Statistics:
Visits: 1,546 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Democratie si Morala in Educatie
Q: | Intreaba despre Democratie si Morala in Educatie |
Una din întrebările fundamentale legate de înţelegerea democraţiei este dacă aceasta are la bază un anumit set de valori universale sau dacă ele nu sunt cumva doar valori ale civilizaţiei europene (occidentale) aflate în incapacitatea de a fi transferate către alte culturi. Unii filosofi, precum K. Jospers sau, mai nou Francis Fukuyama, înclină să creadă că între factorii care influenţează soliditatea unei democraţii, cultura deţine primatul, ceea ce înseamnă că valori precum libertatea politică, individuală, egalitatea în drepturi sau proprietatea privată nu au aceeaşi rezonanţă în culturile africane sau asiatice. Deşi democraţia modernă este opera unei gândiri (relativ) seculare,
Morala este acea orientare pe care o avem între bine şi rău – orice comunitate umană cunoaşte astfel de orientări. În antichitate, sofiştii au considerat valorile relative, în sensul că omul instituie valorile.
În secolul nostru au fost reluate discuţiile legate de caracterul relativ al valorilor. Valorile cuprinse în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (1948) sunt postulate ca valori general sau universal acceptabile de către comunităţile umane deoarece se referă la aşa-numitele valori fundamentale ale vieţii omului: viaţa, libertatea, prosperitatea, respectul, fericirea. Totuşi, receptarea lor este extrem de controversată în alte culturi decât în cele de sorginte europeană ceea ce arată că universalitatea lor este departe de a fi un fapt în sine. Schimbările valorice la care asistăm astăzi demonstrează, de asemenea, că oamenii sunt în măsură să reflecteze critic asupra legitimităţii unor anumite valori şi le pot shimba, în funcţie de interesele acţiunii lor.
ÃŽn România, de pildă, asistăm la o perioadă în care valori ca libertatea sau prosperitatea cunosc o relansare spectaculoasă după 1989, iar alte valori (inclusiv “bunul cetăţeanâ€) sunt redefinite. De pildă, “bunul cetăţean†nu mai este doar supusul necârtitor faţă de deciziile conducerii politice, ci este tot mai mult persoana deschisă ÅŸi critică, dornică să se implice în luarea deciziilor precum ÅŸi în viaÅ£a comunităţii.
O temă precum “Democraţie şi morală†oferă dirigintelui un bun prilej pentru a discuta cu elevii despre (democraţie) fundamentele şi dimensiunile axiologice ale democraţiei, prin intermediul unei abordări istorice şi comparative.
Iată câteva sugestii metodologice pentru dezbaterile pentru această temă iniţiate în orele de dirigenţie.
La începutul fiecărei ore/teme li se cere elevilor să formuleze întrebări în legătură cu ce urmează a fi dezbătut. Aceste întrebări se pot realiza fie ca o activitate a grupului (elevii lucrează pe grupe mici) sau individual.
În situaţia elevilor, o astfel de activitate facilitează o structurare a cunoaşterii, iar dirigintele poate să-şi dea seama care sunt interesele lor, cunoştinţele anterioare, eventualele prejudecăţi sau stereotipuri, confuziile pe care le fac etc.
Întrebările legate de tema “Democraţie şi morală†ar putea să includă următoarele exemple:
-De este o valoare socială?
-În ce condiţii determină valorile atitudinile sociale?
-Care este raportul dintre conştient şi inconştient în formarea şi exprimarea unei atitudini?
-Cum se manifestă atitudinile?
-Care este raportul între valori, norme şi atitudini?
-Pot apărea conflicte între individ şi societate?
-Există o criză a valorilor?
-Cum se manifestă toleranţa, dar intoleranţa?
-Cum se raportează elevii dintr-o şcoală la valori?
-Ce valori interiorizează ei, în raport cu aşteptările proprii?
-Există valori specifice democraţiei ? De ce natură – religioasă sau laică – sunt ele?
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
nu poate fi negat faptul că la baza ei se află valori morale pozitive, fundamentale, inspirate, ce-i drept, de matricea culturală indo creştină, specifică spaţiului european şi, prin extindere, celui nord american.
Morala este acea orientare pe care o avem între bine şi rău – orice comunitate umană cunoaşte astfel de orientări. În antichitate, sofiştii au considerat valorile relative, în sensul că omul instituie valorile.
În secolul nostru au fost reluate discuţiile legate de caracterul relativ al valorilor. Valorile cuprinse în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (1948) sunt postulate ca valori general sau universal acceptabile de către comunităţile umane deoarece se referă la aşa-numitele valori fundamentale ale vieţii omului: viaţa, libertatea, prosperitatea, respectul, fericirea. Totuşi, receptarea lor este extrem de controversată în alte culturi decât în cele de sorginte europeană ceea ce arată că universalitatea lor este departe de a fi un fapt în sine. Schimbările valorice la care asistăm astăzi demonstrează, de asemenea, că oamenii sunt în măsură să reflecteze critic asupra legitimităţii unor anumite valori şi le pot shimba, în funcţie de interesele acţiunii lor.
ÃŽn România, de pildă, asistăm la o perioadă în care valori ca libertatea sau prosperitatea cunosc o relansare spectaculoasă după 1989, iar alte valori (inclusiv “bunul cetăţeanâ€) sunt redefinite. De pildă, “bunul cetăţean†nu mai este doar supusul necârtitor faţă de deciziile conducerii politice, ci este tot mai mult persoana deschisă ÅŸi critică, dornică să se implice în luarea deciziilor precum ÅŸi în viaÅ£a comunităţii.
O temă precum “Democraţie şi morală†oferă dirigintelui un bun prilej pentru a discuta cu elevii despre (democraţie) fundamentele şi dimensiunile axiologice ale democraţiei, prin intermediul unei abordări istorice şi comparative.
Iată câteva sugestii metodologice pentru dezbaterile pentru această temă iniţiate în orele de dirigenţie.
La începutul fiecărei ore/teme li se cere elevilor să formuleze întrebări în legătură cu ce urmează a fi dezbătut. Aceste întrebări se pot realiza fie ca o activitate a grupului (elevii lucrează pe grupe mici) sau individual.
În situaţia elevilor, o astfel de activitate facilitează o structurare a cunoaşterii, iar dirigintele poate să-şi dea seama care sunt interesele lor, cunoştinţele anterioare, eventualele prejudecăţi sau stereotipuri, confuziile pe care le fac etc.
Întrebările legate de tema “Democraţie şi morală†ar putea să includă următoarele exemple:
-De este o valoare socială?
-În ce condiţii determină valorile atitudinile sociale?
-Care este raportul dintre conştient şi inconştient în formarea şi exprimarea unei atitudini?
-Cum se manifestă atitudinile?
-Care este raportul între valori, norme şi atitudini?
-Pot apărea conflicte între individ şi societate?
-Există o criză a valorilor?
-Cum se manifestă toleranţa, dar intoleranţa?
-Cum se raportează elevii dintr-o şcoală la valori?
-Ce valori interiorizează ei, în raport cu aşteptările proprii?
-Există valori specifice democraţiei ? De ce natură – religioasă sau laică – sunt ele?
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: democratie, conflicte, societate, norme, intelegere, filosofi, civilizatie, cultura, religie, institutie |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :