Statistics:
Visits: 1,672 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Constientizarea moralitatii si a civismului
Q: | Intreaba despre Constientizarea moralitatii si a civismului |
Din punct de vedere valoric, normele morale şi prescripţiile juridice trebuie să subordoneze toate celelalte valori : profesionale, fizice, estetice, ecologice. Aceste valori sunt inoculate încă din copilărie, pe ele construindu-se toată structura personalităţii. Încă din copilărie sunt implementate în conduita individului anumite norme care sunt expresia sintetică a unor cunoştiinţe, sentimente, convingeri şi voinţă morală. Ceea ce educaţia formală şi informală urmează să desăvârşească sub forma caracterului moral constituie o coştientizare a moralităţii şi civismului ca dimensiuni ale unei personalităţi autentice.
Familiarizerea de timpuriu a copilului cu sensul unor noţiuni ca : bine – rău ; permis – interzis ; minciună – sinceritate ; drept – nedrept ; cinstit – necinstit ; etc. Reprezintă piatra de temelie a unei conduite morale şi civice reale la care tinde tânărul în dezvoltarea sa.
Între componentele educaţiei, cea moral civică ocupă un loc deosebit datorită rolului pe care-l joacă în afirmarea şi integrarea în societate. Comportamentul moral – civic se bazează pe cunoştinţe, sentimente, convingeri, deprinderi şi obişnuinţe, o voinţă puternică, încât urmărirea şi formarea acestora pretinde nu numai un program bine articulat ci şi un sistem coerent de metode şi procedee prin care să putem preveni apariţia unor eventuale obstacole şi să asigurăm realizarea la nivel ridicat a tuturor obiectivelor urmărite.
Educaţiei morale îi revine misiunea să ridice valoarea omului, a umanismului şi civismului şi să facă din fiecare om o valoare supremă. Aceasta înseamnă accentuarea obligaţiilor morale şi civice, întărirea calităţilor care definesc profilul moral al unei persoane ca : demnitate, solidaritate, responsabilitate, încredere, toleranţă, respect reciproc, apărarea binelui, a dreptăţii, a cinstei. Educaţia trebuie să ajute fiecărui tânăr să – şi dezvolte conştiinţa morală, să şi-o pună de acord cu faptele, cu exigenţele colectivităţii şi cu conştiinţele altora.
Educaţia morală trebuie să se desfăşoare în acord cu evoluţia morală a individului şi cu creşterea exigenţelor comunităţii, într-o concordanţă deplină.
Formarea unui comportament moral – civic pretinde o metodologie şi o strategie complexă variată, dinamică şi adecvată numeroaselor componente care trebuie formate şi dezvoltate. Nu atât numărul metodelor şi procedeelor utilizate în acest proces reprezintă o dificultate, cât integrarea lor într-un sistem, articularea lor într-o metodologie flexibilă, adaptabile diverselor situaţii în care se găseşte învăţătorul şi elevul.
Principalele metode care stau la dispoziţia oricărui cadru didactic sunt : povestirea, explicaţia morală, prelegerea morală, convorbirea morală, dezbaterile morale, problematizarea, studiul de caz, exemplul, exerciţiul moral, aprecierea şi sancţionarea sau aprobarea şi dezaprobarea. Abilitatea şi măiestria educatorului îl vor ajuta să adapteze fiecare procedeu sau metodă la specificul situaţiei pe care o are de rezolvat. Metodele verbale se îmbină cu cele practice. Aprobarea şi dezaprobarea se pot succeda uşor, după cum metoda explicaţiei poate urma un exerciţiu sau un exemplu, sau analiza unui caz.
Domeniul educaţiei moral – civice este delicat şi de aceea cere competenţă şi artă pentru a soluţiona numeroasele probleme pe care le ridică formarea profilului moral al unui elev. Aceasta înseamnă că un cadru didactic trebuie să ştie şi să aleagă şi să folosească cu măiestrie metodele care – i pot oferi şansele cele mai mari de succes.
Educatorul nu va uita nici un moment că această bogată metodologie va trebui să fie permanent însoţită de exemplul său personal, de atitudinea ireproşabilă din punct de vedere moral şi civic în toate împrejurările. Uneori valoarea şi eficienţa unei metode este consolidată sau slăbită tocmai de această atitudine personală a educatorului.
Cadrul organizatoric al educaţiei moral – civice are valenţe formative importante în cazul utilizării metodelor cu abilitate. Se face necesară evaluarea nivelului educaţiei morale şi civice a fiecărui elev, pentru a putea supraveghea şi dirija permanent acest proces cu privire specială la realizarea unităţii dintre conştiinţă şi conduită. „Elitele morale sunt mai presus decât cele intelectuale pentru a-i încuraja pe elevi în autoformarea lor moral – cetăţenească†spunea Petre Ţuţea.
Referinte:
-Antonescu, G.G. „EducaÅ£ia morală ÅŸi religioasă în ÅŸcoala româneascăâ€, BucureÅŸti, E.C.R. 1937.
-Cătineanu T. „Elemente de eticăâ€, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1982, 1987
-GrigoraÅŸ, „Personalitatea moralăâ€, BucureÅŸti E.S.E. 1982
-Piaget „Judecata morală la copil†Bucureşti, E.D.P. 1980
-Salade, D. „EducaÅ£ia morală – nucleul formării adevăratei personalităţiâ€Studia Universitatis BabeÅŸ – Bolyai, Cluj, nr.1-2, Seria Psychologia – Paedagogia.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Familiarizerea de timpuriu a copilului cu sensul unor noţiuni ca : bine – rău ; permis – interzis ; minciună – sinceritate ; drept – nedrept ; cinstit – necinstit ; etc. Reprezintă piatra de temelie a unei conduite morale şi civice reale la care tinde tânărul în dezvoltarea sa.
Între componentele educaţiei, cea moral civică ocupă un loc deosebit datorită rolului pe care-l joacă în afirmarea şi integrarea în societate. Comportamentul moral – civic se bazează pe cunoştinţe, sentimente, convingeri, deprinderi şi obişnuinţe, o voinţă puternică, încât urmărirea şi formarea acestora pretinde nu numai un program bine articulat ci şi un sistem coerent de metode şi procedee prin care să putem preveni apariţia unor eventuale obstacole şi să asigurăm realizarea la nivel ridicat a tuturor obiectivelor urmărite.
Educaţiei morale îi revine misiunea să ridice valoarea omului, a umanismului şi civismului şi să facă din fiecare om o valoare supremă. Aceasta înseamnă accentuarea obligaţiilor morale şi civice, întărirea calităţilor care definesc profilul moral al unei persoane ca : demnitate, solidaritate, responsabilitate, încredere, toleranţă, respect reciproc, apărarea binelui, a dreptăţii, a cinstei. Educaţia trebuie să ajute fiecărui tânăr să – şi dezvolte conştiinţa morală, să şi-o pună de acord cu faptele, cu exigenţele colectivităţii şi cu conştiinţele altora.
Educaţia morală trebuie să se desfăşoare în acord cu evoluţia morală a individului şi cu creşterea exigenţelor comunităţii, într-o concordanţă deplină.
Formarea unui comportament moral – civic pretinde o metodologie şi o strategie complexă variată, dinamică şi adecvată numeroaselor componente care trebuie formate şi dezvoltate. Nu atât numărul metodelor şi procedeelor utilizate în acest proces reprezintă o dificultate, cât integrarea lor într-un sistem, articularea lor într-o metodologie flexibilă, adaptabile diverselor situaţii în care se găseşte învăţătorul şi elevul.
Principalele metode care stau la dispoziţia oricărui cadru didactic sunt : povestirea, explicaţia morală, prelegerea morală, convorbirea morală, dezbaterile morale, problematizarea, studiul de caz, exemplul, exerciţiul moral, aprecierea şi sancţionarea sau aprobarea şi dezaprobarea. Abilitatea şi măiestria educatorului îl vor ajuta să adapteze fiecare procedeu sau metodă la specificul situaţiei pe care o are de rezolvat. Metodele verbale se îmbină cu cele practice. Aprobarea şi dezaprobarea se pot succeda uşor, după cum metoda explicaţiei poate urma un exerciţiu sau un exemplu, sau analiza unui caz.
Domeniul educaţiei moral – civice este delicat şi de aceea cere competenţă şi artă pentru a soluţiona numeroasele probleme pe care le ridică formarea profilului moral al unui elev. Aceasta înseamnă că un cadru didactic trebuie să ştie şi să aleagă şi să folosească cu măiestrie metodele care – i pot oferi şansele cele mai mari de succes.
Educatorul nu va uita nici un moment că această bogată metodologie va trebui să fie permanent însoţită de exemplul său personal, de atitudinea ireproşabilă din punct de vedere moral şi civic în toate împrejurările. Uneori valoarea şi eficienţa unei metode este consolidată sau slăbită tocmai de această atitudine personală a educatorului.
Cadrul organizatoric al educaţiei moral – civice are valenţe formative importante în cazul utilizării metodelor cu abilitate. Se face necesară evaluarea nivelului educaţiei morale şi civice a fiecărui elev, pentru a putea supraveghea şi dirija permanent acest proces cu privire specială la realizarea unităţii dintre conştiinţă şi conduită. „Elitele morale sunt mai presus decât cele intelectuale pentru a-i încuraja pe elevi în autoformarea lor moral – cetăţenească†spunea Petre Ţuţea.
Referinte:
-Antonescu, G.G. „EducaÅ£ia morală ÅŸi religioasă în ÅŸcoala româneascăâ€, BucureÅŸti, E.C.R. 1937.
-Cătineanu T. „Elemente de eticăâ€, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1982, 1987
-GrigoraÅŸ, „Personalitatea moralăâ€, BucureÅŸti E.S.E. 1982
-Piaget „Judecata morală la copil†Bucureşti, E.D.P. 1980
-Salade, D. „EducaÅ£ia morală – nucleul formării adevăratei personalităţiâ€Studia Universitatis BabeÅŸ – Bolyai, Cluj, nr.1-2, Seria Psychologia – Paedagogia.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: moralitate, civism, educatie, norme morale, educatoare, scoala, copii |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :