Statistics:
Visits: 1,115 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Educatia, un ansamblu al masurilor aplicate constient si sistematic
Q: | Intreaba despre Educatia, un ansamblu al masurilor aplicate constient si sistematic |
Pornind de la etimologia cuvantului demos-popor si kratos-putere cat si de la definitia democratiei: forma de organizare a statului in care puterea este exercitata de popor, se poate deduce ca o conditie de baza a unei bune functionari a acestei forme de organizare este sanatatea morala a poporului care la randul ei este dependenta de educatie.
Educatia ca ansamblu al masurilor aplicate constient si sistematic are ca scop formarea omului, dezvoltarea insusirilor sale intelectuale, morale si fizice. Aceasta se infaptuieste in primul rand in cadrul procesului instructiv-educativ organizat, care se desfasoara in scoala, dar in stransa relatie cu factorii sociali : familie, mediul inconjurator, institutii culturale, situatie financiara, etc. Pentru societatre, individul are nevoie in pri mul rand de educatie morala.
Educatia morala are doua cadre de referinta: raportarea la societate si raportarea la subiect. "Morala reflecta intotdeauna acea latura a actiunii umane in care se intruchipeaza relatiile omului fata de alti oameni si fata de sine insusi, in care se rezolva contradictiile dintre oameni, dintre om si societate" (T. Huszar).
Prin definitie, idealul moral reprezinta nucleul oricarui sistem moral, reflectand ceea ce este caracteristic si definitoriu tendintei si optiunilor comportamentale ale membrilor unei comunitati sau ale societatii in ansamblul sau.
Valorile morale reflecta anumite cerinte si exigente generale ce se impun comportamentului uman in virtutea idealului moral.
Normele perceptele si regulile morale sunt considerate ca fiind modele sau prototipuri de comportare morala elaborate de societate sau de o comunitate mai restransa si aplicate unei situatii date. (I. Nicola)
In orele de Educatie civica, de dirigentie, in pauze , cu ocazia desfasurarii activitatilor extracurriculare, extrascolare sau ori de cate ori este nevoie, copilul – viitorul cetatean, trebuie educat, trebuie sa inteleaga ca nu numai ce-I este lui bine este bine pentru toti, ca civilizatia, politetea si cultura sunt adevaratele valori. Un om bogat poate oricand deveni un om sarac si atunci fara cultura si civilizatie va fi un "nimeni". O vorba inteleapta spune: "un om bine crescut ramane un om bine crescut, fie ca situatia sa materiala este infloritoare sau catastrofala si oricare ar fi mediul in care este silit sa traiasca".
Copiii trebuie formati in asa fel incat sa-si cunoasca drepturile, obigatiile si valorile morale. Fiecare elev este unic iar noi trebuie sa tinem cont de diferentele si nevoile individuale, astfel incat orice copil sa aiba sanse egale. De aceea scopul si rolul nostru este de a aplica toate metodele :
• discursuri moralizatoare,
• crearea de situatii neplacutre asemanatoare cu cele create de copii
• povestirea morala din care sa desprindem concluzii legate de anumite tipuri de comportamente
• explicatia morala prin care se dezvaluie continutul, sensul si necesitatea respectarii unei valori, norme sau reguli morale. Ea are functie informativa (constientizeaza- in functie de experienta cognitiva a elevului- sensul unei cerinte morale externe imbogatind continutul cu noi aspecte) si stimulativa (care suscita componenta afectiva datorita fortei argumentative a limbajului)
• convorbirea morala prin carte se urmareste transmiterea si asimilarea cunostintelor morale, evidentierea unor noi sensuri ale diferitelor norme morale care-l inarmeaza pe elev cu criterii de apreciere a faptelor morale
• povata prin care se formeaza conduita morala printr-un mesaj codificat intr-o expresie lingvistica (proverbe, cugetari, maxime) care actioneaza ca indemnuri asupra comportamentelor cognitive si afective ale constiintei morale.
• dezbaterea morala
• exemplul
• analiza de caz
• decizia de grup
• exercitiul moral care include ordinul, dispozitia, indemnul si sugestia, lamurirea, rugamintea, increderea, incurajarea, initierea de intreceri,apelul, aluzia, avertismentul, interdictia, etc).
Formele de organizare pot fi de la individual la grup. Mijloacele de invatamant,vor fi alese in functie de particularitatile indivizilor, de dotarea institutiilor.
Educatia trebuie sa aiba si un caracter inclusiv pentru ca astfel se accepta faptul ca toti elevii sunt diferiti, toti elevii pot invata, iar sistemul educational trebuie sa se schimbe pentru a se adapta nevoilor copilului.
Orice copil care invata impreuna cu ceilalti elevi, se va imprieteni, va invata sa traiasca impreuna si toti vor sti sa se respecte unul pe celalalt.
Incluziuneaeste reusita :
• pentru elevi cand au sentimentul ca apartin scolii, cand se simt in largul lor si pot sa participe la toate activitatile scolare
• pentru parinti : cand sunt bineveniti in scoli, pot sa aiba acces la informatii, iar opiniile lor sunt luate in considerare
• pentru personalul scolii : cand se simte apreciat si sprijinit ; comunicarea este eficienta intr-un mediu de munca pozitiv.
Avand in vedere ca totul se misca, nimic nu se conserva, deci evolutia si schimbarea sunt stari inerente, in permanenta trebuie sa fim atenti la viitorul pe care singuri ni-l cladim educand cetatenii de maine fara a tine cont de sacrificiile prezentului, pentru ca dupa cum spunea John F. Kennedy “Schimbarea este legea vietii. Aceia care privesc numai la trecut sau la prezent, in mod sigur vor pierde viitorulâ€.
In acest sens, trebuie avuta in vedere pregatirea pentru integrarea socio-profesionala a tinerilor ceea ce presupune pregatirea acestora pentru viata independenta prin dezvoltarea abilitatilor socio-profesionale, astfel copilul trebuie integrat in societate prin sprijinul echilibrat ce si-l vor acorda educatorul si educatul. Copilul de varsta prescolara va frecventa cursurile specifice acestui ciclu de varsta pentru a se evita situatiile neplacute de a se prezenta la scoala fara a detine vocabularul minim de comunicare in limba romana : iar educatorul sa fie pregatit pentru a comunica si cu elevul si cu familialui.
Se stie ca randamentul scolar poate fi crescut prin colaborarea scoala –familie. Respectand, atragand si impicand parintii in viata educationala putem avea si alt fel de rezultate in functie de motivatia pentru schimbarea comportamentala.
Alaturi de acest parteneriat un rol important il ocupa parteneriatul cu comunitatea locala (pentru a fi respectate in totalitate drepturile copilului stabilite prin lege) stiindu-se faptul ca responsabilitatea pentru prevenirea situatiilor de incalcare a drepturilor copilului se afla la doua niveluri in legea privind drepturile copilului :
• profesionisti si institutii de la nivelul comunitatii locale
• Serviciile Publice de Asistenta Sociala.
Avand in vedere ca elevii sunt cetateni ca toti ceilalti cu drepturi depline propun :
- ca impreuna cu psihologul scolii sa se stabileasca profilul psihologic al elevului si sa se identifice nevoile sale sociale si culturale
- prelucrarea informatiilor necesare lor astfel incat sa inteleaga ca orice drept implica si obligatii
- intalniri periodice cu cadre ale institutiilor specializate pentru prevenirea infractionalitatii
- alocarea de fonduri pentu dotarea salilor de clasa si pentru sustinerea unor activitati extracurriculare si extrascolare
- promovarea elevilor care au rezultate deosebite in plan educativ si stimularea lor
- practicarea in scoli a nediscriminarii
- parteneriate: comunitatea -scoala-comunitatea locala initiate de toate partile implicate
- activitati antreprenoriale.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Educatia ca ansamblu al masurilor aplicate constient si sistematic are ca scop formarea omului, dezvoltarea insusirilor sale intelectuale, morale si fizice. Aceasta se infaptuieste in primul rand in cadrul procesului instructiv-educativ organizat, care se desfasoara in scoala, dar in stransa relatie cu factorii sociali : familie, mediul inconjurator, institutii culturale, situatie financiara, etc. Pentru societatre, individul are nevoie in pri mul rand de educatie morala.
Educatia morala are doua cadre de referinta: raportarea la societate si raportarea la subiect. "Morala reflecta intotdeauna acea latura a actiunii umane in care se intruchipeaza relatiile omului fata de alti oameni si fata de sine insusi, in care se rezolva contradictiile dintre oameni, dintre om si societate" (T. Huszar).
Prin definitie, idealul moral reprezinta nucleul oricarui sistem moral, reflectand ceea ce este caracteristic si definitoriu tendintei si optiunilor comportamentale ale membrilor unei comunitati sau ale societatii in ansamblul sau.
Valorile morale reflecta anumite cerinte si exigente generale ce se impun comportamentului uman in virtutea idealului moral.
Normele perceptele si regulile morale sunt considerate ca fiind modele sau prototipuri de comportare morala elaborate de societate sau de o comunitate mai restransa si aplicate unei situatii date. (I. Nicola)
In orele de Educatie civica, de dirigentie, in pauze , cu ocazia desfasurarii activitatilor extracurriculare, extrascolare sau ori de cate ori este nevoie, copilul – viitorul cetatean, trebuie educat, trebuie sa inteleaga ca nu numai ce-I este lui bine este bine pentru toti, ca civilizatia, politetea si cultura sunt adevaratele valori. Un om bogat poate oricand deveni un om sarac si atunci fara cultura si civilizatie va fi un "nimeni". O vorba inteleapta spune: "un om bine crescut ramane un om bine crescut, fie ca situatia sa materiala este infloritoare sau catastrofala si oricare ar fi mediul in care este silit sa traiasca".
Copiii trebuie formati in asa fel incat sa-si cunoasca drepturile, obigatiile si valorile morale. Fiecare elev este unic iar noi trebuie sa tinem cont de diferentele si nevoile individuale, astfel incat orice copil sa aiba sanse egale. De aceea scopul si rolul nostru este de a aplica toate metodele :
• discursuri moralizatoare,
• crearea de situatii neplacutre asemanatoare cu cele create de copii
• povestirea morala din care sa desprindem concluzii legate de anumite tipuri de comportamente
• explicatia morala prin care se dezvaluie continutul, sensul si necesitatea respectarii unei valori, norme sau reguli morale. Ea are functie informativa (constientizeaza- in functie de experienta cognitiva a elevului- sensul unei cerinte morale externe imbogatind continutul cu noi aspecte) si stimulativa (care suscita componenta afectiva datorita fortei argumentative a limbajului)
• convorbirea morala prin carte se urmareste transmiterea si asimilarea cunostintelor morale, evidentierea unor noi sensuri ale diferitelor norme morale care-l inarmeaza pe elev cu criterii de apreciere a faptelor morale
• povata prin care se formeaza conduita morala printr-un mesaj codificat intr-o expresie lingvistica (proverbe, cugetari, maxime) care actioneaza ca indemnuri asupra comportamentelor cognitive si afective ale constiintei morale.
• dezbaterea morala
• exemplul
• analiza de caz
• decizia de grup
• exercitiul moral care include ordinul, dispozitia, indemnul si sugestia, lamurirea, rugamintea, increderea, incurajarea, initierea de intreceri,apelul, aluzia, avertismentul, interdictia, etc).
Formele de organizare pot fi de la individual la grup. Mijloacele de invatamant,vor fi alese in functie de particularitatile indivizilor, de dotarea institutiilor.
Educatia trebuie sa aiba si un caracter inclusiv pentru ca astfel se accepta faptul ca toti elevii sunt diferiti, toti elevii pot invata, iar sistemul educational trebuie sa se schimbe pentru a se adapta nevoilor copilului.
Orice copil care invata impreuna cu ceilalti elevi, se va imprieteni, va invata sa traiasca impreuna si toti vor sti sa se respecte unul pe celalalt.
Incluziuneaeste reusita :
• pentru elevi cand au sentimentul ca apartin scolii, cand se simt in largul lor si pot sa participe la toate activitatile scolare
• pentru parinti : cand sunt bineveniti in scoli, pot sa aiba acces la informatii, iar opiniile lor sunt luate in considerare
• pentru personalul scolii : cand se simte apreciat si sprijinit ; comunicarea este eficienta intr-un mediu de munca pozitiv.
Avand in vedere ca totul se misca, nimic nu se conserva, deci evolutia si schimbarea sunt stari inerente, in permanenta trebuie sa fim atenti la viitorul pe care singuri ni-l cladim educand cetatenii de maine fara a tine cont de sacrificiile prezentului, pentru ca dupa cum spunea John F. Kennedy “Schimbarea este legea vietii. Aceia care privesc numai la trecut sau la prezent, in mod sigur vor pierde viitorulâ€.
In acest sens, trebuie avuta in vedere pregatirea pentru integrarea socio-profesionala a tinerilor ceea ce presupune pregatirea acestora pentru viata independenta prin dezvoltarea abilitatilor socio-profesionale, astfel copilul trebuie integrat in societate prin sprijinul echilibrat ce si-l vor acorda educatorul si educatul. Copilul de varsta prescolara va frecventa cursurile specifice acestui ciclu de varsta pentru a se evita situatiile neplacute de a se prezenta la scoala fara a detine vocabularul minim de comunicare in limba romana : iar educatorul sa fie pregatit pentru a comunica si cu elevul si cu familialui.
Se stie ca randamentul scolar poate fi crescut prin colaborarea scoala –familie. Respectand, atragand si impicand parintii in viata educationala putem avea si alt fel de rezultate in functie de motivatia pentru schimbarea comportamentala.
Alaturi de acest parteneriat un rol important il ocupa parteneriatul cu comunitatea locala (pentru a fi respectate in totalitate drepturile copilului stabilite prin lege) stiindu-se faptul ca responsabilitatea pentru prevenirea situatiilor de incalcare a drepturilor copilului se afla la doua niveluri in legea privind drepturile copilului :
• profesionisti si institutii de la nivelul comunitatii locale
• Serviciile Publice de Asistenta Sociala.
Avand in vedere ca elevii sunt cetateni ca toti ceilalti cu drepturi depline propun :
- ca impreuna cu psihologul scolii sa se stabileasca profilul psihologic al elevului si sa se identifice nevoile sale sociale si culturale
- prelucrarea informatiilor necesare lor astfel incat sa inteleaga ca orice drept implica si obligatii
- intalniri periodice cu cadre ale institutiilor specializate pentru prevenirea infractionalitatii
- alocarea de fonduri pentu dotarea salilor de clasa si pentru sustinerea unor activitati extracurriculare si extrascolare
- promovarea elevilor care au rezultate deosebite in plan educativ si stimularea lor
- practicarea in scoli a nediscriminarii
- parteneriate: comunitatea -scoala-comunitatea locala initiate de toate partile implicate
- activitati antreprenoriale.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: educatie, democratie |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 27 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :