia nu-l creează pe om, ea îl ajută să se creeze" – Debesse
În perspectiva societăţii actuale, caracterizată de un progres accelerat şi de permanente mutaţii în sfera mentalităţilor, mutaţii aparute urmare a faptului că informaţia se uzează extrem de rapid, de continue transformări în toate domeniile şi la toate nivelurile, este nevoie de personalităţi puternice, uşor adaptanbile, creative şi creatoare, care să ţină pas cu vremurile şi să fie apte a le duce mai departe.
ÃŽn vederea conturării unor astfel de indivizi, punându-se în valoare aptitudinile generale ÅŸi specifice, este imperios necesar ca omul începutului de secol XXI să-ÅŸi cunoască potenÅ£ialul ÅŸi mediul în care îşi deruleză acÅ£iunile, să-ÅŸi stimuleze ÅŸi exerseze dorinÅ£a de nou, depăşind astfel (după cum sublinia Vasile Pavelcu despre cunoaÅŸterea de sine) „impasul creat de anxietatea si neliniÅŸtea existenÅ£ialăâ€. Pentru a deveni om cu preocupări multiple, receptiv la schimbări ÅŸi capabil să se adapteze noilor situaÅ£ii ivite, este necesar mai întâi ca persoana să se cunoască bine. Se vehiculează tot mai frecvent termenul de „personalitate optimală†avându-se în vedere faptul că „individul ÅŸi societatea sunt preocupate nu de personalitate în general, nu de orice tip de personalitate, ci doar de personalitatea eficientă, maturizată psihologic ÅŸi social, capabilă a se insera prompt în viaÅ£a socială, fără dificultăţiâ€.
Avându-se în vedere funcţiile educaţiei, la nivelul sistemului şi al procesului de învăţământ se înregistrează mai multe laturi ale acesteia. Una din cele mai importante este educaţia morală, aceea prin prisma căreia este alcătuită şi se desfăsoară educaţia pentru societate ce include şi educaţia moral-civică. Educaţia îi permite copilului s-şi contureze propria sa personalitate contruită din ansamblul organizat ierarhic al însusirilor fizice, întelectuale, afective, social-morale şi auditiv-caracteriale.
Şcoala urmăreşte formarea conştiinţei şi conduitei morale, laturi care se interacţionează şi se completează reciproc prezentându-se sub forma unei unitaţi dialectice, subiectul moral, copilul în cazul nostru, având posibilitatea ca în cadrul mediilor educogene în care trăieşte să-şi individualizeze integrarea şi asimilarea normelor social-civice. Formarea reprezentărilor şi comportamentelor morale în grădiniţă constituie premisele conştiinţei morale de mai târziu, iar dacă acestea sunt bine conturate în perioada preşcolarităţii, copiii de azi vor deveni oameni buni, drepţi, cinstiţi, cu suflete curate.
Pentru că viaţa este un şir lung de exemple, o luptă pe care o dorim victorioasă, copilul învaţă prin puterea exemplului, a atitudinii parintilor, a educatoarei.
Familia, prin forţa sa afectivă, joacă un rol fundamental în procesul de modelare al copilului. Părinţii au nu numai rol de educator, dar şi de partener, de asociat al copilului, ce prin calm şi echilibrudau copilului căldură emoţională şi încredere, toleranţă şi ajutor, dau posibilitatea cunoaşterii consecinţelor faptelor sale şi responsabilizarea (asumarea responsabilităţii).
Alături de familie, grădiniţa corectează, consolidează comportamentul moral permiţând copiilor să discearnă binele de rău, să ia decizii, să autoevalueze moral să achiziţioneze virtuţi personale. O cooperare bazată pe încredere nu poate crea condiţii optime modelării copilului ce trebuie să fie conştient de importanţa şi puterea sa, de capacitatea sa de dăruire.
Omenia, dragostea de om trebuie să ne caracterizeze pe fiecare. Aceste calităţi constituie condiÅ£ia nobleÅ£ei noastre ca speţă ÅŸi trebuie cultivate cu generozitate la copii chiar de la grădiniţă. Prin activităţile ÅŸi acÅ£iunile desfăşurate în grădiniţă am urmărit educarea sentimentelor de dragoste ÅŸi respect faţă de om indiferent de poziÅ£ia lui socială ÅŸi de diferenÅ£ele existente, cultivarea sentimentului de întrajutorare, a spiritului de prietenie faţă de semenii aflaÅ£i în dificultate ÅŸi în suferintă, educarea sensibilităţii faţă de durerile ÅŸi necazurile altora. ÃŽn activităţile comune am desfăşurat teme de discuÅ£ie: „Şi ei sunt tot copiiâ€, „BătrâneÅ£e, haine greleâ€, „Mai necăjiÅ£i ca noiâ€, prin care am informat copiii despre bătrânii în suferinţă, copiii abandonaÅ£i, copiii bolnavi, copiii nevoiaÅŸi, sensibilizându-i la durerile ÅŸi necazul altora, educându-le ataÅŸamentul faţă de astfel de persoane, dorinÅ£a de a stabili relaÅ£ii de prietenie cu aceÅŸtia, de a-i vizita ÅŸi a le oferi o bucurie.
Prin jocurile didactice „Călătorie cu trenulâ€, „CutiuÅ£a fermecatăâ€, „Cum e ÅŸi cum ai vrea să fie†copiii au înÅ£eles că nu trebuie să facă deosebiri între oameni (legate de rasă, condiÅ£ii de viaţă – bogat, sărac, sănătate) ci să dorescă să-i numească pe toÅ£i prieteni, motivându-i în a face fapte bune, conÅŸtientizându-i de urmările ÅŸi efectele negative ale faptelor acestora asupra altor fiinÅ£e.
Prin alte jocuri didactice „Oglindaâ€, „Cum ne comportăm†copiii au învătat ce înseamnă o anume stare sufletească (bucuria, tristeÅ£ea, răutatea) cum să aducem bucurie ÅŸi să ÅŸtergem o lacrimă de pe obrazul unui copil la fel ca ei.
Pentru ca cele învăţate în activităţile desfăşurate la clasă să aiba ecou în inimile copiilor i-am implicat direct alături de părinţi în unele activităţi în vederea reactionării mai rapide la problemele celor din jur şi acordarea sprijinului copiilor cu probleme speciale, bătrânilor instituţionalizaţi, precum şi copiilor nevoiaşi sau abandonaţi.
Referinte :
- Ghid practic pentru aplicarea programei de educaţie moral-civică – Bunescu V., Enache V.
- Tratat de pedagogie şcolară – Nicola I.
- Educaţie pentru societate - 2004
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 21 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :