Statistics:
Visits: 1,998 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Investigarea relatiei scoala-familie
Q: | Intreaba despre Investigarea relatiei scoala-familie |
Scoala si familia sunt cei doi piloni de rezistenta ai educatiei, iar intre acestia si mediul extrascolar sau extrafamiliar penduleaza copilul, obiect si subiect al educatiei.
Colaborarea scolii cu familia trebuie sa se axeze in mod firesc pe calitatea educatiei: obiective superioare, cai si mijloace superioare. In acest scop, am intreprins o cercetare experimentala, urmarind studierea posibilitatilor concrete de optimizare a comunicarii scoala-familie si a consecintelor pe care aceasta optimizare le implica. Cercetarea a parcurs urmatoarele trei etape ale unui an scolar:
- etapa documentarii teoretice si a sintezei datelor furnizate de demersul investigativ de factura constatativa, fapt ce a condus la formularea ipotezelor experimentale;
- etapa esantionarii populatiei stu diate;
- etapa realizarii designului experimental, respectiv a proiectarii etapelor de pretest, experiment propriu-zis, posttest si a continutului acestora.
In mod concret, investigarea s-a realizat pe baza activitatii desfasurate in cadrul lectoratelor cu parintii si a studiului de caz la clasele a IV-a, cuprinzand clase experiment “e†si clase de control “Câ€.
Din temele dezbatute in cadrul lectoratelor amintim: minciuna la copii, timiditatea excesiva, egoismul, de ce vin unii copii incruntati la scoala, insuccesele scolare.
Chestionarele propuse in cele doua etape (atat pentru parinti, cat si pentru copii) au evidentiat diferente de ordin cantitativ si calitativ.
Dam spre exemplificare un chestionar pentru parinti, realizat in etapa demersului investigativ.
Chestionar pentru parinti
1. Va intrebati in fiecare zi copilul despre ce s-a intamplat la scoala ?
• Intotdeauna.
• De cele mai multe ori.
• Rareori.
• Niciodata.
2. Se intampla des ca parerea/atitudinea dumneavoastra fata de copil sa nu fie in concordanta cu cea a invatatoarei ?
• Da.
• Nu.
• Nu stiu.
3. Este necesar sa insiste copilul dumneavoastra pentru a participa la sedintele cu parintii ?
• Da.
• Nu.
• Uneori.
4. Tineti cont de parerea invatatoarei ?
• Intotdeauna.
• De cele mai multe ori.
• Rareori.
• Niciodata.
5. Credeti ca e important sa mergeti la scoala din cand in cand si sa va interesati de copilul dumneavoastra ?
• Da.
• Nu.
• Nu stiu.
6. Care credeti ca este cea mai buna metoda prin intermediul careia invatatoarea ar trebui sa tina legatura cu dumneavoastra ?
• Bilete.
• Telefoane.
• Sedinte.
• Lectorate.
• Intalnirile individuale.
• Altele (mentionati care).
7. Invatatoarea reprezinta pentru dumneavoastra:
• Un colaborator.
• Un sprijin.
• Un indrumator pentru copil.
• Un prestator de servicii.
• Un specialist.
8. Implicarea dumneavoastra in activitatea scolara a copilului este:
• Un drept.
• O obligatie.
9. In ce fel a evoluat relatia dumneavoastra cu scoala in urma lectoratelor cu parintii ?
• Relatia nu s-a imbunatatit.
• Inteleg mai bine problemele copilului si ma implic in rezolvarea lor.
• Prezenta la lectorate mi-a imbunatatit relatia directa cu invatatoarea.
• Participarea la lectorate mi-a creat deprinderea de a pastra legatura cu scoala.
10. Atunci cand acasa apar probleme care ar putea afecta situatia scolara a copilului, o informati pe invatatoare despre aceste probleme ?
• Intotdeauna.
• Depinde de natura problemelor.
• Rareori.
• Niciodata.
Redam mai jos interpretarea a doi dintre itemii chestionarului.
7. Invatatoarea reprezinta pentru dumneavoastra:
• Un colaborator
E=28,5% C=20,1%
• Un sprijin
E=6,7% C=9,7%
• Un indrumator pentru copil
E=25,6 % C=22,8%
• Un prestator de servicii
E=16,5% C=18,5%
• Un specialist
E=22,7% C=28,9%
9. In ce fel a evoluat relatia dumneavoastra cu scoala in urma lectoratelor cu parintii ?
• Relatia nu s-a imbunatatit.
E=6,7%
• Inteleg mai bine problemele copilului si ma implic in rezolvarea lor.
E=43,5%
• Mi-a imbunatatit relatia directa cu invatatoarea.
E=22,5%
• Mi-a creat deprinderea de a pastra legatura cu scoala.
E=27,5%
Concluzii :
• Alegand o tematica interesanta si modalitati adecvate de dezbatere, participarea parintilor la lectorate va fi benefica.
• Vom putea folosi intens parintii in rezolvarea diferitelor probleme ale clasei sau ale scolii.
• Vom putea ridica astfel calitatea educatiei.
Referinte:
Baban, Adriana, (2001), Consiliere educationala, Ed. Universitara Clujeana, Cluj-Napoca.
Berge, Andrei, (1968), Defectele copilului, E.D.P., Bucuresti.
Neacsu, Ioan, (1978), Motivatie si invatare, E.D.P., Bucuresti.
Colaborarea scolii cu familia trebuie sa se axeze in mod firesc pe calitatea educatiei: obiective superioare, cai si mijloace superioare. In acest scop, am intreprins o cercetare experimentala, urmarind studierea posibilitatilor concrete de optimizare a comunicarii scoala-familie si a consecintelor pe care aceasta optimizare le implica. Cercetarea a parcurs urmatoarele trei etape ale unui an scolar:
- etapa documentarii teoretice si a sintezei datelor furnizate de demersul investigativ de factura constatativa, fapt ce a condus la formularea ipotezelor experimentale;
- etapa esantionarii populatiei stu diate;
- etapa realizarii designului experimental, respectiv a proiectarii etapelor de pretest, experiment propriu-zis, posttest si a continutului acestora.
In mod concret, investigarea s-a realizat pe baza activitatii desfasurate in cadrul lectoratelor cu parintii si a studiului de caz la clasele a IV-a, cuprinzand clase experiment “e†si clase de control “Câ€.
Din temele dezbatute in cadrul lectoratelor amintim: minciuna la copii, timiditatea excesiva, egoismul, de ce vin unii copii incruntati la scoala, insuccesele scolare.
Chestionarele propuse in cele doua etape (atat pentru parinti, cat si pentru copii) au evidentiat diferente de ordin cantitativ si calitativ.
Dam spre exemplificare un chestionar pentru parinti, realizat in etapa demersului investigativ.
Chestionar pentru parinti
1. Va intrebati in fiecare zi copilul despre ce s-a intamplat la scoala ?
• Intotdeauna.
• De cele mai multe ori.
• Rareori.
• Niciodata.
2. Se intampla des ca parerea/atitudinea dumneavoastra fata de copil sa nu fie in concordanta cu cea a invatatoarei ?
• Da.
• Nu.
• Nu stiu.
3. Este necesar sa insiste copilul dumneavoastra pentru a participa la sedintele cu parintii ?
• Da.
• Nu.
• Uneori.
4. Tineti cont de parerea invatatoarei ?
• Intotdeauna.
• De cele mai multe ori.
• Rareori.
• Niciodata.
5. Credeti ca e important sa mergeti la scoala din cand in cand si sa va interesati de copilul dumneavoastra ?
• Da.
• Nu.
• Nu stiu.
6. Care credeti ca este cea mai buna metoda prin intermediul careia invatatoarea ar trebui sa tina legatura cu dumneavoastra ?
• Bilete.
• Telefoane.
• Sedinte.
• Lectorate.
• Intalnirile individuale.
• Altele (mentionati care).
7. Invatatoarea reprezinta pentru dumneavoastra:
• Un colaborator.
• Un sprijin.
• Un indrumator pentru copil.
• Un prestator de servicii.
• Un specialist.
8. Implicarea dumneavoastra in activitatea scolara a copilului este:
• Un drept.
• O obligatie.
9. In ce fel a evoluat relatia dumneavoastra cu scoala in urma lectoratelor cu parintii ?
• Relatia nu s-a imbunatatit.
• Inteleg mai bine problemele copilului si ma implic in rezolvarea lor.
• Prezenta la lectorate mi-a imbunatatit relatia directa cu invatatoarea.
• Participarea la lectorate mi-a creat deprinderea de a pastra legatura cu scoala.
10. Atunci cand acasa apar probleme care ar putea afecta situatia scolara a copilului, o informati pe invatatoare despre aceste probleme ?
• Intotdeauna.
• Depinde de natura problemelor.
• Rareori.
• Niciodata.
Redam mai jos interpretarea a doi dintre itemii chestionarului.
7. Invatatoarea reprezinta pentru dumneavoastra:
• Un colaborator
E=28,5% C=20,1%
• Un sprijin
E=6,7% C=9,7%
• Un indrumator pentru copil
E=25,6 % C=22,8%
• Un prestator de servicii
E=16,5% C=18,5%
• Un specialist
E=22,7% C=28,9%
9. In ce fel a evoluat relatia dumneavoastra cu scoala in urma lectoratelor cu parintii ?
• Relatia nu s-a imbunatatit.
E=6,7%
• Inteleg mai bine problemele copilului si ma implic in rezolvarea lor.
E=43,5%
• Mi-a imbunatatit relatia directa cu invatatoarea.
E=22,5%
• Mi-a creat deprinderea de a pastra legatura cu scoala.
E=27,5%
Concluzii :
• Alegand o tematica interesanta si modalitati adecvate de dezbatere, participarea parintilor la lectorate va fi benefica.
• Vom putea folosi intens parintii in rezolvarea diferitelor probleme ale clasei sau ale scolii.
• Vom putea ridica astfel calitatea educatiei.
Referinte:
Baban, Adriana, (2001), Consiliere educationala, Ed. Universitara Clujeana, Cluj-Napoca.
Berge, Andrei, (1968), Defectele copilului, E.D.P., Bucuresti.
Neacsu, Ioan, (1978), Motivatie si invatare, E.D.P., Bucuresti.
Tag-uri: investigare, scoala, familie, relatie, colaborare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 25 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :