Statistics:
Visits: 1,911 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Conditii psihopedagogice ale optimizarii educatiei morale
Q: | Intreaba despre Conditii psihopedagogice ale optimizarii educatiei morale |
Educatia morala dispune de un teren propice pentru implinirea ei eficace inca de la varsta prescolaritatii. In acest sens, consider ca strategiile “oportune†(eficace) pe aceste trepte trebuie sa se sprijine in mod direct pe materialul con-cret al experientei curente de viata si activitate, pe “modelele†de conduita morala proprii si ale celor din jur – prin asigurarea unei convergente optime de actiune a tuturor factorilor educationali (familie, gradinita, mediul social ambiental, diferite organizatii de copii etc.);
In contact cu faptele de viata si de munca ale celor din jur, receptionarea si trairea acestora ca si a evenimentelor din ambiata sociala, rezonanta lor afectiv-motivationala contribuie la geneza unor importante elemente pentru insusi modelu l comportamental psihomoral al copilului – premise pentru condui ta sa cetateneasca viitoare. Acesta este insusi sensul formelor prime de realizare de implinire a misiunilor proprii educatiei moral-cetatenesti inca de la varste de debut ale dezvoltarii umane.
Ca urmare a interactiunii cu adultii (a modelelor oferite) copilul ajunge sa-si desfasoare activitatea, pe baza unor reguli.
In acest moment trebuie sa distingem, pe de o parte, practica regulei, iar pe de alta parte, constientizarea regulei. Prin practica regulei intelegem maniera in care copilul aplica, efectiv, regulile impuse de catre adulti, iar prin constientiza-rea regulei intelegem “maniera in care copilul de diferite varste isi reprezinta caracterul obligatoriu, sacru sau decizitoriu, heteronomia sau autonomia proprie a regulilorâ€.
Experienta pedagogica arata ca, in general, copilul prescolar este incapabil sa-si regleze comportamentul sau social in afara aplicarii “automate†a consemnurile indicate de catre adulti. Regula pe care si-o insusete copilul ramane in perioada de inceput exterioara constiintei lui, fiind reprezentata ca ceva peste care nu se poate trece din moment ce exista ca atare. Ceea ce spune adultul este just prin simplul fapt ca este spus de adult. Acest mod caracteristic de a-si reprezenta regulile a fost denumit “realism moral†pe care J. Piaget il defineste prin “tendinta copilului de a considera trebuintele si valorile carora li se raporteaza ca existand in sine, independent de constiinta, si ca impunandu-se obligatoriu oricare ar fi circumstantele in care este angajat individulâ€.
Ceea ce caracterizeaza asadar, moralitatea prescolarului este existenta unei permanente discrepante intre practica regulei si constiinta regulei. Practica regulei precede constientizarea ei, constituind totodata o etapa obligatorie in interiorizarea unei reguli morale.
Inca de la varsta de trei ani, prin felul in care actioneaza (practica regulei) copilul poate da iluzia observatorului ca si-a interiorizat o serie de reprezentari si reguli morale (saluta, semnaleaza “faptele urate†ale altor copii). In realitate, aceste reguli care determina comprtamentul sau, atunci cand este vorba de modul in care el le reprezinta, ii apar ca niste simple cerinte de comportament, impuse de adulti (“harnic inseamna sa aranjeze jucariile in ordineâ€). Din aceasta practica a regulei, pe masura largirii ei, vor rezulta treptat reprezentari morale adecvate. Procesul de formare a reprezentarilor morale este oarecum similar procesului de geneza a actiunilor mintale in general. El ne apare ca un proces de depasire a experientei empirice concrete, care se realizeaza, in esenta, prin interiorizarea actiunilor concrete, efective sub forma de imagini mintale.
Astfel, formarea reprezentarilor morale nu ne mai apare ca simplu rezultat al unui proces de “intiparire†in memoria copilului a unor situatii si comportamente la care se ataseaza calificativul de “bineâ€, “rauâ€, “harnic†etc., date de catre adult ci ne apare ca rezultat al unui proces de ridicare treptata a copilului de la posibilitatea de a actiona doar in plan concret, la posibilitatea de a reconstrui o suita de actiuni pe plan mintal.
Referinte :
1. “Programa activitatilor instructiv-educative in gradinita de copiiâ€
2. Psihopedagogia
3. Culegere metodica “Copilul si Jocul†– Bucuresti 1975
4. Culegere metodica “Gradinita si educatia morala si patriotica†– Bucuresti 1977
5. “Copilaria – Fundament al personalitatii†1997
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
In contact cu faptele de viata si de munca ale celor din jur, receptionarea si trairea acestora ca si a evenimentelor din ambiata sociala, rezonanta lor afectiv-motivationala contribuie la geneza unor importante elemente pentru insusi modelu l comportamental psihomoral al copilului – premise pentru condui ta sa cetateneasca viitoare. Acesta este insusi sensul formelor prime de realizare de implinire a misiunilor proprii educatiei moral-cetatenesti inca de la varste de debut ale dezvoltarii umane.
Ca urmare a interactiunii cu adultii (a modelelor oferite) copilul ajunge sa-si desfasoare activitatea, pe baza unor reguli.
In acest moment trebuie sa distingem, pe de o parte, practica regulei, iar pe de alta parte, constientizarea regulei. Prin practica regulei intelegem maniera in care copilul aplica, efectiv, regulile impuse de catre adulti, iar prin constientiza-rea regulei intelegem “maniera in care copilul de diferite varste isi reprezinta caracterul obligatoriu, sacru sau decizitoriu, heteronomia sau autonomia proprie a regulilorâ€.
Experienta pedagogica arata ca, in general, copilul prescolar este incapabil sa-si regleze comportamentul sau social in afara aplicarii “automate†a consemnurile indicate de catre adulti. Regula pe care si-o insusete copilul ramane in perioada de inceput exterioara constiintei lui, fiind reprezentata ca ceva peste care nu se poate trece din moment ce exista ca atare. Ceea ce spune adultul este just prin simplul fapt ca este spus de adult. Acest mod caracteristic de a-si reprezenta regulile a fost denumit “realism moral†pe care J. Piaget il defineste prin “tendinta copilului de a considera trebuintele si valorile carora li se raporteaza ca existand in sine, independent de constiinta, si ca impunandu-se obligatoriu oricare ar fi circumstantele in care este angajat individulâ€.
Ceea ce caracterizeaza asadar, moralitatea prescolarului este existenta unei permanente discrepante intre practica regulei si constiinta regulei. Practica regulei precede constientizarea ei, constituind totodata o etapa obligatorie in interiorizarea unei reguli morale.
Inca de la varsta de trei ani, prin felul in care actioneaza (practica regulei) copilul poate da iluzia observatorului ca si-a interiorizat o serie de reprezentari si reguli morale (saluta, semnaleaza “faptele urate†ale altor copii). In realitate, aceste reguli care determina comprtamentul sau, atunci cand este vorba de modul in care el le reprezinta, ii apar ca niste simple cerinte de comportament, impuse de adulti (“harnic inseamna sa aranjeze jucariile in ordineâ€). Din aceasta practica a regulei, pe masura largirii ei, vor rezulta treptat reprezentari morale adecvate. Procesul de formare a reprezentarilor morale este oarecum similar procesului de geneza a actiunilor mintale in general. El ne apare ca un proces de depasire a experientei empirice concrete, care se realizeaza, in esenta, prin interiorizarea actiunilor concrete, efective sub forma de imagini mintale.
Astfel, formarea reprezentarilor morale nu ne mai apare ca simplu rezultat al unui proces de “intiparire†in memoria copilului a unor situatii si comportamente la care se ataseaza calificativul de “bineâ€, “rauâ€, “harnic†etc., date de catre adult ci ne apare ca rezultat al unui proces de ridicare treptata a copilului de la posibilitatea de a actiona doar in plan concret, la posibilitatea de a reconstrui o suita de actiuni pe plan mintal.
Referinte :
1. “Programa activitatilor instructiv-educative in gradinita de copiiâ€
2. Psihopedagogia
3. Culegere metodica “Copilul si Jocul†– Bucuresti 1975
4. Culegere metodica “Gradinita si educatia morala si patriotica†– Bucuresti 1977
5. “Copilaria – Fundament al personalitatii†1997
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: educatie morala, conditii psihopedagogice, educatie, familie, gradinita, scoala, mediu social |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :