Perioada în care ne aflăm evidenţiază semnificative mutaţii în domeniul renovării programelor şcolare, în cel al proiectării unor conţinuturi noi destinate procesului de instruire şi de formare a elevilor şi, de altfel, în organizarea învăţământului pe baze noi în toate sectoarele sale.
In aceste condiţii, formarea culturii generale a elevului şi capacităţii de a-şi sintetiza cunoştinţele dobândite în şcoală, pentru a le putea utiliza în soluţionarea problemelor puse de realitatea contemporană, devine o necesitate stringentă. Un loc deosebit în această direcţie îl are studiul fizicii şi matematicii, al raporturilor şi schimburilor de idei, de calcule şi de aplica
ţii ale cunoştinţelor din aceste domenii în realizări concrete, materiale.
Interdisciplinaritatea trebuie să rămână mereu în atenţia profesorilor care predau diverse discipline deoarece corespondenţe pot să se descopere chiar între unele discipline care, la prima vedere, par incompatibile. De exemplu, matematicianul Dan Barbilian remarca legăturile dintre geometrie şi poezie când afirma: „Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă... Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei."
Cu atât mai evidente sunt corespondenţele între fizică şi matematică, ambele cultivând un mod de a gândi în spirit abstract, însuşirea unui limbaj ştiinţific adecvat, dezvoltarea capacităţii de percepţie a realităţii şi formarea unui stil de muncă intelectuală.
Instruirea interdisciplinară presupune o serie de interacţiuni care se manifestă prin diverse aspecte, cum ar fi transferul de cunoştinţe în alte discipline (matematică, chimie, biologie, filozofie, discipline tehnice etc.) sau preluarea de metode, de cunoştinţe şi a unui limbaj specific altor discipline.
Oamenii de ştiinţă apreciază matematica drept un limbaj potrivit pentru exprimarea unor legi sau descrierea mior fenomene din lumea înconjurătoare.
Este firesc, deci, ca fizica să utilizeze intens limbajul matematic pentru obiectivizarea legilor sale. Trebuie amintit, însă, că o serie de domenii importante ale matematicii, precum calculul diferenţial sau cel tensorial au fost create şi s-au dezvoltat ca suport al unor fenomene fizice. sursa imaginii : freeschoolclipart.com