Statistics:
Visits: 4,579 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Instalatia de santina
Q: | Intreaba despre Instalatia de santina |
Instalaţia de santină este destinată pentru evacuarea apei în caz de inundare sau pentru drenarea curentă a următoarelor spaţii ale navei: compartimentul maşini, magaziile de marfă, coferdamul din dublul fund al compartimentului maşini, compartimentul maşina cârmei, puţul de lanţ, tancul de apă de santină, tancul de reziduuri pentru separatorul de santină, tancul de scurgeri pentru separatoarele de combustibil şi ulei.
Instalaţia de santină are două roluri principale: de drenaj, respectiv de salvare.
În cadrul funcţiei de drenaj, instalaţia de santină are rolul de a evacua cantităţile mici de apă care se adună în corpul navei ca urmare a neetanşeităţilor de la tubulaturi, armături sa u tub etambou, purjarea sticlelor de nivel, condensării vaporilor de apă pe bordaje, spălării punţilor sub linia de plutire sau stingerii incendiilor.
În cadrul funcţiei de salvare, instalaţia de santină asigură evacuarea cantităţilor mari de apă pătrunsă în corpul navei în caz de avarie a învelişului acestuia (gaură de apă). Navele la care probabilitatea producerii găurii de apă este mare (remorchere, spărgătoare de gheaţă, nave militare), dispun de instalaţii autonome de salvare, în afara instalaţiei de santină.
Pentru colectarea apei, instalaţia dispune de casete de santină, având un volum de minim 0,2 mc [1], amplasate la nivelul punţii dublului fund, în cele două borduri ale secţiunii transversale din pupa fiecărui compartiment drenat. Pentru lăţimi ale compartimentelor mai mari de 20 m, se recomandă amplasarea casetelor de santină şi în planul diametral al navei.
La capetele racordurilor de aspiraţie sunt montate sorburi prevăzute cu filtre de protecţie şi armături de reţinere. Pe magistralele de santină, ce deservesc compartimentul maşini, se vor monta filtre de nămol şi un separator de santină.
Pentru drenarea compartimentelor mici, depărtate de compartimentul maşini, se utilizează sisteme autonome prevăzute cu ejectoare, pompe cu piston transportabile acţionate manual şi racorduri flexibile, conectate la tubulatura de aspiraţie a apei din compartimentele învecinate.
Fiecare navă trebuie să dispună de minim două pompe de santină, capabile să dreneze orice compartiment şi să asigure în tubulaturile magistrale viteze de deplasare ale apei de minim 2 m/s.
În general, instalaţiile de santină sunt deservite de pompe centrifugale, cu sistem de amorsare sau de pompe cu piston, având debite de (15...400) mc/h, sarcini totale de (10...30) mCA şi înălţimi de aspiraţie de (5...6) mCA [1].
În exploatarea instalaţiei de santină trebuie acordată o mare atenţie prevenirii poluării apei de mare, conform prevederilor Convenţiei Internaţionale MARPOL 73/78. Pentru aceasta, apa colectată în santina compartimentelor de maşini şi căldări poate fi evacuată peste bord numai printr-un separator de reziduuri petroliere.
Bibliografie:
[1] Ion C. Ioniţă ş.a. Instalaţii navale de bord. Construcţie şi exploatare. Bucureşti, Editura Tehnică, 1992.
Accesati link-ul pentru mai multe informatii : Pompe centrifugale navale
Autor : Alexandru Pintilie
Instalaţia de santină are două roluri principale: de drenaj, respectiv de salvare.
În cadrul funcţiei de drenaj, instalaţia de santină are rolul de a evacua cantităţile mici de apă care se adună în corpul navei ca urmare a neetanşeităţilor de la tubulaturi, armături sa u tub etambou, purjarea sticlelor de nivel, condensării vaporilor de apă pe bordaje, spălării punţilor sub linia de plutire sau stingerii incendiilor.
În cadrul funcţiei de salvare, instalaţia de santină asigură evacuarea cantităţilor mari de apă pătrunsă în corpul navei în caz de avarie a învelişului acestuia (gaură de apă). Navele la care probabilitatea producerii găurii de apă este mare (remorchere, spărgătoare de gheaţă, nave militare), dispun de instalaţii autonome de salvare, în afara instalaţiei de santină.
Pentru colectarea apei, instalaţia dispune de casete de santină, având un volum de minim 0,2 mc [1], amplasate la nivelul punţii dublului fund, în cele două borduri ale secţiunii transversale din pupa fiecărui compartiment drenat. Pentru lăţimi ale compartimentelor mai mari de 20 m, se recomandă amplasarea casetelor de santină şi în planul diametral al navei.
La capetele racordurilor de aspiraţie sunt montate sorburi prevăzute cu filtre de protecţie şi armături de reţinere. Pe magistralele de santină, ce deservesc compartimentul maşini, se vor monta filtre de nămol şi un separator de santină.
Pentru drenarea compartimentelor mici, depărtate de compartimentul maşini, se utilizează sisteme autonome prevăzute cu ejectoare, pompe cu piston transportabile acţionate manual şi racorduri flexibile, conectate la tubulatura de aspiraţie a apei din compartimentele învecinate.
Fiecare navă trebuie să dispună de minim două pompe de santină, capabile să dreneze orice compartiment şi să asigure în tubulaturile magistrale viteze de deplasare ale apei de minim 2 m/s.
În general, instalaţiile de santină sunt deservite de pompe centrifugale, cu sistem de amorsare sau de pompe cu piston, având debite de (15...400) mc/h, sarcini totale de (10...30) mCA şi înălţimi de aspiraţie de (5...6) mCA [1].
În exploatarea instalaţiei de santină trebuie acordată o mare atenţie prevenirii poluării apei de mare, conform prevederilor Convenţiei Internaţionale MARPOL 73/78. Pentru aceasta, apa colectată în santina compartimentelor de maşini şi căldări poate fi evacuată peste bord numai printr-un separator de reziduuri petroliere.
Bibliografie:
[1] Ion C. Ioniţă ş.a. Instalaţii navale de bord. Construcţie şi exploatare. Bucureşti, Editura Tehnică, 1992.
Accesati link-ul pentru mai multe informatii : Pompe centrifugale navale
Autor : Alexandru Pintilie
Tag-uri: instalatii, santina, nave, ambarcatiuni, pompe centrifugale, evacuare |
- Tipuri reprezentative de nave (3284 visits)
- Instalatia de santina (2743 visits)
- Clasificarea instalatiilor navale de bord (2453 visits)
- Instalatia de apa tehnica (2366 visits)
- Nave pentru transportat marfuri in vrac - bulk-carrier (2327 visits)
- Instalatia de balast (1934 visits)
- Sisteme specifice navelor de tip petrolier (1906 visits)
- Instalatia de alimentare cu apa potabila (1766 visits)
- Nave pentru transportat produse petroliere in vrac - petroliere (1727 visits)
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat (1703 visits)
- Instalatia de guvernare (1700 visits)
- Nave pentru transportat marfuri containerizate - portcontainer (1695 visits)
- Evolutia constructiilor navale (1674 visits)
- Sistemul de aer comprimat (1592 visits)
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon (1568 visits)
- Evolutia constructiilor navale
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat
- Scurt breviar de termeni navali
- Primele tipuri de ambarcatiuni
- Separatoare De Combustibil III
- Separatoare de combustibil II
- Tipuri reprezentative de nave
- Instalatia de stins incenciul cu apa pulverizata
- Instalatia de stins incendiul cu spuma
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon
- Instalatia de stins incendiul cu pulberi
- Instalatia de manevra-legare
- Instalatia de incarcare-descarcare a marfii
- Instalatia de manevra a capacelor gurilor de magazii
- Instalatia de stins incendiul cu jet de apa
Categorie: Arhitectura Navala - ( Arhitectura Navala - Archiva)
Data Adaugarii: 10 July '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :