FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,004
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Educatia pentru valori democratice in perspectiva coabitarii cu tehnologia

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Educatia pentru valori democratice in perspectiva coabitarii cu tehnologia

 Q:   Intreaba despre Educatia pentru valori democratice in perspectiva coabitarii cu tehnologia       
Educatia pentru valori democratice in perspectiva coabitarii cu tehnologia In toate timpurile educatia, stiinta si tehnica nu au avut granite, omenirea luata ca un ansamblu intra intr-o singura civilizatie planetara, in care produsele tehnologice sunt infiltrate in insasi existenta noastra zilnica, intrata in era informatiei accesibile. Tehnologiile nu au patrie, cum apar ele au traiectoria difuzarii universale. Oamenii trebuie sa se bucure de folosirea produselor tehnologice.

“Primum non nocere” (“Inainte de toate sa nu faci rau”) spune Hipocrate referindu-se la etica profesiunii medicale. Actualmente, acest dicton, prin expansiune, poate fi adaptat intregii vieti sociale, in general, educatiei pentru tehnologie si progres in mod deosebit.

Stiinta si tehnologia trebuie transformate intr-un aliat indispensabil educatiei, culkorile lu mionoase ale acestei asocieri trebuie puse in folosul bunastarii omului.

De folosirea produselor tehnicii depinde gradul de civilizatie a popoarelor, si a indivizilor luati separat. “Tehnica trebuie asimilata ca un determinativ al confortului si securitatii noastre existentiale” – spune C. Cucos.

Sa propunem o scurta a bordare a triadei: Educatie-Stiinta-Tehnologie, indraznind a propune, chiar, o noua formula: Educatie-Stiinta-Tehnologie-Societate. Educatia este componenta “tare” a unui popor. Inainte de segmentul S/T, in aparitia stiintei si tehnologiei, ,societatea intervine cu atitudini, sentimente, pasiuni. Dar ce se intampla la sfarsitul segmentului? Aici interventia societatii este mai puternica cu privire la impactul social al stiintei si tehnologiei. Este un final cu raspuns dicotomic, dar menirea unei societati educate este alegerea drumului spre progres si bunastarea ei. Ce se intampla in interiorul segmentului S/T ? sa nu uitam ca omul, din punct de vedere bio-psihic, ramane aproximativ acelasi, dar a carei devenire trebuie redirectionata M. Malita, 2000).

Raportat la exigentele stiintifice si tehnice tinerii trebuie pregatiti nu numai pentru performante intelectuale, ci si pentru impactul etic al descoperirilor stiintifice, intrucat nu putine sunt argumentele ce dovedesc ca omul poate fi atat beneficiarul, cat si victima stiintei si tehnicii.

Educatia in perspectiva coabitarii cu tehnologia imprima o noua viziune si atitudine practica asupra omului si sensurilor vietii, in contextul social si global care comporta numeroase modificari structurale si functionale.

Factorii care concura la existenta acestei preocupari educative ar fi (C. Cucos):
- nevoia clara de a intelege, cunoaste si stapani tehnica si produsele tehnologice;
- imprimarea unei dimensiuni practice tuturor incorporarilor de ordin pur stiintific, teoretic;
- necesitatea orientarii la un moment dat in campul profesiunilor, prin cunoasterea specificitatii acestora si a dinamicii uneori deconcertante;
- dirijarea traiectoriei mutatiilor tehnice si tehnologice in folosul bunastarii omenirii.

Traim in plina “era electronica”, unde nevoia evidenta de a intelege, cunoaste si stapani tehnica si produsele tehnologice se conjuga, insasi, cu existenta noastra. Folosirea tehnologiilor implicaun grad de civilizatie, iar avantajele civilizatiei nu necesita demonstratii, o dat ce produsele revolutiei tehnologice fac parte din mediul nostru ambiant.

Educatia si tehnologia sunt, tot mai mult, recunoscute ca fortele motrice de prim rang in societate, revenindu-I misiunea de a contribui in mod esential la efortul comun de imbunatatire a conditiei umane. Invatamantului, stiintei si tehnologiei le revin roluri de prim ordin in societatea de azi si cea viitoare, fiind unanim acceptata ideea ca pentru realizarea progresului este necesara unirea stiintei si tehnicii cu umanismul, cu grija si preocuparea fata de fiinta umana.

Traim intr-o zodie a calitatii asumate si nu a simplei cantitati, astfel incat educatia tehnologica are un rol esential la formarea unei generatii cu inclinatii reale spre initiativa, creativitate, dinamism, cooperare si toate intr-o maniera de “a invata sa faci bine’.

Educatia pentru si intr-o Europa (sau lume) unita trebuie sa cultive anumite valori, conform carora “progresul trece prin educatie si cultura” (D. Desjeux, 1991). Secolul XXI va continua aceasta dezbatere, o va intensifica, va sta sub semnul acestor probleme deschise.
Referinte :
Cucos C., 2002, Pedagogie, Editura Polirom , Iasi
Dejeux D., 1991, Le Sens de L’autre. Strategies, reseau et cultures au situations interculturelle, UNESCO/ICA
Malita M., 2000, Zece mii de culturi si o singura civilizatie, Editura Nemira
Marcu V., Filimon L., 2003, Psihopedagogie pentru formarea profesorilor, Editura Universitatii din Oradea
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: educare, valori democratice, tehnologie, stiinta, tehnica, etica



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 13 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :