Statistics:
Visits: 1,843 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Sistemul frigorific
Q: | Intreaba despre Sistemul frigorific |
Crearea condiţiilor atmosferice optime în unele încăperi călduroase ale navei numai cu ajutorul instalaţiei obişnuite de ventilaţie, practic este greu de realizat. Menţinerea temperaturii normale în încăperile călduroase ale navei, precum şi în compartimentele unde cerinţele tehnice impun menţinerea unei temperaturi scăzute, se realizează prin răcirea artificială a aerului în instalaţii speciale, denumite instalaţii frigorifice
Instalaţia frigorifică asigură condiţiile de confort pentru echipaj, în anotimpurile calde şi păstrarea mărfurilor şi a proviziilor. Procesul răcirii depinde de suprafaţa schimbătorului de căldură ca şi de temperatura agentului de răcire. Răc irea aerului se produce prin amestecarea aerului răcit cu aerul ce spală suprafaţa de răcire.
Dacă răcirea aerului se realizează la o umiditate absolută contantă, atunci are loc un proces de răcire uscat, iar în cazul răcirii aerului, concomitent cu reducerea umidităţii absolute, un proces de răcire umed.
Instalaţiile care introduc aer răcit în încăperi pot fi: de joasă presiune, respectiv de înaltă presiune.
Spre deosebire de instalaţiile terestre, instalaţiile frigorifice navale funcţionează în condiţii speciale. Astfel, prezenţa pereţilor etanşi impune instalarea mai multor staţii independente pentru producerea frigului artificial. Din aceste motive, pentru răcirea aerului se folosesc baterii de răcire (schimbătoare de căldură). O răcire corespunzătoare a aerului se obţine când viteza de circulaţie a apei în baterii este mai mare de 1 m/s [1].
Prin reducerea artificială a temperaturii încăperii răcite şi menţinerea constantă a temperaturii scăzute este necesar a se elimina continuu o anumită cantitate de căldură din încăperea respectivă. Conform celui de-al doilea principiu al termodinamicii, căldura nu va trece de la sine de la un corp la altul. Acest schimb se poate realiza numai printr-un proces de compensare realizat de o maşină frigorifică, cu ajutorul unui agent frigorific.
După principiul de funcţionare, maşinile frigorifice se împart în trei grupe principale: cu compresor, cu vacuum şi prin absorbţie [2].
Cea mai largă răspândire la bordul navelor o au maşinile frigorifice cu compresor (fig. a), procesul de răcire realizându-se prin comprimare mecanică de vapori. Aceste maşini sunt utilizate pentru răcirea camerelor de provizii, a magaziilor de muniţie şi a aerului atmosferic destinat reducerii temperaturii în încăperile călduroase.
Ciclul ideal de funcţionare al maşinii frigorifice este ciclul Carnot inversat (fig. b) iar în fig. c, este reprezentat ciclul Carnot în diagrama zp-i. Parcurgând ciclul Carnot în sens invers, se poate produce frig într-un spaţiu izolat, cu aport de lucru mecanic din exterior şi cedând căldură la o sursă caldă.
Autor : Alexandru Pintilie
Bibliografie:
[1] Dragomir Ion ş.a. Maşini termice şi instalaţii navale portuare. Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1989;
[2] Iancu Petre. Sisteme hidraulice navale. Bucureşti, Editura Militară, 1963.
Instalaţia frigorifică asigură condiţiile de confort pentru echipaj, în anotimpurile calde şi păstrarea mărfurilor şi a proviziilor. Procesul răcirii depinde de suprafaţa schimbătorului de căldură ca şi de temperatura agentului de răcire. Răc irea aerului se produce prin amestecarea aerului răcit cu aerul ce spală suprafaţa de răcire.
Dacă răcirea aerului se realizează la o umiditate absolută contantă, atunci are loc un proces de răcire uscat, iar în cazul răcirii aerului, concomitent cu reducerea umidităţii absolute, un proces de răcire umed.
Instalaţiile care introduc aer răcit în încăperi pot fi: de joasă presiune, respectiv de înaltă presiune.
Spre deosebire de instalaţiile terestre, instalaţiile frigorifice navale funcţionează în condiţii speciale. Astfel, prezenţa pereţilor etanşi impune instalarea mai multor staţii independente pentru producerea frigului artificial. Din aceste motive, pentru răcirea aerului se folosesc baterii de răcire (schimbătoare de căldură). O răcire corespunzătoare a aerului se obţine când viteza de circulaţie a apei în baterii este mai mare de 1 m/s [1].
Prin reducerea artificială a temperaturii încăperii răcite şi menţinerea constantă a temperaturii scăzute este necesar a se elimina continuu o anumită cantitate de căldură din încăperea respectivă. Conform celui de-al doilea principiu al termodinamicii, căldura nu va trece de la sine de la un corp la altul. Acest schimb se poate realiza numai printr-un proces de compensare realizat de o maşină frigorifică, cu ajutorul unui agent frigorific.
După principiul de funcţionare, maşinile frigorifice se împart în trei grupe principale: cu compresor, cu vacuum şi prin absorbţie [2].
Cea mai largă răspândire la bordul navelor o au maşinile frigorifice cu compresor (fig. a), procesul de răcire realizându-se prin comprimare mecanică de vapori. Aceste maşini sunt utilizate pentru răcirea camerelor de provizii, a magaziilor de muniţie şi a aerului atmosferic destinat reducerii temperaturii în încăperile călduroase.
Ciclul ideal de funcţionare al maşinii frigorifice este ciclul Carnot inversat (fig. b) iar în fig. c, este reprezentat ciclul Carnot în diagrama zp-i. Parcurgând ciclul Carnot în sens invers, se poate produce frig într-un spaţiu izolat, cu aport de lucru mecanic din exterior şi cedând căldură la o sursă caldă.
Autor : Alexandru Pintilie
Bibliografie:
[1] Dragomir Ion ş.a. Maşini termice şi instalaţii navale portuare. Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1989;
[2] Iancu Petre. Sisteme hidraulice navale. Bucureşti, Editura Militară, 1963.
Tag-uri: instalatie frigorifica, nave, ambarcatiuni, temperatura |
- Tipuri reprezentative de nave (3284 visits)
- Instalatia de santina (2743 visits)
- Clasificarea instalatiilor navale de bord (2453 visits)
- Instalatia de apa tehnica (2366 visits)
- Nave pentru transportat marfuri in vrac - bulk-carrier (2327 visits)
- Instalatia de balast (1934 visits)
- Sisteme specifice navelor de tip petrolier (1906 visits)
- Instalatia de alimentare cu apa potabila (1766 visits)
- Nave pentru transportat produse petroliere in vrac - petroliere (1727 visits)
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat (1703 visits)
- Instalatia de guvernare (1700 visits)
- Nave pentru transportat marfuri containerizate - portcontainer (1695 visits)
- Evolutia constructiilor navale (1674 visits)
- Sistemul de aer comprimat (1592 visits)
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon (1568 visits)
- Evolutia constructiilor navale
- Lansarea motorului naval cu aer comprimat
- Scurt breviar de termeni navali
- Primele tipuri de ambarcatiuni
- Separatoare De Combustibil III
- Separatoare de combustibil II
- Tipuri reprezentative de nave
- Instalatia de stins incenciul cu apa pulverizata
- Instalatia de stins incendiul cu spuma
- Instalatia de stins incendiul cu dioxid de carbon
- Instalatia de stins incendiul cu pulberi
- Instalatia de manevra-legare
- Instalatia de incarcare-descarcare a marfii
- Instalatia de manevra a capacelor gurilor de magazii
- Instalatia de stins incendiul cu jet de apa
Categorie: Arhitectura Navala - ( Arhitectura Navala - Archiva)
Data Adaugarii: 02 October '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :