Statistics:
Visits: 1,736 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Conditii psihopedagogice ale optimizarii educatiei moral-patriotice la varsta prescolara
Q: | Intreaba despre Conditii psihopedagogice ale optimizarii educatiei moral-patriotice la varsta prescolara |
"Formarea conduitei şi conştiinţei morale constituie unul din cele mai complexe planuri în geneza personalităţii: la primul nivel putem vorbi mai ales de acţiuni şi deprinderi morale, care abia prin cristalizarea şi generalizarea lor se vor structura ca trăsături de ordin moral.
Frumuseţea morală se impune şi este activă copilului prin însăşi natura ei; astfel ea este accesibilă şi influentă pentru copil; de aceea, includerea bine gândită a ilustrărilor adecvate privind fapte ce definesc măreţia frumuseţii morale a actelor patriotice, de comportare civică morală superioară – prin crearea unor premise necesare recepţionării, înţelegerii lor adecvate, cât şi prin asigurarea u nei atmosfere corespunzătoare poate contribui la autentica educare în spiritul valorilor morale proprii poporului nostru.
Aceste valori superioare trebuie să definească pregnant eroii „legendari†din povestirile prezentate, dar şi măreţia faptelor moral-patriotice ale marilor noştri contemporani, făurari ai istoriei şi destinului patriei."
Educaţia morală dispune de un teren propice pentru împlinirea ei eficace încă de la vârsta preşcolarităţii.
În contact cu faptele de viaţă şi de muncă ale celor din jur, recepţionarea şi trăirea acestora ca şi a evenimentelor din ambianţa socială, rezonanţa lor afectiv-motivaţională contribuie la geneza unor importante elemente pentru însuşi modelul comportamental psihomoral al copilului – premise pentru conduita sa moral-cetăţenească viitoare. Acesta este însuşi sensul formelor prime de realizare, de împlinire a misiunilor proprii educaţiei moral-cetăţeneşti şi patriotice încă la vârstele de debut ale dezvoltării umane.
O condiţie ce se dovedeşte a fi importantă (în realizarea activităţilor cu conţinut moral-patriotic) este şi aceea de a ocaziona copiilor satisfacţii în legătură cu propriile acte prin care respectă şi cinstesc memoria strămoşilor noştri, a eroilor neamului, a celor care s-au jertfit pentru libertatea şi independenţa poporului nostru de ex., prin acţiuni efective, legate de depunerea unor flori la monumentele eroilor neamului, prin realizarea unor serbări cu conţinut patriotic, excursii, dar şi prin realizarea unor simple acţiuni de muncă patriotică pentru înfrumuseţarea spaţiului ambiant, etc. Astfel, ei vor deveni mai sensibili la ansamblul frumuseţilor şi valorilor ce concretizează peisajul pământului românesc, vor preţui şi mai mult hărnicia poporului, dragostea de muncă, devotamentul şi dârzenia lor în munca social-constructivă nouă.
Contactul cu marile valori ale muncii şi creaţiei spirituale româneşti se poate realiza nu numai prin vize (în muzee, locaşuri de cultură, fabrici şi uzine, pe ogoare), ci, mai ales, în formele participării efective la acte de muncă şi de creaţie în formele cele mai simple, accesibile lor. Avem în vedere faptul că activităţile consacrate dezvoltării vorbirii pot adopta drept conţinut unele din poeziile care să exprime un pregnant mesaj moral-patriotic şi să fie reale valori artistice; de asemenea, activităţile de desen, modelaj, construcţie pot aduce în atenţie modele ale creaţiei populare în care se obiectivizează cele mai elevate virtuţi ale spiritualităţii româneşti, pe care copiii trebuie să le cunoască şi să le preţuiască şi în spiritul cărora trebuie să le cultivăm propriile lor virtuţi. Acest contact nemijlocit cu valorile creaţiei populare este un minunat prilej optimizator pentru educaţia moral-patriotică.
O condiţie importantă pentru optimizarea modalităţilor de realizare a activităţilor cu conţinut moral-patriotic o constituie valorificarea amplă a materialului de viaţă din activitatea lor proprie, a celor din jur, a celor din cotidianul măreţiei faptelor şi evenimentelor sociale actuale, ce definesc pulsul istoriei şi creaţiei noastre naţionale, contemporane. În acest sens, ne folosim de prezentarea unor eroi ai zilelor noastre, ai muncii creatoare, productive, din diversele domenii de creaţie şi activitate socială: astfel, copiii vor înţelege mai uşor semnificaţiile unor valori de ordin moral, ale unor trăsături psihomorale ce definesc resorturile atât de complexe ce sunt proprii celui mai înalt simţământ uman – acela al patriotismului, al dragostei şi al dăruirii pentru patrie. Desigur, toate acestea pot fi cuprinse în forme accesibile şi de mare ecou educaţional în cadrul diferitelor activităţi cu conţinut moral-patriotic.
Sunt deosebit de importante (în geneza sentimentelor moral-patriotice) modalităţile de realizare a activităţilor cu acest conţinut educativ; ele trebuie să determine firesc trăirea – la înaltă tensiune afectiv-morală, de vibrare emoţională puternică – în faţa ideilor şi faptelor ilustrative pentru legământul sacru cu ţara şi pământul strămoşesc, cu regiunile natale şi cu istoria neamului nostru, cu eroii ei de altădată şi de azi.
În acelaşi sens, o condiţie psihologică importantă este de a asigura acestor activităţi un cadru sărbătoresc şi solemn adecvat, ineditul atmosferei (prin expresivitate, ritm, culoare şi muzică etc., prin ţinuta lor şi a educatoarei etc.), astfel încât mesajul de ordin moral-patriotic al acestor acţiuni să determine un ecou afectiv puternic pe măsura sensibilităţii şi sufletul copilului. Numai astfel eroismul poporului, calităţile morale prezentate în contextul ilustrărilor unor fapte de vitejie şi curaj, de dăruire patriotică vor insufla nu numai sentimentul de respect şi preţuire, de administraţie şi dragoste, dar şi nevoia de acţiune în spiritul acestor valori ale frumuseţii morale, ale muncii şi luptei pentru mai bine în serviciul omului şi al colectivităţii umane; astfel se determină şi o dinamizare a tendinţei spre o anumită „ascensiune spirituală†trăită de copil ca nevoie de a fi mare şi viteaz, harnic, vrednic, precum eroul îndrăgit – purtător al celor mai caracteristice virtuţi ale poporului nostru.
Desigur, sistemul normelor valorice în aprobarea şi dezaprobarea faptelor sau conduitelor se relaţionează nu doar la cerinţele exterioare, ci la ceea ce a fost asimilat, interiorizat şi adoptat, deci ca proprii cerinţe şi exigenţe valorice.
În „construirea†acestui plan al reperelor şi criteriilor lăuntrice de evaluare a faptelor morale este important demersul în explicitarea (pe baza de ilustrări accesibile) a înţelesurilor unor calităţi morale. O bună înţelegere a acestora poate fi o premisă în constituirea şi cultivarea unor modele de comportament moral superior (modestie, încredere în sine, omenie, cinste, curaj, etc.). De sigur, formarea unor reprezentări morale adecvate va constitui o premisă pentru dezvoltarea ulterioară a conştiinţei moral-patriotice.
Adoptarea unor strategii de acţiune educaţională – în consens cu cele evidenţiate anterior – vor putea da posibilitatea tuturor cadrelor care se ocupă de realizarea şi împlinirea superioară a valorilor educaţionale proprii activităţii cu conţinut moral-patriotic să se perfecţioneze permanent şi să realizeze astfel activităţi cu rezultate deosebite. Astfel, ele vor contribui tot mai mult la educarea copiilor în spiritul dragostei şi al respectului pentru ţară şi poporul român, pentru cunoaşterea şi preţuirea realizărilor oamenilor muncii, a frumuseţilor şi bogăţiilor patriei, a luptei eroice a poporului nostru pentru pace, libertate şi independenţă naţională.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Frumuseţea morală se impune şi este activă copilului prin însăşi natura ei; astfel ea este accesibilă şi influentă pentru copil; de aceea, includerea bine gândită a ilustrărilor adecvate privind fapte ce definesc măreţia frumuseţii morale a actelor patriotice, de comportare civică morală superioară – prin crearea unor premise necesare recepţionării, înţelegerii lor adecvate, cât şi prin asigurarea u nei atmosfere corespunzătoare poate contribui la autentica educare în spiritul valorilor morale proprii poporului nostru.
Aceste valori superioare trebuie să definească pregnant eroii „legendari†din povestirile prezentate, dar şi măreţia faptelor moral-patriotice ale marilor noştri contemporani, făurari ai istoriei şi destinului patriei."
Educaţia morală dispune de un teren propice pentru împlinirea ei eficace încă de la vârsta preşcolarităţii.
În contact cu faptele de viaţă şi de muncă ale celor din jur, recepţionarea şi trăirea acestora ca şi a evenimentelor din ambianţa socială, rezonanţa lor afectiv-motivaţională contribuie la geneza unor importante elemente pentru însuşi modelul comportamental psihomoral al copilului – premise pentru conduita sa moral-cetăţenească viitoare. Acesta este însuşi sensul formelor prime de realizare, de împlinire a misiunilor proprii educaţiei moral-cetăţeneşti şi patriotice încă la vârstele de debut ale dezvoltării umane.
O condiţie ce se dovedeşte a fi importantă (în realizarea activităţilor cu conţinut moral-patriotic) este şi aceea de a ocaziona copiilor satisfacţii în legătură cu propriile acte prin care respectă şi cinstesc memoria strămoşilor noştri, a eroilor neamului, a celor care s-au jertfit pentru libertatea şi independenţa poporului nostru de ex., prin acţiuni efective, legate de depunerea unor flori la monumentele eroilor neamului, prin realizarea unor serbări cu conţinut patriotic, excursii, dar şi prin realizarea unor simple acţiuni de muncă patriotică pentru înfrumuseţarea spaţiului ambiant, etc. Astfel, ei vor deveni mai sensibili la ansamblul frumuseţilor şi valorilor ce concretizează peisajul pământului românesc, vor preţui şi mai mult hărnicia poporului, dragostea de muncă, devotamentul şi dârzenia lor în munca social-constructivă nouă.
Contactul cu marile valori ale muncii şi creaţiei spirituale româneşti se poate realiza nu numai prin vize (în muzee, locaşuri de cultură, fabrici şi uzine, pe ogoare), ci, mai ales, în formele participării efective la acte de muncă şi de creaţie în formele cele mai simple, accesibile lor. Avem în vedere faptul că activităţile consacrate dezvoltării vorbirii pot adopta drept conţinut unele din poeziile care să exprime un pregnant mesaj moral-patriotic şi să fie reale valori artistice; de asemenea, activităţile de desen, modelaj, construcţie pot aduce în atenţie modele ale creaţiei populare în care se obiectivizează cele mai elevate virtuţi ale spiritualităţii româneşti, pe care copiii trebuie să le cunoască şi să le preţuiască şi în spiritul cărora trebuie să le cultivăm propriile lor virtuţi. Acest contact nemijlocit cu valorile creaţiei populare este un minunat prilej optimizator pentru educaţia moral-patriotică.
O condiţie importantă pentru optimizarea modalităţilor de realizare a activităţilor cu conţinut moral-patriotic o constituie valorificarea amplă a materialului de viaţă din activitatea lor proprie, a celor din jur, a celor din cotidianul măreţiei faptelor şi evenimentelor sociale actuale, ce definesc pulsul istoriei şi creaţiei noastre naţionale, contemporane. În acest sens, ne folosim de prezentarea unor eroi ai zilelor noastre, ai muncii creatoare, productive, din diversele domenii de creaţie şi activitate socială: astfel, copiii vor înţelege mai uşor semnificaţiile unor valori de ordin moral, ale unor trăsături psihomorale ce definesc resorturile atât de complexe ce sunt proprii celui mai înalt simţământ uman – acela al patriotismului, al dragostei şi al dăruirii pentru patrie. Desigur, toate acestea pot fi cuprinse în forme accesibile şi de mare ecou educaţional în cadrul diferitelor activităţi cu conţinut moral-patriotic.
Sunt deosebit de importante (în geneza sentimentelor moral-patriotice) modalităţile de realizare a activităţilor cu acest conţinut educativ; ele trebuie să determine firesc trăirea – la înaltă tensiune afectiv-morală, de vibrare emoţională puternică – în faţa ideilor şi faptelor ilustrative pentru legământul sacru cu ţara şi pământul strămoşesc, cu regiunile natale şi cu istoria neamului nostru, cu eroii ei de altădată şi de azi.
În acelaşi sens, o condiţie psihologică importantă este de a asigura acestor activităţi un cadru sărbătoresc şi solemn adecvat, ineditul atmosferei (prin expresivitate, ritm, culoare şi muzică etc., prin ţinuta lor şi a educatoarei etc.), astfel încât mesajul de ordin moral-patriotic al acestor acţiuni să determine un ecou afectiv puternic pe măsura sensibilităţii şi sufletul copilului. Numai astfel eroismul poporului, calităţile morale prezentate în contextul ilustrărilor unor fapte de vitejie şi curaj, de dăruire patriotică vor insufla nu numai sentimentul de respect şi preţuire, de administraţie şi dragoste, dar şi nevoia de acţiune în spiritul acestor valori ale frumuseţii morale, ale muncii şi luptei pentru mai bine în serviciul omului şi al colectivităţii umane; astfel se determină şi o dinamizare a tendinţei spre o anumită „ascensiune spirituală†trăită de copil ca nevoie de a fi mare şi viteaz, harnic, vrednic, precum eroul îndrăgit – purtător al celor mai caracteristice virtuţi ale poporului nostru.
Desigur, sistemul normelor valorice în aprobarea şi dezaprobarea faptelor sau conduitelor se relaţionează nu doar la cerinţele exterioare, ci la ceea ce a fost asimilat, interiorizat şi adoptat, deci ca proprii cerinţe şi exigenţe valorice.
În „construirea†acestui plan al reperelor şi criteriilor lăuntrice de evaluare a faptelor morale este important demersul în explicitarea (pe baza de ilustrări accesibile) a înţelesurilor unor calităţi morale. O bună înţelegere a acestora poate fi o premisă în constituirea şi cultivarea unor modele de comportament moral superior (modestie, încredere în sine, omenie, cinste, curaj, etc.). De sigur, formarea unor reprezentări morale adecvate va constitui o premisă pentru dezvoltarea ulterioară a conştiinţei moral-patriotice.
Adoptarea unor strategii de acţiune educaţională – în consens cu cele evidenţiate anterior – vor putea da posibilitatea tuturor cadrelor care se ocupă de realizarea şi împlinirea superioară a valorilor educaţionale proprii activităţii cu conţinut moral-patriotic să se perfecţioneze permanent şi să realizeze astfel activităţi cu rezultate deosebite. Astfel, ele vor contribui tot mai mult la educarea copiilor în spiritul dragostei şi al respectului pentru ţară şi poporul român, pentru cunoaşterea şi preţuirea realizărilor oamenilor muncii, a frumuseţilor şi bogăţiilor patriei, a luptei eroice a poporului nostru pentru pace, libertate şi independenţă naţională.
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: educatie, conduita, personalitate, prescolari |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 20 January '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :