Statistics:
Visits: 2,249 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Sa formam caracterul elevilor
Q: | Intreaba despre Sa formam caracterul elevilor |
Luand in discutie aceasta tema am avut in vedere faptul ca scopul nostru, al educatorilor este de a forma niste persoane cu caracter integru si un comportament adecvat, capabile sa se integreze in societate, sa-si faca datoria de cetateni. Acest lucru nu este deloc usor si nici de neglijat intrucat, educarea caracterului dupa cum stim, este un process indelungat si complex iar cele mai semnificative achizitii in acest domeniu se realizeaza pana la varsta primei tinereti.
Este de datoria noastra sa antrenam elevii in diferite activitati educative scolare si extrascolare, curriculare si extracurriculare menite sa contribuie la formarea si educarea caracterului in randul elevilor.Incepand inca din clasele primare in maniera transcurriculara sunt urmarite inca din primul an urmatoarele tra saturi de character: atentia, ascultarea, iertarea, sinceritatea, onestitatea, generozitatea, recunostinta, ordinea si virtutea. In cadrul orelor de educatie civica fiecare trasatura de caracter este exemplificata fie cu o povestire despre un animal(ex: pentru ATENTIE - caprioara, pt. ASCULTARE - elefantul), ori o povestire istorica asociata cu activitati practice: jocuri, exercitii de memorare, studio de caz etc.
Educand caracterul avem in vedere formarea trasaturilor pozitive de caracter si a unei conduite morale exemplare in randul elevilor, facandu-I pe acestia sa-si depaseasca sau stapaneasca trasaturile negative.Un dicton chinezesc spunea: "SEMENI FAPTE, CULEGI DEPRINDERI,SEMENI DEPRINDERI CULEGI CARACTER, SEMENI CARACTER, CULEGI UN DESTIN." Pot fi utilizate strategii didactice variate urmarind dezvoltarea trasaturilor positive de caracter.
Acestea se pot forma:
1). Accentuand trasatura de caracter prin: definirea acesteia pe intelesul elevilor, punerea in evidenta a obiectivelor comportamentale cu ajutorul povestilor, a achizitiilor de tot felul a intamplarilor reale a jocurilor etc.
2). Pretinzand caracter prin: oferirea de exemple practice, mentinerea unor standarde si modelarea caracterului la toate nivelurile;
3). Recunoscand un bun caracter prin: identificarea unor modalitati de a-I aprecia si evidential pe copii, laudarea caracterului in mod public, mai presus de alte realizari personale.
Caracterul face parte integranta din viata noastra ,este motivatia interioara de a face ceea ce este correct si poate fi testat atunci cand acesta se confrunta cu o situatie dificila neprevazuta. O etapa careia i se acorda o atentie deosebita in formarea unui caracter adecvat este folosirea laudelor la adresa elevilor.Prin lauda se intelege evidentierea atitudinilor exprimate prin actiuni sau cuvinte care demonstreaza trasaturile de caracter, precum si explicarea modului in care acestea au imbunatatit viata nuei personae sau a unui grup. Trebuie sa stim insa ca pentru copii lauda noastra este o motivatie extraordinara care ii va determina sa demonstreze si alte trasaturi positive de caracter pentru a fi laudati. Dimpotriva daca unui copil I se fac mereu reprosuri el nu va incerca sa-si schimbe situatia, crezand ca nu va putea niciodata sa fie la inaltimea asteptarilor noastre.Intrucat caracterul este cel care determina reusitele unei persoanae trebuie sa laudam caracterul sin u doar reusita.
Exemplu: BRAVO! SINCERITATEA TE-A AJUTAT SA PRIMESTI IERTAREA COLEGULUI TAU sau ATENTIA SI ASCULTAREA TE-AU AJUTAT SA PRIMESTI UN CALIFICATIV FOARTE BUN PENTRU MUNCA TA.Vom observa cum, din dorinta de a se face remarcati, elevii se vor concentra asupra lucrurilor pe care noi le laudam. Un lucru la fel de important este si impartirea laudelor cu alte persoane. De exemplu: ATUNCI CAND SUNTEM FELICITATI PENTRU O ANUMITA TRASATURA DE CARACTER PUTEM ATRIBUI DIN MERITE ATAT PARINTILOR NOSTRI, EDUCATORILOR PE CARE I-AM AVUT, PRIETENILOR, COLEGILOR. Trebuie sa ne facem zilnic timp pentru a lauda caracterul elevului, inainte de a evalua rezultatele acestuia, vom lauda atitudinea si efortul care au stat la baza rezultatelor scontate. Multi oameni trec prin viata fara a se simti vreodata apreciati. O vorba buna sau un simplu multumesc reprezinta doar cateva modalitati de a lauda caracterul. Dar lauda trebuie sa fie sincera si adevarata fara exagerari. De asemenea este foarte important sa nu punem niciodata conditii laudelor.
O alta trasatura de caracter este IERTAREA, iar elevii trebuie invatati de mici sa ierte. In acest sens, ei vor fi monitorizati pe parcursul unei perioade de timp in care vor fi pusi sa respecte unele promisiuni precum:
Iert repede, nu-mi ascund greselile si cer iertare imediat(intrucat greseala recunoscuta e pe jumatate iertata), nu caut razbunare(deoarece razbunarea este arma prostului), le raspund frumos celor care m-au ranit, nu-I ofensez pe ceilalti.
La sfarsitul perioadei de timp stabilite s-a evaluat comportamentul elevilor, bineinteles au fost incurajati prin lauda de fiecare data cand au respectat vreo promisiune.
Pentru a putea construi relatii positive in cadrul colectivului de elevi, noi insine trebuie sa fim un exemplu demn de urmat. Stabilind niste standarde clare (reguli ale clasei) pe care le vom urmari in permanenta, asigurand contactul zilnic cu fiecare elev, exprimandu-ne bucuria ca ii vedem zilnic, alternand corectarea cu lauda, facandu-ne o imagine clara asupra mediului familial al elevului, vom demonstra preocuparea noastra pentru educarea caracterului. Daca un elev se abate de la reguli, incalca regulamentul, vom chema copilul deoparte si vom discuta cu el intre patru ochi. Reprosul de fata cu colegii de clasa este umilitor pentru el si ii va cauza amaraciune. Urmeaza sa stabilim cu exactitate ceea ce s-a intamplat. Pentru aceasta ii vom da copilului posibilitatea de a spune ceea ce a facut. Apoi vom face legatura dintre actiunile copilului si trasaturile de character. Apeland la constinta, il vom face sa inteleaga de ce lucrul pe care l-a facut a fost gresit, sa regrete ceea ce a facut, sa se caieasca, sa ceara iertare, sa doreasca sa indrepte lucrurile si sa promita ca intr-o imprejurare similara va proceda corect.
In discutiile ulterioare cu elevii vizand trasaturile de caracter studiate: Ce le-a placut mai mult? Ce li se potriveste mai bine? Cum i-a schimbat ceea ce au invatat?
Iata cateva dintre parerile elevilor:
"Generozitatea m-a determinat sa-mi fac mai multi prieteni, sa fiu mai generos; de la ascultare am invatat ca e bine sa asculti si parerile celor din jur, ca poate au idei mai bune si sa aleg ceea ce consider ca e bine sa fac; Daca esti atent poti invata mai bine, daca asculti faci fapte bune daca ai mintit si iti recunosti greselile ele iti vor fi pe jumatate iertate.
Bibliografie:
Curriculum National, invatamant primar, M.E.C.
Ioan Neacsu, Instruire si Invatare, Ed.Stiintifica Buc.1990
Revista Invatamant primar 2005
Este de datoria noastra sa antrenam elevii in diferite activitati educative scolare si extrascolare, curriculare si extracurriculare menite sa contribuie la formarea si educarea caracterului in randul elevilor.Incepand inca din clasele primare in maniera transcurriculara sunt urmarite inca din primul an urmatoarele tra saturi de character: atentia, ascultarea, iertarea, sinceritatea, onestitatea, generozitatea, recunostinta, ordinea si virtutea. In cadrul orelor de educatie civica fiecare trasatura de caracter este exemplificata fie cu o povestire despre un animal(ex: pentru ATENTIE - caprioara, pt. ASCULTARE - elefantul), ori o povestire istorica asociata cu activitati practice: jocuri, exercitii de memorare, studio de caz etc.
Educand caracterul avem in vedere formarea trasaturilor pozitive de caracter si a unei conduite morale exemplare in randul elevilor, facandu-I pe acestia sa-si depaseasca sau stapaneasca trasaturile negative.Un dicton chinezesc spunea: "SEMENI FAPTE, CULEGI DEPRINDERI,SEMENI DEPRINDERI CULEGI CARACTER, SEMENI CARACTER, CULEGI UN DESTIN." Pot fi utilizate strategii didactice variate urmarind dezvoltarea trasaturilor positive de caracter.
Acestea se pot forma:
1). Accentuand trasatura de caracter prin: definirea acesteia pe intelesul elevilor, punerea in evidenta a obiectivelor comportamentale cu ajutorul povestilor, a achizitiilor de tot felul a intamplarilor reale a jocurilor etc.
2). Pretinzand caracter prin: oferirea de exemple practice, mentinerea unor standarde si modelarea caracterului la toate nivelurile;
3). Recunoscand un bun caracter prin: identificarea unor modalitati de a-I aprecia si evidential pe copii, laudarea caracterului in mod public, mai presus de alte realizari personale.
Caracterul face parte integranta din viata noastra ,este motivatia interioara de a face ceea ce este correct si poate fi testat atunci cand acesta se confrunta cu o situatie dificila neprevazuta. O etapa careia i se acorda o atentie deosebita in formarea unui caracter adecvat este folosirea laudelor la adresa elevilor.Prin lauda se intelege evidentierea atitudinilor exprimate prin actiuni sau cuvinte care demonstreaza trasaturile de caracter, precum si explicarea modului in care acestea au imbunatatit viata nuei personae sau a unui grup. Trebuie sa stim insa ca pentru copii lauda noastra este o motivatie extraordinara care ii va determina sa demonstreze si alte trasaturi positive de caracter pentru a fi laudati. Dimpotriva daca unui copil I se fac mereu reprosuri el nu va incerca sa-si schimbe situatia, crezand ca nu va putea niciodata sa fie la inaltimea asteptarilor noastre.Intrucat caracterul este cel care determina reusitele unei persoanae trebuie sa laudam caracterul sin u doar reusita.
Exemplu: BRAVO! SINCERITATEA TE-A AJUTAT SA PRIMESTI IERTAREA COLEGULUI TAU sau ATENTIA SI ASCULTAREA TE-AU AJUTAT SA PRIMESTI UN CALIFICATIV FOARTE BUN PENTRU MUNCA TA.Vom observa cum, din dorinta de a se face remarcati, elevii se vor concentra asupra lucrurilor pe care noi le laudam. Un lucru la fel de important este si impartirea laudelor cu alte persoane. De exemplu: ATUNCI CAND SUNTEM FELICITATI PENTRU O ANUMITA TRASATURA DE CARACTER PUTEM ATRIBUI DIN MERITE ATAT PARINTILOR NOSTRI, EDUCATORILOR PE CARE I-AM AVUT, PRIETENILOR, COLEGILOR. Trebuie sa ne facem zilnic timp pentru a lauda caracterul elevului, inainte de a evalua rezultatele acestuia, vom lauda atitudinea si efortul care au stat la baza rezultatelor scontate. Multi oameni trec prin viata fara a se simti vreodata apreciati. O vorba buna sau un simplu multumesc reprezinta doar cateva modalitati de a lauda caracterul. Dar lauda trebuie sa fie sincera si adevarata fara exagerari. De asemenea este foarte important sa nu punem niciodata conditii laudelor.
O alta trasatura de caracter este IERTAREA, iar elevii trebuie invatati de mici sa ierte. In acest sens, ei vor fi monitorizati pe parcursul unei perioade de timp in care vor fi pusi sa respecte unele promisiuni precum:
Iert repede, nu-mi ascund greselile si cer iertare imediat(intrucat greseala recunoscuta e pe jumatate iertata), nu caut razbunare(deoarece razbunarea este arma prostului), le raspund frumos celor care m-au ranit, nu-I ofensez pe ceilalti.
La sfarsitul perioadei de timp stabilite s-a evaluat comportamentul elevilor, bineinteles au fost incurajati prin lauda de fiecare data cand au respectat vreo promisiune.
Pentru a putea construi relatii positive in cadrul colectivului de elevi, noi insine trebuie sa fim un exemplu demn de urmat. Stabilind niste standarde clare (reguli ale clasei) pe care le vom urmari in permanenta, asigurand contactul zilnic cu fiecare elev, exprimandu-ne bucuria ca ii vedem zilnic, alternand corectarea cu lauda, facandu-ne o imagine clara asupra mediului familial al elevului, vom demonstra preocuparea noastra pentru educarea caracterului. Daca un elev se abate de la reguli, incalca regulamentul, vom chema copilul deoparte si vom discuta cu el intre patru ochi. Reprosul de fata cu colegii de clasa este umilitor pentru el si ii va cauza amaraciune. Urmeaza sa stabilim cu exactitate ceea ce s-a intamplat. Pentru aceasta ii vom da copilului posibilitatea de a spune ceea ce a facut. Apoi vom face legatura dintre actiunile copilului si trasaturile de character. Apeland la constinta, il vom face sa inteleaga de ce lucrul pe care l-a facut a fost gresit, sa regrete ceea ce a facut, sa se caieasca, sa ceara iertare, sa doreasca sa indrepte lucrurile si sa promita ca intr-o imprejurare similara va proceda corect.
In discutiile ulterioare cu elevii vizand trasaturile de caracter studiate: Ce le-a placut mai mult? Ce li se potriveste mai bine? Cum i-a schimbat ceea ce au invatat?
Iata cateva dintre parerile elevilor:
"Generozitatea m-a determinat sa-mi fac mai multi prieteni, sa fiu mai generos; de la ascultare am invatat ca e bine sa asculti si parerile celor din jur, ca poate au idei mai bune si sa aleg ceea ce consider ca e bine sa fac; Daca esti atent poti invata mai bine, daca asculti faci fapte bune daca ai mintit si iti recunosti greselile ele iti vor fi pe jumatate iertate.
Bibliografie:
Curriculum National, invatamant primar, M.E.C.
Ioan Neacsu, Instruire si Invatare, Ed.Stiintifica Buc.1990
Revista Invatamant primar 2005
Tag-uri: caracter, personalitate, elevi, educare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 31 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :