Statistics:
Visits: 1,553 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Samanatorismul - orientari teoretice
Q: | Intreaba despre Samanatorismul - orientari teoretice |
Ca orientare pragmatica, social-politica, samanatorismul este o expresie a conservatorismului. Avand afinitati cu junimismul - pe care-l reprezinta, de fapt, ca ultima etapa din lunga sa evolutie - , samanatoristii dau expresie atitudinii de respingere a civilizatiei de tip industrial, de impotrivire fata de orientarea generala a tarii spre economia capitalista si spre liberalism - cai considerate straine sufletului romnaesc.
Doua clase sociale antagonice in realitatea istorica- taranimea si boierimea- sunt vazute, prin prisma ideologiei samanatoriste, drept aliate in fata elementului capitalist invadant. Ostilitatea anticapitalista a marilor mosieri si impotrivirea lumii satului fata de acelasi element brutal-perturbator fac front comun, in abstractul plan al unei constructii ideologic e, pnetru a genera, la nivel social-politic, un curent idealist-utopic.
Radiclaizare a vechiului criticism antipasoptist propagat de Junimea, smanatorismul acuza si el generatia pasoptista ca ar fi importata fara discernamant elemente de modernitate occidentala straine sufletului romnaesc.
Samanatoristii cred ca industrializarea si urbanizarea pun in relatie de dusmanie vechea cultura a satului cu civilizatia sitehnicul alienat al aglomerarilor urbane si fac din om un instrainat se morala si de natura, alterandu-i raporturile cu semenii si poluand, in consecinta, chiar puritatea morala a sufletului romanesc si, prin invazia elementelor alogene, pe cea etnica, a natiei.
Iluzia ca lumea romaneasca se poate sustrage nu progresului, ci pericolelor de care acesta e insotit, refugiul nostalgic intr-un trecut patriarhal, idilizat se va reflecta intr-o intreaga literatura de cele mai multe ori ocazionala, minora, tezista, i ncare filonul romantic isi semnaleaza epuizarea ultimelor resurse expresive si ideologice.
Fenomen de epigonism eminescian, literatura samanatorista va pune in pagina ‘tezele’ doctrinei socila-politice de mai sus si va exprima smpatia fata de ordinea patriarhala, sustinand sansele satului, ale traditiei, in fata orasului cosmopolit si ’nespecific’, neromanesc.
Fobii samanatoristilor - industrializarea, orasul, relatiile capitaliste, strainii - traduc credinta utopica a unor intelectuali, legati prin extractie si prin sentimente de lumea rurala, in posibilitatea intoarcerii tarii la valorile autohtone.
Literatura, considerata mijloc de lupta, factor de educatie, trebuia sa fie accesibila poporului de jos pe care sa-l educe, sa-l reprezinte si caruia sa ii sustina rezistenta.
O intreaga literatura scrisa sub aceste imperative ideologice este pusa, astfel, in slujba conservarii sufletului etnic si legitimata ca reprezentanta a specificului national, ignorandu-se adeseori criteriul valorii estetice.
Alaturi de poporanism si ortodoxism, samanatorismul sustine convingerea ca literatura trebuie sa exprime specificul national, localizat, in lumea rurala, dorinta conservarii factorului autohton este justificata prin ideea ca satul traditional este un reflex al ‘sufletului etnic’ producator de cultura si civilizatie proprie si refractar la imittia culturii occidentale, inaderenta la civilizatia industrialcapitalista, socotita straina spiritului romanesc, si, in plan literar aversiunea fata de modernismul ‘decadent’, vazut ca un import cultural neasimilat.
Doua clase sociale antagonice in realitatea istorica- taranimea si boierimea- sunt vazute, prin prisma ideologiei samanatoriste, drept aliate in fata elementului capitalist invadant. Ostilitatea anticapitalista a marilor mosieri si impotrivirea lumii satului fata de acelasi element brutal-perturbator fac front comun, in abstractul plan al unei constructii ideologic e, pnetru a genera, la nivel social-politic, un curent idealist-utopic.
Radiclaizare a vechiului criticism antipasoptist propagat de Junimea, smanatorismul acuza si el generatia pasoptista ca ar fi importata fara discernamant elemente de modernitate occidentala straine sufletului romnaesc.
Samanatoristii cred ca industrializarea si urbanizarea pun in relatie de dusmanie vechea cultura a satului cu civilizatia sitehnicul alienat al aglomerarilor urbane si fac din om un instrainat se morala si de natura, alterandu-i raporturile cu semenii si poluand, in consecinta, chiar puritatea morala a sufletului romanesc si, prin invazia elementelor alogene, pe cea etnica, a natiei.
Iluzia ca lumea romaneasca se poate sustrage nu progresului, ci pericolelor de care acesta e insotit, refugiul nostalgic intr-un trecut patriarhal, idilizat se va reflecta intr-o intreaga literatura de cele mai multe ori ocazionala, minora, tezista, i ncare filonul romantic isi semnaleaza epuizarea ultimelor resurse expresive si ideologice.
Fenomen de epigonism eminescian, literatura samanatorista va pune in pagina ‘tezele’ doctrinei socila-politice de mai sus si va exprima smpatia fata de ordinea patriarhala, sustinand sansele satului, ale traditiei, in fata orasului cosmopolit si ’nespecific’, neromanesc.
Fobii samanatoristilor - industrializarea, orasul, relatiile capitaliste, strainii - traduc credinta utopica a unor intelectuali, legati prin extractie si prin sentimente de lumea rurala, in posibilitatea intoarcerii tarii la valorile autohtone.
Literatura, considerata mijloc de lupta, factor de educatie, trebuia sa fie accesibila poporului de jos pe care sa-l educe, sa-l reprezinte si caruia sa ii sustina rezistenta.
O intreaga literatura scrisa sub aceste imperative ideologice este pusa, astfel, in slujba conservarii sufletului etnic si legitimata ca reprezentanta a specificului national, ignorandu-se adeseori criteriul valorii estetice.
Alaturi de poporanism si ortodoxism, samanatorismul sustine convingerea ca literatura trebuie sa exprime specificul national, localizat, in lumea rurala, dorinta conservarii factorului autohton este justificata prin ideea ca satul traditional este un reflex al ‘sufletului etnic’ producator de cultura si civilizatie proprie si refractar la imittia culturii occidentale, inaderenta la civilizatia industrialcapitalista, socotita straina spiritului romanesc, si, in plan literar aversiunea fata de modernismul ‘decadent’, vazut ca un import cultural neasimilat.
Tag-uri: samanatorism, conservatorism, orientari |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :