Statistics:
Visits: 2,004 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Educatia pentru valori democratice in perspectiva coabitarii cu tehnologia
Q: | Intreaba despre Educatia pentru valori democratice in perspectiva coabitarii cu tehnologia |
In toate timpurile educatia, stiinta si tehnica nu au avut granite, omenirea luata ca un ansamblu intra intr-o singura civilizatie planetara, in care produsele tehnologice sunt infiltrate in insasi existenta noastra zilnica, intrata in era informatiei accesibile. Tehnologiile nu au patrie, cum apar ele au traiectoria difuzarii universale. Oamenii trebuie sa se bucure de folosirea produselor tehnologice.
“Primum non nocere†(“Inainte de toate sa nu faci rauâ€) spune Hipocrate referindu-se la etica profesiunii medicale. Actualmente, acest dicton, prin expansiune, poate fi adaptat intregii vieti sociale, in general, educatiei pentru tehnologie si progres in mod deosebit.
Stiinta si tehnologia trebuie transformate intr-un aliat indispensabil educatiei, culkorile lu mionoase ale acestei asocieri trebuie puse in folosul bunastarii omului.
De folosirea produselor tehnicii depinde gradul de civilizatie a popoarelor, si a indivizilor luati separat. “Tehnica trebuie asimilata ca un determinativ al confortului si securitatii noastre existentiale†– spune C. Cucos.
Sa propunem o scurta a bordare a triadei: Educatie-Stiinta-Tehnologie, indraznind a propune, chiar, o noua formula: Educatie-Stiinta-Tehnologie-Societate. Educatia este componenta “tare†a unui popor. Inainte de segmentul S/T, in aparitia stiintei si tehnologiei, ,societatea intervine cu atitudini, sentimente, pasiuni. Dar ce se intampla la sfarsitul segmentului? Aici interventia societatii este mai puternica cu privire la impactul social al stiintei si tehnologiei. Este un final cu raspuns dicotomic, dar menirea unei societati educate este alegerea drumului spre progres si bunastarea ei. Ce se intampla in interiorul segmentului S/T ? sa nu uitam ca omul, din punct de vedere bio-psihic, ramane aproximativ acelasi, dar a carei devenire trebuie redirectionata M. Malita, 2000).
Raportat la exigentele stiintifice si tehnice tinerii trebuie pregatiti nu numai pentru performante intelectuale, ci si pentru impactul etic al descoperirilor stiintifice, intrucat nu putine sunt argumentele ce dovedesc ca omul poate fi atat beneficiarul, cat si victima stiintei si tehnicii.
Educatia in perspectiva coabitarii cu tehnologia imprima o noua viziune si atitudine practica asupra omului si sensurilor vietii, in contextul social si global care comporta numeroase modificari structurale si functionale.
Factorii care concura la existenta acestei preocupari educative ar fi (C. Cucos):
- nevoia clara de a intelege, cunoaste si stapani tehnica si produsele tehnologice;
- imprimarea unei dimensiuni practice tuturor incorporarilor de ordin pur stiintific, teoretic;
- necesitatea orientarii la un moment dat in campul profesiunilor, prin cunoasterea specificitatii acestora si a dinamicii uneori deconcertante;
- dirijarea traiectoriei mutatiilor tehnice si tehnologice in folosul bunastarii omenirii.
Traim in plina “era electronicaâ€, unde nevoia evidenta de a intelege, cunoaste si stapani tehnica si produsele tehnologice se conjuga, insasi, cu existenta noastra. Folosirea tehnologiilor implicaun grad de civilizatie, iar avantajele civilizatiei nu necesita demonstratii, o dat ce produsele revolutiei tehnologice fac parte din mediul nostru ambiant.
Educatia si tehnologia sunt, tot mai mult, recunoscute ca fortele motrice de prim rang in societate, revenindu-I misiunea de a contribui in mod esential la efortul comun de imbunatatire a conditiei umane. Invatamantului, stiintei si tehnologiei le revin roluri de prim ordin in societatea de azi si cea viitoare, fiind unanim acceptata ideea ca pentru realizarea progresului este necesara unirea stiintei si tehnicii cu umanismul, cu grija si preocuparea fata de fiinta umana.
Traim intr-o zodie a calitatii asumate si nu a simplei cantitati, astfel incat educatia tehnologica are un rol esential la formarea unei generatii cu inclinatii reale spre initiativa, creativitate, dinamism, cooperare si toate intr-o maniera de “a invata sa faci bine’.
Educatia pentru si intr-o Europa (sau lume) unita trebuie sa cultive anumite valori, conform carora “progresul trece prin educatie si cultura†(D. Desjeux, 1991). Secolul XXI va continua aceasta dezbatere, o va intensifica, va sta sub semnul acestor probleme deschise.
Referinte :
Cucos C., 2002, Pedagogie, Editura Polirom , Iasi
Dejeux D., 1991, Le Sens de L’autre. Strategies, reseau et cultures au situations interculturelle, UNESCO/ICA
Malita M., 2000, Zece mii de culturi si o singura civilizatie, Editura Nemira
Marcu V., Filimon L., 2003, Psihopedagogie pentru formarea profesorilor, Editura Universitatii din Oradea
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
“Primum non nocere†(“Inainte de toate sa nu faci rauâ€) spune Hipocrate referindu-se la etica profesiunii medicale. Actualmente, acest dicton, prin expansiune, poate fi adaptat intregii vieti sociale, in general, educatiei pentru tehnologie si progres in mod deosebit.
Stiinta si tehnologia trebuie transformate intr-un aliat indispensabil educatiei, culkorile lu mionoase ale acestei asocieri trebuie puse in folosul bunastarii omului.
De folosirea produselor tehnicii depinde gradul de civilizatie a popoarelor, si a indivizilor luati separat. “Tehnica trebuie asimilata ca un determinativ al confortului si securitatii noastre existentiale†– spune C. Cucos.
Sa propunem o scurta a bordare a triadei: Educatie-Stiinta-Tehnologie, indraznind a propune, chiar, o noua formula: Educatie-Stiinta-Tehnologie-Societate. Educatia este componenta “tare†a unui popor. Inainte de segmentul S/T, in aparitia stiintei si tehnologiei, ,societatea intervine cu atitudini, sentimente, pasiuni. Dar ce se intampla la sfarsitul segmentului? Aici interventia societatii este mai puternica cu privire la impactul social al stiintei si tehnologiei. Este un final cu raspuns dicotomic, dar menirea unei societati educate este alegerea drumului spre progres si bunastarea ei. Ce se intampla in interiorul segmentului S/T ? sa nu uitam ca omul, din punct de vedere bio-psihic, ramane aproximativ acelasi, dar a carei devenire trebuie redirectionata M. Malita, 2000).
Raportat la exigentele stiintifice si tehnice tinerii trebuie pregatiti nu numai pentru performante intelectuale, ci si pentru impactul etic al descoperirilor stiintifice, intrucat nu putine sunt argumentele ce dovedesc ca omul poate fi atat beneficiarul, cat si victima stiintei si tehnicii.
Educatia in perspectiva coabitarii cu tehnologia imprima o noua viziune si atitudine practica asupra omului si sensurilor vietii, in contextul social si global care comporta numeroase modificari structurale si functionale.
Factorii care concura la existenta acestei preocupari educative ar fi (C. Cucos):
- nevoia clara de a intelege, cunoaste si stapani tehnica si produsele tehnologice;
- imprimarea unei dimensiuni practice tuturor incorporarilor de ordin pur stiintific, teoretic;
- necesitatea orientarii la un moment dat in campul profesiunilor, prin cunoasterea specificitatii acestora si a dinamicii uneori deconcertante;
- dirijarea traiectoriei mutatiilor tehnice si tehnologice in folosul bunastarii omenirii.
Traim in plina “era electronicaâ€, unde nevoia evidenta de a intelege, cunoaste si stapani tehnica si produsele tehnologice se conjuga, insasi, cu existenta noastra. Folosirea tehnologiilor implicaun grad de civilizatie, iar avantajele civilizatiei nu necesita demonstratii, o dat ce produsele revolutiei tehnologice fac parte din mediul nostru ambiant.
Educatia si tehnologia sunt, tot mai mult, recunoscute ca fortele motrice de prim rang in societate, revenindu-I misiunea de a contribui in mod esential la efortul comun de imbunatatire a conditiei umane. Invatamantului, stiintei si tehnologiei le revin roluri de prim ordin in societatea de azi si cea viitoare, fiind unanim acceptata ideea ca pentru realizarea progresului este necesara unirea stiintei si tehnicii cu umanismul, cu grija si preocuparea fata de fiinta umana.
Traim intr-o zodie a calitatii asumate si nu a simplei cantitati, astfel incat educatia tehnologica are un rol esential la formarea unei generatii cu inclinatii reale spre initiativa, creativitate, dinamism, cooperare si toate intr-o maniera de “a invata sa faci bine’.
Educatia pentru si intr-o Europa (sau lume) unita trebuie sa cultive anumite valori, conform carora “progresul trece prin educatie si cultura†(D. Desjeux, 1991). Secolul XXI va continua aceasta dezbatere, o va intensifica, va sta sub semnul acestor probleme deschise.
Referinte :
Cucos C., 2002, Pedagogie, Editura Polirom , Iasi
Dejeux D., 1991, Le Sens de L’autre. Strategies, reseau et cultures au situations interculturelle, UNESCO/ICA
Malita M., 2000, Zece mii de culturi si o singura civilizatie, Editura Nemira
Marcu V., Filimon L., 2003, Psihopedagogie pentru formarea profesorilor, Editura Universitatii din Oradea
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: educare, valori democratice, tehnologie, stiinta, tehnica, etica |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 13 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :