FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 805
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Conditii psihopedagogice ale optimizarii educatiei morale

Tag-uri Populare


educatie   scoala   familie   educare   societate   copii   integrare   democratie   elevi   gradinita   rromi   profesori   invatamant   incluziune   parinti   comportament   egalitate   prescolari   educatoare   dezvoltare   nevoi speciale   discriminare   comunitate   dizabilitati   moral-civica   minoritati   tigani   marginalizare   drepturi   formare   copii cu ces   personalitate   cultura   deficiente   libertate   violenta  

All Tags

Famous Forum

 

Conditii psihopedagogice ale optimizarii educatiei morale

 Q:   Intreaba despre Conditii psihopedagogice ale optimizarii educatiei morale       
Conditii psihopedagogice ale optimizarii educatiei morale Educatia morala dispune de un teren propice pentru implinirea ei eficace inca de la varsta prescolaritatii. In acest sens, consider ca strategiile “oportune” (eficace) pe aceste trepte trebuie sa se sprijine in mod direct pe materialul con-cret al experientei curente de viata si activitate, pe “modelele” de conduita morala proprii si ale celor din jur – prin asigurarea unei convergente optime de actiune a tuturor factorilor educationali (familie, gradinita, mediul social ambiental, diferite organizatii de copii etc.);

In contact cu faptele de viata si de munca ale celor din jur, receptionarea si trairea acestora ca si a evenimentelor din ambiata sociala, rezonanta lor afectiv-motivationala contribuie la geneza unor importante elemente pentru insusi modelul comportamental psih omoral al copilului – premise pentru condui ta sa cetateneasca viitoare. Acesta este insusi sensul formelor prime de realizare de implinire a misiunilor proprii educatiei moral-cetatenesti inca de la varste de debut ale dezvoltarii umane.

Ca urmare a interactiunii cu adultii (a modelelor oferite) copilul ajunge sa-si desfasoare activitatea, pe baza unor reguli.

In acest moment trebuie sa distingem, pe de o parte, practica regulei, iar pe de alta parte, constientizarea regulei. Prin practica regulei intelegem maniera in care copilul aplica, efectiv, regulile impuse de catre adulti, iar prin constientiza-rea regulei intelegem “maniera in care copilul de diferite varste isi reprezinta caracterul obligatoriu, sacru sau decizitoriu, heteronomia sau autonomia proprie a regulilor”.

Experienta pedagogica arata ca, in general, copilul prescolar este incapabil sa-si regleze comportamentul sau social in afara aplicarii “automate” a consemnurile indicate de catre adulti. Regula pe care si-o insusete copilul ramane in perioada de inceput exterioara constiintei lui, fiind reprezentata ca ceva peste care nu se poate trece din moment ce exista ca atare. Ceea ce spune adultul este just prin simplul fapt ca este spus de adult. Acest mod caracteristic de a-si reprezenta regulile a fost denumit “realism moral” pe care J. Piaget il defineste prin “tendinta copilului de a considera trebuintele si valorile carora li se raporteaza ca existand in sine, independent de constiinta, si ca impunandu-se obligatoriu oricare ar fi circumstantele in care este angajat individul”.

Ceea ce caracterizeaza asadar, moralitatea prescolarului este existenta unei permanente discrepante intre practica regulei si constiinta regulei. Practica regulei precede constientizarea ei, constituind totodata o etapa obligatorie in interiorizarea unei reguli morale.

Inca de la varsta de trei ani, prin felul in care actioneaza (practica regulei) copilul poate da iluzia observatorului ca si-a interiorizat o serie de reprezentari si reguli morale (saluta, semnaleaza “faptele urate” ale altor copii). In realitate, aceste reguli care determina comprtamentul sau, atunci cand este vorba de modul in care el le reprezinta, ii apar ca niste simple cerinte de comportament, impuse de adulti (“harnic inseamna sa aranjeze jucariile in ordine”). Din aceasta practica a regulei, pe masura largirii ei, vor rezulta treptat reprezentari morale adecvate. Procesul de formare a reprezentarilor morale este oarecum similar procesului de geneza a actiunilor mintale in general. El ne apare ca un proces de depasire a experientei empirice concrete, care se realizeaza, in esenta, prin interiorizarea actiunilor concrete, efective sub forma de imagini mintale.
Astfel, formarea reprezentarilor morale nu ne mai apare ca simplu rezultat al unui proces de “intiparire” in memoria copilului a unor situatii si comportamente la care se ataseaza calificativul de “bine”, “rau”, “harnic” etc., date de catre adult ci ne apare ca rezultat al unui proces de ridicare treptata a copilului de la posibilitatea de a actiona doar in plan concret, la posibilitatea de a reconstrui o suita de actiuni pe plan mintal.
Referinte :
1. “Programa activitatilor instructiv-educative in gradinita de copii”
2. Psihopedagogia
3. Culegere metodica “Copilul si Jocul” – Bucuresti 1975
4. Culegere metodica “Gradinita si educatia morala si patriotica” – Bucuresti 1977
5. “Copilaria – Fundament al personalitatii” 1997
sursa imaginii : freeschoolclipart.com


Tag-uri: educatie morala, conditii psihopedagogice, educatie, familie, gradinita, scoala, mediu social



Categorie: Educatie  - ( Educatie - Archiva)

Data Adaugarii: 06 December '07


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :