Statistics:
Visits: 2,509 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre invatamantul modern romanesc
Q: | Intreaba despre Despre invatamantul modern romanesc |
Învăţământul modern românesc trebuie să aibă ca scop nu doar absolvenţi bine formaţi, ci formarea de persoane cu resurse adaptative la solicitările sociale şi psihologice ale vieţii. Scopul ultim al educaţiei este pregătirea pentru viaţă a elevului.
Educaţia se realizează în familie, dar mai ales în cadru instituţionalizat (şcoală, bi-serică, armată, asociaţii sportive etc.)
Åžcoala este însă instituÅ£ia socială de bază, concepută să răspundă eficient nevoilor psihologice ÅŸi sociale ale elevului, să-l formeze pe viitorul cetăţean responsabil al societăţii civile. ImportanÅ£i parteneri ai ÅŸcolii în procesul formativ-educativ sunt părinÅ£ii dar Å Ÿi comu-nitatea, care în calitate ÅŸi de beneficiar al demersului ÅŸcolii are nevoie de persoane echili-brate, creative, responsabile ÅŸi adaptabile, optimiste ÅŸi eficiente.
Între toţi partenerii implicaţi în procesul de formare a viitorului cetăţean, rolul prin-cipal îl joacă şcoala prin factorii implicaţi direct în acţiune: profesorii şi elevii.
Cuplul “educator-educat†nu poate fi înţeles, în toată complexitatea sa, decât dacă este privit ca o unitate. Fiecare dintre cei doi termeni ai cuplului nu poate fi gândit decât ra-portat la celălalt; nici educatorul nici educatul nu pot exista unul independent de celălalt. În acelaşi timp, nici cuplul nu poate exista prin el însuşi, ci numai integrat într-un sistem social, într-o organizaţie (şcoala), în colectivitatea pe care o formează elevii şi educatorii.
Procesul de învăţământ nu este numai o acţiune de transmitere de cunoştinţe (din partea profesorului) şi de achiziţionare a acestora (din partea elevului), ci un proces social şi psihosocial. Un proces ce nu poate avea loc dcât prin interacţiune, prin inter-relaţie, prin intercunoaştere. Aceste procese psihosociale, de factură interpersonală, însoţesc şi facilitează acţiunea de predare-învăţare, constituie fundalul care asigură sau frânează efortul cognitiv.
Calitatea prestaţiilor fiecărui elev, poziţia sa în colectivitatea şcolară, competenţa sa psihosocială sunt o rezultantă a unui întreg sistem de influenţe şi o contribuţie, concomi-tent, la conturarea profilului acestei rezultante. Personalitatea elevului este un efect şi o cauză – în acelaşi timp. Tot acest sistem de relaţii, în care elevul este implicat, trebuie decodificat prin perspectiva proprie. Dar numai această perspectivă nu este satisfăcătoare. Pentru a-şi înţelege condiţia, elevul trebuie să cunoască şi perspectiva educatorului, să înţe-leagă semnificaţia actelor şi gesturilor acestuia faţă de elevii săi.
Acţiunea educativă a presupus, dintotdeauna, o poziţie de dependenţă, chiar de obedienţă. “Educatul†a fost supus unui tir de influenţe în scopul ameliorării cunoştinţelor sale, conduitelor sale, dorinţelor sale. Rareori a fost întrebat. Secole întregi, dialogul utilizat de antici ca metodă de cunoaştere a universului celuilalt, a fost uitat. Abia în epoca noastră cooperarea educator-educat a devenit o realitate. Dar nu totdeauna!
Rezidurile scolasticii mai sunt încă resimţite în şcoala contemporană. Elevul este întrebat, ascultat, verificat, evaluat, dirijat în funcţie de un model proiectat şi furnizat de educator şi numai de acesta. Educatorul este “creuzetul†în care se plămădeşte tot ceea ce-i este necesar elevului. Educatul a devenit astfel o proiecţie a conştiinţei educatorului. Ce este educatul, ce trebuie să devină, pe ce căi şi prin ce mijloace – a stabilit şi adesea încă stabileşte educatorul.
MinÅ£i deschise, care au dat naÅŸtere unor curente de gândire ÅŸi ÅŸcoli pedagogice, au atras atenÅ£ia, nu o dată, asupra copilului, a personalităţii sale, a universului său. Uneori aceste tendinÅ£e au dat roade. Dar, în practica muncii curente a educatorilor au rămas cu în-dărătnicie metodele care obligă copilul la situaÅ£ia de “recipientâ€, în care educatorul “toarnă†ceea ce crede el de cuviinţă. A trecut mult timp de când J. J. Rousseau a lansat teoria “adultului în devenireâ€. TotuÅŸi, încet, încet, concepÅ£ia despre o educaÅ£ie nouă, în care cu-noaÅŸterea copilului a devenit o problemă e căpetenie, prinde rădăcini. Ed. Claparède ÅŸi adepÅ£ii săi au impus ideea că nu cunoÅŸtinÅ£ele predate sunt mai importante, ci persoana in-struită.
Pentru a educa este necesar, în primul rând, să-l cunoşti pe cel educat. “A cunoaşte în mod precis fiinţele asupra cărora trebuie să se exercite acţiunea educatorului este prima condiţie a succesului pedagogic†(Planchard). Este evident că, prin natura proceselor, educaţia este o activitate psihologică. Numai prin cunoaşterea evoluţiei psihologice a copilului, a dezvoltării sale stadiale se vor putea furniza soluţii adecvate pentru fiecare etapă.
Aportul psihologiei şi sociologiei la cunoaşterea legităţilor dezvoltării copilului/a-dolescentului ne conturează perspectiva studierii obiectului educaţiei, o perspectivă în care iniţiatva este numai a primului termen al cuplului educator-educat. Într-o structură educaţională cooperativă, însă, elevul devine coparticipant, el devine şi subiect al educaţiei. Putem vorbi de o învăţare participativă, conştientă, interacţională şi, de asemenea, anticipativă pentru situaţii noi. Este drept că, după ce timp de secole relaţia educativă s-a bazat pe transmitere şi antrenament individual, pe comandă şi execuţie, introducerea relaţiilor de cooperare întâmpină rezistenţă.
CunoaÅŸterea adolescentului
Ca profesori de liceu, trbuie să cunoaştem foarte bine profilul psihologic al adoles-centului. O schemă de interpretare a drumului urmat de adolescent, în căutarea unei formu-le proprii de realizare, ar putea fi următoarea:
a) “individualizareaâ€, ca tendinţă spre sine (autocunoaÅŸtere, identitate);
b) “socializareaâ€, ca tendinţă spre alÅ£ii (cunoaÅŸterea altora, identificare);
c) “personalizareaâ€, ca revenire la afirmarea individualizării, dar prin integrarea ÅŸi de-păşirea condiÅ£iei iniÅ£iale, printr-o sinteză ÅŸi prelucrare a modelelor întâlnite ÅŸi for-marea idealului.
Adolescenţa este, deci, o căutare a identităţii prin confruntare cu alţii şi integrare
socială, o perioadă de mari căutări, de noi aspiraţii şi nevoi, o mentalitate intermediară în-tre egocentrismul copilului şi mentalitatea mai obiectivă a omului matur.
Nevoia de afecţiune din partea părinţilor, dar şi a altor adulţi, chiar a profesorilor, corelată cu nevoia de securitate, de siguranţă, par să condiţioneze, de asemenea, căutările adolescentului. Chiar existenţa unor situaţii de confort psihic nu exclude apariţia nevoii de visare, de meditaţie cu evadare din realitate şi chiar nevoia de singurătate. O pendulare, deci, între acţiune şi resemnare, între angajare şi retragere.
Dominantă este nevoia dialogului cu adulţii, a confruntării. Adolescenţii simt ne-voia societăţii, o caută, doresc afirmarea socială. “Soluţia grupului†pare să fie cadrul so-cial ideal în interiorul căruia, adolescentul se poate valoriza pe deplin. Grupul oferă ado-lescentului nu numai cadru de afirmare, mijlocul de exprimare liberă, ci şi securitate, sigu-ranţă, distanţarea de ironiile adulţilor şi de autoritatea, care anihilează, a superiorilor(= profesorilor). În grup adolescentul găseşte nivele de aspiraţii şi valori comune cu ale sale. Curajul (de multe ori neacoperit), loialitatea şi fidelitatea faţă de camarazi, cuvântul dat sunt mai presus decât propriul eu.
Două funcÅ£ii pare să îndeplinească adolescenÅ£a, în procesul de dezvoltare a individului uman: o funcÅ£ie de adaptare, de integrare în societatea adultă ÅŸi o funcÅ£ie de depăşire, de progres moral ÅŸi spiritual – adevărată forţă de ÅŸoc în faÅ£a lumii adulÅ£ilor, pe care adolescentul o descoperă ÅŸi pe care o judecă fără menajamente. ÃŽn faÅ£a atâtor disponibilităţi (inte-lectuale, afective, sociale), educatorul trebuie să trateze nu cu un “până mai ieri copilâ€, ci cu un “viitor adultâ€, solicitându-i nu supunere, ci înÅ£elegere. Dacă adolescentul acceptă cu bună ÅŸtiinţă această situaÅ£ie ÅŸi se mândreÅŸte cu colaborarea ce i se solicită, nu-i este îngă-duit educatorului să modifice această relaÅ£ie de încredere. Crearea unui climat de camara-derie, favorizând coeziunea colectivităţii ÅŸcolare, netezind asperităţile ÅŸi susÅ£inând iniÅ£iati-vele, respectând aspiraÅ£ia spre un comportament matur ÅŸi dorinÅ£a de acces la status-ul de adult – iată câteva cerinÅ£e pentru asistenÅ£a psihopedagogică a acestei vârste.
Pentru cunoaşterea elevului avem la îndemână două căi de cunoaştere:
• calea cunoaşterii empirice, prin observaţie curentă şi participare, căreia i se reproşează însă lipsa rigorii şi posibilităţii de standardizare;
• utilizarea unei metodologii ştiinţifice (teste, chestionare).
ÃŽn investigarea “fenomenului ÅŸcolarâ€(personalitatea educatului, integrarea sa în
exigenţele muncii şcolare etc.) aceste două modalităţi de cunoaştere se pot corela.
Climatul de muncă în şcoală
În şcoală, climatul are un rol cu totul deosebit, deoarece acţionează nu numai asu-pra unei categorii de membri – profesorii – chiar dacă este declanşat de aceştia. “Produsul†şcolii – elevii – sunt influenţaţi, pozitiv sau negativ, de calitatea climatului. Pe scurt, procesul instructiv-educativ, randamentul învăţământului este determinat, în bună parte, de cli-matul psihosocial de muncă.
Cercetările au arătat că un bun climat fereşte pe membrii unui colectiv de frică şi inhibiţii, le permite să se concentreze asupra sarcinilor, le stimulează participarea creativă, îi solicită să se realizeze social. Iar ca efect: stimulează sau frânează – după caz – nivelul activităţii participanţilor. Indicatorii unui bun climat rezultă, deci, din perceperea, de către fiecare participant, a relaţiilor sale cu colectivul, cu unitatea , cu munca.
Calitatea regulamentelor şi normelor interioare, relaţiile de colaborare şi prietenie pe care le întreţin elevii fiecărei clase cu colegii de clasă sau şcoală, calitatea muncii edu-cative din şcoală contribuie, de asemenea la calitatea activităţii.
Un alt indicator al climatului organizaÅ£ional este reprezentat de “consultarea în lu-area deciziilorâ€, adică receptivitatea profesorilor la sugestiile ÅŸi propunerile elevilor privi-toare la desfăşurarea procesului de învăţământ; solicitarea părerilor elevilor ÅŸi a părinÅ£ilor când se iau hotărâri privind activitatea acestora ÅŸi punerea în practică a unor astfel de sugestii. Pentru elevi, important este să li se comunice hotărârile privitoare la munca ÅŸi viaÅ£a lor, să fie consideraÅ£i co-participanÅ£i la viaÅ£a ÅŸcolii.
Climatul de muncă are ca indicator ÅŸi “motivaÅ£ia colectivăâ€, raportată la muncă. ÃŽn ÅŸcoală, aprecierile profesorilor pot constitui motive care să angajeze (sau nu) elevii la ac-Å£iune, la intensificarea eforturilor. Este deosebit de semnificativ că elevii percep evaluarea profesorilor ca factor motivator al eforturilor de a obÅ£ine rezultate ÅŸi mai bune. Fetele sunt mai receptive decât băieÅ£ii, anii mai mici sunt mai “dependenÅ£i†decât anii mai mari. Com-portamentul cu care răspunde profesorul este, deci, un factor al succesului ÅŸcolar, al randa-mentului muncii în ÅŸcoală.
Satisfacţiile elevilor în şcoală
Satisfacţiile elevilor în şcoală constituie un indicator important al calităţii activităţii şi analizarea lor conduce la sugestii pentru eficientizarea acţiunii educative din şcoală, a re-laţiilor dintre profesori şi elevi, după cum urmează:
1. Elevii acumulează, în ÅŸcoală, multe cunoÅŸtinÅ£e, dar mai puÅ£in despre modalităţile de acÅ£iune socială, despre disgnosticarea ÅŸi rezolvarea situaÅ£iilor sociale. Ei resimt capacitatea scăzută a instituÅ£iei ÅŸcolii de a-i “învăţa†să acÅ£ioneze în situaÅ£ii sociale, de a-i pregăti pentru muncă ÅŸi viaţă. Ei doresc “învăţare prin acÅ£iuneâ€, învăţare practică, apropiată de cerinÅ£ele vieÅ£ii, singura posibilitate eficace de pregătire socială.
2. Climatul de muncă ÅŸi viaţă în ÅŸcoală nu este totdeauna satisfăcător, nu îndeamnă la colaborare ÅŸi deplină încredere reciprocă. De acest lucru, în bună parte sunt răspunzători ÅŸi profesorii care impun “distanÅ£e socialeâ€, întreÅ£in relaÅ£ii reci, birocratice ÅŸi nu un climat de colaborare. Elevii doresc o mai mare angajare a lor în acÅ£iunile ÅŸcolii, în luarea hotărârilor din ÅŸcoală. Ei doresc participarea la viaÅ£a socială a ÅŸcolii.
3. Elevii nu pot fi satisfăcuţi decât în parte de activitatea lor la şcoală. Acest aspect merită atenţie deosebită, deoarece din “satisfacţii†va rezulta activismul social, atitudinea de participare, iar din “insatisfacţii†va rezulta, de regulă, apatie, lipsa de angajare socială, marginalizare.
În concluzie, ridicarea calităţii actului educaţiei prin eficientizarea relaţiei profesor-elev, presupune un educator total, capabil să fie “prezent†în conştiinţa şi conduita fiecărui elev, la şcoală, în familie, în societate, în viaţa diurnă. Educatorul este “total†numai dacă se preocupă de gândirea şi simţirea elevului, de viaţa sa în şcoală şi în afara ei, de preocu-pările sale extraşcolare,de integrarea sa socială. A ignora faptul că unii elevi sunt mai competenţi, interesanţi, strălucitori în activităţi ce nu se desfăşoară în şcoală şi datorită cărora şi-au dobândit un ascendent asupra celorlalţi colegi – de pildă – înseamnă a nu fi un bun e-ducator. Dimpotrivă, a utiliza cu tact şi pricepere toate prilejurile pe care viaţa şcolară şi extraşcolară le furnizează, cu scop educativ, în beneficiul elevului şi al colectivului de elevi, înseamnă a dovedi nu numai talent pedagogic, vocaţie profesională, ci şi ataşament afectiv – calitate esenţială în munca didactică.
Referinte:
BĂBAN, A. Consiliere educaţională, Cluj-Napoca, 2001.
COSMOVICI, A. Psihologie generală, Ed. POLIROM, Iaşi, 1996.
DUMITRESCU, I. Adolescenţii, Scrisul Românesc, Craiova, 1980.
NICULAU, A. A fi elev, Ed, albatros, BucureÅŸti, 1983.
PLANCHARD, E. Introducere în pedagogie, E.D.P., Bucureşti, 1976.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Educaţia se realizează în familie, dar mai ales în cadru instituţionalizat (şcoală, bi-serică, armată, asociaţii sportive etc.)
Åžcoala este însă instituÅ£ia socială de bază, concepută să răspundă eficient nevoilor psihologice ÅŸi sociale ale elevului, să-l formeze pe viitorul cetăţean responsabil al societăţii civile. ImportanÅ£i parteneri ai ÅŸcolii în procesul formativ-educativ sunt părinÅ£ii dar Å Ÿi comu-nitatea, care în calitate ÅŸi de beneficiar al demersului ÅŸcolii are nevoie de persoane echili-brate, creative, responsabile ÅŸi adaptabile, optimiste ÅŸi eficiente.
Între toţi partenerii implicaţi în procesul de formare a viitorului cetăţean, rolul prin-cipal îl joacă şcoala prin factorii implicaţi direct în acţiune: profesorii şi elevii.
Cuplul “educator-educat†nu poate fi înţeles, în toată complexitatea sa, decât dacă este privit ca o unitate. Fiecare dintre cei doi termeni ai cuplului nu poate fi gândit decât ra-portat la celălalt; nici educatorul nici educatul nu pot exista unul independent de celălalt. În acelaşi timp, nici cuplul nu poate exista prin el însuşi, ci numai integrat într-un sistem social, într-o organizaţie (şcoala), în colectivitatea pe care o formează elevii şi educatorii.
Procesul de învăţământ nu este numai o acţiune de transmitere de cunoştinţe (din partea profesorului) şi de achiziţionare a acestora (din partea elevului), ci un proces social şi psihosocial. Un proces ce nu poate avea loc dcât prin interacţiune, prin inter-relaţie, prin intercunoaştere. Aceste procese psihosociale, de factură interpersonală, însoţesc şi facilitează acţiunea de predare-învăţare, constituie fundalul care asigură sau frânează efortul cognitiv.
Calitatea prestaţiilor fiecărui elev, poziţia sa în colectivitatea şcolară, competenţa sa psihosocială sunt o rezultantă a unui întreg sistem de influenţe şi o contribuţie, concomi-tent, la conturarea profilului acestei rezultante. Personalitatea elevului este un efect şi o cauză – în acelaşi timp. Tot acest sistem de relaţii, în care elevul este implicat, trebuie decodificat prin perspectiva proprie. Dar numai această perspectivă nu este satisfăcătoare. Pentru a-şi înţelege condiţia, elevul trebuie să cunoască şi perspectiva educatorului, să înţe-leagă semnificaţia actelor şi gesturilor acestuia faţă de elevii săi.
Acţiunea educativă a presupus, dintotdeauna, o poziţie de dependenţă, chiar de obedienţă. “Educatul†a fost supus unui tir de influenţe în scopul ameliorării cunoştinţelor sale, conduitelor sale, dorinţelor sale. Rareori a fost întrebat. Secole întregi, dialogul utilizat de antici ca metodă de cunoaştere a universului celuilalt, a fost uitat. Abia în epoca noastră cooperarea educator-educat a devenit o realitate. Dar nu totdeauna!
Rezidurile scolasticii mai sunt încă resimţite în şcoala contemporană. Elevul este întrebat, ascultat, verificat, evaluat, dirijat în funcţie de un model proiectat şi furnizat de educator şi numai de acesta. Educatorul este “creuzetul†în care se plămădeşte tot ceea ce-i este necesar elevului. Educatul a devenit astfel o proiecţie a conştiinţei educatorului. Ce este educatul, ce trebuie să devină, pe ce căi şi prin ce mijloace – a stabilit şi adesea încă stabileşte educatorul.
MinÅ£i deschise, care au dat naÅŸtere unor curente de gândire ÅŸi ÅŸcoli pedagogice, au atras atenÅ£ia, nu o dată, asupra copilului, a personalităţii sale, a universului său. Uneori aceste tendinÅ£e au dat roade. Dar, în practica muncii curente a educatorilor au rămas cu în-dărătnicie metodele care obligă copilul la situaÅ£ia de “recipientâ€, în care educatorul “toarnă†ceea ce crede el de cuviinţă. A trecut mult timp de când J. J. Rousseau a lansat teoria “adultului în devenireâ€. TotuÅŸi, încet, încet, concepÅ£ia despre o educaÅ£ie nouă, în care cu-noaÅŸterea copilului a devenit o problemă e căpetenie, prinde rădăcini. Ed. Claparède ÅŸi adepÅ£ii săi au impus ideea că nu cunoÅŸtinÅ£ele predate sunt mai importante, ci persoana in-struită.
Pentru a educa este necesar, în primul rând, să-l cunoşti pe cel educat. “A cunoaşte în mod precis fiinţele asupra cărora trebuie să se exercite acţiunea educatorului este prima condiţie a succesului pedagogic†(Planchard). Este evident că, prin natura proceselor, educaţia este o activitate psihologică. Numai prin cunoaşterea evoluţiei psihologice a copilului, a dezvoltării sale stadiale se vor putea furniza soluţii adecvate pentru fiecare etapă.
Aportul psihologiei şi sociologiei la cunoaşterea legităţilor dezvoltării copilului/a-dolescentului ne conturează perspectiva studierii obiectului educaţiei, o perspectivă în care iniţiatva este numai a primului termen al cuplului educator-educat. Într-o structură educaţională cooperativă, însă, elevul devine coparticipant, el devine şi subiect al educaţiei. Putem vorbi de o învăţare participativă, conştientă, interacţională şi, de asemenea, anticipativă pentru situaţii noi. Este drept că, după ce timp de secole relaţia educativă s-a bazat pe transmitere şi antrenament individual, pe comandă şi execuţie, introducerea relaţiilor de cooperare întâmpină rezistenţă.
CunoaÅŸterea adolescentului
Ca profesori de liceu, trbuie să cunoaştem foarte bine profilul psihologic al adoles-centului. O schemă de interpretare a drumului urmat de adolescent, în căutarea unei formu-le proprii de realizare, ar putea fi următoarea:
a) “individualizareaâ€, ca tendinţă spre sine (autocunoaÅŸtere, identitate);
b) “socializareaâ€, ca tendinţă spre alÅ£ii (cunoaÅŸterea altora, identificare);
c) “personalizareaâ€, ca revenire la afirmarea individualizării, dar prin integrarea ÅŸi de-păşirea condiÅ£iei iniÅ£iale, printr-o sinteză ÅŸi prelucrare a modelelor întâlnite ÅŸi for-marea idealului.
Adolescenţa este, deci, o căutare a identităţii prin confruntare cu alţii şi integrare
socială, o perioadă de mari căutări, de noi aspiraţii şi nevoi, o mentalitate intermediară în-tre egocentrismul copilului şi mentalitatea mai obiectivă a omului matur.
Nevoia de afecţiune din partea părinţilor, dar şi a altor adulţi, chiar a profesorilor, corelată cu nevoia de securitate, de siguranţă, par să condiţioneze, de asemenea, căutările adolescentului. Chiar existenţa unor situaţii de confort psihic nu exclude apariţia nevoii de visare, de meditaţie cu evadare din realitate şi chiar nevoia de singurătate. O pendulare, deci, între acţiune şi resemnare, între angajare şi retragere.
Dominantă este nevoia dialogului cu adulţii, a confruntării. Adolescenţii simt ne-voia societăţii, o caută, doresc afirmarea socială. “Soluţia grupului†pare să fie cadrul so-cial ideal în interiorul căruia, adolescentul se poate valoriza pe deplin. Grupul oferă ado-lescentului nu numai cadru de afirmare, mijlocul de exprimare liberă, ci şi securitate, sigu-ranţă, distanţarea de ironiile adulţilor şi de autoritatea, care anihilează, a superiorilor(= profesorilor). În grup adolescentul găseşte nivele de aspiraţii şi valori comune cu ale sale. Curajul (de multe ori neacoperit), loialitatea şi fidelitatea faţă de camarazi, cuvântul dat sunt mai presus decât propriul eu.
Două funcÅ£ii pare să îndeplinească adolescenÅ£a, în procesul de dezvoltare a individului uman: o funcÅ£ie de adaptare, de integrare în societatea adultă ÅŸi o funcÅ£ie de depăşire, de progres moral ÅŸi spiritual – adevărată forţă de ÅŸoc în faÅ£a lumii adulÅ£ilor, pe care adolescentul o descoperă ÅŸi pe care o judecă fără menajamente. ÃŽn faÅ£a atâtor disponibilităţi (inte-lectuale, afective, sociale), educatorul trebuie să trateze nu cu un “până mai ieri copilâ€, ci cu un “viitor adultâ€, solicitându-i nu supunere, ci înÅ£elegere. Dacă adolescentul acceptă cu bună ÅŸtiinţă această situaÅ£ie ÅŸi se mândreÅŸte cu colaborarea ce i se solicită, nu-i este îngă-duit educatorului să modifice această relaÅ£ie de încredere. Crearea unui climat de camara-derie, favorizând coeziunea colectivităţii ÅŸcolare, netezind asperităţile ÅŸi susÅ£inând iniÅ£iati-vele, respectând aspiraÅ£ia spre un comportament matur ÅŸi dorinÅ£a de acces la status-ul de adult – iată câteva cerinÅ£e pentru asistenÅ£a psihopedagogică a acestei vârste.
Pentru cunoaşterea elevului avem la îndemână două căi de cunoaştere:
• calea cunoaşterii empirice, prin observaţie curentă şi participare, căreia i se reproşează însă lipsa rigorii şi posibilităţii de standardizare;
• utilizarea unei metodologii ştiinţifice (teste, chestionare).
ÃŽn investigarea “fenomenului ÅŸcolarâ€(personalitatea educatului, integrarea sa în
exigenţele muncii şcolare etc.) aceste două modalităţi de cunoaştere se pot corela.
Climatul de muncă în şcoală
În şcoală, climatul are un rol cu totul deosebit, deoarece acţionează nu numai asu-pra unei categorii de membri – profesorii – chiar dacă este declanşat de aceştia. “Produsul†şcolii – elevii – sunt influenţaţi, pozitiv sau negativ, de calitatea climatului. Pe scurt, procesul instructiv-educativ, randamentul învăţământului este determinat, în bună parte, de cli-matul psihosocial de muncă.
Cercetările au arătat că un bun climat fereşte pe membrii unui colectiv de frică şi inhibiţii, le permite să se concentreze asupra sarcinilor, le stimulează participarea creativă, îi solicită să se realizeze social. Iar ca efect: stimulează sau frânează – după caz – nivelul activităţii participanţilor. Indicatorii unui bun climat rezultă, deci, din perceperea, de către fiecare participant, a relaţiilor sale cu colectivul, cu unitatea , cu munca.
Calitatea regulamentelor şi normelor interioare, relaţiile de colaborare şi prietenie pe care le întreţin elevii fiecărei clase cu colegii de clasă sau şcoală, calitatea muncii edu-cative din şcoală contribuie, de asemenea la calitatea activităţii.
Un alt indicator al climatului organizaÅ£ional este reprezentat de “consultarea în lu-area deciziilorâ€, adică receptivitatea profesorilor la sugestiile ÅŸi propunerile elevilor privi-toare la desfăşurarea procesului de învăţământ; solicitarea părerilor elevilor ÅŸi a părinÅ£ilor când se iau hotărâri privind activitatea acestora ÅŸi punerea în practică a unor astfel de sugestii. Pentru elevi, important este să li se comunice hotărârile privitoare la munca ÅŸi viaÅ£a lor, să fie consideraÅ£i co-participanÅ£i la viaÅ£a ÅŸcolii.
Climatul de muncă are ca indicator ÅŸi “motivaÅ£ia colectivăâ€, raportată la muncă. ÃŽn ÅŸcoală, aprecierile profesorilor pot constitui motive care să angajeze (sau nu) elevii la ac-Å£iune, la intensificarea eforturilor. Este deosebit de semnificativ că elevii percep evaluarea profesorilor ca factor motivator al eforturilor de a obÅ£ine rezultate ÅŸi mai bune. Fetele sunt mai receptive decât băieÅ£ii, anii mai mici sunt mai “dependenÅ£i†decât anii mai mari. Com-portamentul cu care răspunde profesorul este, deci, un factor al succesului ÅŸcolar, al randa-mentului muncii în ÅŸcoală.
Satisfacţiile elevilor în şcoală
Satisfacţiile elevilor în şcoală constituie un indicator important al calităţii activităţii şi analizarea lor conduce la sugestii pentru eficientizarea acţiunii educative din şcoală, a re-laţiilor dintre profesori şi elevi, după cum urmează:
1. Elevii acumulează, în ÅŸcoală, multe cunoÅŸtinÅ£e, dar mai puÅ£in despre modalităţile de acÅ£iune socială, despre disgnosticarea ÅŸi rezolvarea situaÅ£iilor sociale. Ei resimt capacitatea scăzută a instituÅ£iei ÅŸcolii de a-i “învăţa†să acÅ£ioneze în situaÅ£ii sociale, de a-i pregăti pentru muncă ÅŸi viaţă. Ei doresc “învăţare prin acÅ£iuneâ€, învăţare practică, apropiată de cerinÅ£ele vieÅ£ii, singura posibilitate eficace de pregătire socială.
2. Climatul de muncă ÅŸi viaţă în ÅŸcoală nu este totdeauna satisfăcător, nu îndeamnă la colaborare ÅŸi deplină încredere reciprocă. De acest lucru, în bună parte sunt răspunzători ÅŸi profesorii care impun “distanÅ£e socialeâ€, întreÅ£in relaÅ£ii reci, birocratice ÅŸi nu un climat de colaborare. Elevii doresc o mai mare angajare a lor în acÅ£iunile ÅŸcolii, în luarea hotărârilor din ÅŸcoală. Ei doresc participarea la viaÅ£a socială a ÅŸcolii.
3. Elevii nu pot fi satisfăcuţi decât în parte de activitatea lor la şcoală. Acest aspect merită atenţie deosebită, deoarece din “satisfacţii†va rezulta activismul social, atitudinea de participare, iar din “insatisfacţii†va rezulta, de regulă, apatie, lipsa de angajare socială, marginalizare.
În concluzie, ridicarea calităţii actului educaţiei prin eficientizarea relaţiei profesor-elev, presupune un educator total, capabil să fie “prezent†în conştiinţa şi conduita fiecărui elev, la şcoală, în familie, în societate, în viaţa diurnă. Educatorul este “total†numai dacă se preocupă de gândirea şi simţirea elevului, de viaţa sa în şcoală şi în afara ei, de preocu-pările sale extraşcolare,de integrarea sa socială. A ignora faptul că unii elevi sunt mai competenţi, interesanţi, strălucitori în activităţi ce nu se desfăşoară în şcoală şi datorită cărora şi-au dobândit un ascendent asupra celorlalţi colegi – de pildă – înseamnă a nu fi un bun e-ducator. Dimpotrivă, a utiliza cu tact şi pricepere toate prilejurile pe care viaţa şcolară şi extraşcolară le furnizează, cu scop educativ, în beneficiul elevului şi al colectivului de elevi, înseamnă a dovedi nu numai talent pedagogic, vocaţie profesională, ci şi ataşament afectiv – calitate esenţială în munca didactică.
Referinte:
BĂBAN, A. Consiliere educaţională, Cluj-Napoca, 2001.
COSMOVICI, A. Psihologie generală, Ed. POLIROM, Iaşi, 1996.
DUMITRESCU, I. Adolescenţii, Scrisul Românesc, Craiova, 1980.
NICULAU, A. A fi elev, Ed, albatros, BucureÅŸti, 1983.
PLANCHARD, E. Introducere în pedagogie, E.D.P., Bucureşti, 1976.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: invatamant, modern, romanesc, educare, scoala |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 01 February '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :