Statistics:
Visits: 1,500 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Gradinita - cadru optim pentru educatia democratica
Q: | Intreaba despre Gradinita - cadru optim pentru educatia democratica |
„Acesta este idealul educatiei morale:
nazuinta spre desavarsire, spre care pot insa
ravni numai caracterele morale a caror baza
trebuie sa o puna inca din cea dintai zi – scoala .â€
„Idealul moral†Onisifor Ghibu
In perioada actuala, in invatamantul romanesc, educatia si instructia trebuie sa mearga in paralel. Instructia nu trebuie neglijata , insa la varsta prescolara ponderea cea mai mare o are educatia sau buna crestere.
Data fiind importanta copilariei timpurii, perioada extrem de bogata in transformari cu un impact durabil de-a lungul vietii adultului, aceasta trebuie sa reprezinte o prioritate absoluta pentru societate, iar drepturile copilului trebuie sa fie asigurate inca de la nastere. In prima perioada a vietii sale copilu l isi dezvolta capacitatea de a gandi, de a vorbi, de a invata si de a rationa, iar totodata isi fixeaza bazele sistemului sau de valori si de relationare. Este foarte important sa apreciezi copilul in realizarile sale oricat de mici ar fi, sa te abtii de la reprosuri in caz de esec, sa-l ajuti cu bunavointa si afectiune sa depaseasca obstacolele, precum si propria-i dezamagire si pierdere a increderii in sine. Acestea sunt de fapt coordonatele pe care trebuie sa se intalneasca actiunea familiei si cea a gradinitei.
O mare parte din viata copilului se va desfasura in gradinita, iar de armonia dintre cele doua medii educationale va depinde mult dezvoltarea viitoare a copilului.
Optiunile si masurile luate in numele copiilor, pe parcursul acestei etape cruciale, vor afecta nu doar felul in care ei se vor dezvolta, ci chiar progresul unui stat.
In acest context se circumscriu si eforturile depuse de tara noastra pentru promovarea unei abordari integrate a dezvoltarii timpurii a copilului, o cale optima pentru asigurarea supravietuirii, cresterii si dezvoltarii unui copil.
Copilul este o persoana, insa – este adevarat – o persoana in formare. Nu inseamna ca el trebuie luat mai putin in consideratie. Are sentimente, dorinte, optiuni, inclinatii, opinii. Este o persoana in formare, unica, speciala, care se indreapta pas cu pas spre varsta adulta. Cunostintele, comportamentele, emotiile, valorile pe care le achizitioneaza si le structureaza intr-un mod numai al lui, sunt cele ale viitorului adult.
Faptul ca are nevoie si ajutor din partea adultului nu inseamna ca este mai putin important decat un adult. Tot ceea ce ii influenteaza pe adulti are efect si asupra copilului. De multe ori parintii si educatorii considera ca nu este necesar sa discute cu copiii lucruri privind deciziile adulte, afirmand ca cei mici „ nu vor intelege†. Este adevarat ca nu vor intelege ca un adult, dar vor intelege conform dezvoltarii lor, poate chir mai puternic din punct de vedere afectiv.
Deciziile luate de adulti „in afara si deasupra†copiilor pot duce la tulburari permanente in personalitatea aflata in formare.
Cunoscand directiile maturizarii copilului si ale progresului sau, sarcina educatorului – parinte sau profesor – este daca nu usurata, cel putin clara. El trebuie sa vina „in intampinarea tendintelor de dezvoltare, sa stimuleze si sa creeze mediul propice pentru maturizarea lor.â€
Frecventarea gradinitei aduce o mare schimbare: creste numarul de relatii, calitatea lor se diversifica, apare necesitatea de a-si adapta comportamentul in cele doua medii educationale diferite, familia si gradinita.
Desi afirmatia: „Omul este o fiinta sociala†pare banala, nevoia de relatii sociale a copilului este prea putin luata in seama. Prima relatie a copilului se stabileste cu mama, iar de confortul si de securitatea acestei relatii depinde in mare masura capacitatea de a stabili relatii mai tarziu, precum si calitatea acestora.
Intrarea in gradinita determina o noua extindere a campului interactiunilor sociale. Desi familia are in continuare influenta dominanta, copilul este confruntat cu un alt mediu, structurat diferit. El nu mai este centrul grupului mic – care este familia, ci membru egal cu ceilalti copii din grupa sa din gradinita.
Acum invata avantajele cooperarii, ale activitatile desfasurate impreuna. El descopera alt raport al relatiilor cu adultul din gradinita, diferit de cel stabilit cu adultul din familie. In acest fel ajunge sa-si restructureze imaginea de sine, sa accepte imaginile pozitive ale celorlalti copii despre ei insisi si, de asemenea, trebuie sa coexiste cu acestea.
Egalitatea si cooperarea nu se castiga usor in acest nou mediu de viata. De nenumarate ori apar rivalitati intre copii pentru ocuparea primului loc in aprecierea facuta de educatoare si mai tarziu de invatator. Tactul pedagogic si explicatiile pertinente cu care cadrul didactic reuseste sa-i faca pe copii sa inteleaga care le este locul, dar mai ales rolul lor in cadrul grupului pot aplana eventualele frustari .
Pe masura ce copilul capata noi experiente, activitatile din gradinita ocupa un loc tot mai important in viata copilului . Se stabilesc intre copii legaturi relativ constante, apare tot mai des obiceiul de a aduce la gradinita obiecte de-acasa, fiind doar o manifestare de prelungi intimitatea atmosferei din familie si de a o impartasi prietenilor. Prin acest mod de manifestare „copilul leaga sentimentul apartenentei la grupul familial de sentimentul apartenentei la grupul copiilor din gradinitaâ€.
Jocul este activitatea de baza in gradinita. La grupele mici copiii se joaca unii langa altii insa, pe masura ce cresc apar actiuni desfasurate in grup, este o atmosfera de cooperare subliniata de „ sentimentul de a fi impreunaâ€
Inaintand in varsta, el invata sa respecte regulile grupului in functie: de grup, de situatiile de invatare / joc, de drepturile pe care le are sau indatoririle care-i revin.
Dupa varsta de 5 ani jocul devine calitativ altul. Apare jocul de rol in care sunt create situatii complexe, diverse si in care fiecare copil indeplineste un rol inspirat din viata cotidiana. El invata si repeta atitudinile pe care trebuie sa le adopte mai tarziu in viata de adult, in situatii reale de viata. Acest tip de joc este fundamental pentru socializarea copiilor.
Mimica, gestica, tonul afectiv, cuvintele sunt importante in stabilirea relatiilor cu partenerii de grup. De aceea totul se construieste in jurul cuvintelor-cheie „comunicareâ€, „cooperareâ€, „prietenieâ€.
In stabilirea si mentinerea relatiilor sociale, un factor de baza este „capacitatea de schimb: schimb de cuvinte, sentimente, impartasirea experienteiâ€.
Toleranta in comunicare devine absolut necesara si este una din indatoririle esentiale ale cadrului didactic.
Este important sa fie respectate anumite reguli de cooperare in comunicare in cadrul grupului, reguli valabile atat pentru cadrul didactic cat si pentru parinte si care sa mentina o relatie de comunicare favorabila si stimulatoare pentru copil.
Aceste reguli de cooperare in comunicare se refera la faptul ca nu trebuie sa se formeze o opinie inainte de a asculta, de a se verifica prin contactul direct de comunicare sentimentele, intuitiile – care se pot dovedi sau nu –corecte, de a rezista tentatiei de judecare la prima vedere, de a accepta ca exista unele diferente culturale mai mult sau mai putin accentuate intre gradinita si familie ce pot determina erori de interpretare si chiar de a pastra calmul si simtul umorului in situatiile in care se crede ca ar exista un potential conflict datorita lipsei de comunicare ori erorilor ei.
Varsta prescolaritatii este cea mai importanta pentru achizitionarea unor deprinderi, a unor cunostinte, dar mai ales pentru stabilirea unor atitudini care sa functioneze pe tot restul vietii.
Relatiile care se stabilesc intre parinte - copil, educator-copil, sunt hotaratoare pentru calitatea relatiilor pe care le va stabili acesta din urma, de-a lungul vietii in diferite contexte.
Fiecare copil este unic si simte nevoia sa i se asigure securitate fizica si psihologica, dar sa fie respectat. Acum cadrul didactic constituie model pentru el. Prin intermediul lui copilul este introdus intr-un alt stil de viata, cu alte reguli si cu obligatia de a-i respecta pe altii. Rolul educatoarei ca model este esential, deoarece ea este principalul intermediar intre prescolar si lumea cea noua.
Referinte:
1. Dumitrana Magdalena , „Copilul, gradinita, scoalaâ€, Editura Compania, 2000
2. Mihailescu Eusebiu, „Omul si convietuirea sociala†– cugetari si reflectii, Editura Albatros 1981
3. *** „Conventia pentru drepturile copiluluiâ€
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
nazuinta spre desavarsire, spre care pot insa
ravni numai caracterele morale a caror baza
trebuie sa o puna inca din cea dintai zi – scoala .â€
„Idealul moral†Onisifor Ghibu
In perioada actuala, in invatamantul romanesc, educatia si instructia trebuie sa mearga in paralel. Instructia nu trebuie neglijata , insa la varsta prescolara ponderea cea mai mare o are educatia sau buna crestere.
Data fiind importanta copilariei timpurii, perioada extrem de bogata in transformari cu un impact durabil de-a lungul vietii adultului, aceasta trebuie sa reprezinte o prioritate absoluta pentru societate, iar drepturile copilului trebuie sa fie asigurate inca de la nastere. In prima perioada a vietii sale copilu l isi dezvolta capacitatea de a gandi, de a vorbi, de a invata si de a rationa, iar totodata isi fixeaza bazele sistemului sau de valori si de relationare. Este foarte important sa apreciezi copilul in realizarile sale oricat de mici ar fi, sa te abtii de la reprosuri in caz de esec, sa-l ajuti cu bunavointa si afectiune sa depaseasca obstacolele, precum si propria-i dezamagire si pierdere a increderii in sine. Acestea sunt de fapt coordonatele pe care trebuie sa se intalneasca actiunea familiei si cea a gradinitei.
O mare parte din viata copilului se va desfasura in gradinita, iar de armonia dintre cele doua medii educationale va depinde mult dezvoltarea viitoare a copilului.
Optiunile si masurile luate in numele copiilor, pe parcursul acestei etape cruciale, vor afecta nu doar felul in care ei se vor dezvolta, ci chiar progresul unui stat.
In acest context se circumscriu si eforturile depuse de tara noastra pentru promovarea unei abordari integrate a dezvoltarii timpurii a copilului, o cale optima pentru asigurarea supravietuirii, cresterii si dezvoltarii unui copil.
Copilul este o persoana, insa – este adevarat – o persoana in formare. Nu inseamna ca el trebuie luat mai putin in consideratie. Are sentimente, dorinte, optiuni, inclinatii, opinii. Este o persoana in formare, unica, speciala, care se indreapta pas cu pas spre varsta adulta. Cunostintele, comportamentele, emotiile, valorile pe care le achizitioneaza si le structureaza intr-un mod numai al lui, sunt cele ale viitorului adult.
Faptul ca are nevoie si ajutor din partea adultului nu inseamna ca este mai putin important decat un adult. Tot ceea ce ii influenteaza pe adulti are efect si asupra copilului. De multe ori parintii si educatorii considera ca nu este necesar sa discute cu copiii lucruri privind deciziile adulte, afirmand ca cei mici „ nu vor intelege†. Este adevarat ca nu vor intelege ca un adult, dar vor intelege conform dezvoltarii lor, poate chir mai puternic din punct de vedere afectiv.
Deciziile luate de adulti „in afara si deasupra†copiilor pot duce la tulburari permanente in personalitatea aflata in formare.
Cunoscand directiile maturizarii copilului si ale progresului sau, sarcina educatorului – parinte sau profesor – este daca nu usurata, cel putin clara. El trebuie sa vina „in intampinarea tendintelor de dezvoltare, sa stimuleze si sa creeze mediul propice pentru maturizarea lor.â€
Frecventarea gradinitei aduce o mare schimbare: creste numarul de relatii, calitatea lor se diversifica, apare necesitatea de a-si adapta comportamentul in cele doua medii educationale diferite, familia si gradinita.
Desi afirmatia: „Omul este o fiinta sociala†pare banala, nevoia de relatii sociale a copilului este prea putin luata in seama. Prima relatie a copilului se stabileste cu mama, iar de confortul si de securitatea acestei relatii depinde in mare masura capacitatea de a stabili relatii mai tarziu, precum si calitatea acestora.
Intrarea in gradinita determina o noua extindere a campului interactiunilor sociale. Desi familia are in continuare influenta dominanta, copilul este confruntat cu un alt mediu, structurat diferit. El nu mai este centrul grupului mic – care este familia, ci membru egal cu ceilalti copii din grupa sa din gradinita.
Acum invata avantajele cooperarii, ale activitatile desfasurate impreuna. El descopera alt raport al relatiilor cu adultul din gradinita, diferit de cel stabilit cu adultul din familie. In acest fel ajunge sa-si restructureze imaginea de sine, sa accepte imaginile pozitive ale celorlalti copii despre ei insisi si, de asemenea, trebuie sa coexiste cu acestea.
Egalitatea si cooperarea nu se castiga usor in acest nou mediu de viata. De nenumarate ori apar rivalitati intre copii pentru ocuparea primului loc in aprecierea facuta de educatoare si mai tarziu de invatator. Tactul pedagogic si explicatiile pertinente cu care cadrul didactic reuseste sa-i faca pe copii sa inteleaga care le este locul, dar mai ales rolul lor in cadrul grupului pot aplana eventualele frustari .
Pe masura ce copilul capata noi experiente, activitatile din gradinita ocupa un loc tot mai important in viata copilului . Se stabilesc intre copii legaturi relativ constante, apare tot mai des obiceiul de a aduce la gradinita obiecte de-acasa, fiind doar o manifestare de prelungi intimitatea atmosferei din familie si de a o impartasi prietenilor. Prin acest mod de manifestare „copilul leaga sentimentul apartenentei la grupul familial de sentimentul apartenentei la grupul copiilor din gradinitaâ€.
Jocul este activitatea de baza in gradinita. La grupele mici copiii se joaca unii langa altii insa, pe masura ce cresc apar actiuni desfasurate in grup, este o atmosfera de cooperare subliniata de „ sentimentul de a fi impreunaâ€
Inaintand in varsta, el invata sa respecte regulile grupului in functie: de grup, de situatiile de invatare / joc, de drepturile pe care le are sau indatoririle care-i revin.
Dupa varsta de 5 ani jocul devine calitativ altul. Apare jocul de rol in care sunt create situatii complexe, diverse si in care fiecare copil indeplineste un rol inspirat din viata cotidiana. El invata si repeta atitudinile pe care trebuie sa le adopte mai tarziu in viata de adult, in situatii reale de viata. Acest tip de joc este fundamental pentru socializarea copiilor.
Mimica, gestica, tonul afectiv, cuvintele sunt importante in stabilirea relatiilor cu partenerii de grup. De aceea totul se construieste in jurul cuvintelor-cheie „comunicareâ€, „cooperareâ€, „prietenieâ€.
In stabilirea si mentinerea relatiilor sociale, un factor de baza este „capacitatea de schimb: schimb de cuvinte, sentimente, impartasirea experienteiâ€.
Toleranta in comunicare devine absolut necesara si este una din indatoririle esentiale ale cadrului didactic.
Este important sa fie respectate anumite reguli de cooperare in comunicare in cadrul grupului, reguli valabile atat pentru cadrul didactic cat si pentru parinte si care sa mentina o relatie de comunicare favorabila si stimulatoare pentru copil.
Aceste reguli de cooperare in comunicare se refera la faptul ca nu trebuie sa se formeze o opinie inainte de a asculta, de a se verifica prin contactul direct de comunicare sentimentele, intuitiile – care se pot dovedi sau nu –corecte, de a rezista tentatiei de judecare la prima vedere, de a accepta ca exista unele diferente culturale mai mult sau mai putin accentuate intre gradinita si familie ce pot determina erori de interpretare si chiar de a pastra calmul si simtul umorului in situatiile in care se crede ca ar exista un potential conflict datorita lipsei de comunicare ori erorilor ei.
Varsta prescolaritatii este cea mai importanta pentru achizitionarea unor deprinderi, a unor cunostinte, dar mai ales pentru stabilirea unor atitudini care sa functioneze pe tot restul vietii.
Relatiile care se stabilesc intre parinte - copil, educator-copil, sunt hotaratoare pentru calitatea relatiilor pe care le va stabili acesta din urma, de-a lungul vietii in diferite contexte.
Fiecare copil este unic si simte nevoia sa i se asigure securitate fizica si psihologica, dar sa fie respectat. Acum cadrul didactic constituie model pentru el. Prin intermediul lui copilul este introdus intr-un alt stil de viata, cu alte reguli si cu obligatia de a-i respecta pe altii. Rolul educatoarei ca model este esential, deoarece ea este principalul intermediar intre prescolar si lumea cea noua.
Referinte:
1. Dumitrana Magdalena , „Copilul, gradinita, scoalaâ€, Editura Compania, 2000
2. Mihailescu Eusebiu, „Omul si convietuirea sociala†– cugetari si reflectii, Editura Albatros 1981
3. *** „Conventia pentru drepturile copiluluiâ€
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: gradinita, educare, democratie, invatamant, prescolari, educatoare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 12 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :