Statistics:
Visits: 3,745 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Instalatia de balast
Q: | Intreaba despre Instalatia de balast |
Instalaţia de balast are drept scop corectarea poziţiei centrului de masă al navei prin ambarcarea, transferarea şi evacuarea peste bord a balastului lichid (apă de mare).
Instalaţia de balast poate fi interconectată cu instalaţia de santină, putând avea pompe comune şi porţiuni comune de tubulaturi, întrucât ambele instalaţii vehiculează apă de mare. Gruparea a două instalaţii diferite ca destinaţie este posibilă datorită agentului de lucru comun şi datorită amplasării acestor instalaţii la nivelul fundului navei. Astfel, se utilizează un număr mai mic de pompe, tubulaturi de lungime redusă şi deci, se reduc masa şi volumul instalaţiilor.
Instalaţia de balast şi instalaţia de san tină sunt independente numai în zonele navei în care apa poate fi poluată cu reziduuri petroliere (compartimentul maşini, compartiment căldări etc.).
Prin descărcarea mărfurilor generale, înălţimea metacentrică a navei se reduce iar stabilitatea navei se înrăutăţeşte. Pentru a asigura o stabilitate suficientă, în condiţii de navigaţie pe mare agitată, în tancurile de balast se ambarcă apă de mare, care se adaugă deplasamentului navei goale.
Navele maritime de mărfuri generale şi de pasageri, mineralierele, petrolierele, navele frigorifice, etc., dispun de instalaţii centralizate de balastare a navei.
Cantitatea necesară de balast lichid B se încadrează în limitele [1]: B = (0,2...0,3) D, pentru navele de mărfuri generale; B = (0,3...0,5) D, pentru navele petrolier (unde, D - deplasamentul total al navei).
Sorburile tubulaturilor din tancurile de balast nu au filtre iar armăturile lor de închidere nu sunt cu reţinere, întrucât în tubulatura de balast apa circulă în ambele sensuri. Tancurile de balast sunt deservite de tubulaturi independente, în sistem centralizat, fiecare tubulatură ajungând în compartimentul maşini printr-un coridor central, amplasat sub puntea dublului fund.
Tubulaturile instalaţiei de balast trebuie să fie amplasate astfel încât să funcţioneze şi la înclinări transversale ale navei de maxim 50 şi să nu fie expuse îngheţării. Tubulatura de balast trebuie să fie prevăzută cu mijloace de golire (armături, dopuri, etc.).
În instalaţiile de balast se utilizează pompe centrifugale dotate cu mijloace de autoamorsare sau pompe cu piston [2]. Pentru dublarea pompelor de balast pot fi utilizate pompe de serviciu general, pompe de incendiu şi pompa circuitului exterior de răcire a motorului principal.
În general, pentru întreaga instalaţie de balast, timpul de umplere sau golire a unui tanc este de (8...10) ore, iar pentru cel mai mare tanc al instalaţiei, 2 ore. Valorile uzuale ale debitului pompelor de balast pentru navele de mărfuri generale şi de pasageri sunt (100...400) mc/h.
Bibliografie:
[1] Ion C. Ioniţă ş.a. Instalaţii navale de bord. Construcţie şi exploatare. Bucureşti, Editura Tehnică, 1992.
[2] Petre Iancu. Sisteme hidraulice navale. Bucureşti, Editura Militară, 1963.
Accesati link-ul pentru mai multe informatii : Pompe centrifugale navale
Autor : Alexandru Pintilie
Instalaţia de balast poate fi interconectată cu instalaţia de santină, putând avea pompe comune şi porţiuni comune de tubulaturi, întrucât ambele instalaţii vehiculează apă de mare. Gruparea a două instalaţii diferite ca destinaţie este posibilă datorită agentului de lucru comun şi datorită amplasării acestor instalaţii la nivelul fundului navei. Astfel, se utilizează un număr mai mic de pompe, tubulaturi de lungime redusă şi deci, se reduc masa şi volumul instalaţiilor.
Instalaţia de balast şi instalaţia de san tină sunt independente numai în zonele navei în care apa poate fi poluată cu reziduuri petroliere (compartimentul maşini, compartiment căldări etc.).
Prin descărcarea mărfurilor generale, înălţimea metacentrică a navei se reduce iar stabilitatea navei se înrăutăţeşte. Pentru a asigura o stabilitate suficientă, în condiţii de navigaţie pe mare agitată, în tancurile de balast se ambarcă apă de mare, care se adaugă deplasamentului navei goale.
Navele maritime de mărfuri generale şi de pasageri, mineralierele, petrolierele, navele frigorifice, etc., dispun de instalaţii centralizate de balastare a navei.
Cantitatea necesară de balast lichid B se încadrează în limitele [1]: B = (0,2...0,3) D, pentru navele de mărfuri generale; B = (0,3...0,5) D, pentru navele petrolier (unde, D - deplasamentul total al navei).
Sorburile tubulaturilor din tancurile de balast nu au filtre iar armăturile lor de închidere nu sunt cu reţinere, întrucât în tubulatura de balast apa circulă în ambele sensuri. Tancurile de balast sunt deservite de tubulaturi independente, în sistem centralizat, fiecare tubulatură ajungând în compartimentul maşini printr-un coridor central, amplasat sub puntea dublului fund.
Tubulaturile instalaţiei de balast trebuie să fie amplasate astfel încât să funcţioneze şi la înclinări transversale ale navei de maxim 50 şi să nu fie expuse îngheţării. Tubulatura de balast trebuie să fie prevăzută cu mijloace de golire (armături, dopuri, etc.).
În instalaţiile de balast se utilizează pompe centrifugale dotate cu mijloace de autoamorsare sau pompe cu piston [2]. Pentru dublarea pompelor de balast pot fi utilizate pompe de serviciu general, pompe de incendiu şi pompa circuitului exterior de răcire a motorului principal.
În general, pentru întreaga instalaţie de balast, timpul de umplere sau golire a unui tanc este de (8...10) ore, iar pentru cel mai mare tanc al instalaţiei, 2 ore. Valorile uzuale ale debitului pompelor de balast pentru navele de mărfuri generale şi de pasageri sunt (100...400) mc/h.
Bibliografie:
[1] Ion C. Ioniţă ş.a. Instalaţii navale de bord. Construcţie şi exploatare. Bucureşti, Editura Tehnică, 1992.
[2] Petre Iancu. Sisteme hidraulice navale. Bucureşti, Editura Militară, 1963.
Accesati link-ul pentru mai multe informatii : Pompe centrifugale navale
Autor : Alexandru Pintilie
Tag-uri: instalatii, balast, nave, ambarcatiuni, pompe centrifugale |
- Tipuri reprezentative de nave (3284 visits)
- Instalatia de santina (2743 visits)
- Clasificarea instalatiilor navale de bord (2453 visits)
- Instalatia de apa tehnica (2366 visits)
- Nave pentru transportat marfuri in vrac - bulk-carrier (2327 visits)
- Instalatia de balast (1934 visits)
- Sisteme specifice navelor de tip petrolier (1906 visits)
- Instalatia de alimentare cu apa potabila (1766 visits)
- Nave pentru transportat produse petroliere in vrac - petroliere (1727 visits)
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat (1703 visits)
- Instalatia de guvernare (1700 visits)
- Nave pentru transportat marfuri containerizate - portcontainer (1695 visits)
- Evolutia constructiilor navale (1674 visits)
- Sistemul de aer comprimat (1592 visits)
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon (1568 visits)
- Evolutia constructiilor navale
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat
- Scurt breviar de termeni navali
- Primele tipuri de ambarcatiuni
- Separatoare De Combustibil III
- Separatoare de combustibil II
- Tipuri reprezentative de nave
- Instalatia de stins incenciul cu apa pulverizata
- Instalatia de stins incendiul cu spuma
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon
- Instalatia de stins incendiul cu pulberi
- Instalatia de manevra-legare
- Instalatia de incarcare-descarcare a marfii
- Instalatia de manevra a capacelor gurilor de magazii
- Instalatia de stins incendiul cu jet de apa
Categorie: Arhitectura Navala - ( Arhitectura Navala - Archiva)
Data Adaugarii: 11 July '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :