Statistics:
Visits: 1,916 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Premisele aprecierii situatiilor moral-civice in gradinita de copii
Q: | Intreaba despre Premisele aprecierii situatiilor moral-civice in gradinita de copii |
Motto: Omul este rodul educaţiei pe care o primeşte (Helvetius)
Omul este o fiinţă socială, care înainte de a fi beneficiarul şi creatorul culturii, relaţionează cu ceilalţi, crează şi beneficiază de bunuri materiale realizate de el şi ceilalţi, desfăşoară o activitate utilă şi celorlalţi, respectă valorile societăţii care devin propriile valori.
O coordonată importantă a formării personalităţii, o constituie educaţia moral-civică care se manifestă printr-un anume fel de a acţiona, de a gândi, de a se comporta. Educaţia morală este un proces complex şi neîntrerupt care trebuie început de la cea mai fragedă vârstă, când, imitând, îşi f ormează deprinderi de comportare civilizată.
Drumul în viaţă începe cu primii paşi. În ce direcţie merg aceşti paşi? Nu depinde de copil, el nu-şi poate alege lumea în care vine. Condiţiile îi sunt date. Şi nu numai cele sociale ci şi cele personale, care-l diferenţiază de ceilalţi (fizic, psihic, intelectual).
Lumea îl întâmpină pe copil cu specificitatea ei, dar şi copilul vine spre ea cu propriile sale caracteristici. “Ciocnirea†dintre cele două serii de “evenimente†este impresionantă şi, în multe privinţe, dramatică, dovadă că în aceleaşi condiţii unii copii rezistă, deci se adaptează, iar alţii nu.
Maria Montesorii spunea: “Să nu educăm pe copiii pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când vor fi mari. Åži nimic nu ne permite să ÅŸtim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adaptezeâ€.
Succesul educaţie la vârsta preşcolară nu vine de la sine, ci este rezultatul unei munci stăruitoare, migăloase, desfăşurată cu pasiune şi responsabilitate de educatoare.
Copiii vor fi mai întâi să acţioneze în concordanţă cu cerinţele adulţilor. Mai târziu îi vor ajuta să înţeleagă de ce este bun un anumit comportament şi nu altul, iar ei vor fi capabili să discearnă.
Din experienţa celor 30 de ani de activitate, am constatat că fiecare activitate sau joc dispune de multiple valenţe specifice pentru educarea morală a preşcolarilor. În acest fel, copiilor li se formează reprezentări simple despre bine şi rău, despre cinste şi necinste, despre adevăr şi minciună, despre muncă şi lenevie, despre disciplină şi indisciplină, despre conştinciozitate şi li se transmit emoţii şi sentimente, devin sensibili la acţiunile morale.
Din totdeauna, marii pedagogi au subliniat valoarea virtuţilor morale.
“J. A. Comenius - vorbea de dobândirea virtuÅ£ilor cardinale – înÅ£elepciunea, cumpătarea, curajul ÅŸi dreptatea, toate prin exemplu ÅŸi exerciÅ£iu; virtutea se cultivă prin fapte ÅŸi nu prin vorbeâ€.
“J. Lock preÅ£uia calităţile morale mai mult decât pregătirea intelectuală; “virtutea†o privesc a fi cel dintâi ÅŸi cel mai de trebuinţă dintre darurile cu care trebuie să fie înzestrat omul, iar ca metode valoarea exemplului, exerciÅ£iului ÅŸi convorbiri moraleâ€.
“J.J. Rouseau îşi propunea să formeze din Emile un om capabil să suporte ÅŸi binel ÅŸi răul acestei vieÅ£iâ€.
Åži exemplele pot continua.
Dintre obiectivele educaţiei morale sunt realizabile următoarele:
- formarea unor reprezentări morale, intense, clare;
- formarea unor premise ale judecăţilor morale;
- formarea unor deprinderi morale şi a premiselor pentru viitoarele calităţi de voinţă şi caracter.
Preşcolarul nu înţelege şi nu poate explica ce înseamnă adevărul,
binele, cinstea, altruismul, dar se comportă ca adevărul, binele, cinstea şi altruismul. El trebuie să-şi formeze capacitatea de a aprecia moral, dându-i criterii obiective de apreciere a faptelor morale.
Imaginile intuitive trebuie să conţină o notă apreciativă (aşa e
bine, aşa e corect, aşa nu este corect) şi o notă imperativă (aşa trebuie să te comporţi, aşa nu trebuie să te comporţi).
Noua programă a activităţilor din grădiniţă formulează explicit
printre obiectivele educaÅ£iei pentru societate- acest obiectiv – “copilul trebuie ajutat să aprecieze situaÅ£iile concrete din punct de vedere moral ÅŸi civicâ€.
Orice text literar (poezie, povestire, basm) este valorificat
educativ – copii sub îndrumarea educatoarei analizează comportamente morale, extrag învăţătura morală.
Copilul percepe conduita negativă a iedului din povestea
“Iedul cu trei capreâ€, dar trebuie să rămână cu imaginea corectă din punct de vedere moral. Atunci când textul nu ne ajută sugerăm copiilor “voi cum credeÅ£i că ar trebui să procedeze?â€.
În jocurile de creaţie să-i orientăm pe copii în asumarea de
roluri, să formăm nu numai flexibilitatea în conduită, ci şi capacitatea de a accepta modificarea impusă (trebuie să acceptăm şi punctul de vedere al celuilalt) să strecurăm anumite conduite negative în jocul cu subiect din viaţa cotidiană faţă de care copiii să ia atitudine, să controlăm şi să corectăm relaţiile care apar între copii în joc.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Omul este o fiinţă socială, care înainte de a fi beneficiarul şi creatorul culturii, relaţionează cu ceilalţi, crează şi beneficiază de bunuri materiale realizate de el şi ceilalţi, desfăşoară o activitate utilă şi celorlalţi, respectă valorile societăţii care devin propriile valori.
O coordonată importantă a formării personalităţii, o constituie educaţia moral-civică care se manifestă printr-un anume fel de a acţiona, de a gândi, de a se comporta. Educaţia morală este un proces complex şi neîntrerupt care trebuie început de la cea mai fragedă vârstă, când, imitând, îşi f ormează deprinderi de comportare civilizată.
Drumul în viaţă începe cu primii paşi. În ce direcţie merg aceşti paşi? Nu depinde de copil, el nu-şi poate alege lumea în care vine. Condiţiile îi sunt date. Şi nu numai cele sociale ci şi cele personale, care-l diferenţiază de ceilalţi (fizic, psihic, intelectual).
Lumea îl întâmpină pe copil cu specificitatea ei, dar şi copilul vine spre ea cu propriile sale caracteristici. “Ciocnirea†dintre cele două serii de “evenimente†este impresionantă şi, în multe privinţe, dramatică, dovadă că în aceleaşi condiţii unii copii rezistă, deci se adaptează, iar alţii nu.
Maria Montesorii spunea: “Să nu educăm pe copiii pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când vor fi mari. Åži nimic nu ne permite să ÅŸtim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adaptezeâ€.
Succesul educaţie la vârsta preşcolară nu vine de la sine, ci este rezultatul unei munci stăruitoare, migăloase, desfăşurată cu pasiune şi responsabilitate de educatoare.
Copiii vor fi mai întâi să acţioneze în concordanţă cu cerinţele adulţilor. Mai târziu îi vor ajuta să înţeleagă de ce este bun un anumit comportament şi nu altul, iar ei vor fi capabili să discearnă.
Din experienţa celor 30 de ani de activitate, am constatat că fiecare activitate sau joc dispune de multiple valenţe specifice pentru educarea morală a preşcolarilor. În acest fel, copiilor li se formează reprezentări simple despre bine şi rău, despre cinste şi necinste, despre adevăr şi minciună, despre muncă şi lenevie, despre disciplină şi indisciplină, despre conştinciozitate şi li se transmit emoţii şi sentimente, devin sensibili la acţiunile morale.
Din totdeauna, marii pedagogi au subliniat valoarea virtuţilor morale.
“J. A. Comenius - vorbea de dobândirea virtuÅ£ilor cardinale – înÅ£elepciunea, cumpătarea, curajul ÅŸi dreptatea, toate prin exemplu ÅŸi exerciÅ£iu; virtutea se cultivă prin fapte ÅŸi nu prin vorbeâ€.
“J. Lock preÅ£uia calităţile morale mai mult decât pregătirea intelectuală; “virtutea†o privesc a fi cel dintâi ÅŸi cel mai de trebuinţă dintre darurile cu care trebuie să fie înzestrat omul, iar ca metode valoarea exemplului, exerciÅ£iului ÅŸi convorbiri moraleâ€.
“J.J. Rouseau îşi propunea să formeze din Emile un om capabil să suporte ÅŸi binel ÅŸi răul acestei vieÅ£iâ€.
Åži exemplele pot continua.
Dintre obiectivele educaţiei morale sunt realizabile următoarele:
- formarea unor reprezentări morale, intense, clare;
- formarea unor premise ale judecăţilor morale;
- formarea unor deprinderi morale şi a premiselor pentru viitoarele calităţi de voinţă şi caracter.
Preşcolarul nu înţelege şi nu poate explica ce înseamnă adevărul,
binele, cinstea, altruismul, dar se comportă ca adevărul, binele, cinstea şi altruismul. El trebuie să-şi formeze capacitatea de a aprecia moral, dându-i criterii obiective de apreciere a faptelor morale.
Imaginile intuitive trebuie să conţină o notă apreciativă (aşa e
bine, aşa e corect, aşa nu este corect) şi o notă imperativă (aşa trebuie să te comporţi, aşa nu trebuie să te comporţi).
Noua programă a activităţilor din grădiniţă formulează explicit
printre obiectivele educaÅ£iei pentru societate- acest obiectiv – “copilul trebuie ajutat să aprecieze situaÅ£iile concrete din punct de vedere moral ÅŸi civicâ€.
Orice text literar (poezie, povestire, basm) este valorificat
educativ – copii sub îndrumarea educatoarei analizează comportamente morale, extrag învăţătura morală.
Copilul percepe conduita negativă a iedului din povestea
“Iedul cu trei capreâ€, dar trebuie să rămână cu imaginea corectă din punct de vedere moral. Atunci când textul nu ne ajută sugerăm copiilor “voi cum credeÅ£i că ar trebui să procedeze?â€.
În jocurile de creaţie să-i orientăm pe copii în asumarea de
roluri, să formăm nu numai flexibilitatea în conduită, ci şi capacitatea de a accepta modificarea impusă (trebuie să acceptăm şi punctul de vedere al celuilalt) să strecurăm anumite conduite negative în jocul cu subiect din viaţa cotidiană faţă de care copiii să ia atitudine, să controlăm şi să corectăm relaţiile care apar între copii în joc.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: educatie, gradinita, educatoare, educatia moral-civica, copii, gandire, comportament |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 12 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :