Statistics:
Visits: 3,010 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
9
Fame Riser
|
|||||||||||
Instalatia de guvernare
Q: | Intreaba despre Instalatia de guvernare |
Instalaţia de guvernare are rolul de a menţine nava pe drum în timpul navigaţiei şi de a realiza schimbarea direcţiei de drum în conformitate cu cerinţele navigaţiei, prin aplicarea la comandă a unor momente verticale de rotire, care acţionează simultan cu forţa axială de propulsie [1].
Instalaţia de guvernare realizează rotirea navei în jurul centrului de giraţie în timpul manevrelor de acostare şi plecare de la cheu.
O instalaţie de guvernare este formată dintr-un element de comandă (timona), o transmisie de comandă, o maşină de forţă (maşina cârmei), o transmisie de forţă şi unul sau mai multe elemente de execuţie, organele de guvernare (cârmele).
ForÅ£a laterală necesarà „Æ’ guvernării navei pe traiectoria dorită se realizează cu ajutorul organelor de guvernare. ÃŽn funcÅ£ie de modul de obÅ£inere a acestor forÅ£e, se deosebesc:
• organe de guvernare pasivă, care realizează forţa laterală necesară guvernării, folosind curentul de apă întâlnit de navă în deplasare;
• organe de guvernare activă, care realizează forţa laterală necesară guvernării prin transformarea energiei mecanice pe care o primesc direct şi special pentru guvernare.
Guvernarea pasivă este larg răspândită, cel mai utilizat organ de guvernare fiind cârma pasivă. Cârma pasivă este o suprafaţă portantă care se înclină în jurul unui ax vertical, formată dintr-un profil simetric faţă de coarda sa, plasat în planul diametral al navei, de obicei în pupa.
Guvernarea activă este mai puţin utilizată, datorită costurilor şi tehnologiilor de realizare, cel mai simplu organ de guvernare activă fiind cârma activă, formată dintr-un profil simetric faţă de coarda sa şi care se înclină în jurul unui ax vertical, amplasat în planul diametral al navei, în pupa acesteia, având un propulsor ataşat bordului de fugă. Împingerea propulsorului este orientabilă odată cu safranul cârmei.
Maşinile de cârmă au rolul de a realiza momentul necesar de acţionare a cârmei, conform comenzilor primite de la timonă. Maşinile de cârmă, de regulă, pot fi: cu hidromotor liniar, respectiv cu hidromotor rotativ.
Maşinile de cârmă cu hidromotor liniar sunt realizate cu ajutorul unor perechi de hidromotoare liniare cu simplu efect, cu axe orizontale, care acţionează asupra echei de cârmă prin intermediul unor pietre de culisă.
Maşinile de cârmă cu hidromotor oscilant sunt constituite dintr-un hidromotor cu (2...4) perechi de paleţi rigizi, încastraţi pe rotor şi stator.
Pentru mai multe informatii vizitati forumul dedicat Enciclopediei Navale :
Instalaţii de guvernare şi propulsie cu tunele hidrodinamice transversale
Maşini de cârmă navale
Bibliografie:
[1] Ion C. Ioniţă ş.a. Instalaţii navale de bord. Construcţie şi exploatare. Bucureşti, Editura Tehnică, 1992.
Articol scris de Alexandru Pintilie
Instalaţia de guvernare realizează rotirea navei în jurul centrului de giraţie în timpul manevrelor de acostare şi plecare de la cheu.
O instalaţie de guvernare este formată dintr-un element de comandă (timona), o transmisie de comandă, o maşină de forţă (maşina cârmei), o transmisie de forţă şi unul sau mai multe elemente de execuţie, organele de guvernare (cârmele).
ForÅ£a laterală necesarà „Æ’ guvernării navei pe traiectoria dorită se realizează cu ajutorul organelor de guvernare. ÃŽn funcÅ£ie de modul de obÅ£inere a acestor forÅ£e, se deosebesc:
• organe de guvernare pasivă, care realizează forţa laterală necesară guvernării, folosind curentul de apă întâlnit de navă în deplasare;
• organe de guvernare activă, care realizează forţa laterală necesară guvernării prin transformarea energiei mecanice pe care o primesc direct şi special pentru guvernare.
Guvernarea pasivă este larg răspândită, cel mai utilizat organ de guvernare fiind cârma pasivă. Cârma pasivă este o suprafaţă portantă care se înclină în jurul unui ax vertical, formată dintr-un profil simetric faţă de coarda sa, plasat în planul diametral al navei, de obicei în pupa.
Guvernarea activă este mai puţin utilizată, datorită costurilor şi tehnologiilor de realizare, cel mai simplu organ de guvernare activă fiind cârma activă, formată dintr-un profil simetric faţă de coarda sa şi care se înclină în jurul unui ax vertical, amplasat în planul diametral al navei, în pupa acesteia, având un propulsor ataşat bordului de fugă. Împingerea propulsorului este orientabilă odată cu safranul cârmei.
Maşinile de cârmă au rolul de a realiza momentul necesar de acţionare a cârmei, conform comenzilor primite de la timonă. Maşinile de cârmă, de regulă, pot fi: cu hidromotor liniar, respectiv cu hidromotor rotativ.
Maşinile de cârmă cu hidromotor liniar sunt realizate cu ajutorul unor perechi de hidromotoare liniare cu simplu efect, cu axe orizontale, care acţionează asupra echei de cârmă prin intermediul unor pietre de culisă.
Maşinile de cârmă cu hidromotor oscilant sunt constituite dintr-un hidromotor cu (2...4) perechi de paleţi rigizi, încastraţi pe rotor şi stator.
Pentru mai multe informatii vizitati forumul dedicat Enciclopediei Navale :
Instalaţii de guvernare şi propulsie cu tunele hidrodinamice transversale
Maşini de cârmă navale
Bibliografie:
[1] Ion C. Ioniţă ş.a. Instalaţii navale de bord. Construcţie şi exploatare. Bucureşti, Editura Tehnică, 1992.
Articol scris de Alexandru Pintilie
Tag-uri: instalatie, nave, ambarcatiuni, guvernare |
- Tipuri reprezentative de nave (3284 visits)
- Instalatia de santina (2743 visits)
- Clasificarea instalatiilor navale de bord (2453 visits)
- Instalatia de apa tehnica (2366 visits)
- Nave pentru transportat marfuri in vrac - bulk-carrier (2327 visits)
- Instalatia de balast (1934 visits)
- Sisteme specifice navelor de tip petrolier (1906 visits)
- Instalatia de alimentare cu apa potabila (1766 visits)
- Nave pentru transportat produse petroliere in vrac - petroliere (1727 visits)
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat (1703 visits)
- Instalatia de guvernare (1700 visits)
- Nave pentru transportat marfuri containerizate - portcontainer (1695 visits)
- Evolutia constructiilor navale (1674 visits)
- Sistemul de aer comprimat (1592 visits)
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon (1568 visits)
- Evolutia constructiilor navale
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat
- Scurt breviar de termeni navali
- Primele tipuri de ambarcatiuni
- Separatoare De Combustibil III
- Separatoare de combustibil II
- Tipuri reprezentative de nave
- Instalatia de stins incenciul cu apa pulverizata
- Instalatia de stins incendiul cu spuma
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon
- Instalatia de stins incendiul cu pulberi
- Instalatia de manevra-legare
- Instalatia de incarcare-descarcare a marfii
- Instalatia de manevra a capacelor gurilor de magazii
- Instalatia de stins incendiul cu jet de apa
Categorie: Arhitectura Navala - ( Arhitectura Navala - Archiva)
Data Adaugarii: 05 August '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :