"Scoala pentru toti" reprezinta dezideratul maximei flexibilitati si tolerante in ceea priveste diferentele fizice, socio-culturale, lingvistice si psihologice existente intre copii, scopul fiind acela de a le oferi tuturor posibilitatea de a invata in functie de ritmul, capacitatile si nevoile proprii si de a se exprima conform trasaturilor individuale de personalitate. Ideea care anima acest proiect este aceea ca finalitatea fundamentala a sistemului national de invatamânt consta in a forma cetateni care sunt membri aceleiasi matrici sociale si care impartasesc valori comune. Prin urmare, scoala reprezinta numai un segment al sistemului social, iar schimbarile din cadrul ei nu pot avea succes in absenta unor schimbari concertate la nivelul celorlalte segmente. Acest fapt impune gân
direa unei structuri care sa imbine flexibil si eficient demersurile din toate domeniile, proces care implica formarea unei atitudini pozitive fata de integrare si, intr-o perspectiva cât mai apropiata, fata de incluziune. Aceasta atitudine manifestata la nivelul intregii societati trebuie sa respecte principiul normalizarii, adica asigurarea accesului, pentru toate categoriile de persoane, la tiparele existentiale si la conditiile de viata cotidiana cele mai apropiate posibil de normele considerate normale pentru o viata obisnuita (B. Nirje). Aceste conditii normale de viata se refera la:
a) respectarea celor patru ritmuri fundamentale ale existentei: zilnic, saptamânal, anual si developmental (adica de dezvoltare pe parcursul intregii vieti;
b) asigurarea unor conditii normale de mediu, aceasta presupunând existenta spatiului locativ personal si a adaptarilor ambientale si functionale necesare;
c) asigurarea unui nivel economic suficient pentru a sustine un regim de viata normal;
d) asigurarea dreptului de a trai intr-o societate ce nu face discriminari legate de sex;
e) respectarea dreptului la existenta personala autonoma, conforma cu capacitatile si aspiratiile individuale.
Desigur ca problemele legate de procesul integrarii nu se rezuma numai la copiii deficienti sau la cei cu tulburari de invatare, ci cazurile care conduc la abandon scolar sau la segregare sunt mult mai diverse sub aspect taxonomic. Vorbind de idealul „scolii pentru totiâ€, ne referim la cuprinderea tuturor copiilor dezavantajati, indiferent daca etiologia acestui dezavantaj este de natura somatica, psihologica sau sociala. Trebuie create acele structuri si servicii flexibile care sa poata face fata cu succes celor mai particulare situatii, invatamântul special fiind destinat doar acelora care au cu adevarat nevoie de el "copiii cu handicap sever si profund".
Putem identifica trei principii mari, a caror coroborare in practica poate servi in mod eficient la formarea unor atitudini dezirabile fata de integrarea scolara a copilului in dificultate. Sintetic exprimate, aceste principii sunt urmatoarele:
1. informare. Este indispensabil ca informatia corecta, completa, neutra, provenind din surse autorizate sa fie larg accesibila cadrelor didactice din invatamântul de masa. in cadrul activitatilor metodice se pot organiza astfel de informari periodice, urmate de discutii care sa permita identificarea elementelor forte, precum şi a punctelor vulnerabile din organizarea şcolii respective, astfel incât sa fie cunoscute cât mai exact posibilitatile concrete de integrare si limitele de acceptabilitate pentru fiecare colectiv şcolar in parte. De asemenea, ar fi de dorit sa existe un flux continuu de opinii, idei, propuneri care sa fie discutate si experimentate. Concomitent, trebuie sa se intervina pentru corectarea acelor reprezentari eronate cu privire la caracteristicile psihice şi la capacitatile copiilor cu C.E.S. Este de presupus ca accesul la informatie, participarea la cursuri de perfectionare in domeniul psihopedagogiei speciale, schimbul de idei si opinii, evaluarea realista a succeselor sau eşecurilor inregistrate, formarea unor reprezentari adecvate cu privire la obiectivele si metodele specifice invatamântului integrat sa conduca in timp la depasirea reticentelor si la schimbarea mentalitatilor.
2. colaborare. Trebuie sa existe o comunicare sincera si directa intre toti cei implicati in procesul de integrare scolara: cadre didactice titulare, profesori de sprijin, specialisti in psihopedagogie speciala, parinti ai copiilor obisnuiti, precum si parinti ai copiilor in dificultate. De asemenea, trebuie stabilite contacte cu comunitatea locala si cautate modalitati de initiere a unor actiuni comune. Nu trebuie sa se uite ca actiunea de integrare nu priveste numai scoala, ci se adreseaza in perspectiva intregii societati in care acesti copii vor trebui sa-si gaseasca locul potrivit.
3. pragmatism. Este necesar sa se tina cont, in proiectarea actiunilor de integrare, de specificul fiecarui context luat in considerare. Trebuie gândite acele modificari de ordin organizatoric care sa nu destabilizeze programul claselor, dar nici sa nu impuna eforturi suplimentare din partea copiilor cu C.E.S. Este util sa se profite de experientele locale si sa se aplice acele strategii care s-au dovedit incununate de succes. De asemenea, sa se tina cont de posibilitatile de insertie socio-profesionala a absolventilor si sa se urmareasca adaptarea cât mai buna a cunostintelor si deprinderilor insusite in scoala la oferta pietei muncii. Nu trebuie sa se neglijeze nici aspectul financiar, astfel incât fondurile destinate integrarii sa fie gestionate cât mai eficient.