Statistics:
Visits: 3,142 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Modalitati de realizare a educatiei pentru societate in gradinita de copii
Q: | Intreaba despre Modalitati de realizare a educatiei pentru societate in gradinita de copii |
ÃŽn declaraÅ£ia Universală a Copilului, adoptată de Adunarea Generală a O.N.U. din noiembrie 1989, la care a aderat ÅŸi România, se precizează într-un articol: „Copilul are dreptul să trăiască în familie ÅŸi să fie înconjurat cu dragoste ÅŸi înÅ£elegere ... el are dreptul la educaÅ£ie, la cultură, la cunoaÅŸterea tuturor valorilor umane ÅŸi a valorilor spiritualeâ€. Tot aici sunt precizate ÅŸi o serie de imperative care însoÅ£esc drepturile copiilor, ÅŸi anume: educaÅ£ia este cea care săvârÅŸeÅŸte fiinÅ£a umană.
„Omul nu poate deveni om decât prin educaţie†spunea Imanuel Kant, educaţie pe care copilul o primeşte, desigur, în familie, în grăginiţă ş i de la comunitate.
ÃŽntre factorii educaÅ£iei, familia a fost ÅŸi este considerată ca factor prioritar ÅŸi primordial, deoarece, în ordinea firească a lucrurilor, educaÅ£ia începe din familie, motiv care l-a determinat pe Loisel să afirme că „în familie ÅŸi pe genunchii mamei se formează ceea ce este mai valoros pe lume – omul de caracterâ€. Citatul pune în evidenţă dimensiunea morală a educaÅ£iei din familie, dar într-un anumit fel ÅŸi într-o anumită măsură, familia îşi aduce contribuÅ£ia în toate sectoarele educaÅ£iei, aici făcându-ÅŸi copilul ucenicia pentru viaţă, cea morală rămânând însă esenÅ£ială prin substanÅ£a pe care i-o imprimă familia.
Caracterul este zestrea morală cea mai preţioasă a omului, „energia ascunsă şi statornică a voinţei, care dinamizează şi inspiră gândul, determinând atitudinea şi comportamentul moral şi social†– după cum afirma Lacordaire.
Conturarea trăsăturilor de caracter se face încă din perioada preşcolară, când educaţia ocupă locul primordial în procesul pedagogic. O coordonată importantă a formării personalităţii şi a caracterului o constituie educaţia moral-civică, care se manifestă printr-un anume fel de a acţiona, de a gândi, de a se comporta. Educaţia morală este un proces complex şi neîntrerupt care trebuie început încă de la cea mai fragedă vârstă, când copilul, imitând, îşi formează deprinderi de comportare civilizată, de responsabilitate, respect faţă de sine şi de ceilalţi.
După ce copilul intră într-o instituţie de educaţie şi învăţământ, sarcinile educaţiei se divizează între aceste instituţii şi familii. Educatorii de profesie este firesc să fie mai bine pregătiţi în domeniul activităţii educative, fiind calificaţi pentru o asemenea activitate. Ca atare, este normal ca ei să aibă rolul coordonator. Acest lucru trebuie făcut cu mult tact pentru ca părinţii să nu se simtă marginalizaţi su subestimaţi. Din contră, ei trebuie să simtă ăn continuare responsabilitate pentru educaţia copiilor, cerânduli-se concursul, nu numai când se ivesc fenomene negative.
Îndrumarea părinţilor trebuie să se facă în mod diferenţiat, în funcţie de nivelul de cultură al părinţilor cât şi de particularităţile lor de personalitate.
Un rol deosebit are familia în domeniul educaţiei morale. Sintagma românească a „celor şapte ani de acasă†vizează tocmai educaţia morală, adică expresia exterioară a acestuia: comportamentul. Comportamentul elevat – cetăţenesc, civilizat, moral – nu apare de la sine, ci numai în măsura în care părinţii se preocupă de formarea lui. Iar acesta nu se poate face în famile, prin cursuri şi conferinţe, ci prin modelul pe care îl oferă copiilor, care se vor strădui să-i imite.
Acest comportament face parte din structura autorităţii pe care trebuie să o aibă în faţa propriilor copii.
Succesul educaţiei morale la vârsta preşcolară este rezultatul unei munci stăruitoare, migăloase, desfăşurate cu pasiune şi responsabilitate de către educatoare.
Din experienţa acumulată, am constatat că fiecare activitate sau joc dispune de multiple valenţe specifice pentru educarea morală a preşcolarilor. În acest fel, copiilor li se formează reprezentări simple despre bine şi rău, despre cinste şi necinste, despre adevăr şi minciună, despre muncă şi lenevie, despre disciplină şi indisciplină, despre conştiinciozitate, li se transmit emoţii şi sentimente, devin mai sensibili la acţiunile morale.
În scopul formării copiilor potrivit exigenţelor societăţii civile, democratice, al integrării lor în viaţa socială, aceştia vor fi sensibilizaţi, ajutaţi să înţeleagă necesitatea respectării normelor, antrenaţi în exersarea şi practicarea unor norme elementare de conduită, contribuind astfel la formarea propriilor valenţe ale Eu-lui. Prin activităţile de educaţie pentru societate, copiii sunt îndrumaţi şi ajutaţi:
• Să înţeleagă sensul şi semnificaţia normelor şi valorilor morale;
• Să se sesizeze semnificaţia unor exigenţe, necesitatea respectării regulilor şi a normelor;
• Să aprecieze obiectiv conduita proprie şi a celorlalţi, potrivit unor imperative morale;
• Să accepte norme, valori, principii etice şi să respecte regulile elementare de convieţuire socială;
• Să înţeleagă trăsăturile esenţiale ale unor trăsături de voinţă necesare in activitatea lor, ca: perseverenţa, consecvenţa, iniţiativa, curajul şi să se asigure concordanţa între fapte şi vorbe;
• Sî aprobe fapte, acţiuni proprii şi ale colegilor care sunt în concordanţă cu normele morale şi civice;
• Să dorească să urmeze modele percepute în grupul de copii, în familie, în comunitate;
• Să manifeste atitudine de respingere şi dezaprobare faţă de fapte şi comportamente ce dovedesc necinste, agresivitate, lipsă de respect faţă ce cei din jur, lene, dezordine, indisciplină;
• Să exerseze şi şă-şi formeze deprinderi şi obişnuinţe morale: deprinderea de a saluta, punctualitatea, respectarea semenilor, respectarea unui regim zilnic de muncă etc;
• Să dovedească sentimentul de colegialitate, de prietenie, al datoriei şi răspunderii, al respectului, al umanismului, al dragostei şi atitudinii pozitive faţă de muncă şi faţă de patrie;
• Să-şi adapteze comportamentul faţă de sine, faţă de alţii – copii şi adulţi, faţă de mediu – social şi cultural, în împrejurări variate;
• Să ţină seama de opiniile celor din jur şi să aplice criterii elementare de apreciere a conduitei altora şi de autoapreciere;
• Să manifeste grijă, interes, să participe activ la protejarea mediului ambient natural.
În munca cu copiii din grupa mică, o importanţă hotărâtoare o are stăpânirea de sine a educatoarei, priceperea şi răbdarea ei. Încadrarea în noul regim de viată – regimul grădiniţei de copii, atrage după sine modificarea anumitor deprinderi şi obişnuinţe ale copiilor, a conduitei lor. Copilul este capricios, nu vrea să respecte regulile, le încalcă.
Scopul bine precizat, alegerea cu grijă a materialului didactic, caracterul atractiv sunt condiţiile de bază ale acestor activităţi comune. Prin conţinutul lor interesant, am izbutit să-i atragem pe copii, determinându-i să fie disciplinaţi, fără să mai fie nevoie să recurgem, în această privinţă, la observaţii.
Observănd jocurile copiilor şi îndrumându-le, educatoarea ajunge să cunoască mai bine fiecare copil în parte şi să înţeleagă relaţiile dintre ei.
Cerinţele faţă de copiii din grupele mijlocie şi mare-pregătitoare cresc: ei trebuie nu numai să ştie să se joace împreună, dar să ţină seama şi de interesele colegilor lor, să stabilească împreună conţinutul jocului, să execute ceea ce şi-au propus.
Tot în cadrul activităţilor pentru societate, cunoaşterea unor elemente locale specifice, a unor personaje istorice, culturale, a faptelor şi realizărilor lor îi ajută pe copii să înţeleagă şi să preţuiască înfăptuirile de seamă ale neamului şi să capete sentimentul apartenenţei naţionale.
Considerăm că, la vârsta preşcolară, prin intermediul unor forme adecvate posibilităţilor de înţelegere a copiilor, prin folosirea povestirilor istorice, a convorbirilor după imagini, a vizitelor făcute la muzee şi case memoriale, prin manifestări educative prilejuite de sărbătorirea unor evenimente importante din trecutul de luptă al poporului nostru, copiii pot fi familiarizaţi cu: originea daco-romană a poporului nostru, formarea limbii române, faptele de luptă eroică a poporului sub conducerea lui Burebista, Decebal, Mircea cel Bătrân, Mihai Viteazul şi atâţia alţii care s-au ridicat pentru apărarea şi afirmarea identităţii poporului român.
De asemenea, este necesar să evidenţiem în faţa copiilor o serie de însuşiri morale, specifice poporului nostru: hărnicia, cinstea, omenia, vitejia etc. Pentru a-şi dezvolta sentimentele patriotice, copiii trebuie să fie familiarizaţi şi cu evenimentele culturale, cu tradiţiile, cu obiceiurile specifice poporului român.
Categoria activităţilor pentru societate rămâne o categorie de activităţi foarte vastă.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
„Omul nu poate deveni om decât prin educaţie†spunea Imanuel Kant, educaţie pe care copilul o primeşte, desigur, în familie, în grăginiţă ş i de la comunitate.
ÃŽntre factorii educaÅ£iei, familia a fost ÅŸi este considerată ca factor prioritar ÅŸi primordial, deoarece, în ordinea firească a lucrurilor, educaÅ£ia începe din familie, motiv care l-a determinat pe Loisel să afirme că „în familie ÅŸi pe genunchii mamei se formează ceea ce este mai valoros pe lume – omul de caracterâ€. Citatul pune în evidenţă dimensiunea morală a educaÅ£iei din familie, dar într-un anumit fel ÅŸi într-o anumită măsură, familia îşi aduce contribuÅ£ia în toate sectoarele educaÅ£iei, aici făcându-ÅŸi copilul ucenicia pentru viaţă, cea morală rămânând însă esenÅ£ială prin substanÅ£a pe care i-o imprimă familia.
Caracterul este zestrea morală cea mai preţioasă a omului, „energia ascunsă şi statornică a voinţei, care dinamizează şi inspiră gândul, determinând atitudinea şi comportamentul moral şi social†– după cum afirma Lacordaire.
Conturarea trăsăturilor de caracter se face încă din perioada preşcolară, când educaţia ocupă locul primordial în procesul pedagogic. O coordonată importantă a formării personalităţii şi a caracterului o constituie educaţia moral-civică, care se manifestă printr-un anume fel de a acţiona, de a gândi, de a se comporta. Educaţia morală este un proces complex şi neîntrerupt care trebuie început încă de la cea mai fragedă vârstă, când copilul, imitând, îşi formează deprinderi de comportare civilizată, de responsabilitate, respect faţă de sine şi de ceilalţi.
După ce copilul intră într-o instituţie de educaţie şi învăţământ, sarcinile educaţiei se divizează între aceste instituţii şi familii. Educatorii de profesie este firesc să fie mai bine pregătiţi în domeniul activităţii educative, fiind calificaţi pentru o asemenea activitate. Ca atare, este normal ca ei să aibă rolul coordonator. Acest lucru trebuie făcut cu mult tact pentru ca părinţii să nu se simtă marginalizaţi su subestimaţi. Din contră, ei trebuie să simtă ăn continuare responsabilitate pentru educaţia copiilor, cerânduli-se concursul, nu numai când se ivesc fenomene negative.
Îndrumarea părinţilor trebuie să se facă în mod diferenţiat, în funcţie de nivelul de cultură al părinţilor cât şi de particularităţile lor de personalitate.
Un rol deosebit are familia în domeniul educaţiei morale. Sintagma românească a „celor şapte ani de acasă†vizează tocmai educaţia morală, adică expresia exterioară a acestuia: comportamentul. Comportamentul elevat – cetăţenesc, civilizat, moral – nu apare de la sine, ci numai în măsura în care părinţii se preocupă de formarea lui. Iar acesta nu se poate face în famile, prin cursuri şi conferinţe, ci prin modelul pe care îl oferă copiilor, care se vor strădui să-i imite.
Acest comportament face parte din structura autorităţii pe care trebuie să o aibă în faţa propriilor copii.
Succesul educaţiei morale la vârsta preşcolară este rezultatul unei munci stăruitoare, migăloase, desfăşurate cu pasiune şi responsabilitate de către educatoare.
Din experienţa acumulată, am constatat că fiecare activitate sau joc dispune de multiple valenţe specifice pentru educarea morală a preşcolarilor. În acest fel, copiilor li se formează reprezentări simple despre bine şi rău, despre cinste şi necinste, despre adevăr şi minciună, despre muncă şi lenevie, despre disciplină şi indisciplină, despre conştiinciozitate, li se transmit emoţii şi sentimente, devin mai sensibili la acţiunile morale.
În scopul formării copiilor potrivit exigenţelor societăţii civile, democratice, al integrării lor în viaţa socială, aceştia vor fi sensibilizaţi, ajutaţi să înţeleagă necesitatea respectării normelor, antrenaţi în exersarea şi practicarea unor norme elementare de conduită, contribuind astfel la formarea propriilor valenţe ale Eu-lui. Prin activităţile de educaţie pentru societate, copiii sunt îndrumaţi şi ajutaţi:
• Să înţeleagă sensul şi semnificaţia normelor şi valorilor morale;
• Să se sesizeze semnificaţia unor exigenţe, necesitatea respectării regulilor şi a normelor;
• Să aprecieze obiectiv conduita proprie şi a celorlalţi, potrivit unor imperative morale;
• Să accepte norme, valori, principii etice şi să respecte regulile elementare de convieţuire socială;
• Să înţeleagă trăsăturile esenţiale ale unor trăsături de voinţă necesare in activitatea lor, ca: perseverenţa, consecvenţa, iniţiativa, curajul şi să se asigure concordanţa între fapte şi vorbe;
• Sî aprobe fapte, acţiuni proprii şi ale colegilor care sunt în concordanţă cu normele morale şi civice;
• Să dorească să urmeze modele percepute în grupul de copii, în familie, în comunitate;
• Să manifeste atitudine de respingere şi dezaprobare faţă de fapte şi comportamente ce dovedesc necinste, agresivitate, lipsă de respect faţă ce cei din jur, lene, dezordine, indisciplină;
• Să exerseze şi şă-şi formeze deprinderi şi obişnuinţe morale: deprinderea de a saluta, punctualitatea, respectarea semenilor, respectarea unui regim zilnic de muncă etc;
• Să dovedească sentimentul de colegialitate, de prietenie, al datoriei şi răspunderii, al respectului, al umanismului, al dragostei şi atitudinii pozitive faţă de muncă şi faţă de patrie;
• Să-şi adapteze comportamentul faţă de sine, faţă de alţii – copii şi adulţi, faţă de mediu – social şi cultural, în împrejurări variate;
• Să ţină seama de opiniile celor din jur şi să aplice criterii elementare de apreciere a conduitei altora şi de autoapreciere;
• Să manifeste grijă, interes, să participe activ la protejarea mediului ambient natural.
În munca cu copiii din grupa mică, o importanţă hotărâtoare o are stăpânirea de sine a educatoarei, priceperea şi răbdarea ei. Încadrarea în noul regim de viată – regimul grădiniţei de copii, atrage după sine modificarea anumitor deprinderi şi obişnuinţe ale copiilor, a conduitei lor. Copilul este capricios, nu vrea să respecte regulile, le încalcă.
Scopul bine precizat, alegerea cu grijă a materialului didactic, caracterul atractiv sunt condiţiile de bază ale acestor activităţi comune. Prin conţinutul lor interesant, am izbutit să-i atragem pe copii, determinându-i să fie disciplinaţi, fără să mai fie nevoie să recurgem, în această privinţă, la observaţii.
Observănd jocurile copiilor şi îndrumându-le, educatoarea ajunge să cunoască mai bine fiecare copil în parte şi să înţeleagă relaţiile dintre ei.
Cerinţele faţă de copiii din grupele mijlocie şi mare-pregătitoare cresc: ei trebuie nu numai să ştie să se joace împreună, dar să ţină seama şi de interesele colegilor lor, să stabilească împreună conţinutul jocului, să execute ceea ce şi-au propus.
Tot în cadrul activităţilor pentru societate, cunoaşterea unor elemente locale specifice, a unor personaje istorice, culturale, a faptelor şi realizărilor lor îi ajută pe copii să înţeleagă şi să preţuiască înfăptuirile de seamă ale neamului şi să capete sentimentul apartenenţei naţionale.
Considerăm că, la vârsta preşcolară, prin intermediul unor forme adecvate posibilităţilor de înţelegere a copiilor, prin folosirea povestirilor istorice, a convorbirilor după imagini, a vizitelor făcute la muzee şi case memoriale, prin manifestări educative prilejuite de sărbătorirea unor evenimente importante din trecutul de luptă al poporului nostru, copiii pot fi familiarizaţi cu: originea daco-romană a poporului nostru, formarea limbii române, faptele de luptă eroică a poporului sub conducerea lui Burebista, Decebal, Mircea cel Bătrân, Mihai Viteazul şi atâţia alţii care s-au ridicat pentru apărarea şi afirmarea identităţii poporului român.
De asemenea, este necesar să evidenţiem în faţa copiilor o serie de însuşiri morale, specifice poporului nostru: hărnicia, cinstea, omenia, vitejia etc. Pentru a-şi dezvolta sentimentele patriotice, copiii trebuie să fie familiarizaţi şi cu evenimentele culturale, cu tradiţiile, cu obiceiurile specifice poporului român.
Categoria activităţilor pentru societate rămâne o categorie de activităţi foarte vastă.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: modalitati, educatie, societate, gradinita |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 21 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :