Statistics:
Visits: 2,055 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Navigatia cu vele
Q: | Intreaba despre Navigatia cu vele |
Epoca marilor descoperiri geografice a deschis burgheziei europene un câmp larg de acţiune. Deoarece pe noile pământuri descoperite se putea ajunge numai pe calea mărilor şi oceanelor, nevoia de nave creşte considerabil, construcţiile navale se dezvoltă puternic şi tind să se transforme într-o adevărată industrie.
Începând cu secolul al XV-lea intervin progrese importante în construcţia navelor cu vele, vizând sporirea volumului încărcăturii, îmbunătăţirea calităţilor nautice şi creşterea siguranţei navigaţiei. Cresc dimensiunile şi capacitatea navelor, bordurile devin mai înalte, pescajul mai mare, iar stabilitatea mai bună.
Necesitatea asigurării rezistenÅ£ei construcÅ£i ei navei a condus la dezvoltarea osaturii longitudinale. Tipul constructiv de navă care însumează îmbunătăţiri este galionul, destinat negoÅ£ului ÅŸi galionul de linie, utilizat mai întâi de portughezi ÅŸi apoi de spanioli în bătăliile navale. Performerele acestei etape sunt galioanele „Great Harry†şi „Le Grand Francoisâ€.
Strâns legată de dezvoltarea forţelor de producţie şi de condiţiile social-politice din ţările române, în aceeaşi etapă istorică se poate semnala apariţia cunoscutelor pânzare moldoveneşti din timpul lui Alexandru cel Bun şi Ştefan cel Mare, corăbii rapide şi uşoare, cu un singur catarg, utilizate pentru a face negoţ în porturile Mediteranei.
Începând cu secolul al XVII-lea evoluţia construcţiilor navale conduce la apariţia navelor de linie pentru necesităţile militare ale puterilor maritime.
Unul din prototipurile etapei este considerată nava „La Couronneâ€, construită în decurs de 10 ani. Navele de linie, specifice acestei perioade sunt nave cu trei punÅ£i ÅŸi cu vele dispuse în trei etaje: velele inferioare, gabiere ÅŸi vele superioare. Numărul vergilor ÅŸi velelor devine din ce în ce mai mare, iar spre sfârÅŸitul secolului al XVIII-lea se poate vorbi de adevărate piramide de vele.
Pentru transmiterea ordinelor şi menţinerea legăturii între navele de linie se conturează ca un tip de navă velier bine definit, fregata.
În flotele de război au apărut şi alte tipuri de veliere de dimensiuni şi puteri reduse (din rândul cărora se menţionează bricul, care este o navă cu două catarge, prevăzută cu vele pătrate şi cu bompres), brigantina, incendiatoarele, bombardierele, etc.
Odată cu lansarea la apă la Baltimore în anul 1832 a navei „Ann McKimâ€, se conturează caracteristicile celui mai rapid tip de velier, adică cliperul. Cliperele foloseau o bogată velatură mixtă, velele pătrate fiind completate cu vele triunghiulare, denumite focuri.
Deschiderea Canalului Suez şi progresele navelor cu aburi au pus capăt scurtei dar strălucitoarei perioade a cliperelor.
Articol scris de : Alexandru Pintilie
Începând cu secolul al XV-lea intervin progrese importante în construcţia navelor cu vele, vizând sporirea volumului încărcăturii, îmbunătăţirea calităţilor nautice şi creşterea siguranţei navigaţiei. Cresc dimensiunile şi capacitatea navelor, bordurile devin mai înalte, pescajul mai mare, iar stabilitatea mai bună.
Necesitatea asigurării rezistenÅ£ei construcÅ£i ei navei a condus la dezvoltarea osaturii longitudinale. Tipul constructiv de navă care însumează îmbunătăţiri este galionul, destinat negoÅ£ului ÅŸi galionul de linie, utilizat mai întâi de portughezi ÅŸi apoi de spanioli în bătăliile navale. Performerele acestei etape sunt galioanele „Great Harry†şi „Le Grand Francoisâ€.
Strâns legată de dezvoltarea forţelor de producţie şi de condiţiile social-politice din ţările române, în aceeaşi etapă istorică se poate semnala apariţia cunoscutelor pânzare moldoveneşti din timpul lui Alexandru cel Bun şi Ştefan cel Mare, corăbii rapide şi uşoare, cu un singur catarg, utilizate pentru a face negoţ în porturile Mediteranei.
Începând cu secolul al XVII-lea evoluţia construcţiilor navale conduce la apariţia navelor de linie pentru necesităţile militare ale puterilor maritime.
Unul din prototipurile etapei este considerată nava „La Couronneâ€, construită în decurs de 10 ani. Navele de linie, specifice acestei perioade sunt nave cu trei punÅ£i ÅŸi cu vele dispuse în trei etaje: velele inferioare, gabiere ÅŸi vele superioare. Numărul vergilor ÅŸi velelor devine din ce în ce mai mare, iar spre sfârÅŸitul secolului al XVIII-lea se poate vorbi de adevărate piramide de vele.
Pentru transmiterea ordinelor şi menţinerea legăturii între navele de linie se conturează ca un tip de navă velier bine definit, fregata.
În flotele de război au apărut şi alte tipuri de veliere de dimensiuni şi puteri reduse (din rândul cărora se menţionează bricul, care este o navă cu două catarge, prevăzută cu vele pătrate şi cu bompres), brigantina, incendiatoarele, bombardierele, etc.
Odată cu lansarea la apă la Baltimore în anul 1832 a navei „Ann McKimâ€, se conturează caracteristicile celui mai rapid tip de velier, adică cliperul. Cliperele foloseau o bogată velatură mixtă, velele pătrate fiind completate cu vele triunghiulare, denumite focuri.
Deschiderea Canalului Suez şi progresele navelor cu aburi au pus capăt scurtei dar strălucitoarei perioade a cliperelor.
Articol scris de : Alexandru Pintilie
Tag-uri: nave, ambarcatiuni, antichitate, vele, navigatie |
- Tipuri reprezentative de nave (3284 visits)
- Instalatia de santina (2743 visits)
- Clasificarea instalatiilor navale de bord (2453 visits)
- Instalatia de apa tehnica (2366 visits)
- Nave pentru transportat marfuri in vrac - bulk-carrier (2327 visits)
- Instalatia de balast (1934 visits)
- Sisteme specifice navelor de tip petrolier (1906 visits)
- Instalatia de alimentare cu apa potabila (1766 visits)
- Nave pentru transportat produse petroliere in vrac - petroliere (1727 visits)
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat (1703 visits)
- Instalatia de guvernare (1700 visits)
- Nave pentru transportat marfuri containerizate - portcontainer (1695 visits)
- Evolutia constructiilor navale (1674 visits)
- Sistemul de aer comprimat (1592 visits)
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon (1568 visits)
- Evolutia constructiilor navale
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat
- Scurt breviar de termeni navali
- Primele tipuri de ambarcatiuni
- Separatoare De Combustibil III
- Separatoare de combustibil II
- Tipuri reprezentative de nave
- Instalatia de stins incenciul cu apa pulverizata
- Instalatia de stins incendiul cu spuma
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon
- Instalatia de stins incendiul cu pulberi
- Instalatia de manevra-legare
- Instalatia de incarcare-descarcare a marfii
- Instalatia de manevra a capacelor gurilor de magazii
- Instalatia de stins incendiul cu jet de apa
Categorie: Arhitectura Navala - ( Arhitectura Navala - Archiva)
Data Adaugarii: 01 July '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :