FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,500
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Gradinita - cadru optim pentru educatia democratica

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Gradinita - cadru optim pentru educatia democratica

 Q:   Intreaba despre Gradinita - cadru optim pentru educatia democratica       
Gradinita - cadru optim pentru educatia democratica „Acesta este idealul educatiei morale:
nazuinta spre desavarsire, spre care pot insa
ravni numai caracterele morale a caror baza
trebuie sa o puna inca din cea dintai zi – scoala .”
„Idealul moral” Onisifor Ghibu


In perioada actuala, in invatamantul romanesc, educatia si instructia trebuie sa mearga in paralel. Instructia nu trebuie neglijata , insa la varsta prescolara ponderea cea mai mare o are educatia sau buna crestere.

Data fiind importanta copilariei timpurii, perioada extrem de bogata in transformari cu un impact durabil de-a lungul vietii adultului, aceasta trebuie sa reprezinte o prioritate absoluta pentru societate, iar drepturile copilului trebuie sa fie asigurate inca de la nastere. In prima perioada a vietii sale copilu l isi dezvolta capacitatea de a gandi, de a vorbi, de a invata si de a rationa, iar totodata isi fixeaza bazele sistemului sau de valori si de relationare. Este foarte important sa apreciezi copilul in realizarile sale oricat de mici ar fi, sa te abtii de la reprosuri in caz de esec, sa-l ajuti cu bunavointa si afectiune sa depaseasca obstacolele, precum si propria-i dezamagire si pierdere a increderii in sine. Acestea sunt de fapt coordonatele pe care trebuie sa se intalneasca actiunea familiei si cea a gradinitei.

O mare parte din viata copilului se va desfasura in gradinita, iar de armonia dintre cele doua medii educationale va depinde mult dezvoltarea viitoare a copilului.

Optiunile si masurile luate in numele copiilor, pe parcursul acestei etape cruciale, vor afecta nu doar felul in care ei se vor dezvolta, ci chiar progresul unui stat.

In acest context se circumscriu si eforturile depuse de tara noastra pentru promovarea unei abordari integrate a dezvoltarii timpurii a copilului, o cale optima pentru asigurarea supravietuirii, cresterii si dezvoltarii unui copil.

Copilul este o persoana, insa – este adevarat – o persoana in formare. Nu inseamna ca el trebuie luat mai putin in consideratie. Are sentimente, dorinte, optiuni, inclinatii, opinii. Este o persoana in formare, unica, speciala, care se indreapta pas cu pas spre varsta adulta. Cunostintele, comportamentele, emotiile, valorile pe care le achizitioneaza si le structureaza intr-un mod numai al lui, sunt cele ale viitorului adult.

Faptul ca are nevoie si ajutor din partea adultului nu inseamna ca este mai putin important decat un adult. Tot ceea ce ii influenteaza pe adulti are efect si asupra copilului. De multe ori parintii si educatorii considera ca nu este necesar sa discute cu copiii lucruri privind deciziile adulte, afirmand ca cei mici „ nu vor intelege” . Este adevarat ca nu vor intelege ca un adult, dar vor intelege conform dezvoltarii lor, poate chir mai puternic din punct de vedere afectiv.

Deciziile luate de adulti „in afara si deasupra” copiilor pot duce la tulburari permanente in personalitatea aflata in formare.

Cunoscand directiile maturizarii copilului si ale progresului sau, sarcina educatorului – parinte sau profesor – este daca nu usurata, cel putin clara. El trebuie sa vina „in intampinarea tendintelor de dezvoltare, sa stimuleze si sa creeze mediul propice pentru maturizarea lor.”

Frecventarea gradinitei aduce o mare schimbare: creste numarul de relatii, calitatea lor se diversifica, apare necesitatea de a-si adapta comportamentul in cele doua medii educationale diferite, familia si gradinita.

Desi afirmatia: „Omul este o fiinta sociala” pare banala, nevoia de relatii sociale a copilului este prea putin luata in seama. Prima relatie a copilului se stabileste cu mama, iar de confortul si de securitatea acestei relatii depinde in mare masura capacitatea de a stabili relatii mai tarziu, precum si calitatea acestora.

Intrarea in gradinita determina o noua extindere a campului interactiunilor sociale. Desi familia are in continuare influenta dominanta, copilul este confruntat cu un alt mediu, structurat diferit. El nu mai este centrul grupului mic – care este familia, ci membru egal cu ceilalti copii din grupa sa din gradinita.

Acum invata avantajele cooperarii, ale activitatile desfasurate impreuna. El descopera alt raport al relatiilor cu adultul din gradinita, diferit de cel stabilit cu adultul din familie. In acest fel ajunge sa-si restructureze imaginea de sine, sa accepte imaginile pozitive ale celorlalti copii despre ei insisi si, de asemenea, trebuie sa coexiste cu acestea.

Egalitatea si cooperarea nu se castiga usor in acest nou mediu de viata. De nenumarate ori apar rivalitati intre copii pentru ocuparea primului loc in aprecierea facuta de educatoare si mai tarziu de invatator. Tactul pedagogic si explicatiile pertinente cu care cadrul didactic reuseste sa-i faca pe copii sa inteleaga care le este locul, dar mai ales rolul lor in cadrul grupului pot aplana eventualele frustari .

Pe masura ce copilul capata noi experiente, activitatile din gradinita ocupa un loc tot mai important in viata copilului . Se stabilesc intre copii legaturi relativ constante, apare tot mai des obiceiul de a aduce la gradinita obiecte de-acasa, fiind doar o manifestare de prelungi intimitatea atmosferei din familie si de a o impartasi prietenilor. Prin acest mod de manifestare „copilul leaga sentimentul apartenentei la grupul familial de sentimentul apartenentei la grupul copiilor din gradinita”.

Jocul este activitatea de baza in gradinita. La grupele mici copiii se joaca unii langa altii insa, pe masura ce cresc apar actiuni desfasurate in grup, este o atmosfera de cooperare subliniata de „ sentimentul de a fi impreuna”

Inaintand in varsta, el invata sa respecte regulile grupului in functie: de grup, de situatiile de invatare / joc, de drepturile pe care le are sau indatoririle care-i revin.

Dupa varsta de 5 ani jocul devine calitativ altul. Apare jocul de rol in care sunt create situatii complexe, diverse si in care fiecare copil indeplineste un rol inspirat din viata cotidiana. El invata si repeta atitudinile pe care trebuie sa le adopte mai tarziu in viata de adult, in situatii reale de viata. Acest tip de joc este fundamental pentru socializarea copiilor.

Mimica, gestica, tonul afectiv, cuvintele sunt importante in stabilirea relatiilor cu partenerii de grup. De aceea totul se construieste in jurul cuvintelor-cheie „comunicare”, „cooperare”, „prietenie”.

In stabilirea si mentinerea relatiilor sociale, un factor de baza este „capacitatea de schimb: schimb de cuvinte, sentimente, impartasirea experientei”.

Toleranta in comunicare devine absolut necesara si este una din indatoririle esentiale ale cadrului didactic.

Este important sa fie respectate anumite reguli de cooperare in comunicare in cadrul grupului, reguli valabile atat pentru cadrul didactic cat si pentru parinte si care sa mentina o relatie de comunicare favorabila si stimulatoare pentru copil.

Aceste reguli de cooperare in comunicare se refera la faptul ca nu trebuie sa se formeze o opinie inainte de a asculta, de a se verifica prin contactul direct de comunicare sentimentele, intuitiile – care se pot dovedi sau nu –corecte, de a rezista tentatiei de judecare la prima vedere, de a accepta ca exista unele diferente culturale mai mult sau mai putin accentuate intre gradinita si familie ce pot determina erori de interpretare si chiar de a pastra calmul si simtul umorului in situatiile in care se crede ca ar exista un potential conflict datorita lipsei de comunicare ori erorilor ei.

Varsta prescolaritatii este cea mai importanta pentru achizitionarea unor deprinderi, a unor cunostinte, dar mai ales pentru stabilirea unor atitudini care sa functioneze pe tot restul vietii.

Relatiile care se stabilesc intre parinte - copil, educator-copil, sunt hotaratoare pentru calitatea relatiilor pe care le va stabili acesta din urma, de-a lungul vietii in diferite contexte.

Fiecare copil este unic si simte nevoia sa i se asigure securitate fizica si psihologica, dar sa fie respectat. Acum cadrul didactic constituie model pentru el. Prin intermediul lui copilul este introdus intr-un alt stil de viata, cu alte reguli si cu obligatia de a-i respecta pe altii. Rolul educatoarei ca model este esential, deoarece ea este principalul intermediar intre prescolar si lumea cea noua.
Referinte:
1. Dumitrana Magdalena , „Copilul, gradinita, scoala”, Editura Compania, 2000
2. Mihailescu Eusebiu, „Omul si convietuirea sociala” – cugetari si reflectii, Editura Albatros 1981
3. *** „Conventia pentru drepturile copilului”
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: gradinita, educare, democratie, invatamant, prescolari, educatoare



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 12 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :