Statistics:
Visits: 3,069 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Redefinirea relatiei profesor-elev-parinte in scoala moderna
Q: | Intreaba despre Redefinirea relatiei profesor-elev-parinte in scoala moderna |
Ma voi opri asupra unor aspecte teoretice care vor avea menirea sa-mi sustina proiectul si sa-i ofere credibilitate . M-am oprit in cautarile mele la unul dintre cei mai buni “avocatiâ€, pe care i-as fi putut gasi in peregrinarile mele. In teoriile acestuia am gasit sustinerea de care aveam nevoie si care mi-a confirmat necesitatea unui astfel de proiect.
Cuvintele- cheie de la care am plecat si am construit demersul meu , mai mult sau mai putin reusit, sunt comunicare si cooperare. Ma voi opri putin asupra acestora pentru a descrie intr-o oarecare masura unele dintre cele mai importante principii elaborate de Celestin Freinet si, in acelasi timp, pentru a-mi construi pas cu pas "pledoaria" care sa-mi sustina stradania mea.
Asadar, in timp ce in scoala traditionala, r elatia obisnuita si poate singura importanta este competitia , incurajata si exprimata prin clasificari, premii si sanctiuni, in scoala Freinet competitiei i se substituie cooperarea. "fiecare individ este complementar cu altii intr-un grup cooperative; daca altii iti sunt de ajutor pe anumite planuri, si tu esti pentru altii, pe alte planuri." Aceste formulari concise si pregnante explica metafora lui Freinet ca “fiecare elev poate ajunge la timpul sau sa se situeze in fruntea plutonuluiâ€. Aceasta teorie a fost impartasita si de cercetatorul american Howard Gardner. Acesta a formulat teoria inteligentelor multiple , care demonstreaza ca diferentele existente in plan cognitiv intre elevi, considerate multa vreme obstacole in educatie, pot, dimpotriva , sa o favorizeze.
In afara cooperarii intre elevi, realizata atat in clasa , cat si in afara ei (corespondenta , calatorii, schimb de experienta), in pedagogia Freinet exista si cooperarea intre profesori si elevi. Ei lucreaza impreuna , au sarcini comune, profesorul coordonand intreaga activitate desfasurata. In conceptia lui Freinet , profesorul reprezinta o prezenta constanta in grup, si nu doar atunci cand este solicitat . Freinet are meritul de a fi instaurat si o colaborare la nivelul profesorilor .
Prin cooperare se dezvolta ,astfel, numeroase atitudini care favorizeaza procesul de convietuire. Prin cooperare se educa de asemenea curajul de a asuma riscuri cu simtul necesar al responsabilitatii si obisnuinta de a asculta si respecta opiniile altora , de a accepta egalitatea si diferenta prin invatarea tolerantei fata de cei egali si diferiti , precum si asumarea datoriilor fara abdicare de la drepturi.
Comunicarea este alt principiu cu o importanta deosebita in pedagogia Freinet. Libera exprimare a elevului este un element fundamental pentru Freinet. “ Libera exprimare nu este inventia unui elev deosebit de creativ:ea este manifestarea insasi a Vietiiâ€. Toti oamenii, toti copiiidaca n-au fost descurajati simt nevoia de a se exprima, de a comunica intre ei cu instrumentele de care dispun:vorbirea , scrisul, desenul. Freinet a remarcat faptul ca placerea naturala de a comunica este deosebit de dezvoltata la copii, scoala trebuind sa favorizeze orice tip de comunicare si sa ajute copilul sa reuseasca prin mijloacele sale inca foarte limitate. Este necesar in primul rand sa se instaureze in clasa climatul unei comunicari reale, adica la care subiectul sa participle astfel decat prin metoda interogativa: tocmai in acest sens comunicarea se bazeaza pe exprimarea libera. Scolii ii revine sarcina , pana acum neglijata , de a utiliza exprimarea orala ca mijloc eficace de comunicare. Regula de aur in acest sens, si care reprezinta una din valorile fondatoare ale pedagogiei Freinet, consta in a da cuvantul copilului. : doar astfel va invata sa vorbeasca, sa asculte, sa discute. Scoala trebuie sa creeze cadrul necesar pentru ca elevul sa accelereze perfectionarea exprimarii pe cale orala. Scoala trebuie sa multiplice sis a diversifice situatiile de comunicare reala , care sa intretina sis a adanceasca nevoia de exprimare si comunicare. Una dintre tehnicile utilizate este convorbirea. Convorbirea prilejuieste elevilor luari de cuvant spontane, generand un climat de incredere si buna dispozitie. Se face apel la tot ce spune elevul pentru placerea lui si a grupului, unele dintre interventii producand cu timpul comentarii ale ascultatorilor. Calitatea ascultarii si sentimentul de intimitate, datorat faptului de a vorbi cu ai tai , reprezinta conditii stimulative pentru conversatie. Profesorul trebuie sa faciliteze exprimarea , s-o incurajeze printr-o atitudine de ascultare deschisa. In acest sens , un principiu de baza este ca profesorul sa manifeste toleranta fata de greseli, caci dorinta de a comunica este mai importanta decat corectitudinea exprimarii la un moment dat. Aceasta dorinta reprezinta garantia perfectionarii exprimarii si comunicarii. In scoala Freinet , elevii sunt invatati sa asculte conferinte , sase concentreze asupra subiectului , sa contribuie prin intrebari sau eventuale completari la succesul lor. Receptiv si respectuos fata de ceea ce I se prezinta, profesorul va organiza cu intelegere si cu blandete dialogul cu elevii.
Referinte :
1. Dictionar de pedagogie ,Editura Didactica si Pedagogica , Bucuresti, 1979
2. Radulescu Mihaela , Pedagogia Freinet, Editura Polirom, Iasi, 1999.
2. Proiectul pentru ora de dirigentie
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Cuvintele- cheie de la care am plecat si am construit demersul meu , mai mult sau mai putin reusit, sunt comunicare si cooperare. Ma voi opri putin asupra acestora pentru a descrie intr-o oarecare masura unele dintre cele mai importante principii elaborate de Celestin Freinet si, in acelasi timp, pentru a-mi construi pas cu pas "pledoaria" care sa-mi sustina stradania mea.
Asadar, in timp ce in scoala traditionala, r elatia obisnuita si poate singura importanta este competitia , incurajata si exprimata prin clasificari, premii si sanctiuni, in scoala Freinet competitiei i se substituie cooperarea. "fiecare individ este complementar cu altii intr-un grup cooperative; daca altii iti sunt de ajutor pe anumite planuri, si tu esti pentru altii, pe alte planuri." Aceste formulari concise si pregnante explica metafora lui Freinet ca “fiecare elev poate ajunge la timpul sau sa se situeze in fruntea plutonuluiâ€. Aceasta teorie a fost impartasita si de cercetatorul american Howard Gardner. Acesta a formulat teoria inteligentelor multiple , care demonstreaza ca diferentele existente in plan cognitiv intre elevi, considerate multa vreme obstacole in educatie, pot, dimpotriva , sa o favorizeze.
In afara cooperarii intre elevi, realizata atat in clasa , cat si in afara ei (corespondenta , calatorii, schimb de experienta), in pedagogia Freinet exista si cooperarea intre profesori si elevi. Ei lucreaza impreuna , au sarcini comune, profesorul coordonand intreaga activitate desfasurata. In conceptia lui Freinet , profesorul reprezinta o prezenta constanta in grup, si nu doar atunci cand este solicitat . Freinet are meritul de a fi instaurat si o colaborare la nivelul profesorilor .
Prin cooperare se dezvolta ,astfel, numeroase atitudini care favorizeaza procesul de convietuire. Prin cooperare se educa de asemenea curajul de a asuma riscuri cu simtul necesar al responsabilitatii si obisnuinta de a asculta si respecta opiniile altora , de a accepta egalitatea si diferenta prin invatarea tolerantei fata de cei egali si diferiti , precum si asumarea datoriilor fara abdicare de la drepturi.
Comunicarea este alt principiu cu o importanta deosebita in pedagogia Freinet. Libera exprimare a elevului este un element fundamental pentru Freinet. “ Libera exprimare nu este inventia unui elev deosebit de creativ:ea este manifestarea insasi a Vietiiâ€. Toti oamenii, toti copiiidaca n-au fost descurajati simt nevoia de a se exprima, de a comunica intre ei cu instrumentele de care dispun:vorbirea , scrisul, desenul. Freinet a remarcat faptul ca placerea naturala de a comunica este deosebit de dezvoltata la copii, scoala trebuind sa favorizeze orice tip de comunicare si sa ajute copilul sa reuseasca prin mijloacele sale inca foarte limitate. Este necesar in primul rand sa se instaureze in clasa climatul unei comunicari reale, adica la care subiectul sa participle astfel decat prin metoda interogativa: tocmai in acest sens comunicarea se bazeaza pe exprimarea libera. Scolii ii revine sarcina , pana acum neglijata , de a utiliza exprimarea orala ca mijloc eficace de comunicare. Regula de aur in acest sens, si care reprezinta una din valorile fondatoare ale pedagogiei Freinet, consta in a da cuvantul copilului. : doar astfel va invata sa vorbeasca, sa asculte, sa discute. Scoala trebuie sa creeze cadrul necesar pentru ca elevul sa accelereze perfectionarea exprimarii pe cale orala. Scoala trebuie sa multiplice sis a diversifice situatiile de comunicare reala , care sa intretina sis a adanceasca nevoia de exprimare si comunicare. Una dintre tehnicile utilizate este convorbirea. Convorbirea prilejuieste elevilor luari de cuvant spontane, generand un climat de incredere si buna dispozitie. Se face apel la tot ce spune elevul pentru placerea lui si a grupului, unele dintre interventii producand cu timpul comentarii ale ascultatorilor. Calitatea ascultarii si sentimentul de intimitate, datorat faptului de a vorbi cu ai tai , reprezinta conditii stimulative pentru conversatie. Profesorul trebuie sa faciliteze exprimarea , s-o incurajeze printr-o atitudine de ascultare deschisa. In acest sens , un principiu de baza este ca profesorul sa manifeste toleranta fata de greseli, caci dorinta de a comunica este mai importanta decat corectitudinea exprimarii la un moment dat. Aceasta dorinta reprezinta garantia perfectionarii exprimarii si comunicarii. In scoala Freinet , elevii sunt invatati sa asculte conferinte , sase concentreze asupra subiectului , sa contribuie prin intrebari sau eventuale completari la succesul lor. Receptiv si respectuos fata de ceea ce I se prezinta, profesorul va organiza cu intelegere si cu blandete dialogul cu elevii.
Referinte :
1. Dictionar de pedagogie ,Editura Didactica si Pedagogica , Bucuresti, 1979
2. Radulescu Mihaela , Pedagogia Freinet, Editura Polirom, Iasi, 1999.
2. Proiectul pentru ora de dirigentie
sursa imaginii : freeschoolclipart.com
Tag-uri: relatii, profesori, elevi, parinti, dirigentie, educatie, conversatie, comunicare, cooperare |
- Planul educational de interventie individualizata (9152 visits)
- Comportamentul civic al elevilor (6974 visits)
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta (6765 visits)
- Dreptul la odihna si timp liber, la joc si activitati recreative (6666 visits)
- Tehnici de terapie recuperatoare pentru copiii cu dislalie polimorfa (6443 visits)
- Doamna educatoare - a doua mama (6282 visits)
- Familie : definitie, structura, sarcini in educatia copilului (6261 visits)
- Viziune despre Scoala (5617 visits)
- Metode de lucru cu elevii cu CES (5038 visits)
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane (4988 visits)
- Integrarea scolara si educatia integrata (4561 visits)
- Familia - Functiile familiei (4561 visits)
- Socializarea copiilor cu dizabilitati (4462 visits)
- Familia si atitudinea copilului fata de invatatura (4418 visits)
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate (4386 visits)
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Sanse egale prin educatia multiculturala
- Sustinerea educatiei de baza pentru prevenirea abandonului scolar
- Educatia religioasa - factor de cultivare a sentimentului religios
- Abandonul scolar - esecul integrarii sociale
- Pierderile si insuccesul scolar in randul minoritatilor
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Raportul dintre varsta copilariei si sistemul de valori
- Democratia se invata in scoala
- Cunoasterea si sustinerea ideilor si valorilor democratiei
- Subminarea democratiei prin violenta, intoleranta, neimplicare
- Promovarea tolerantei si valorificarea diversitatii intre tinerii din Romania
- Intelegerea si cultivarea drepturilor si libertatilor omului in invatamantul primar
- Gradinita - cadru de formare a comportamentelor civilizate
- Educatia - cel mai eficient mijloc de ridicare a standardelor de viata
- Modalitati de sprijinire a integrarii in viata scolara a copiilor cu dezabilitati
- Mijloace de cooperare eficienta intre familie si scoala in cazul copiilor cu dizabilitati
- Scoala ca ax existential al dimensiunii umane si al dezoltarii sociale
- Alternativa invatamantului integrat
- Etichetele sunt pentru marfa, nu pentru persoane
- Multicultura si intercultura - integrarea copiilor de emigranti
- Problematica educatiei copiilor rromi
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Diversitatea in randul fiintelor umane, un fenomen natural si firesc
- Problematica scolii incluzive pentru copii proveniti din grupurile dezavantajate
- Ora de Dirigentie - Toleranta si Intoleranta
- Familia si scoala - factori implicati in educatie
- Rolul familiei in educatia moral-civica a copilului
- Rolul educatiei pentru mediu in formarea personalitatii umane
- Educatie civica : autocunoasterea, respectul de sine, comunicarea, capacitatea de a decide
- Bazele educatiei se pun la 5 ani
- Respectarea drepturilor copiilor rromi
- Sanse egale pentru copiii cu deficiente de intelect
- Doamna educatoare - a doua mama
- Comportamentul civic al elevilor
- Transformarea unui elev intr-un bun cetatean
- Educatia pentru ocrotirea mediului - parte integranta a unei educatii de baza
- Rapoarte cu privire la abandonul scolar in Romania
- Educarea elevilor prin angajarea in experiente si practici sociale
Categorie: Educatie - ( Educatie - Archiva)
Data Adaugarii: 05 December '07
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :