FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,679
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Relatia profesor-elev din perspective educatie pentru democratie

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   nevoi speciale   discriminare   dezvoltare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   drepturi   formare   marginalizare   copii cu ces   personalitate   cultura   violenta   libertate   deficiente  

All Tags

Famous Forum

 

Relatia profesor-elev din perspective educatie pentru democratie

 Q:   Intreaba despre Relatia profesor-elev din perspective educatie pentru democratie       
Relatia profesor-elev din perspective educatie pentru democratie Democratia (din grecescul "demokratia"; "demos" - popor si "kratos" - conducere) este o forma a unei societati bazate pe principiul participiarii poporului la conducere. Democratia s-a cristalizat in Grecia antica, in secolele 7-5 i.Hr. In conceptia greaca, sintetizata de Aristotel, democratia era privita ca o forma derivata din "politeia" - modelul "bunei cetati" ( o forma aproximativa, imperfecta a acesteia).

Exista o democratie directa care implica participarea nemijlocita a tuturor membrilor societatii la decizie si la conducere si o democratie indirecta ( reprezentativa ) - cand exista un numar foarte mare de persoane - in care membrii unei societati nu participa direct la guvernare, ci prin reprezentanti alesi de ei si care raspund in fata lor.

In societatea moderna, sistemul p olitic democrat este bazat pe cateva principii generale: parlament reprezentativ, separarea puterilor in stat, domnia legii ( in opozitia cu domnia fortei ), garantarea drepturilor civile ( egalitate in fata legii si protectie impotriva arestului sau detentiei arbitrare si dreptul la un tratament uman, dreptul la gandire si la libertatea de expresie si de opinie, dreptul la adunarea libera su pasnica, etc. ), proportie optima intre democratia orizontala ( principiul participarii generale la conducere ) si democratia verticala ( principiul ierarhiei ). Pentru a aputea exista, democratia are nevoie de cetateni responsabili care sa actioneze pentru respectarea principiilor ei.

Un bun cetatean participa activ la rezolvarea problemelor comunitatii in care traieste, respecta legea si-si iubeste patria.

Respectul fata de sine si fata de ceilalti, asumarea consecintelor propriilor fapte, autodisciplina, constiinta civica, consimtirea compromisului, tolerarea diversitatii de opinii, credinte etc., solidaritatea si loialitatea fata de principiile si valorile democratiei sunt virtuti civice pe care fiecare dintre noi trebuie sa le cultive inca de pe bancile scolii, pentru a putea deveni cu adevarat cetateni responsabili.

Iata un exemplu real bazat pe fapte de la scoala unde predau unde s-au purtat si se poarta discutii libere cu elevii referitoare la:

1. Cum va implicati voi, in calitate de cetateni, in viata comunitatii in care traiti?
2. In mass-media auziti deseori formularea "actiunii de voluntariat". Ce stiti despre voluntariat?

Elevii au bifat pe un chestionar cu verde actiunile pe care le pot face si cu rosu pe cele pe care le-au facut deja:

Ce puteti face la varsta voastra, in calitate de voluntari?

-sa plantati flori si copaci in anumite zone;
-sa mergeti la un azil de batrani si sa ajutati - dupa puterile voastre;
-sa stabiliti contacte si sa desfasurati activitati cu copiii strazii;
-sa ingrijiti un monument istoric din localitate;
-sa ecologizati diverse spatii;
-sa ingrijiti spatiul verde din fata blocului;
-sa lipiti afise cu diferite informatii si anunturi, pentru a sensibiliza opinia publica;
-sa va implicati in gasirea unui copil pierdut, in stingerea unor incendii etc.

In urma completarii cu sinceritate a chestionarului elevii au tras concluzia ca desi sunt mici pot participa la multe activitati.

Am stabilit ca termen o luna dupa care sa repetam chestionarul.
In perioada respectiva am organizat activitati de curatenie in parculetul de langa scoala.

Am varuit pomii, am strans crengile si frunzele uscate, gunoiul aruncat la intamplare, am vopsit cele 2 bancute, am lipit afise si desene facute de ei care invitau cetatenii sa fie mai atenti cu curatenia, sa iubeasca plantele, sa nu distruga natura.

In afara de activitatile comune fiecare elev s-a straduit sa mai faca si alte lucruri. Interesante timpul de oobservatie devenind permanent.

La clasa am mai avut si alte discutii cu elevii cu diferite teme:

Daca ai fi ales primarul localitatii in care traiesti, ce ai face pentru ca aceasta sa arate mai bine? De ce crezi ca actualul primar nu face aceste lucruri? Poate un primar sa faca singur ceea ce-si propune sau are nevoie de ajutor? Cine trebuie sa-i ofere acest ajutor?

Un copil arunca o hartie pe strada. Daca ar fi admonestat ce raspuns ar putea sa dea:
- nu a vazut nici un cos in apropiere;
- nu a putut sa puna hartia in cos pentru ca acesta era plin;
- nu a putut sa ridice capacul cosului fiindca s-ar fi murdarit si nu avea unde sa se spele;
- a considerat ca oricum strada va fi maturata in acea noapte si nu avearost sa se mai deranjeze;
- nu l-a invatat nimeni cum sa se poarte in asemenea cazuri.
“Din toate cuceririle democratiei, manierele democratice se aplica cel mai usor. ”( Feliks Chwalibsg )
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: educatie, profesori, elevi, democratie, voluntariat, natura, igiena, drepturi civile



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 29 November '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :