Statistics:
Visits: 1,456 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Textul Sakespearean
Q: | Intreaba despre Textul Sakespearean |
Textul shakespearean ne ofera date mult mai pretioase, acelea ce privesc – pana la un punct, evident – bibliografia spiriuala a poetului. "Shakespeare este singurul biograf al lui Shakespeare", scria in articolele sale, marele ganditor si stilist Ralph Waldo Emerson.
Daca ar fi sa restrangem problema la cel mai usor mod demonstrabil aspect al bibliografiei spirituale ce se poate desprinde din opera lui W. Shakespeare, acela al informatiei, pana si cititorii neavizati isi pot da seama de amploarea si corectitudinea ei in mai multe domenii: teatru (prin operele Hamlet, Visul unei nopti de vara, Henric al V-lea), dreptul )prin piesele "Masura pentru masura", "Negutatorul din Venetia"), muzica (Richard al II-lea, Negutatorul din Venetia), pictura (prin operele "Venus si Adoni s", "Timon din Atena"), gramatica, logica, retorica )Zadarnicele chinuri ale dragostei), filozofie, etica ) in operele "Trolius si Cresida", "Hamlet"), navigatia) creatia "Furtuna"), botanica (Haml;et, Poveste de iarna etc.), astrologia, istoria si altele, fara sa aducem in discutie profunda cunoastere a vietii de la tara, targ, oras, a curtii regale, a folclorului englez etc.
Sursele de inspiratie- atatea cate au fostdeocamdata identificate (v. de pilda cele 6 volume ale lui G. Bullough, "Narrative and Dramatic sources of Shakespeare, New York, 1957), sunt iarasi foarte intinse si diverse- de la romanele cavaleresti, la proza Renasterii engleze, de la Biblie, Ovidiu si Vergilius, la Edmund Spenser, de la Belleforest la Holnished, de la Boccacio la Chaucer, de la Seneca, tragedianul, la Seneca prozatorul. Daca in ultima vreme, Shakespeare pacatuieste prin acronisme (Ceopatra joaca biliard, in "Poveste de iarna", aflam de existenta unei mari a Boemiei, troienii si grecii din "Troius si Cresida" folosesc expresii din terminologia crestin), explicatia (fara a fi o scuza) trebuie cautata si in sursele folosite.
De aici si intrebarea fireasca a spectatorilor, cititorilor si a cercetatorilor: cum este posibil ca in numai cativa ani de studiu la "Scoala gramaticala" din Standfort, Shakespeare sa fia cumulat atatea cunostinte? Intrucat raspunsuri pe deplin multumitoare nu au putut fi gasite nici pana in clipa de fata, nu este de mirare ca opera sa a fost atribuita altor autori eminamente culti.
Daca secolul nostru nu a imbogatit cu date noi cele ce se stiau mai de mult despre viata lui William Shakespeare, el a cunoscut in schimb noi contributii remarcabile privind opera sa )fie a vorbim de interpretari noi, stuii profunde de text, studii de stilistica, etc.), cat si epoca in care a trait. Dispunem azi de o viziune mult mai complexa si ami exacta a vietii sociale, morale si culturale a epocii; ni s-a demonstrat in sfarsit, cu desavarsita claritate, ca Renasterea engleza nu a fost un fenomen asemanator cu, caderea noptii la tropice, ca ea a reprezentat dezvoltarea pana la maturitate a unor tendinte si procese existente inca in evul mediu.
Intelegem ce insemnatate avea pentru elisabetani (si chiar si pentru inaintasii lorimediati) cultivarea limbii nationale ca lement de comunicare orala, in carti sau pe scena teatrelor, forma ebrionara a ziaristicii engleze. Totodata, stim ce rol extraordinar a avut figura retorica a amplificarii sau a auxesis-ului; elevii din zilele noastre, adesea suprasolicitati nu mai pot sa-i invidieze pe colegii lor de alta data, din scolile gramaticale…
In tragedia "Romeo si Julieta", cea mai cunoscuta opera shakespereana problemele filozofice si etice nu formeaza obiectul unor dezbateri ca, de pilda, in "Trolius si Cresida", dar ele exista, nu numai ca ilustrari (fapte, intamplari, atitudini, pilde), ci si ca generalizari care asteapta optiuni finale din partea spectatorilor. In problema aentului malefic, spectatorul sau cititorul este un participant de frunte la dezbatere si el in sinea lui trebuie sa hotarasca deciziile finale ale acesteia.
Tragedia "Romeo si Julieta a fost scrisa cel probabil in 1595-1596 . Un text imperfect a aparut in prima editie in-cvarto in anul 1597, o a doua editie in-cvartom "corectata, augmentata si imbunatatita" (continand insa numeroase erori), s-a tiparit in 1599, apoi, in alte doua randuri pana la prima editie in-folio din 1623.
Generalizarile privind deznodamantul tragic sunt numeroase in "Romeo si Julieta" si incrimineaza trei fctori: intamplarea, accidentul, destinul (in sistemul corespondentelor elisabetane, macrocosmosul), parintii si familiile ("corpul politic" chiar) si eroii insisi )microcosmosul) .
Din punct de vedere dramatic si tematic, principalele imagini din piesa sunt lumina si intunericul. Din punct de vedere poetic, ele raman la fel de importante atat prin simpla repetare, cat si prin bogatia sinonimelor.
Rezolvarea ascendentului luminii asupra intunericului sau dimpotriva a intunericului asupra luminii, poate fi de ajutor si in interpretarea altor antonime si antiteze din piesa, eventual : parinti-copii, tineri-batrani, esenta-aparenta, viata-moarte, otrava propriu-zisa si otrava "reala", figurata (banul) etc.
Relatia barbat-femeie este infatisata printr-o serie de protagonisti care, intr-o anumita masura se manifesta sau gandesc "antitetic" : nerasplatita pasiune a lui Romeo pentru Rosalina e mai curand imaginara decat adevarata, dragostea dintre Romeo si Julieta este reala si profunda).
Faptul ca, pentru prima oara in "Romeo si Julieta" Shakespeare a dat iubirii omenesti o forma atemporala, confera acestei piese un loc important nu numai in ceea ce priveste evolutia lui W. Shakespeare, ci si evolutia dramei elisabetane. Aceasta experienta fundamentala a iubirii profunde si patimase sta la baza intregii drame.
Autor: Vancea Catalin
Daca ar fi sa restrangem problema la cel mai usor mod demonstrabil aspect al bibliografiei spirituale ce se poate desprinde din opera lui W. Shakespeare, acela al informatiei, pana si cititorii neavizati isi pot da seama de amploarea si corectitudinea ei in mai multe domenii: teatru (prin operele Hamlet, Visul unei nopti de vara, Henric al V-lea), dreptul )prin piesele "Masura pentru masura", "Negutatorul din Venetia"), muzica (Richard al II-lea, Negutatorul din Venetia), pictura (prin operele "Venus si Adoni s", "Timon din Atena"), gramatica, logica, retorica )Zadarnicele chinuri ale dragostei), filozofie, etica ) in operele "Trolius si Cresida", "Hamlet"), navigatia) creatia "Furtuna"), botanica (Haml;et, Poveste de iarna etc.), astrologia, istoria si altele, fara sa aducem in discutie profunda cunoastere a vietii de la tara, targ, oras, a curtii regale, a folclorului englez etc.
Sursele de inspiratie- atatea cate au fostdeocamdata identificate (v. de pilda cele 6 volume ale lui G. Bullough, "Narrative and Dramatic sources of Shakespeare, New York, 1957), sunt iarasi foarte intinse si diverse- de la romanele cavaleresti, la proza Renasterii engleze, de la Biblie, Ovidiu si Vergilius, la Edmund Spenser, de la Belleforest la Holnished, de la Boccacio la Chaucer, de la Seneca, tragedianul, la Seneca prozatorul. Daca in ultima vreme, Shakespeare pacatuieste prin acronisme (Ceopatra joaca biliard, in "Poveste de iarna", aflam de existenta unei mari a Boemiei, troienii si grecii din "Troius si Cresida" folosesc expresii din terminologia crestin), explicatia (fara a fi o scuza) trebuie cautata si in sursele folosite.
De aici si intrebarea fireasca a spectatorilor, cititorilor si a cercetatorilor: cum este posibil ca in numai cativa ani de studiu la "Scoala gramaticala" din Standfort, Shakespeare sa fia cumulat atatea cunostinte? Intrucat raspunsuri pe deplin multumitoare nu au putut fi gasite nici pana in clipa de fata, nu este de mirare ca opera sa a fost atribuita altor autori eminamente culti.
Daca secolul nostru nu a imbogatit cu date noi cele ce se stiau mai de mult despre viata lui William Shakespeare, el a cunoscut in schimb noi contributii remarcabile privind opera sa )fie a vorbim de interpretari noi, stuii profunde de text, studii de stilistica, etc.), cat si epoca in care a trait. Dispunem azi de o viziune mult mai complexa si ami exacta a vietii sociale, morale si culturale a epocii; ni s-a demonstrat in sfarsit, cu desavarsita claritate, ca Renasterea engleza nu a fost un fenomen asemanator cu, caderea noptii la tropice, ca ea a reprezentat dezvoltarea pana la maturitate a unor tendinte si procese existente inca in evul mediu.
Intelegem ce insemnatate avea pentru elisabetani (si chiar si pentru inaintasii lorimediati) cultivarea limbii nationale ca lement de comunicare orala, in carti sau pe scena teatrelor, forma ebrionara a ziaristicii engleze. Totodata, stim ce rol extraordinar a avut figura retorica a amplificarii sau a auxesis-ului; elevii din zilele noastre, adesea suprasolicitati nu mai pot sa-i invidieze pe colegii lor de alta data, din scolile gramaticale…
In tragedia "Romeo si Julieta", cea mai cunoscuta opera shakespereana problemele filozofice si etice nu formeaza obiectul unor dezbateri ca, de pilda, in "Trolius si Cresida", dar ele exista, nu numai ca ilustrari (fapte, intamplari, atitudini, pilde), ci si ca generalizari care asteapta optiuni finale din partea spectatorilor. In problema aentului malefic, spectatorul sau cititorul este un participant de frunte la dezbatere si el in sinea lui trebuie sa hotarasca deciziile finale ale acesteia.
Tragedia "Romeo si Julieta a fost scrisa cel probabil in 1595-1596 . Un text imperfect a aparut in prima editie in-cvarto in anul 1597, o a doua editie in-cvartom "corectata, augmentata si imbunatatita" (continand insa numeroase erori), s-a tiparit in 1599, apoi, in alte doua randuri pana la prima editie in-folio din 1623.
Generalizarile privind deznodamantul tragic sunt numeroase in "Romeo si Julieta" si incrimineaza trei fctori: intamplarea, accidentul, destinul (in sistemul corespondentelor elisabetane, macrocosmosul), parintii si familiile ("corpul politic" chiar) si eroii insisi )microcosmosul) .
Din punct de vedere dramatic si tematic, principalele imagini din piesa sunt lumina si intunericul. Din punct de vedere poetic, ele raman la fel de importante atat prin simpla repetare, cat si prin bogatia sinonimelor.
Rezolvarea ascendentului luminii asupra intunericului sau dimpotriva a intunericului asupra luminii, poate fi de ajutor si in interpretarea altor antonime si antiteze din piesa, eventual : parinti-copii, tineri-batrani, esenta-aparenta, viata-moarte, otrava propriu-zisa si otrava "reala", figurata (banul) etc.
Relatia barbat-femeie este infatisata printr-o serie de protagonisti care, intr-o anumita masura se manifesta sau gandesc "antitetic" : nerasplatita pasiune a lui Romeo pentru Rosalina e mai curand imaginara decat adevarata, dragostea dintre Romeo si Julieta este reala si profunda).
Faptul ca, pentru prima oara in "Romeo si Julieta" Shakespeare a dat iubirii omenesti o forma atemporala, confera acestei piese un loc important nu numai in ceea ce priveste evolutia lui W. Shakespeare, ci si evolutia dramei elisabetane. Aceasta experienta fundamentala a iubirii profunde si patimase sta la baza intregii drame.
Autor: Vancea Catalin
Tag-uri: educatie, literatura, bibliografie, opere |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 08 December '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :