FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,459
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Democratie si Morala in Educatie

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Democratie si Morala in Educatie

 Q:   Intreaba despre Democratie si Morala in Educatie       
Democratie si Morala in Educatie Una din întrebările fundamentale legate de înţelegerea democraţiei este dacă aceasta are la bază un anumit set de valori universale sau dacă ele nu sunt cumva doar valori ale civilizaţiei europene (occidentale) aflate în incapacitatea de a fi transferate către alte culturi. Unii filosofi, precum K. Jospers sau, mai nou Francis Fukuyama, înclină să creadă că între factorii care influenţează soliditatea unei democraţii, cultura deţine primatul, ceea ce înseamnă că valori precum libertatea politică, individuală, egalitatea în drepturi sau proprietatea privată nu au aceeaşi rezonanţă în culturile africane sau asiatice. Deşi democraţia modernă este opera unei gândiri (relativ) seculare, nu poate fi negat faptul că la baza ei se află valori morale pozitive, fundamentale, inspirate, ce-i drept, de matricea culturală indo creştină, specifică spaţiului european şi, prin extindere, celui nord american.

Morala este acea orientare pe care o avem între bine şi rău – orice comunitate umană cunoaşte astfel de orientări. În antichitate, sofiştii au considerat valorile relative, în sensul că omul instituie valorile.

În secolul nostru au fost reluate discuţiile legate de caracterul relativ al valorilor. Valorile cuprinse în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (1948) sunt postulate ca valori general sau universal acceptabile de către comunităţile umane deoarece se referă la aşa-numitele valori fundamentale ale vieţii omului: viaţa, libertatea, prosperitatea, respectul, fericirea. Totuşi, receptarea lor este extrem de controversată în alte culturi decât în cele de sorginte europeană ceea ce arată că universalitatea lor este departe de a fi un fapt în sine. Schimbările valorice la care asistăm astăzi demonstrează, de asemenea, că oamenii sunt în măsură să reflecteze critic asupra legitimităţii unor anumite valori şi le pot shimba, în funcţie de interesele acţiunii lor.

În România, de pildă, asistăm la o perioadă în care valori ca libertatea sau prosperitatea cunosc o relansare spectaculoasă după 1989, iar alte valori (inclusiv “bunul cetăţean”) sunt redefinite. De pildă, “bunul cetăţean” nu mai este doar supusul necârtitor faţă de deciziile conducerii politice, ci este tot mai mult persoana deschisă şi critică, dornică să se implice în luarea deciziilor precum şi în viaţa comunităţii.

O temă precum “Democraţie şi morală” oferă dirigintelui un bun prilej pentru a discuta cu elevii despre (democraţie) fundamentele şi dimensiunile axiologice ale democraţiei, prin intermediul unei abordări istorice şi comparative.
Iată câteva sugestii metodologice pentru dezbaterile pentru această temă iniţiate în orele de dirigenţie.

La începutul fiecărei ore/teme li se cere elevilor să formuleze întrebări în legătură cu ce urmează a fi dezbătut. Aceste întrebări se pot realiza fie ca o activitate a grupului (elevii lucrează pe grupe mici) sau individual.

În situaţia elevilor, o astfel de activitate facilitează o structurare a cunoaşterii, iar dirigintele poate să-şi dea seama care sunt interesele lor, cunoştinţele anterioare, eventualele prejudecăţi sau stereotipuri, confuziile pe care le fac etc.

Întrebările legate de tema “Democraţie şi morală” ar putea să includă următoarele exemple:
-De este o valoare socială?
-În ce condiţii determină valorile atitudinile sociale?
-Care este raportul dintre conştient şi inconştient în formarea şi exprimarea unei atitudini?
-Cum se manifestă atitudinile?
-Care este raportul între valori, norme şi atitudini?
-Pot apărea conflicte între individ şi societate?
-Există o criză a valorilor?
-Cum se manifestă toleranţa, dar intoleranţa?
-Cum se raportează elevii dintr-o şcoală la valori?
-Ce valori interiorizează ei, în raport cu aşteptările proprii?
-Există valori specifice democraţiei ? De ce natură – religioasă sau laică – sunt ele?
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: democratie, conflicte, societate, norme, intelegere, filosofi, civilizatie, cultura, religie, institutie



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 10 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :